Toon posts:

[access] Verwijderen records

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een tabel waarin het mogelijk is om identieke records in op te slagen. Waarom dat zo is weet ik niet omdat ik deze db niet zelf in elkaar gestoken heb. Dus nu ben ik bezig met een klein programma dat deze tabel moet kunnen aanvullen, deleten, ... De gebruiker kan een record aanduiden in een listbox en ik ga dan nakijken of de record meer dan één maal voorkomt of niet. Als de record maar één maal voorkomt moet hij gedeleted worden, dit is geen probleem. Maar als er meerdere identieke records zijn moet ik alleen de eerste uit de recordset verwijderen, de rest moet blijven staan, dit moest ik zo doen van men stagebegeleider. Maar hoe delete ik nu het eerste record uit een recordset wanneer ik niets heb om het uniek mee te identificeren?

Alvast bedankt

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
lijkt me eigenlijk vrij onmogelijk, eerlijk gezegd. zijn ze echt compleet identiek?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
DELETE FROM tabel t
HAVING (
   SELECT COUNT(*)
   FROM tabel
   WHERE t.id = tabel.id
) = 1
GROUP BY id

Zoiets ongeveer? Dat wist alle records die maar 1 keer voorkomen, als het goed is.
Die where van de subquery moet je natuurlijk aanpassen zodat ie naar alle velden kijkt, maar dat kun je vast zelf wel. :)

[ Voor 23% gewijzigd door NMe op 10-05-2004 14:38 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
chris schreef op 10 mei 2004 @ 14:34:
lijkt me eigenlijk vrij onmogelijk, eerlijk gezegd. zijn ze echt compleet identiek?
Idd... of bedoel je helemaal uniek behalve het ID?
Na ontdubbelen iig in de eigenschappen van je tabel instellen dat hij geen duplicaten toestaat? :X

"It's better to burn out, than to fade away"

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is exact identiek, ik had gehoopt op het idee dat een recordset misschien een pointer bijhield maar kennelijk niet. Ik heb reeds een voorstel gedaan om een id veld toe tevoegen, daarmee zal het heel wat simpeler zijn.