Toon posts:

Laptop valt uit tijdens installatie Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de 'trotse' eigenaar van een Sony Vaio laptop. Het gaat om een Pentium 4 van zo'n half jaar oud. Onlangs vond ik het tijd om windows opnieuw te installeren. De pc was traag geworden etc, je kent het wel. Nu lukt het mij echter op geen enkele manier om windows op dat ding te krijgen. Dit is wat ik allemaal heb geprobeerd:

- windows XP cd in de dvd-speler en booten vanaf de cd. Werkte prima. Setup wordt opgestart en laadt de benodigde bestanden. Op een gegeven moment valt de computer echter uit, nog voordat de daadwerkelijke installatie is begonnen. Op geen enkele mogelijkheid verder te komen dan dit punt. Verschillende cd's en versies gebruikt, niets werkt.

- vervolgens heb ik gebrobeerd de installatie vanaf een externe cd-romspeler te starten. Hetzelfde probleem treedt op.

- Toen maar vanuit windows geprobeerd. Ook dan valt de laptop uit na verloop van tijd.

- Op dat moment had ik het natuurlijk helemaal gehad met de laptop, maar ben toch nog doorgegaan. Opgestart met een opstartdiskette van windows 98 en de harde schijf geformatteerd. Vervolgens geprobeerd in Dos vanaf de cd te lezen. Zelfde verhaal.

Samenvattend komt bovenstaande op het volgende neer: de laptop werkte prima met windows erop, nooit last van uitval. Ook als ik in Dos ben, doet het ding prima zijn werk als ik bijvoorbeeld de harde schijf formatteer. Echter zo gauw als ik de installatie van Windows wil beginnen, gaat het mis. De setup start wel, maar op het punt dat je kunt kiezen voor installeren, valt de laptop uit. Ook tijdens het opstarten met een opstartdiskette wil het ding nog wel eens uitvallen.

Ik heb bovenstaande allemaal uitgevoerd met netstroom als voeding, dus niet op de accu. Dvd-speler is intern en floppy en cd-romspeler zijn extern.

Op dit moment kan ik de laptop dus niet gebruiken. Wie weet er een oplossing om er toch Windows op te krijgen?

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Stekker erin? Mss. batterij leeg? >:)

Verwijderd

Zit er geen recovery-CD bij waarmee je windows opnieuw kunt installeren? Misschien dat nieuwe windows installatie geblokkeerd is?

Verwijderd

Welk model Vaio ?
Nieuwe bios al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou misschien wel een idee zijn. Het gaat om een PCG-GRT laptop. Behoorlijk recent model. Stekker zit er dus in en een recovery cd zit er niet bij...

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Dit is eigenlijk een typisch Vaio probleem, in het verleden heeft het maanden geduurd voordat Win2K beschikbaar was op bepaalde (toen recente) modellen. Het probleem is simpel: De Vaio heeft niet standaard hardware en heeft specifieke drivers nodig tijdens de installatie. Kijk eens op de site van Sony of er iets over bekend is. Probeer anders eens een oudere versie van windows (2K, NT4, 98 :+ )

Too many people, making too many problems

Verwijderd

Recovery cd kan je van het net halen, welke PCG-GRT laptop? Er zijn er heel wat...

Verwijderd

Sony al gemailed om te vragen waar het aan kan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil natuurlijk niet direct als een of andere achterlijke consument overkomen die direct naar sony gaat mailen.. Het gaat om een grt816s. Denk dat ik dan toch maar eens windows 98 ga uitproberen... :-(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 15:50:
Ik wil natuurlijk niet direct als een of andere achterlijke consument overkomen die direct naar sony gaat mailen.. Het gaat om een grt816s. Denk dat ik dan toch maar eens windows 98 ga uitproberen... :-(
Mooi dom ;) het werkt wel en als het een typisch Vaio prob is :?
(zowieso moeilijke laptops :()

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 15:50:
Als zij een goede laptop hadden gemaakt had jij dit probleem niet gehad. Vindt ik het niet niet meer dan redelijk dat je ze er mee gaat lastig vallen.
Lossen ze het probleem misschien een keer op.

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs met Windows 98 en ME werkt het niet. De laptop blijft uitvallen als de daadwerkelijke installatie van windows begint. Toch te triest voor woorden? Ik zal eens kijken wat customer support hierover te zeggen heeft. En over die recovery cd's: waar kan ik die krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 18:09 ]

Verwijderd

klinkt als een ACPI probleempje ofzo? zo gauw die dat probeert te laden in windows lijkt het mis te gaan?

heb je toevallig een Knoppix cdtje in de buurt die je kunt booten? en gaat dan wel alles goed?

http://cip.physik.uni-fre.../Vaio/software-fix_MS.htm

hier vindje meer info omtrend de win98 versie maar het lijkt mij hetzelfde probleem. wellicht kun je een work-around vinden voor win2k/xp

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:20
en bij het begin van de installatie op f5 drukken (zelfde moment als f6 voor drivers)en een ander type computer (idd acpi) kiezen? Misschien dat het helpt
Pagina: 1