Toon posts:

PC wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,
Ik heb het volgende probleem:

Mijn pc wil niet meer booten. Dit probleem is ontstaan nadat ik mijn processor trachtte over te klokken. Ik had de clock-multiplier op 13x gezet ipv. 12,5 en bij de opties van het ram had ik alles op 2 gezet ipv. 3. Hierna het BIOS gesaved en gereboot. Vervolgens schakelde de monitor uit alsof deze geen signaal meer kreeg.

Ik heb zelf het BIOS gereset. De instellingen van de proc. ( frequentie, multiplier) geforced via dipswitches. Maar niks mag baten... wat kan er mis zijn? :?

het systeem is als volgt samengesteld

ASUS A7V133 ( VIA KT133A chipset)
Athlon XP 2000+ (palomino >:) )
2x 256Mb pc133 SDRAM
Western Digital WD800JB HDD
ASUS TI4600Ultra
Windows XP professional

verder wat netwerkkaartjes en andere brut maar dat doet er volgens mij niet toe.

what to do?
EriK

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat is niet meer booten? Geeft je PC Beeper nog wel een signaal?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Werk die eerst eens door :)

[ Voor 42% gewijzigd door sdomburg op 10-05-2004 20:43 ]

Verwijderd

In principe mag je PC niet kapot gaan door zo'n overclock.

Doe eens het volgende:

1) zet de PC ECHT uit. (dus niet alleen met powerknop op voorkant, ook stekker aan de achterkant er uit)
2) als de stekker er uit is, druk dan 1 keer op de 'aan' knop. Normaliter ontlaadt dit de voeding (die houdt nog stroom vast na uitzetten)
3) reset je CMOS volgens de handleiding van je mobo
4) druk de linkershift op je toetsenbord in, en hou deze ingedrukt
5) stop de stekker weer achter in de computer, en zet hem aan
6) als je het opstartscherm ziet, laat de schift toets weer los.

Bij mijn mobo werkt dat iig. De meeste moderne mobo's reageren op het ingedrukt zijn van een bepaalde toets (meestal rechter shift, alt of ctrl) met het bypassen van de CMOS instellingen voor CPU-snelheid etc. Zeg maar een soort van 'veilige modus'.

Verwijderd

Er zit vaak ook een jumper op je moederbord voor CMOS.
Als je een te hoge multiplier enz.. invoerd kun je altijd de CMOS clearen.
Vaak werkt dit prima

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn Asus A7N8X deluxe heeft idd zo'n jumpertje en aangezien jij ook een ASUS hebt, dikke kans dat dat jumpertje je eventueel kan helpen, zie handleiding mobo

Verwijderd

Topicstarter
hmm
alles geprobeerd wat je zei....
CMOS 2x gecleared
het hielp niet. Alles 2x geprobeert met 2 verschillende monitoren en 2 toetsenborden logitech internet navigator deluxe SE (wireless) :9 en zo`n standaard microsoft ramplank.

nog een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 20:53 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

De vraag is dus waar het fout gaat met booten..
Start windows niet meer?
Zie je het beginscherm van je mobo wel?
zie je je memcheck?
Zie je dat je cpu gecheckt wordt?

Als dat al niet werkt, het is moeilijk iets zeggen zo, als je cpu naar de klote is kan het daar al misgaan, maar dan moet je alsnog in je bios kunnen komen.

Ok, trek zoveel mogelijk los van je mobo (je IDE kabels etc, PCI kaarten)
mem eruit, alleen cpu erop.
(toetsenbord mag eraan blijven hangen :D)
Als ie dan nog steeds blijft weigeren, dan ga je toch denken aan mobo overleden..., maar waarom dat zou zijn, geen ID

@generaal:

als de cpu overleden is, moet je ook in je bios kunnen komen en ik heb het ID dat de TS helemaal niks ziet aangezien hij ook 2 beeldschermen geprobeerd heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 10-05-2004 21:02 ]

Verwijderd

Als ie echt 'klem' zit, wil het ook wel eens helpen eerst het bord zonder CPU te laten starten.

Hij zal dan niet veel doen, maar als je daarna de CPU weer installeert moet hij het doen.

Had je bij het overclocken echt alleen die multiplier veranderd? Niet stiekum ook voltages? Dan lijkt het mij ERG STERK dat je CPU er van kapot gegaan is, tenzij je je koeler totaal verkeerd gemonteerd hebt zodat 't ding z'n warmte ECHT niet kwijtkan..

