Interferentie op flatcable geluidskaart -> hoe afschermen?

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

ik ben sinds een tijdje in het bezig van een Terratec DMX 6fire, inclusief frontpanel module, dat met een flatcable met de geluidskaart is verbonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.skymusic.co.yu/studio_radio/slike/DMX-6fire.jpg

Nu is er helaas sprake van zeer duidelijk hoorbare interferentie als ik mijn speakers op het frontpanel aansluit. Deze interferentie is er niet als ik de speakers op de uitgang achterop de geluidskaart aansluit, of als ik het frontpanel buiten mijn pc plaats (met de flatcable dus ook buiten mijn pc).

Ik dacht zelf dit probleem op te kunnen lossen door de kabel af te schermen,
ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou kunnen doen.

Weet iemand een manier hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Wat voor aansluiting heeft die kabel?

Zo op het plaatje lijkt t op een vrij standaard 40 aderige IDE kabel,
als dat zo is zijn daar diverse rounded/meshed kabels voor te koop.

Let hierbij op een metallic meshing, zoals de ruim verkrijgbare Coolermaster
kabeltjes. (80 aderig zou dan alleen nog maar beter zijn)

• Wouter
  • Niet online
Hij is 40-adering.

Ik zat zelf te denken aan aluminium folie, zou dat werken?

• rvanlooijen
Kan je proberen, maar om dat netjes te doen zou je m moeten rounden, en
dat lijkt me ook weer niet bepaald bevordelijk voor je audio ;)

Kijk liever naar een wat nettere oplossing zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/images/products/34972mcl.jpg

(€ 8 bij de Mycom)

Verwijderd

komt die storing niet van een andere ader in die kabel..
End an zul je de hele kaart ook moeten afschermen..

• Wouter
  • Niet online
Ok,

vergeet het aluminium folie verhaal.
Heb het die hele kabel ingewikkeld in aluminium folie + een laag plastic daar omheen (om geleiding tegen te gaan)

De ruis is nu bijna even hard als het audiosignaal zelf

Er maar weer af halen :-|

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter op 10-05-2004 18:06 ]

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 18:00:
komt die storing niet van een andere ader in die kabel..
End an zul je de hele kaart ook moeten afschermen..
Deze interferentie is er niet als ik de speakers op de uitgang achterop de geluidskaart aansluit, of als ik het frontpanel buiten mijn pc plaats (met de flatcable dus ook buiten mijn pc).

• rvanlooijen
. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 18:07:
[...]

Deze interferentie is er niet als ik de speakers op de uitgang achterop de geluidskaart aansluit, of als ik het frontpanel buiten mijn pc plaats (met de flatcable dus ook buiten mijn pc).
Nog een suggestie is om Spread Spectrum (indien mogelijk) aan te zetten
in je bios, dat "verdeelt" de straling beter, dit kan soms ook storingen voorkomen.

• Wouter
  • Niet online
Caesartje schreef op 10 mei 2004 @ 18:14:
[...]

Nog een suggestie is om Spread Spectrum (indien mogelijk) aan te zetten
in je bios, dat "verdeelt" de straling beter, dit kan soms ook storingen voorkomen.
Staat aan.

Wat ik nog kan proberen is om een ground-draad met het alu-folie te verbinden?

[edit]
grounden van folie leverde geen verbetering op

Zo'n rounded IDE kabel; zijn daar wel alle aansluitingen van beschikbaar? Op de IDE kabels die ik hier heb, zit telkens 1 gat dicht :/

[ Voor 38% gewijzigd door Wouter op 10-05-2004 18:37 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gewone IDE kabel != Terratec kabel, dat verhaal kun je dus waarschijnlijk vergeten.
Je zou kunnen proberen een kooi van Faraday rond je kabel te maken? Gewoon wat gaas van metaal er omheen en kijken of dat nut heeft. Dat helpt tegen veel straling...

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wouter
  • Niet online
Wormaap schreef op 10 mei 2004 @ 20:41:
Gewone IDE kabel != Terratec kabel, dat verhaal kun je dus waarschijnlijk vergeten.
Je zou kunnen proberen een kooi van Faraday rond je kabel te maken? Gewoon wat gaas van metaal er omheen en kijken of dat nut heeft. Dat helpt tegen veel straling...
Enig idee waar ze dat soort gaas verkopen? Het moet dan denk ik niet-magnetisch gaas zijn ofzo?

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom het met aluminium folie niet lukte :?

Verwijderd

Ik denk zelf dat je probleem ergens anders zit.

Ik heb zelf EWS88MT's, met deze flat-cables aangesloten. Nou is het zo dat je kaart het signaal in DIGTALE vorm doorgeeft aan je module, waarop dan de A/D & D/A etc. plaats vindt. Er gaan dus geen (analoge)geluidssignalen over/door de kabel. Daardoor denk ik dus dat de kabel niet de oorzaak is van de ruis.

