Toon posts:

[ALG] MoSCoW analyse

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment aan het afstuderen. Binnen mijn afstudeerstage heb ik een MoSCoW analyse ingepland. Nu weet ik waar het voor staat (zie onderin), dus ik kan me er enigzins wat bij voorstellen. Toch zou ik graag nog wat meer documentatie en voorbeelden uit de praktijk willen zien.

Heeft iemand misschien wat tips/links?

bvd.
ilu

Definitie MoSCoW:
Must have, Should have, Could have en Would like to but probably cannot have.

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 16:10
In dit boek staat er 'n stukje over. 't Heet Oracle Design en is van Oreilly. Misschien dat je er ergens een online exemplaar van kan vinden.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let ook op het onderscheid tussen Functional en Non-functional Requirements en in hoeverre deze in de MoSCoW lijst moeten.

Non-functional Requirements zet je meestal in een los lijstje. (denk hierbij aan gekozen kleurtjes, gebruikte platform etc...)
riezebosch schreef op 10 mei 2004 @ 17:33:
Haha, die laatste vind ik wel errug lang Would like to but probably cannot have.
Deze wordt dan ook vaak gewoon "Won't have" genoemd. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Voutloos op 10-05-2004 17:36 ]

{signature}

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 20:13
Haha, die laatste vind ik wel errug lang Would like to but probably cannot have. Wat ik ervan weet is het gewoon prioriteiten stellen. Wat je erin moet hebben om werkend programma te hebben. Wat het zou moeten hebben compleet te zijn. Wat het zou kunnen hebben om geavanceerd te zijn. En wat je er eventueel ook in zou willen hebben, wat dus leuke extra is maar absoluut niet noodzakelijk...

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Verwijderd

Dat is niet zo super moeilijk, gewoon een lijst van prioriteiten maken, je kunt net zo goed zeggen, weinig prioriteit, normale prioriteit en veel prioriteit.. maarja, MoSCoW is een wat meer gebruikte methode dat wat bekender is, En geeft duidelijker het verschil aan, maar het is niks uitgebreid ofzo..

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:47

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Uhm, is dit niet iets dat je geleerd moet hebben voordat je überhaupt aan je afstudeeropdracht begon :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
Limhes schreef op 10 mei 2004 @ 17:28:
In dit boek staat er 'n stukje over. 't Heet Oracle Design en is van Oreilly. Misschien dat je er ergens een online exemplaar van kan vinden.
Ik denk dat het lastig is om op een kort termijn (1,5 mnd) informatie te verkrijgen uit dit boek. Toch bedankt!
Voutloos schreef op 10 mei 2004 @ 17:32:
Let ook op het onderscheid tussen Functional en Non-functional Requirements en in hoeverre deze in de MoSCoW lijst moeten.

Non-functional Requirements zet je meestal in een los lijstje. (denk hierbij aan gekozen kleurtjes, gebruikte platform etc...)
Kijk.. bedankt voor de nuttige tip!
Dit lijkt me een hele nuttige link. tnx!
.oisyn schreef op 11 mei 2004 @ 01:01:
Uhm, is dit niet iets dat je geleerd moet hebben voordat je überhaupt aan je afstudeeropdracht begon :?
Niet echt. Deze analyse is iets wat we niet op school hebben gehad. Een leraar raadde me tijdens mijn stage aan om deze analyse te gebruiken... Daarom heb ik er pas net kennis mee gemaakt.
't lijkt me niet echt een al te ingewikkelde analyse, dus het zal geen probleem zijn...

Verwijderd

Ik heb hier zelf wel enkele ervaringen mee, en het is een heel goede manier om snel en overzichtelijk je functionaliteiten naar gelang prioriteit weer te geven.

Wat mij persoonlijk bij deze methode opvalt en waar je zeker ook op moet letten:
Je eerste versie van het MoSCoW-Model!

Bij de must haves definieer je wat er ZEKER in moet komen, alles wat je uit dit rijtje op het eind niet hebt ontwikkeld is keihard onvoldoende. Mocht dit gebeuren dan kun je je MoSCoW model natuurlijk wel gaan herschrijven op het einde maar een beetje docent of ectern deskundige vergelijkt dit natuurlijk met je oude ;)
Mijn tip denk heel goed na over je eerste oplevering van het model.

Ben je niet helemaal zeker van een Must have en het bedrijf vind het ook geen Must have zet het dan bij de Should haves, mocht je het later toch ontwikkeld hebben is het altijd een pluspunt ipv een minpunt.

Mocht je trouwens in je research enkele sites vinden dan hou ik me aanbevolen!

Verwijderd

Okey, als jij gaat afstuderen dan hoef ik jou vast niet te vertellen wat Google is.

Als je daar gezocht hada op de twee woorden uit jou titel, dan zou het eerste resultaat al meteen raak zijn. Meteen een eenvoudig voorbeeld.

Mocht je het niet kunnen vinden

Verwijderd

Topicstarter
@Pintomolly: Hele goeie tip.. op zich inderdaad vrij logisch, maar daar denk je niet zo snel bij na. Bedankt, ik zal er zeker rekening mee houden...

@Jorgen Horstink: Elke computeraar raadpleegt ook google... Die link had ik ook al bekeken, toch was het nog niet helemaal duidelijk naar mijn mening. De links en tips die zijn gegeven in dit topic zijn vele malen handiger dan jouw link. Toch bedankt dat je me er op wees...
Pagina: 1