Toon posts:

Vraag betreffende het sample rate en de mp3 codec

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Iriver mp3 speler (Ifp 180T) die geen mp3 pro ondersteund, hij heeft maar 128 mb geheugen dus wil ik mijn mp3tje zo klein mogelijk.

Het gewone mp3tje is 4.12mb aan 128kbps en duurd 4min 30 sec(sample rate 44.1khz)

- gecodeerd met mp3 pro,=> 3.09mb, 96kbps, 4min 30 sec(sample rate 22.1khz=>want de Iriver herkent mp3 pro niet dus geen 44.1khz)

-gewone mp3(VBR) => 3.70mb, 280kbps(ik heb ergens een waarde moete kiezen in % ik weet niet wat dit betekende, ik heb 70%genomen) en duurt!!! 4min 36 sec (heu 4 seconden langer?) sample rate is hier ook 44.1khz

ik heb ook de lame mp3 encoder getest aan 196kbps maar dan was het bestand maar 0.2 mb kleiner dan het originele dus dat zal al zeker geen goede keuze zijn.

welke van deze opties geeft mij nu een goede kwaliteit(de kwaliteit mag niet minder zijn dan de 128kbps van het gewone mp3tje)EN een bestand dat vrij veel kleiner is dan de 4.12 mb van het gewone mp3tje. Ik hoor alleen bij het mp3pro bestand een sterke kwaliteitsvermindering als ik het op mijn iriver afspeel.

hopelijk staat mijn topic al op de juiste plaats :7 ...Iemand die ook in dit geinteresserd is mag zijn bevinden hier altijd posten.

Alvast bedankt,

Jeroen

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 14:35
Als je iRiver geen Mp3Pro ondersteund, dan lijkt het mij ook geen nut te hebben om de boel te coderen met Mp3Pro... Want dan krijg je crappy kwalliteit terug, aangezien hij de Mp3Pro codec niet kan gebruiken op die iRiver. Dat is dus helaas geen oplossing (tenzij er een nieuwe firmware is, die wél Mp3Pro ondersteund?).

Als je minimaal 128kbps wilt, en toch loopt te 'zeuren' over elke mb, dan moet je geowon 128kbps mp3's nemen.

Wat heel misschien een andere oplossing kan zijn is .OGG, maar dan moet die iRiver dat natuurlijk wel ondersteunen.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat de tijdsaanduiding verschillend is bij de VBR mp3 is normaal. Dit ligt aan je player of aan de gebruikte encoder. De mp3 heeft wel degelijk de juiste lengte, maar een player moet bij variable bitrate mp3's de hele file doorlopen om de juiste lengte te kunnen bepalen. Daarom zetten de meeste encoders tegenwoordig een soort tag in de mp3 waarin de juiste speelduur staat zodat de player niet meer de hele file moet doorlopen.

Bij u wordt dus of de tag niet gezet door de encoder, of de player kan er niet mee overweg. Het is alleszins niets om je zorgen over te maken. Als je het bestand afspeelt met de chronometer ernaast dan zul je zien dat de lengte wel degelijk klopt.

Wat is nu de beste oplossing?

De mp3pro biedt de hoogste kwaliteit voor de laagste bitrate bij mp3. Niet dat de kwaliteit veel voorstelt, maar mp3 is erg erbarmelijk wat de kwaliteit betreft bij lage bitrates. Hierbij is wel van belang dat je mp3-speler ook wel degelijk mp3pro ondersteunt. Indien niet dan zal de mp3pro vreselijk slecht klinken. Zoek dit dus even op in de specificaties van je speler.

De VBR mp3 zal met de juiste instellingen de filesize wel wat kunnen drukken, maar niet zoveel als de mp3pro zonder een slechtere kwaliteit te bekomen.

Je moet weten dat 128 kbit al een relatief lage bitrate is waarbij het verschil met het origineel meestal hoorbaar is. Een nog lagere bitrate proberen gaat dus vrijwel zeker kwaliteitsverlies geven.

Daarnaast is het zo dat wat je nu wil doen nog eens een totaal verkeerde aanpak is. Transcoderen is bij compressieformaten met verlies sterk af te raden. De mp3 die je nu hebt is reeds van erg lage kwaliteit en dus is er veel informatie verloren tegenover het origineel (dat is net de werking van mp3). Als je dit nu nog eens herencodeert naar mp3 (zelfs met een hogere bitrate dan het origineel!) dan zal de kwaliteit nogmaals achteruit gaan. Met andere woorden, wat je ook doet de kwaliteit zal steeds slechter zijn dan de 128 kbit/s mp3 die je nu hebt. Of je het verschil gaat horen op een portable player is een andere vraag.

Wat je resultaten met LAME betreft... Je encodeert met een bitrate hoger dan het origineel (wat al onzin is zoals hierboven beschreven) en dan zou je nog willen dat het geheel flink kleiner wordt dan de 128 kbit/s mp3?

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op 10 mei 2004 @ 15:29:

Wat je resultaten met LAME betreft... Je encodeert met een bitrate hoger dan het origineel (wat al onzin is zoals hierboven beschreven) en dan zou je nog willen dat het geheel flink kleiner wordt dan de 128 kbit/s mp3?
foutje in men uitleg:-)bij LAME heb ik de originele wav gebruikt :+

Ik had wel veel aan je uitleg(het is blijkbaar sterk aan te raden steeds het originele bestand te hercoderen(de wav dus)), OGG vorbis wordt blijkbaar wel ondersteund door iriver, dus zal mijn keuze moeten vallen tussen mp3 met vbr en OGG vorbis.

klein vraagje nog, stel iemand geeft me een mp3 @ 56kbps, en ik zet op 128kbps. Is dit nutteloos om te doen dan? zo niet, wat is dan het beste : omzette naar wav en dan coderen op 128kbps ?of heeft dit echt geen zin?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:51 ]

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 14:26
Een MP3 van 56kbps --> 128kbps converteren zal totaal geen nut hebben. Bij het coderen naar 56kbps is veel informatie verloren gegaan, deze kan echt niet teruggetoverd worden als je dat bestand codeert naar een hogere bitrate.

56kbps -> WAV -> 128kbps, is hetzelfde.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.