Als je ruis krijgt denk ik dat er wat anders fout gaat, misschien in de module zelf, waardoor je de ruis krijgt. Kijk bv. naar je aarding van je case of iets dergelijks.

Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 23:07 ]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

misschien zit de voeding in dat kastje en wordt die wel gestoord...

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:58:
Ik denk zelf dat je probleem ergens anders zit.

Ik heb zelf EWS88MT's, met deze flat-cables aangesloten. Nou is het zo dat je kaart het signaal in DIGTALE vorm doorgeeft aan je module, waarop dan de A/D & D/A etc. plaats vindt. Er gaan dus geen (analoge)geluidssignalen over/door de kabel. Daardoor denk ik dus dat de kabel niet de oorzaak is van de ruis.

Als je ruis krijgt denk ik dat er wat anders fout gaat, misschien in de module zelf, waardoor je de ruis krijgt. Kijk bv. naar je aarding van je case of iets dergelijks.

Succes.
Maar dan zou ik toch ook storing moeten hebben als ik die module buiten m'n kast plaats?

En het het aluminium folie om de kabel heen nam de ruis aanzienlijk toe,
dus het signaal dat door die kabel gaat is wel degelijk beinvloedbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter op 10-05-2004 23:14 ]

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 23:12:
[...]

Maar dan zou ik toch ook storing moeten hebben als ik die module buiten m'n kast plaats?
Nee imo verklaart dat juist waarom je de storing niet hebt met de module buiten de kast. Je module maakt dan geen direct contact met de kast, en pikt dan geen storingen op van die kast (de aarding oid waar ik het over had).

Als daarintegen je kabel de storingen oppakt, zal die dat buiten de kast ook doen . De kabel oopt tenslotte een klein stukkie door de kast, daarnaast zal die nog steeds electromagnetische storingen oppikken van (in) je kast. Want die zijn naast de kast ook nog aanwezig.

Probeer het eens met je PC in een geaard stopcontact. Als dat verschil maakt weet je waar je moet zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 23:20 ]

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 23:14:
[...]

Nee imo verklaart dat juist waarom je de storing niet hebt met de module buiten de kast. Je module maakt dan geen direct contact met de kast, en pikt dan geen storingen op van die kast (de aarding oid waar ik het over had).

Als daarintegen je kabel de storingen oppakt, zal die dat buiten de kast ook doen . De kabel oopt tenslotte een klein stukkie door de kast, daarnaast zal die nog steeds electromagnetische storingen oppikken van (in) je kast. Want die zijn naast de kast ook nog aanwezig.
Waarom nam de ruis dan toe met het alu folie?

Ohja... en het stopcontact is geaard.

Ik probeer nu de kabel en de module te bekleden met de anti statische zak waarin m'n moederbord zat :|

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter op 10-05-2004 23:25 ]

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 23:20:
[...]

Waarom nam de ruis dan toe met het alu folie?
Tja :? , daar denk ik nu ook over. Mss heb je last van "digitale overspraak", electromagnetische straling die het digitale signaal zo stoort dat de converters er geen chocola meer van kunnen maken. Dan zou een andere kabel goed helpen (ff vragen aan terratec, die hebben bij mij nooit moeilijk gedaan).

Maar zelf heb ik er nooit enige last van gehad, aarding van mijn PC maakt daarin bij mij helemaal geen verschil (alleen in aardlus :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 23:31 ]

• Wouter
  • Niet online
Damnit

met anti statisch plastic van mobo verpakking is de ruis net zo erg als met aluminium folie
En deze keer maakt de module ook geen direct contact met de kast (schroeven zitten er niet in)

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter op 10-05-2004 23:39 ]

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 23:38:
Damnit

met anti statisch plastic van mobo verpakking is de ruis net zo erg als met aluminium folie
En deze keer maakt de module ook geen direct contact met de kast (schroeven zitten er niet in)
Dan moet ik in dit probleem mijn meerdere erkennen. Kan alleen adviseren ff contact op te nemen met terratec.

:? :? :?

(sorry)

• Wouter
  • Niet online
Nee, je had toch gelijk.

Anti statisch spul om kabel geeft gewoon super veel ruis,
maar als ik dat van de kabel afhaal dan is die ruis weg.

Met folie om de module is die interferentie die er eerst was ook nagenoeg weg (met oor tegen speaker nog heel licht hoorbaar)

Echter, wanneer ik de schroeven in de module draai.... komt het probleem weer terug

blijkbaar is m'n pc toch niet goed geaard :?

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 23:52:
Nee, je had toch gelijk.

Anti statisch spul om kabel geeft gewoon super veel ruis,
maar als ik dat van de kabel afhaal dan is die ruis weg.

