Toon posts:

[Advies] Server voor 15 mans accountantsbureau

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een klant op zoek naar een serieuze server voor zijn accountantsbureau.

Search leverde niets op, sinds een server behoorlijk op maat moet zijn.

De huidige server is al meer dan 3 jaar oud, en is inmiddels veel te langzaam geworden.

Specs:
MSI K7T Pro mainboard
IDE Raid (DeoNet)
2 x 40 GB Harddisk (IDE)
256 MB intern geheugen
CPU 800 MHz (AMD Athlon Thunderbird)
Windows 2000 Server

De server nieuwe moet de volgende taken uitvoeren:

- Windows 2003 Primary Domain Controller
- File Server (minimaal 60 GB)
- Database Server (SQL)

Aan de server moet een maximum van 15 man kunnen werken.
Het budget voor de hardware is ca. 3000 euro.

Als hardeschijfconfiguratie ben ik uitgekomen op een SATA RAID 5 opstelling. SATA vanwege kostenbesparing.

Alles moet in een 19” behuizing komen te zitten. Aantal U’s maakt niet veel uit; er is ruimte genoeg.

Nu ben ik verder niet thuis in specifieke serverhardware, en ik zou graag advies willen hebben voor de volgende hardware:

- Processor(s?) (intel?, 32 of 64 bit?)
- Hardeschijven (3 stuks, minimaal 3x30 GB (1/3de nodig voor paritycheck)
- RAID Controller (SATA met RAID 5 support, hardware?)
- Geheugen (merk, capaciteit, snelheid?)
- Moederbord (chipset?, evt. onboard RAID controller?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Tja, de eisen liggen niet zo hoog. In principe zou je met een eenvoudige IBM xSeries 345 bijv. al een heel eind komen. Voor 3000 (ex BTW.) heb je dan wel een systeem met 3x 36GB U320 SCSI op de onboard ServeRaid 5i, 1x (ruimte voor een tweede) Xeon 3,06 GHz (533 FSB) en 1 GB server-DDR. Hij is 2U hoog.

Is een wilde gok hoor, zal niet ver van de 3000 afkomen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:41

Turkish

zhé germans

Domeincontroller en SQL server op één server zou ik niet doen. Enigzins afhankelijk van het aantal te verwachten queries en de toekomstige groei :)
Draait dit nu ook op die ene server? Overigens zou ik in jouw geval niet zelf een server gaan bouwen maar op zoek gaan naar een pre-assembled of OEM server

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Turkish schreef op 10 mei 2004 @ 19:36:
Domeincontroller en SQL server op één server zou ik niet doen. Enigzins afhankelijk van het aantal te verwachten queries en de toekomstige groei :)
Draait dit nu ook op die ene server? Overigens zou ik in jouw geval niet zelf een server gaan bouwen maar op zoek gaan naar een pre-assembled of OEM server
In principe scheiden ja. Maar TS heeft het over 15 medewerkers. Dan ga ik even ervanuit dat er maximaal 12 man tegelijkertijd ook echt aan het werk zijn. Daarvan zijn er misschien maximaal weer 8 ook echt met de databases bezig.

Ik denk dat het wel kan. (2 servers gaat i.i.g. niet binnen het budget passen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
BazzH, ik denk dat je schatting van het aantal actieve medewerkers inderdaad wel accuraat is.

Is de 512 MB standaard geheugen in die IBM servers dan wel voldoende? En is het verder niet een beetje teveel van het goede allemaal? (XEON, SCSI...)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 15:42

we_are_borg

You will Comply

Ik roep maar even wat:

Procase 19" Chassis, 4U, 4xIDE, Wit, NO PSU 199,00
Enermax EG465AX-VE FMA, 460Watt Lownoise Voeding 119,00
Intel Xeon 3.20Ghz, 533Mhz, S-604, 1Mb, Box 998,00
Asus PCH-DL, 2xS604, i875P, 4xDDR, SATA,GLAN, RAID 288,00 (uit te breiden met extra proc).
Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz 2 x 111,00
Lite-On DVD-Rom 16x48x IDE Beige, oem 30,00
Matrox Millennium G450 32Mb,PCI,oem (No DVIAdapter) 102,00
Promise FastTrak SX4000 ATA133 RAID PCI Retail 207,00
Western Digital 80.0Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache 5 x 77,00 (1Hd system rest raid 5)
Iomega REV Drive, 35/90Gb, ATAPI 339,00 (backup)

Kom ik uit op 2890,00 inclusief BTW en heb ik alles bij één leverancier vandaan die vrij duur is. Heb voor een 4U kast gekozen omdat je dan niet zo zit met je ruimte. De Xeon heb ik gehoord dat het lekker werk met Windows 2003 en een database. De rest eigenlijk vrij standaard op de promise controller na. Je kan ook gaan voor een server van Dell of Compaq die hebben meestal betere garantie.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:28:
De server nieuwe moet de volgende taken uitvoeren:

- Windows 2003 Primary Domain Controller
- File Server (minimaal 60 GB)
- Database Server (SQL)
Over de Sql server van welke fabrikant hebben we het dan! MS?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
neem GEEN Promise SX4 RAID controller, ik heb de grootste moeilijkheden gehad (5 verschillende moederborden) om dat ding aan gang te krijgen !

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik zou toch echt iets met scsi zoeken, wanneer je het kunt passen in je begroting. Sata is wel een optie, maar wanneer het de enige server is en het bedrijf er zo afhankelijk van is, kun je echt beter voor zeker gaan en scsi pakken.

