Surfen via (vrije?) wireless verbinding.

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• X-file
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09-2022

X-file

The truth is out there

Topicstarter
Na een wireless 802.11g kaartje in mijn laptop te hebben gestoken blijkt er iemand in een best drukbevolkte wijk waar ik ook woon zijn internet verbinding niet te hebben beveiligd en deelt dus de internet gateway in principe voor een ieder die langskomt.

Wat is nu het protocol, kun je stellen dat je deze verbinding zomaar mag gebruiken of is het zo dat je iemand op de hoogte zou moeten brengen (als je al uberhaupt weet bij wie het is) of is de stelling van toepassing dat je kunt zeggen wat zo uit de ether is op te pikken mag je dan ook gebruiken.

Het zou best kunnen dat deze persoon er niet om maalt dat anderen deze verbinding gebruiken. Het kan uiteraard ook precies andersom zijn.

Wat doe je in zo'n geval?

Een sig kan weleens stigmatiserend werken!

Verwijderd

wat je doet is netjes waarschuwen :)

nee, in principe geldt dat je niets strafbaars doet zolang je geen beveiliging doorbreekt.
zit 1 adder onder het gras: in belgie kun je voor dit soort dingen veroordeeld worden voor diefstal van stroom (no kidding)

Verwijderd

wat voor een buurt O-)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 14:22

MrScratch

I am rubber, you are glue

Je kunt volgens mij beter vragen in welke buurt niet. Dit is echt schering en inslag. Ik installeer bij mijn oom zijn nieuwe aldi-pc met wireless-lan (die hij niet gebruikt) en scan even rond. Gevolg: 3 vrije access-point bereikbaar vanuit zijn huis. Allemaal onbeveiligd.

Tsja, wij tweakers hebben nog flink wat onderwijs te verrichten aan onze "domme" medemens.

Look behind you! A three headed monkey!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

tja, het probleem is dat als mensen er misbruik van willen maken dat ook zeer makkelijk gemaakt wordt, omdat de dader moeilijk te traceren zal zijn. (je gooit een virus het net op en maakt nooit meer gebruik van Wifi ofzo :P )

• X-file

X-file

The truth is out there

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 17:21:

Zoals ik al aangeef de wijk is drukbevolkt, weet ik veel wie die verbinding deelt!

Verwijderd

[quote]X-file schreef op 10 mei 2004 @ 17:31:
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 17:21:

Zoals ik al aangeef de wijk is drukbevolkt, weet ik veel wie die verbinding deelt!
9 van de 10 keer kan je daar vrij gemakkelijk achterkomen. Maar dit doen valt wel in het 'grijze' gebied wat wel en niet kan (volgens de wet) imo

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Probeer hem te netsenden, kijk van wie hij zijn verbinding heeft (provider) en stuur die een mailtje, kijk of je met een richtantenne kan kruispeilen waar de zender staat enz..

Mogelijkheden genoeg :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 17:33:
X-file schreef op 10 mei 2004 @ 17:31:

[...]

9 van de 10 keer kan je daar vrij gemakkelijk achterkomen. Maar dit doen valt wel in het 'grijze' gebied wat wel en niet kan (volgens de wet) imo
Mee eens maar zoals boven al gezegd teveel mensen hebben niet door wat ze doen. toegeven zolang je niks "Raars" doet is er niks aan de hand maar anders ....:?
Gewoon de niet zo nette methode gebruiken en waarschuwen ;)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:31

Sick Nick

Drop the top!

Of gewoon niet gebruik maken van z'n netwerk en lekker laten gaan, al die moeite erin steken met de kans dat die vent flipt als jij zegt dat je op z'n netwerk zat. Je weet het tegenwoordig niet, ik zou er niet aan beginnen. Wiens probleem is het nou dat het netwerk zo lek als een mandje is?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Der lopen genoeg wardrivers rond, die ff snel een avondje leechen door ff hun straat uit te wandelen met een laptop. Na paar uurtjes heb je paar kabels en adsl's leeg gezogen (lees: datalimiet opgebruikt).

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 10-05-2004 17:43 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33
je downed een signaal tool, gaat door de straat lopen en kijkt waar het signaal het sterkst is

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrScratch schreef op 10 mei 2004 @ 17:28:
Je kunt volgens mij beter vragen in welke buurt niet. Dit is echt schering en inslag. Ik installeer bij mijn oom zijn nieuwe aldi-pc met wireless-lan (die hij niet gebruikt) en scan even rond. Gevolg: 3 vrije access-point bereikbaar vanuit zijn huis. Allemaal onbeveiligd.

Tsja, wij tweakers hebben nog flink wat onderwijs te verrichten aan onze "domme" medemens.
haal dan meteen dat wlan kaartje uit zijn pc als hij die niet gebruikt ;)
scheelt weer voor als er perongeluk iets aangezet wordt waardoor zijn pc openstaat.

Verwijderd

418O2 schreef op 10 mei 2004 @ 17:45:
je downed een signaal tool, gaat door de straat lopen en kijkt waar het signaal het sterkst is
is inderdaad een goed idee (netstumbler werkt goed), maar in de praktijk is het niet geheel gemakkelijk hoor...

• X-file

X-file

The truth is out there

Topicstarter
Resistor schreef op 10 mei 2004 @ 17:36:
Probeer hem te netsenden, kijk van wie hij zijn verbinding heeft (provider) en stuur die een mailtje, kijk of je met een richtantenne kan kruispeilen waar de zender staat enz..

Mogelijkheden genoeg :)
Maar een beetje te gek om los te lopen d8 ik zo, is het niet zo dat net zoals bij het onnodig doorsturen van viruswaarschuwingen naar andere gebruikers, een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen aangaande de beveiliging.
Ik heb mijn mening reeds ten dele gevormd. Het met een scanner ontvangen van politieberichten e.d is ook niet verboden om naar te luisteren.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is of het etisch gezien kan.

Verwijderd

Ikzelf heb ook wireless lan maar krijg de veveiliging (lees WPA-SHK) niet echt netjes aan de praat. Beide computers flippen daarop (lees crashen). Dit gebeurd nadat ik de patches voor XP-professional heb gedownload. Het is dus niet zo eenvoudig om de beste beveiliging in te stellen. En dan ben ik niet een gemiddelde computergebruiker dus kan je nagaan hoe het voor totaal onwetenden is :?

Ik zou zeggen, neem je eigen verantwoordelijkheid en ga niet via die verbinding internetten. Zoals je zelf al zegt. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, dus jij ook. Het zou niet netjes zijn om datgene te gebruiken waarvoor een ander betaald. Dat is net iets als zwart tv kijken wat ook niet de bedoeling is.

Als je niet kan achterhalen wie het is laat het dan helemaal maar zitten en internet netjes via je eigen verbinding (ADLS, kabel of wat dan ook).

Zolang de beveiliging van een draadloos netwerk zo gecompliceerd is als nu, is er geen lol aan om het te beveiligen. Maar ik wil het wel dus kan iemand mij adviseren over wat het beste is? (WEP + MAC of WPA-SHK aan de praat krijgen?)

Bij voorbaat dank en succes,

Idde

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tja, simpel.
Probeer even de eigenaar te achterhalen en vertel dat hij nogal open staat.
Wat je verder doet , moet je zelf weten, maar daar werken we niet aan mee ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.