Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] oude rc afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32
Ik kreeg laatst van een vriend van me een afstandsbediening met ontvanger voor servo gestuurde autos. :Y)
nu kreeg ik een leuk idee om die bediening via de pc aan te sturen dus links, rechts, voor, achter via pijltjes.
de software schrijven zal het probleem niet worden, ik ga hem via de com-port aansturen.

nu het probleem: voor de besturing worden potmeters gebruikt van 5k alleen staat de potmeter standard in het midden waardoor de beide draden een weerstand krijgen van 2.5k alleen als 1 kant 0k is en de ander 5k gaat hij via de 0k sturen maar hoe krijg ik die weerstand elke keer goed anders :? ?

dus ff duidelijk: lager dan 2.5k is sturen, 2.5k is nix doen, hoger dan 2.5k is ook nix doen.
ik heb al gebrobeerd 1 draad los te halen zodat daar geen spanning op staat maar dan gaat de "test" servo helemaal doordraaien.

ff een tekeningetje:

__Uitgang 1 (b.v. links) hier standaard weerstand geboden van 2.5k, 0=sturen, 5=nix doen

__5K potmeter

__Uitgang 2 (b.v. rechts) hier standaard weerstand geboden van 2.5k 0=sturen, 5=nix doen

ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben :)

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Je vraag is dus:

maar hoe krijg ik die weerstand elke keer goed anders ?

sorry maar beeetje wazige vraag, ik wil je graag helpen maar dan moet je iets duidelijker zijn

• Bloodhoundje
Mijn probleem is dus dat de weestand automatisch moet worden gewijzigt zodat het werkt zonder dat hij door gaat draaien :/

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 15:51
[edit]
*knip, te laat

[ Voor 92% gewijzigd door L0we op 10-05-2004 18:17 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
Een "ruige, maar werkende, lelijke oplossing" is op de potmetertjes een stappen motortje aansluiten, en die aansturen met de pc, maar dit is echt de meest lelijke oplossing die je kunt bedenken...

Ik heb zelf verder geen id hoe je uberhaupt een weerstand kan laten regelen door de pc....

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Ik heb je posts nu 3 keer gelezen maar ik kom niet veel verder. ik zal proberen voor de geest et halen wat je nu eigenlijk wilt:

-Je gaat je pc gebruiken om een rc auto of iig de servo's aan te sturen.
-Dit ga je via de printer/com poort doen (lijkt mij het makkelijkst iig)
-Je wilt een schema waarmee je de weerstandswaarde van de potmeter (die je dus gaat vervangen door het schema) kan veranderen naar een door jouw gekozen waarde

is dit ongeveer de bedoeling???

ow en btw. niets gaat automatisch ;)

• L0we
*knip* Of begrijp ik je nu verkeerd?

*edit: ik begreep hem inderdaad verkeerd, kwartje is gevallen :P

[ Voor 84% gewijzigd door L0we op 11-05-2004 15:41 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Als je volledige besturing wilt hebben over je auto (dus niet links rechts en midden, maar ook alle tussen waarden) dan zou ik kiezen voor een iets ingewikkeldere oplossing.
Kijk hoeveel spanning (volts) er afgegeven worden naar het RC send gedeelte, als dit een spannings niveau is dat je regelt door je potmeter zou ik kiezen voor een multiplex schakeling die je aanstuurt met je busy ack en ready poortjes van je pinterpoort. en daarnaast de printerpoort te gebruiken om met een DAC (digitaal analoog converter) het digitale signaal om te zetten naar een spanningsniveau, dan heb je 256 verschillende waarden en kan je toch net iets precieser sturen

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Een electronische potmeter!

[rml]De Generaal in "[ EL] overcomplete baybus"[/rml]

Of gewoon als je maar een paar "standen" wil kan je ook gewoon een paar transistors en weerstanden aan elkaar knopen...

[ Voor 32% gewijzigd door SA007 op 10-05-2004 21:41 . Reden: Oesp, verkeerde post :P ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
digipots >:)
Je kan ze samplen bij microchip, ze zijn er in 10K,50Ken 100K versie, in 256stappen regelbaar, ben al een tijdje van plan om hier een fancontroller mee te maken, heb er ook al een schakeling voor, maar geen geld om onderdeeltjes te kopen :( 1nadeel, ze hebben een max van 1µA :r

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Denk eens aan je gamepoort, ipv je lpt of compoort

Verwijderd

wat moet je betallen van voor die elektronische potmeters... daar zoek ik al een tijd naar!

Verwijderd

een max van 1mA is toch geen probleem? das meer dan stroom zat om een (vermogen) transistor aan te sturen... met een 1000ste hiervan kan je al makkelijk 'n FET aansturen..

• L0we
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:37:
een max van 1mA is toch geen probleem?
volgens mij stond er toch echt 1µA ;)

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

jah en wtf moet je nouw met een voorschakel weerstand als je daarna een transistor gaat aansturen? kan je beter je transistor op je poort plakken volgens mij. want dan ben je namelijk weer je voltage aan et regelen en niet de weerstand

• Bloodhoundje
ik ga nog ff wat dingen testen en kzal een reactie geven als kheet eb getest :)

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Een relais met een weerstandje erachter?
spanning op je compoort -> relais schakeld -> weerstand word verhoogt/verlaagt/wat jij leuk vind.
heb je wel een klein beetje vertraging en wat irritante klikjes, je kan eventueel ook optocouplers nemen

Als mijn verhaaltje helemaal nergens op slaat niet boos worden, ik volg je startpost niet helemaal...

Nooooh! Stahp!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:31:
wat moet je betallen van voor die elektronische potmeters... daar zoek ik al een tijd naar!
NIETS >:) tenzij je er meer dan 3nodig hebt, want je kan maar per 3samplen...
(en het is weldegelijk 1µA, niet 1mA)
Pagina: 1