Verwijderd

Topicstarter
hmm
ik heb net nog es goed mijn manual bekeken en de pdf ook. Ik had de verkeerde jumper te pakken 8)7 . Maar waar volgens de manual een jumper moet zitten. Zit niks. er zitten wel 2 contactpuntjes die je ook hebt aan de achterkant van je VGA core, maar geen jumpers.

@ Hann1bal: Hij doet HELEMAAL niks..... geen beeld, de bootsector van de hdd wordt niet gelezen, niks.

Verwijderd

Wat ik me herinner bij de A7V en de A7V133 is, dat deze geen reset-jumper hebben. Wel twee contactpunten ergens op het moederbord ( Kijk in het boekje of download de handleiding bij Asus. ) die je moet kortsluiten met een paperclip ofzo. Het is een rotklus omdat je niet goed erbij kan wanneer het mobo ingebouwd is. In ieder geval....als dit je lukt zou het systeem weer moeten booten.

Verwijderd

In principe kun je ook volstaan met het ding even echt van de stroom af, voeding ontladen (zoals boven beschreven) en dan even 5 minuten het batterijtje er af halen..

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 21:01:
hmm
ik heb net nog es goed mijn manual bekeken en de pdf ook. Ik had de verkeerde jumper te pakken 8)7 . Maar waar volgens de manual een jumper moet zitten. Zit niks. er zitten wel 2 contactpuntjes die je ook hebt aan de achterkant van je VGA core, maar geen jumpers.

@ Hann1bal: Hij doet HELEMAAL niks..... geen beeld, de bootsector van de hdd wordt niet gelezen, niks.
het gaat erom waar het mis gaat, als je al helemaal geen beeld krijgt, dus ook je cpu en memcheck niet (hd boeit op dat moment nog niet), dan is er iets mis met je mobo. Doe wat conces zegt, het is toch een jumper, want dat is niks anders dan kortsluiting maken tussen 2 contactpuntjes, zoals alle jumpers. Alleen zit de "connector" er ff niet bij.

Maar probeer dat eerst, en anders zie ik het wat minder rooskleurig voor je mobo.
Wat er ook stuk is, beeld moet je altijd krijgen, tenzij je mobo verrot is.

Verwijderd

Topicstarter
hmm
ik volg nu de 'haal de batterij eruit en wacht 5 minuten' methode.
maar als mijn A7V133gje stoek is....HOE KAN DIT OOIT, er is nooit wat mee gebeurt :?

Verwijderd

Hann1BaL schreef op 10 mei 2004 @ 21:07:
Maar probeer dat eerst, en anders zie ik het wat minder rooskleurig voor je mobo.
Wat er ook stuk is, beeld moet je altijd krijgen, tenzij je mobo verrot is.
In een ideale wereld wel ja. Maar _als_ zijn CPU kapot is (wat toch een meer waarsch. kandidaat is, aangezien DIE out-of-spec gedraaid werd) is er geen zinnig woord te zeggen over wat het mobo wel of niet doet. Ik heb vaak genoeg perfect werkende mobo's totaal geen kik zien geven, om te weten dat bovenstaande uitspraak domweg niet waar is.

Het lijkt mij ERG STERK dat het mobo kapot gaat van een overclock van de CPU. Ik sluit niets uit, maar als je hoefgetrappel hoort in Nederland moet je aan paarden denken, en niet aan zebra's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 21:13 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 21:12:
[...]

In een ideale wereld wel ja. Maar _als_ zijn CPU kapot is (wat toch een meer waarsch. kandidaat is, aangezien DIE out-of-spec gedraaid werd) is er geen zinnig woord te zeggen over wat het mobo wel of niet doet. Ik heb vaak genoeg perfect werkende mobo's totaal geen kik zien geven, om te weten dat bovenstaande uitspraak domweg niet waar is.

Het lijkt mij ERG STERK dat het mobo kapot gaat van een overclock van de CPU. Ik sluit niets uit, maar als je hoefgetrappel hoort in Nederland moet je aan paarden denken, en niet aan zebra's.
Zit ook wel weer een kern van waarheid in. Dan moet ie als de bliksem de cpu eruit trekken en kijken of ie de bios wel bereikt.

Verwijderd

Topicstarter
;) ;) ;)
Hij doet het weer!! De batterij eruit halen heeft kennelijk gewerkt, want die jumpers kortsluiten werkte niet :? . Maar dank voor alle snelle reacties.

EriK

• Hann1BaL

Hann1BaL

@ De generaal:
Dan waren het toch zebra's he? :P
De cpu is dus nog heel :D
Pagina: 1