Ik ben sinds vandaag de "gelukkige" eigenaar van bovenstaand mobo. Op dit mobo woont een Athlon (geen XP) 1 GHz, gekoeld met een Akasa koeler. Deze koeler kan tot over de 2 GHz aan. Desondanks beweert de bios dat de CPU temp 90-95 graden is. Ik heb alles al geprobeerd: andere koeler, airflow gecontroleerd, niet teveel of te weinig koelpasta, heatsink is niet warm, bios geflashed enz. enz. maar het probleem blijft. Ik ben dus het mobo gaan ruilen, maar ook het nieuwe exemplaar geeft een veel te hoge cpu temp aan. Wat nu? Heb ik door een ongelofelijk toeval twee mobo's uit een slechte batch of is de CPU aan het overlijden? Wat nu te doen? De PC moet zo snel mogelijk weer up and running zijn want hij kan slecht gemist worden.
Ik denk eerder dat die tempsensor rot is.
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd.html
bij 95C was je over je max temp gegaan zijn en zou die cpu zeker dood zijn. Ding kan gewoon niet zo warm worden.
meet anders even met een losse thermometer in de buurt van de cpu, durf te wedden dat die temps niet kloppen.
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd.html
bij 95C was je over je max temp gegaan zijn en zou die cpu zeker dood zijn. Ding kan gewoon niet zo warm worden.
meet anders even met een losse thermometer in de buurt van de cpu, durf te wedden dat die temps niet kloppen.
[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 10-05-2004 18:32 ]
Als dit niet gepaard gaat met instabiliteit van het systeem is er niks aan de hand: de sensoren worden gewoon brak uitgelezen. Hoef je niks aan te doen, alleen wennen aan het feit dat je geen betrouwbare indicatie hebt van de CPU temp, maar ik heb zelf ook meer dan 10 jaar zonder gekundkurgan schreef op 10 mei 2004 @ 18:30:
Desondanks beweert de bios dat de CPU temp 90-95 graden is.
al geprobeerd de cooler vast te pakken o.i.d. want et is op zich bekend dat de temp sensoren van Asus niet altijd even denderend zijn
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Bedankt voor de reacties tot dusver, maar dat zijn allemaal dingen die ik al geprobeerd heb, zie ook mijn eerste post. Als de CPU idd 95 graden werd, dan was ik mijn vingerafdrukken kwijt geweest zodra ik het koelblok beetpakte. Maar ik kan bijna niet geloven dat ik twee mobo's krijg met allebei hetzelfde defect. De kans daarop is kleiner dan het winnen van de lotto, en dat is me óók nog steeds niet gelukt.
En als er een slechte batch is geproduceerd, dan zou er toch meer info over moeten zijn?
Op zich zou ik ermee kunnen leven, maar de overheat bescherming is niet uit te schakelen dus zodra de CPU even een beetje harder moet werken... *poef* , computer uit. Da's niet leuk als je net bezig bent om windows te installeren.
Op zich zou ik ermee kunnen leven, maar de overheat bescherming is niet uit te schakelen dus zodra de CPU even een beetje harder moet werken... *poef* , computer uit. Da's niet leuk als je net bezig bent om windows te installeren.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurgan op 10-05-2004 18:45 ]
Tenzij het gewoon structureel fout zit in die borden.kurgan schreef op 10 mei 2004 @ 18:42:
Bedankt voor de reacties tot dusver, maar dat zijn allemaal dingen die ik al gebropeerd heb. Als de CPU idd 95 graden werd, dan was ik mijn vingerafdrukken kwijt geweest zodra ik het koelblok beetpakte. Maar ik kan bijna niet geloven dat ik twee mobo's krijg met allebei hetzelfde defect. De kans daarop is kleiner dan het winnen van de lotto, en dat is me óók nog steeds niet gelukt.En als er een slechte batch is geproduceerd, dan zou er toch meer info over moeten zijn?
en helaas gebeurd dat wel eens dat die tempsensors niet deugen of iets verkeerd weergeven.
Bios update al geprobeerd? wil ook nog wel eens helpen (iig hier wel op mijn gigabyte ga7n400 pro2)
Okee, geen verdere reacties? Ik denk eigenlijk ook wel dat het aan het mobo ligt, maar ik hoop stiekem toch op een andere oplossing. Ik heb geen zin om wéér alles uit elkaar te halen en terug naar de winkel te gaan, maar als het niet anders kan... Misschien heeft iemand nog suggesties voor een ander all-in-one mobo?
Had je de bios dan al geupdate?
En bord nogmaals vervangen door eenzelfde type maakt geen donder uit waarschijnlijk. gezien het feit dat je vorige plank hetzelfde probleem gaf.
En is dit trouwens in de bios of met asus probe gemeten?
En bord nogmaals vervangen door eenzelfde type maakt geen donder uit waarschijnlijk. gezien het feit dat je vorige plank hetzelfde probleem gaf.
En is dit trouwens in de bios of met asus probe gemeten?
Staat in mijn eerste post: bios geflashed, maakt geen donder uit. Ik heb de temp in de bios gelezen, want tijdens de installatie van windows schakelt de overheat-beveiliging in dus ik krijg windows er niet eens op.
Pagina: 1