Toon posts:

Hoe ervaren (huis)dieren muziek?

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik zelf best wel benieuwd naar. Ik vraag me af of dieren bijvoorbeeld van bepaalde muziekgenres kunnen gaan houden, of ze bepaalde soorten muziek afgrijselijk vinden, of ze muziekstukken en/of soorten muziek kunnen herkennen als ze die al eerder gehoord hebben.

Zelf merk ik dat onze hondjes altijd bij me in de buurt gaan zitten als ik piano speel, wat er op zou kunnen wijzen dat ze de door mij geproduceerde muziek misschien aantrekkelijk vinden. Verder reageren ze niet echt op de verschillende soorten muziek die ik draai, ze blijven vaak bij zowel harde punkmuziek in de kamer liggen als bij licht klassiekemuziek, wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het ze niets uitmaakt.

Ik hoop dat er op GoT mensen zijn die hier misschien onderzoek naar hebben gedaan en/of hier over gelezen hebben en dus een antwoord op mijn vraag kunnen geven of anders wat informatie.

Hieronder even wat links naar de schaarse artikelen/topic die ik over dit onderwerp heb gevonden:

Muziek waar honden van zouden houden
Wat algemene verwijzingen naar onderzoeken
Hierin wordt gerept over de overeenkomsten tussen de muziek gemaakt door mensen en de geluiden voortgebracht door verschillende dieren
Eerdere topic op GoT waarin niet echt naar voren komt hoe dieren muziek ervaren

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Dan is het ook de vraag of dieren zich bewust een mening kunnen vormen over muziek of over wat dan ook. Je weet niet eens of ze muziek wel zien als muziek. Mischien horen ze niet meer in muziek dan een trein die langs komt bv. Ik vraag me ook echt af of dit goed te onderzoeken is. Je zou bijvoorbeeld de hersen activiteit van mensen kunnen bekijken bij verschillende genres en het verschil bekijken tussen de muziek waar ze van houden en muziek waar ze zich aan ergeren. Dan zou je dit mischien ook op een dier kunnen toepassen en kijken of hier enige overeenkomst in zit. Maar ik denk nog wel dat voordat mensen er echt over uit zijn of dieren nou een bewust zijn hebben, dat een onderzoek als dit nog niet snel gedaan zal worden. Wel intresant overigens. Ik denk wel dat mijn konijn techno niet ervaart zoals ik het doe iig :).

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Onze hond gaat bij een bepaald stukje klassiek op de piano ook altijd huilen. In tegenstelling tot wat je zou denken heb ik horen zeggen dat hij het juist mooi vindt. En daarom gaat huilen (net als wolven, kop omhoog en Whooooo).

Ik denk wel dat dieren muziek kunnen herkennen. Ik heb eens een boek gelezen van Dhr Leaky die zorgdroeg voor de wildreservaten in Kenia. Op een dag werd hij uitgenodigd bij een buurland om te kijken hoe het daar geregeld werd. Met een helikopter vlogen ze over het gebied. De Olifanten renden weg, het gekke was dat de olifanten in Kenia niet wegrenden. De verklaring is dat de helikopters in het naburig land ook werden gebruikt om op de olifanten te jagen en de populatie te beperken. De olifanten herkenden dus het geluid van de proppelors en wisten dit in verband te brengen met gevaar. Daarom denk ik dat dieren ook muziek kunnen herkennen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 12:52

ADH_ED

Hoogbevaagd

Wel grappig dat dieren er uberhaupt op reageren

Onze hond heeft last van verlatingsangst (bang dat iemand niet terugkomt) maar als zij naar rustige muziek luisterd heeft zij hier aanduidend minder last van dan hardere muziek (rock, metal, trance)

Muziek werk in dit geval zowieso rustgevend, maar ik denk dat dieren muziek die hun rustiger maakt ook mooi vinden

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De hond van mijn GF huilt nooit, BEHALVE, bij Can't touch this van MC Hammer., na 1 minuut 40 :)

specs

• Victor
  • Niet online
Onze Labrador Retriever valt m'n GSM aan als ik er een beltoon op afspeel. >:) En ze slaapt rustig door als ik m'n hardtrance op volume 10 aan't draaien ben. Denk dus dat het meer met de toonhoogte te maken heeft.

