[HTML/CSS]Verticale padding H1 element verkleinen?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
In mijn CSS heb ik de volgende code voor het H1 element:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
h1
{
font-family: trebuchet ms, arial;
color: #888;
font-size: 13px;
padding: 15px 0 0px 5px;
}

Nu staat er dus een kopje en zo'n 20px daaronder begint de tekst pas weer. Hoe kan ik dat kleiner maken, owt: hoe zorg ik ervoor dat het kopje maar een paar pixels boven de tekst staat?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

In ieder geval de juiste selector gebruiken? :P 1 is niet 2
Wat wil je nou eigenlijk? h1 of h2?

[ Voor 24% gewijzigd door Rickets op 10-05-2004 17:27 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Rickets schreef op 10 mei 2004 @ 17:26:
In ieder geval de juiste selector gebruiken? :P 1 is niet 2
Wat wil je nou eigenlijk? h1 of h2?
Woeps typo ;)

Niet dat dat veel uitmaakt, lijkt me dat het 'padding systeem' voor het H1, het H2 tot en met H9999999999 hetzelfde zijn hè :9

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

margin:0;

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

leokennis schreef op 10 mei 2004 @ 17:29:
Woeps typo ;)

Niet dat dat veel uitmaakt, lijkt me dat het 'padding systeem' voor het H1, het H2 tot en met H9999999999 hetzelfde zijn hè :9
Ja, maar als jij h2 wilt stylen, en je gebruikt 'h1' als selector, kan dat de reden zijn dat iets niet werkt..
Verder is het een kwestie van margin en padding controleren, ook op het eropvolgende element.

[ Voor 8% gewijzigd door Rickets op 10-05-2004 17:32 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Belangrijk: specificeer altijd 'margin' en 'padding'

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 17:43:
Belangrijk: specificeer altijd 'margin' en 'padding'
Hoezo?

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

omdat browsers verschillende standaard waarden hebben voor margin en padding.
Als je zorgt dat je zowel margin als padding zet, ben je er zeker van dat het er goed uitziet.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

omdat verschillende ua's verschillend standaardgedrag kunnen hebben mbt margin en padding, dus zet ze gewoon allebei naar je eigen hand

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Jahoe het werkt! Tnx allen!

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Hoezo?
Wellicht was m'n stelling iets te gegeneraliseerd, maar in de meeste gevallen gaat hij op. Voor de meeste INLINE elementen, DIV en het HTML element zelf zal het echter overbodig zijn (wellicht nog enkele anderen).

Het gaat erom dat een UA een 'ua.css' bestand heeft waarin de meeste HTML elementen (in het geval van Mozilla ook MathML en SVG (alhoewel dat natuurlijk in meerdere bestanden is opgesplitst)) vooraf gedefinieerde waarden hebben. Aangezien in de ene UA 'margin' wordt gebruikt en in de andere soms 'padding' is het verstandig beide te definieren in je eigen style sheet, _als_ je iets aanpast.

Zo duidelijker?

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Clear as crystal!
Had zelf al wel verschillen opgemerkt tussen de verschillende browsers, maar er niet bij stilgestaan dat het hieraan zou kunnen liggen....

[ Voor 54% gewijzigd door Hoppie op 12-05-2004 08:49 ]

Pagina: 1