krijg RAID niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 08:31
Goedenavond,

Ik heb een nieuw systeem aangeschaft, en daarin heb ik twee maxtor 120 gB S-ATA schijven laten zetten. Het systeem (P4 3 ghz, 1024 SDRAM) heeft een intel mobo welke raid 0 ondersteund.
Nu hebben ze vanuit de winkel windows xp pro op de eerste schijf geinstalleerd en met de tweede schijf niks gedaan.
Nou wil ik van die schijven dus een RAID configuratie maken. Dus ik heb, volgens de handleiding, in de bios RAID ge-enabled. Gevolg: windows xp start niet meer op... Hij komt tot aan het windows xp professional scherm, en reboot dan.
1. Betekent dit dat je RAID configs niet meer kan instellen nadat windows is geinstalleerd?
2. RAID 0, dan worden de schijven wel of niet aan elkaar gespiegeld?

RoB

Verwijderd

Als je een nieuwe RAID-array maakt, moet je je schijven formatteren en windows opnieuw installeren.

RAID0= striping, RAID1 = Mirroring

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:52
Dat is niet zo mooi...

Over het algemeen als je hardware installeerd moet je eerst je RAID-set configureren. Die 2 schijven zet je dan op RAID-0. Bij het installeren ziet Windows die 2 schijven als een schijf.

Je kan niet zomaar van een niet-raid situatie naar een raid 0 situatie omdat je bij raid 0 met striping te maken krijgt. Dit houd in dat de blokjes op de verschillende schijven verdeeld worden. Bij sommige controlles kan je wel zonder problemen van een niet-raid situatie een raid 1 situatie maken. Tenminste... dat is overhet algemeen bij HP servers zo.

Kijk hier bijvoorbeeld

[ Voor 15% gewijzigd door dreambofh op 10-05-2004 20:20 ]

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 08:31
Hmm, dat is zeker niet zo mooi! Helemaal niet omdat alles al geinstalleerd is 8)7 Kan ik twee dingen doen, alles er opnieuw op zetten of gewoon twee schijven naast mekaar laten draaien. Ik denk dat ik dat laatste maar doe. In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

vr gr,

Rob

Verwijderd

RAID0 gaat toch een behoorlijk stukje sneller. Ik zou het toch zeker doen als je alle hardware er voor hebt. Nu is het nog maar pas geinstalleerd, nadien moet je veel meer opnieuw installeren. De extra tijd die je erin steekt loont wel de moeite!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon Windows opnieuw installeren, ja :)

Voor de rest van je RAID-gerelateerde vragen verwijs ik je naar de handleiding van je moederbord (uitleg, termen, hoe te installeren, drivers, etc.) en naar de zeer uitgebreide RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden.
Pagina: 1