Met folie om de module is die interferentie die er eerst was ook nagenoeg weg (met oor tegen speaker nog heel licht hoorbaar)

Echter, wanneer ik de schroeven in de module draai.... komt het probleem weer terug

Niet elke aarde in een huis is zuiver, een wasdroger kan flink storen bijvoorbeeld. Je kan het ff omdraaien, dwz zonder aarde aansluiten. Dan kan je de "zuiverheid" van je aarding testen (doe dit alleen ff kort !!, alleen voor de test).

Wel ff stereo's enz van je PC uitpluggen wegens aardlussen (vette zoemgeluiden).

edit:
Ik vergeet dat ook je PC-voeding/monitor/randapparatuur op je aarde (via je PC) kunnen storen. In ieder geval heb je je probleem gelocaliseerd :) , nu nog één voor één alle mogelijke stoorzenders ontkoppelen en weer aansluiten tot je de schuldige hebt gevonden

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 00:04 ]

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
. w o u t e r . schreef op 10 mei 2004 @ 23:52:
Lijkt me sterk, ik heb dezelfde geluidskaart. Ik heb geen last van ruis terwijl de computer niet geaard is. Misschien is de aarding wel de oorzaak?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
als het probleem in de kabel zit kan je de kabel rondwikkelen (mits hij lang genoeg is), anders hele doos met ferriet kernen halen en maar proberen tot je de juiste te pakken hebt

andere aanpak, veroorzaker opzoeken, ide kabels?, voeding?, aarding van de behuizing?

3e aanpak, break-out box omwisselen

helaas is storing een ramp om uit te zoeken, ook terratec kan hier waarschijnlijk zeer weinig aan doen, kan best dat een spoeltje op je moederbord, of voedingskabeltje de ellende veroorzaakt en een andere break-out box net ff meer lak heeft waardoor deze net geen last heeft.

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 23:56:
[...]

Niet elke aarde in een huis is zuiver, een wasdroger kan flink storen bijvoorbeeld. Je kan het ff omdraaien, dwz zonder aarde aansluiten. Dan kan je de "zuiverheid" van je aarding testen (doe dit alleen ff kort !!, alleen voor de test).

Wel ff stereo's enz van je PC uitpluggen wegens aardlussen (vette zoemgeluiden).

edit:
Ik vergeet dat ook je PC-voeding/monitor/randapparatuur op je aarde (via je PC) kan storen. In ieder geval heb je je probleem gelocaliseerd, nu nog één voor één alle mogelijke stoorzenders ontkoppelen en weer aansluiten tot je de schuldige hebt gevonden
Ik heb net even geprobeerd een kabel aan m'n behuizing en aan de verwarming te verbinden... weeeeer geen resultaat...

Ik word er zo langzamerhand een beetje moe van.
Morgen sla ik een metalen stok in de grond, flikker een kabel uit m'n raam en verbind die aan die stok en aan m'n behuizing... dan weet ik iig zeker dat het niet aan de aarding ligt :/

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 11 mei 2004 @ 00:03:
[...]

Ik heb net even geprobeerd een kabel aan m'n behuizing en aan de verwarming te verbinden... weeeeer geen resultaat...
Verwarmingen zijn GEEN AARDE !!

lees mijn post nog ffies. Probeer het eerst zonder aarding, dan de tips in mijn edit

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 00:07 ]

• Wouter
  • Niet online
Vierkant228 schreef op 10 mei 2004 @ 23:58:
en een andere break-out box net ff meer lak heeft waardoor deze net geen last heeft.
Vriend van me krijgt deze week dezelfde geluidskaart, zal het eens proberen als het dan nog niet is opgelost.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
weet wijs, emc is een ellende die regelmatig onbeantwoord blijft, gewoon blijven proberen, en zoals ik al zei, andere break out box, andere voeding, probeer gewoon

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:05:
[...]

Verwarmingen zijn GEEN AARDE !!

lees mijn post nog ffies. Probeer het eerst zonder aarding, dan de tips in mijn edit
Net ff geprobeerd met alleen m'n pc aangesloten, voor de rest alle stekkers eruit.
Met koptelefoon geluisterd... geen verschil.

[edit]
En zonder aarding ook niet ! :(

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter op 11-05-2004 00:19 ]

• Wouter
  • Niet online
Vierkant228 schreef op 11 mei 2004 @ 00:07:
weet wijs, emc is een ellende die regelmatig onbeantwoord blijft, gewoon blijven proberen, en zoals ik al zei, andere break out box, andere voeding, probeer gewoon
Voeding is een dure zalman 400 watt van hoge kwaliteit,
heb hem net 2 dagen nieuw, samen met de rest van m'n onderdelen...

Geluidskaart had ik al.

Interferentie met vorige onderdelen was ook al aanwezig, maar iets minder hard en het klonk anders.
Ik heb juist een nieuwe voeding gekocht omdat ik het daarmee dacht op te kunnen lossen.

[ Voor 56% gewijzigd door Wouter op 02-07-2004 17:54 ]

Pagina: 1