Toon posts:

[a7n8x]Bios corrupt, succesvol gehotswapt, maar nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bios was corrupt geraakt tijdens het overklokken van mijn nieuwe athlon xp-m'etje. Nou had ik dus de bios gehotswapt zoals uitgelegd in [Ervaringen] Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 6. Dit is gelukt, alleen is mijn moederbord een a7n8x deluxe, en de chip waarmee ik gehotswapt heb was uit een a7n8x-e deluxe. De -e deluxe heeft gigabit lan, dus nou doet 1 NIC het niet op mijn mobo. Ook zijn er nu een aantal andere functies niet meer beschikbaar, zoals een hoge vcore en een multiplier hoger dan 12,5 die niet meer werkt. Als ik echter de gewone a7n8x deluxe bios of uberbios er overheen wil flashen zeggen awdflash onder dos en asus live update onder windows dat de "Bios part numbers do not match." Ik laat me niet kennen, dus ik heb de 1007 uberbios ge hex-edit, zodat hij dezelfde part-number heeft als een a7n8x-e bios. Die kon ik wel flashen, maar nu klopte de checksum (natuurlijk) niet en kon ik dus weer opnieuw hotswappen. Maar ik zit dus nu nog steeds met een a7n8x-e deluxe bios te kijken terwijl ik die van mijn gewone a7n8x deluxe weer terug wil :(. Als ik flash krijg ik de foutmelding, en als ik het flashen forceer krijg ik een foute checksum. Hoe zou ik nou, zonder andere a7n8x deluxe bios chip, mijn a7n8x deluxe bios terug kunnnen krijgen?

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Goh, deze is leuk :)
Maar volgens mij gaat dat dus niet lukken. Je heb een werkende niet-e nodig om jou eigen bios weer te hotswappen.

Tenzij je de checksum ook weet aan te passen naar de correcte waarde (ik neem aan dat de checksum ook in de bios-image staat?)

geen zin zonder onzin

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Je kunt hier verder niets mee. Daarom moet je ook altijd hotswappen met een exact zelfde type. Anders krijg je dit dus.

Er zit niets anders op dan idd. op een hotswap uit te voeren met een niet E versie.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:56
Zijn de chips op de inhoud na identiek? Dan moet het wel kunnen. Je hoeft het A7N8X Deluxe bios niet te hex editten, maar je moet je flash tool een extra command geven, de fout melding dat het bios niet overeenkomt boeit niet, omdat je de chip in een ander mobo zet.

iRacing Profiel

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Kan me niet voorstellen dat de bioschip van de e versie veel anders is... zal er geen mogelijkheid zijn om de beveiliging van asus te omzeilen?

Verwijderd

Topicstarter
De chips zijn inderdaad identiek, maar als ik awdflash forceer mijn lieve oude biosje erin te flashen, resulteert dit in een checksum error als ik daarna opnieuw boot, terwijl ik zeker weet dat die biosimage goed is. Misschien wordt bij de boot het mobo type geinitialiseerd, en in het geheugen gezet ergens, zodat je alleen de bios die bij jou mobo past kunt flashen, zodat je niet je hardware sloopt?

En ik zou de checksum wel kloppend willen maken, maar dan moet ik wel zeker weten waar die ergens staat in het bios image :S En ik vind dat niet zo'n nette oplossing omdat ik dan als er nieuwe biossen uitkomen die eerst moet gaan hex editen. Andere optie: Weet er iemand
- waar ik mijn bios goed kan laten programmeren
- waar ik een nieuw bios chippie kan bestellen in nederland, geprogrammeerd en wel

Ik heb wel wat amerikaanse sites gevonden, maarja, dat vervoer is dan best prijzig.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:56
www.flashbios.org kost je 10 euro(zelf ook eens moeten doen)

Nadat je awd geflasht hebt met het A7N8X Deluxe bios, heb je wel die bioschop uit je Asus A7N8X-E Deluxe gehaald toch?