Denk daarbij ook aan hondenfluitjes.

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 12:52

ADH_ED

Hoogbevaagd

King_Louie schreef op 10 mei 2004 @ 14:02:
Onze Labrador Retriever valt m'n GSM aan als ik er een beltoon op afspeel.
offtopic:
Moet je voor de gein eens je telefoon op de trilstand zetten, da´s nog leuker (ik ben niet verantwoordelijk als je dit eventueel, (zijnde een echte tweaker) gaat proberen, de telefoon zou wel eens aan gort kunnen gaan :+

• Victor
  • Niet online
ADH_ED schreef op 10 mei 2004 @ 14:06:
[...]
offtopic:
Moet je voor de gein eens je telefoon op de trilstand zetten, da´s nog leuker (ik ben niet verantwoordelijk als je dit eventueel, (zijnde een echte tweaker) gaat proberen, de telefoon zou wel eens aan gort kunnen gaan :+
Zal het straks eens proberen. Hoewel ik haar een keer een kunstof bouwemmer in luttele seconden tot een propje plastic heb zien verwerken, ga ik mijn Siemens S55 toch maar eens inzetten voor dit wetenschappenlijk experiment. B)

offtopic:
Baby's gaan trouwens gooien met telefoons in trilstand |:(

• Karel V
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

King_Louie schreef op 10 mei 2004 @ 14:10:
[...]

Zal het straks eens proberen. Hoewel ik haar een keer een kunstof bouwemmer in luttele seconden tot een propje plastic heb zien verwerken, ga ik mijn Siemens S55 toch maar eens inzetten voor dit wetenschappenlijk experiment. B)

offtopic:
Baby's gaan trouwens gooien met telefoons in trilstand |:(
Voila, en het resultaat? De hele buurt aan de deur, inclusief politie. Heterdaad betrapt op geluidsoverlast >:) . RRRRrrrrwafff, WAFFFFF, GRRAUUWWAF.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

inXs

known as inXs

Misschien dat dieren niet echt tonen herkennen, maar wel beats aanvoelen.. Dus het tempo van een bepaald nummer.. Net als dat voorbeeld van die helikopter.. Dat zijn niet echt tonen die dat ding produceert.. Maar wel een soort ritme.. Dat zou ie best kunnen herkennen..

superB

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52
Onze katten reageren wel degelijk op achtergrondmuziek. Een leuk voorbeeld is dit:

Als we op vakantie gaan, voelen de katten dat altijd duidelijk aan. Als we de boel aan het inpakken zijn is er nog niks aan de hand, de katten blijven op hun plek liggen slapen. Als uiteindelijk alles ingepakt is, en we doen de radio uit als we weggaan, dan worden de katten meteen actief. Ze gaan dan zenuwachtig door het huis lopen, waardoor we ze moeilijk te pakken kunnen krijgen om afscheid te nemen. We hebben een keer wat anders uitgeprobeerd: toen zijn we namelijk met zijn allen het huis uitgelopen, maar dan met de radio aan. De katten kwamen toen niet van hun plek.

Als we echter gewoon 's avonds weggaan, om bijvoorbeeld naar de bioscoop te gaan oid, en we doen de radio uit als we weggaan, dan blijven de katten gewoon liggen, alsof ze wel doorhebben dat we zo weer terug zijn.

Het is dus de combinatie van inpakken en radio uitdoen waardoor ze van slag raken.

Catch a smile out there!