De prijzen van hardware (vooral servers), zijn de laatste jaren flik gedaald en je moet toch wel een redelijk professionele server kunnen kopen voor 3000 euro.
offtopic:
[quote]_-= Erikje =-_ schreef op 10 mei 2004 @ 20:14:
neem GEEN Promise SX4 RAID controller, ik heb de grootste moeilijkheden gehad (5 verschillende moederborden) om dat ding aan gang te krijgen ![/quote]
Mooi, dan weet ik waar ik moet zijn wanneer ik dat ding niet aan de praat krijg ;}

Verwijderd

Topicstarter
Borg: waarom niet alles (incl system) op raid 5? Drie drives lijkt me dan wel voldoende.
Om prestaties te verbeteren kies ik dan denk ik voor de Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA). Is wel meer dan de helft minder aan capaciteit voor 3x35 euro meer, maar snelheid gaat er veel op voorruit lijkt me, en de capaciteit die dat oplevert (72 GB data) is toch ruim voldoende. Is dit verstandig?

eenprobleempje: het gaat inderdaad om een MS SQL Server (Multivers DB Engine om precies te zijn)

Erikje: Welke SATA RAID 5 controller adviseer je dan?

Verwijderd

Topicstarter
Abom: Ik heb net nog even gekeken naar de prijzen voor SCSI drives, en dat valt inderdaad wel mee als je kijkt naar het totale budget. Voor drie SCSI drives (minimum voor RAID 5) ben je ca 450 euro kwijt.

Wat is dan een goede RAID 5 SCSI controller, en gaat dat ook goed op het moederbord dat Borg adviseerde?
(Asus PCH-DL, 2xS604, i875P, 4xDDR, SATA,GLAN, RAID 288,00 (uit te breiden met extra proc).)

• andreas_f
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 16:17
luister nu eens, maak nu niet een fout, zoals de meeste bedrijven doen. het mag weer niks kosten maar moet wel 99% van de tijd werken.dan moet je er dus op hameren dat je iets goeds neerzet, gewoon twee servers minimaal en een behoorlijk backupoplossing.
als die accountants een beetje hun best doen 15*zeg 3500 euro kosten die gasten al per maand!!! dan hebben ze het zo terug verdiend. vraag maar eens wat het ze kost als ze een dag uit de lucht zijn!of wat nou als het bedrijf groeit?je moet iets neerzetten wat weer 3 jaar meegaat.

nou in ieder geval succes!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:40
wat je ook gaat doen, hoeveel kost downtime?
Stel dat er *iets* in je zelfbouw het begeeft, hoeveel tijd kost het dan voor je het hebt opgelost? hoeveel componenten ga je vervangen?
Ik bouwde vroeger ook lekker alles zelf, maar inmiddels ben ik overstag gegaan en koop ik bijv. machines van Dell. Goed onderhoudscontract erbij en klaar. Je zegt dat je SQL gaat gebruiken : als dat MSSQL server is, kun je misschien 2 machines kopen: een tamelijk lichte als win2k3 server / fileserver (die combo moet kunnen voor 15 mensen), en een dedicated MSSQL server (dat spul vreet meer resources dan je lief is ;) )
Mijn reactie is wellicht wat kort door de bocht, ik wil best meer uitleg geven met mijn praktijksituatie.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Ik zou idd. niet beginnen met zelfbouw rommel (nofi) maar gewoon een server uitzoeken bij een grote fabrikant, zoals bv. HP of Dell.

SCSI raid er in, tape backup erbij.. kloar.

Welke server (CPU) je precies neemt, is niet van belang. Ze zijn allemaal rap zat voor wat jij wil. 512Mb geheugen is imo al zware overkill (wel afhankelijk van wat je users doen) maar kan geen kwaad.

Als ik bv. bij Dell ga kijken, dan is een PowerEdge 2600 heel geschikt.

Als je die aankleed met 3x38Gb in raid 5, een DDS-4 tapedrive (kun je niet alles backuppen op 1 tape, maar over het algemeen is DDS-4 wel voldoende), een UPS (geen overbodige luxe voor een bedrijfskritische server), een cleaning tape, 5 backup tapes, 3 jaar next business-day support, windows 2000 en backup-software (arcserve) ben je voor rond de EUR 5000 (inc BTW) helemaal het mannetje. Let op, dit lijkt duur in vergelijking tot de rest vd. post hier, maar is inclusief backup, UPS en software licenties.

Als je denkt dat de service van Dell niet goed is, HP/Compaq heeft echt wel gelijkwaardige servers.

Ik zie overigens niet helemaal in wat dit in PNS doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 20:58 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mr_petit

opperprutser

de TS kan eventueel gewoon z'n oude server als DC blijven gebruiken.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

mr_petit schreef op 10 mei 2004 @ 20:58:
de TS kan eventueel gewoon z'n oude server als DC blijven gebruiken.
Kan wel, maar zou ik niet doen als ik hem was. Dat ding is 3 jaar oud, en gezien de specs hoogstwaarsch. een zelfbouw apparaat. Als die morgen kapot gaat, kan hij nergens vervangende onderdelen krijgen, althans niet dezelfde. Krijg je altijd gezeik mee.

Gezien het feit dat het ding 3 jaar oud is, bestaat uit 'consumentenhardware', en 'zakelijk' gebruikt is (ook nog eens fors belast) is de kans dat ie het leven laat best aanwezig.

Ik snap het budget trouwens voor geen meter. Accountants zijn duur zat, en je kunt zo ongeveer zeggen dat de computer het enige gereedschap is wat een accountant echt MOET hebben. 15 accountants zal aan salaris-kosten toch minimaal richting de 30k p/m gaan, en dan maar 3k willen investeren in een server?

offtopic:
we moeten binnekort weer eens wat afspreken

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 21:04 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry maar deze gaat dicht.

Zo af en toe kan er best een "wat voor server moet ik nemen" topic in PNS staan, maar we gaan hier niet een complete server voor je uitstippelen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.