[ Voor 51% gewijzigd door Razkin op 10-05-2004 17:43 ]

iRacing Profiel

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
hmm..
ik heb toch echt met een a7v8x de luxe de bios gehotflashed voor een MSI KT3, met succes (dosmodus)
dus die error zit denk ik dan eerder in de biosversie, probeer eens een oudere bios of flash hem meteen naar de juiste uberbios

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
De checksum zit op het einde van de file.

Op in welke regel heb je dat dan verandert? (bios part nummer?)

[ Voor 45% gewijzigd door datkanveelbeter op 10-05-2004 17:50 ]

• Xof

Xof

Vierkant228 schreef op 10 mei 2004 @ 17:44:
hmm..
ik heb toch echt met een a7v8x de luxe de bios gehotflashed voor een MSI KT3, met succes (dosmodus)
dus die error zit denk ik dan eerder in de biosversie, probeer eens een oudere bios of flash hem meteen naar de juiste uberbios
Euh hoe krijg je dat voor elkaar? Twee verschillende mobo's/fabrikanten en ook nog es verschillende chipset... beetje ongeloof hier :D

• datkanveelbeter
Xof schreef op 10 mei 2004 @ 17:48:
[...]

Euh hoe krijg je dat voor elkaar? Twee verschillende mobo's/fabrikanten en ook nog es verschillende chipset... beetje ongeloof hier :D
Waarom zou dat niet kunnen?

Je bios is ook maar een programmeerbare bouw steen.
Je bios heb je eigenlijk alleen nodig bij het opstarten( anders zou je al helemaal niet kunnen hotswoppen).

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
opstarten (reeds van te voren IC al losgemaakt en visdraadje er onder zodat ik hem er makkelijk uit kon trekken)
opgestart vanaf CD (dos met flashtool en bios)
IC omgewisseld, geflshd, PC uitgezet, IC's weer terug en klaar

• Xof

Xof

datkanveelbeter schreef op 10 mei 2004 @ 17:53:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?

Je bios is ook maar een programmeerbare bouw steen.
Je bios heb je eigenlijk alleen nodig bij het opstarten( anders zou je al helemaal niet kunnen hotswoppen).
Nou omdat een bios van een msi en asus erg veel verschillen.. het lijkt me dat een bios ook op hardware is afgestemd? En dan heb je volgens mij ook nog het verschil in award en american megatrend etc.
Vierkant228 schreef op 10 mei 2004 @ 18:00:
opstarten (reeds van te voren IC al losgemaakt en visdraadje er onder zodat ik hem er makkelijk uit kon trekken)
opgestart vanaf CD (dos met flashtool en bios)
IC omgewisseld, geflshd, PC uitgezet, IC's weer terug en klaar
hmm toch leuk om te zien dat dat kan :D
Had ik niet verwacht :)

[ Voor 28% gewijzigd door Xof op 10-05-2004 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 10 mei 2004 @ 17:47:
De checksum zit op het einde van de file.

Op in welke regel heb je dat dan verandert? (bios part nummer?)
Pfoee dat weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik ergens a7n8x2.0 heb veranderd in a7n8xÄe, had ik nageaapt van de a7n8x-e bios.

Die jongen waar ik die a7n8x-e bios van geleend had komt zo weer, gaan we weer ff wat proberen, zoals nog een keer geforceerd flashen enzo. Als ik trouwens geforceerd flash dan krijg ik geen foutmelding, maar dan crasht awdflash wel. Als ik de a7n8x-e bios flash rondt awdflash de flash gewoon succesvol af. Ik kan trouwens niet geforceerd flashen met asus live update. Althans, dat heb ik nog niet uitgezocht/geprobeerd.

• datkanveelbeter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 18:19:
[...]