Verwijderd

Ik heb ooit eens een wandelende tak gehad (Takkie :P ), en die beesten beginnen dus te dansen als je muziek opzet. :)
Ze gaan op hun blaadje of takje heen en weer wiegen. Erg geinig om te zien
Dus wie zegt dat ze geen muziek horen is gek! ;)
(Waarschijnlijk gaat door de beat het takje een heel klein beetje trillen, waardoor ze instinctief gaan wiegen, omdat ze denken dat t de wind is ofzo)
Verder heb ik t altijd heel vreemd gevonden dat bijvoorbeeld mijn kat als een roos door keiharde punkmuziek heen kan slapen en dit m verder echt een worst zal wezen, terwijl als er iemand op zn tenen de kamer binnenkomt, gelijk die oren naar voren of achteren schieten.
Ze maken dus wel degelijk onderscheid in geluiden, en de hardheid van een geluid is voor hun dus niet irritant ofzo, terwijl ze een veel beter gehoor hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 16:38 ]

• Victor
  • Niet online
King_Louie schreef op 10 mei 2004 @ 14:10:
[...]

offtopic:
Nou, ik ben nu dus een ervaring, en mijn Siemens aardig wat krassen rijker... Ze lag te maffen, en ik had die telefoon onder d'r kop geschoven en toen naar m'n nummer gebeld. Dat ding begint dus te trillen en herrie te maken, hond meteen boos en ervandoor met m'n GSM. :D

• Jorn86
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01-2022
Mijn hond begint altijd te janken als ik piano speel...

http://www.jorn86irc.tk/

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ooit weleens een Klingon opera gehoord? Misschien ervaren dieren het zo :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Onze parkiet vond het altijd wel lachen. Die hield nie zo van stilte om zich heen. Behalve Fransje bauwah...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Onze zebravink trok zich niets aan van muziek, tenzij het Rock is, dan probeert hij er bovenuit te komen (lukt nooit :P )

Tegenwoordig zitten ze (is een vrouwtje bij gekomen) buiten, te fluiten als andere vogels fluiten, en te fluiten als ze gewoon tevreden zijn. (nou ja, meer piepen)

Op een enkel piepje van mijn mobiele telefoon (monophonic ringtone) beginnen ze nu met zijn 2'en te piepen, maar als ik meer herrie maak gaan ze zitten kijken waar het vandaan komt.

Voor dieren is muziek volgens mij het zelfde als wat voor ons het geruis van een computer of een langsrijdende trein: het is er wel, maar het geeft geen info.

Bepaalde toonhoogten zorgen voor actie (lijkt op iets bekends voor dieren, als een huilende wolf (de rest gaat ook mee doen) of een fluitende vogel (proberen die indringer te verjagen door zelf harder te fluiten)), maar de rest is 'ruis' voor ze.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:05
gladiool schreef op 10 mei 2004 @ 13:59:
De hond van mijn GF huilt nooit, BEHALVE, bij Can't touch this van MC Hammer., na 1 minuut 40 :)
Bekend geval :). Mijn hond begint mee te janken zodra ik Ameno van DJ Quicksilver aanzet. Schrok me rot de eerste keer.
Nou kreeg mijn hond 8 pups, en toen die 6 weken waren begonnen ze met z'n allen mee te janken (heb overigens 1 pup gehouden). ;)

Daarna ben ik verhuist, en woon nu 50 meter bij een luchtalarm-paal vandaan. Als die afgaat dan doen ook allebei mijn honden mee.

Ik weet dus vrijwel zeker dat het door de hoge tonen komt. Ik denk ook dat ze het helemaal niet erg vinden, aangezien ze allebei vrolijk staan te kwispelen terwijl ze janken.

Zowiezo merk ik dat ze muziek fijn vinden. Als wij weg gaan, dan zetten we altijd de radio aan, dan blijven ze gewoon stukken rustiger terwijl we weg zijn.

• benoni
  • Niet online
Beetje offtopic, maar wel grappig om te weten:
Het schijnt dat zelfs planten reageren op muziek. Er is zelfs ooit een min of meer wetenschappelijke studie naar gedaan door Dorothy L. Retallack ("The Sound of Music and Plants"). Er loopt een drietal discussies op GardenWeb die hierop ingaan, met zeer uiteenlopende conclusies... 8)7
Pagina: 1