Pfoee dat weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik ergens a7n8x2.0 heb veranderd in a7n8xÄe, had ik nageaapt van de a7n8x-e bios.
a7n8xÄe staat niet helemaal niet in het uberbios of orgineel. (met hex-edit)

En als je je awdflash gebruikt met het commando cks, dan de biosfile die daar uit komt saved, dus>

awdflash *****.bin /cks

[ Voor 17% gewijzigd door datkanveelbeter op 10-05-2004 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
in de bios 1008 van de a7n8x-e wel, kijk zelf maar.

• datkanveelbeter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:01:
in de bios 1008 van de a7n8x-e wel, kijk zelf maar.
heb ik net gedaan (c18e1008.bin)

(ik gebruik hexedit version 2.60)

[ Voor 15% gewijzigd door datkanveelbeter op 10-05-2004 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik ook, ik gebruik trouwens UltraEdit.

Het probleem is toruwens opgelost, na veel geklooi met de switches van awdflash. De switches die uiteindelijk werkten zal ik hier neer zetten, voor eventuele searchers:

AWDFLASH a:\UBERD_R2.BIN /F /py /sn /R /LD /cp /cd /Wb /cc

Met die regel kon ik uiteindelijk succesvol mijn a7n8x deluxe bios terugflashen vanuit een systeem geboot met een a7n8x-e bios. Zoals je ziet heb ik gelijk de uberbios erin geflasht :)

Iedereen die heeft gereplied bedankt :)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:19
je pakt gewoon je biosfile download uniflash en typt in een dos omgeving,

uniflash.exe -e naam goede bios.xxx en dan flasht die wel de goede!

Kijk vooral hier even!
[rml][ BIOS hotswap] op andere chipset flashen[/rml]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xof schreef op 10 mei 2004 @ 17:48:
[...]

Xof schreef op 10 mei 2004 @ 18:06:
[...]

Nou omdat een bios van een msi en asus erg veel verschillen.. het lijkt me dat een bios ook op hardware is afgestemd? En dan heb je volgens mij ook nog het verschil in award en american megatrend etc.

[...]

hmm toch leuk om te zien dat dat kan :D
Had ik niet verwacht :)
Volgens mij snap je niet veel van wat een hotswap inhoudt, lees mijn topicje hierover (die jantje112 hierboven aanhaalt) eens door:

[rml][ BIOS hotswap] op andere chipset flashen[/rml]

Enige eisen voor hotswap zijn:
1) donormobo moet overweg kunnen met de EEPROM chip van de ontvangermobo
2) je flashprogramma moet kunnen draaien op donormobo
3) je flashprogramma moet ook overweg kunnen met EEPROM chip van ontvanger

Als aan die voorwaarden voldaan wordt kun je (letterlijk) een 486 BIOS op een P4 flashen (omgekeerd wil wegens eis 1 niet zo snel lukken :z ). Kortom, enig dat hier misgegaan is, is dat _r1c0_ niet goed gehotflashed heeft omdat hij op z'n A7N8X-E met de native BIOS file is gaan flashen en niet de A7N8X 'gewoon'

Overigens zal Uniflash niet werken in dit geval, door gebruik van een custom I/O-SMB chip wil het niet werken op Asus planken sinds iig de P2B :o

Iig goed werk _r1c0_, niet alleen dat je het uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen maar ook dat je de (niet bepaald voor de hand liggende) awdflash switches hier post achteraf :D

Edit:
Paar voorbeeldjes van vrij extreem verschillende chips hotswappen van de afgelopen weken bij mij thuis:
SiS 5582 (Gigabyte) op Via VP-1 (PC Chips), i440LX (Gigabyte) op Via VPX (FIC), i430FX (Asus) op ALi Aladdin IV, SiS 5582 (Gigabyte) op ALi Aladdin IV, SiS 735 (ECS) op ALi Aladdin IV (mijn standaard hotswap plank is een geniale PC Chips mobo met dit chipset, ondersteunt vrijwel elke EEPROM chip die er is :) ), dit alles met uniflash overigens ;)

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 12-05-2004 15:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1