[Dilemma] ISDN, POTS of Chello

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-05 11:22
Ik zit met een dilemma. Ik woon in een studentenhuis met 6 bewoners. Momenteel hebben we ISDN + ADSL Basic (XS4ALL). We hebben allemaal een eigen nummer, wat uiteraard de nodige kosten met zich meebrengt.

Aangezien de telefooncentrale het begeven heeft, kunnen we niet meer uitgaand bellen. Dit gebeurde sowieso al nauwelijks, aangezien iedereen een mobiel heeft. Inkomend worden we zéér zelden gebeld. Omdat een nieuwe of 2e hands centrale vrij prijzig is, overwegen we nu de gelegenheid aan te grijpen om de situatie maar eens te veranderen.

Ik heb flink wat research gedaan, en heb o.a. uit dit topic ADSL zonder telefoonlijn? begrepen dat ADSL zonder telefoonlijn helaas (nog) niet mogelijk is. Ik ben aldus op de volgende 3 opties gekomen:

1) huidige situatie behouden. Hierbij betalen we € 19,16 pp per 2 maanden aan de KPN + elke maand € 32 aan XS4ALL.

2) de ISDN lijn omzetten naar POTS. Eén ouderwetse analoge lijn dus. Na omzetting kan het belabonnement naar BelBudget, wat 9 € in de maand kost. Eénmalige kosten zijn € 46,50 + ca. € 60 voor een nieuw modem. De kosten aan XS4ALL blijven gelijk.

3) de hele KPN eruit gooien en Chello Classis nemen. Kosten: 49,95 per maand + éénmalig een router van ca. € 60 (DHZ-installatie is tijdelijk gratis) minus één maand gratis (korting van € 49,95).

Wat zouden jullie suggereren? Daarbij niet alleen kijkend naar de prijs maar ook naar kwaliteit uiteraard !

[edit]
Nog even wat info over ons downloadverkeer
- er worden wel eens films gedownload, vooral van de bekende file-sharingnetwerken
- we zitten nooit in newsgroups
- online gamen doen we eigenlijk ook nooit, behalve intern :7

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 10-05-2004 12:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 16:56

Night89

Als je alles op een rijtje heb

POTS met xs4all, goede provider, en chello ( vooral als je wilt downloaden uit binaries, weet niet of dat interessant is, is klote bij chello)

mijn keuze zou pots met Xs4all zijn, maja my 2€cents

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Volgens mij ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel qua kosten dan.
Maar Chello Classic is denk ik wel tikkie interessanter ivm het wegvallen van de KPN-Abbo kosten dan maar minuutje langer wachten op je film ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 12:46:
Volgens mij ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel qua kosten dan.
Maar Chello Classic is denk ik wel tikkie interessanter ivm het wegvallen van de KPN-Abbo kosten dan maar minuutje langer wachten op je film ;)
Of een dagje, als de boel weer eens plat ligt.

Ik zou mooi voor ADSL gaan, stuk betrouwbaarder.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:58
Je kan echt een ADSL abonnement hebben zonder een telefoon-abbonnement. Je betaalt dan via je ADSL provider iets van €7,50 per maand voor het gebruik van de koperdraad.

Je kan dus best de tel-abbo opzeggen en een ADSL connectie gebruiken. Even informeren bij XS4all voor hoe en wat.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• havana
Heb XS4ALL al gemaild daarover. Volgens hen is het niet mogelijk!

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

vroeger moest je zelf een belplus hebben als je adsl wilde nemen, tegenwoordig is dat belbasis, is ook wel handig bij producten als bijvoorbeeld adsl lite.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 13:32 ]

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02-2025
Als je chello neemt heb je wel een limiet van 40 (classic) of 80 (plus) per maand he. En ik denk dat je daar zo aan zit.

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02-2025
The Lord schreef op 10 mei 2004 @ 12:56:
Je kan echt een ADSL abonnement hebben zonder een telefoon-abbonnement. Je betaalt dan via je ADSL provider iets van €7,50 per maand voor het gebruik van de koperdraad.

Je kan dus best de tel-abbo opzeggen en een ADSL connectie gebruiken. Even informeren bij XS4all voor hoe en wat.
Je betaald dan 9 euro... 40 cent minder dan met belbudget per maand. En alle bedragen zijn EX BTW.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Waarom niet naar een andere provider je betaal nu voor basic abbo 59,95 als je nu over stapt naar een andere provider dan ben je bijvoorbeeld bij Dutchweb.net voor 52,50 inc. btw een 8Mbit verbinding. Je kan dus ook kiezen voor een andere type verbinding. Wat betreft chello daar moet je net geluk hebben dat je een snelle verbinding heb. Zover dat ik weet kan je bij DWS je KPN gedeelte opzeggen maar dan komt er wel 9 euro bij die 52,50 bij, maar je vastrecht van KPN komt dan te vervallen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• The Lord
havana schreef op 10 mei 2004 @ 13:28:
Heb XS4ALL al gemaild daarover. Volgens hen is het niet mogelijk!
Wellicht is het dan verstandig om eens naar andere ADSL aanbieders te kijken die geen KPN gebruiken voor ADSL.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het beleid van KPN t.o.v. de koperlijnen is gewijzigd, maar ik neem aan dat dat toch wel groot nieuws zou zijn geweest. En het lijkt me dat de Opta dit niet zou hebben goedgekeurd.

Ik heb bijvoorbeeld zelf ADSL 512/256 van BBNed over mijn oude ISDN lijn (nu dus zonder abbo) voor €25,- p/m.
De kosten voor de 'huur' van de koperdraad á €7,- (iets in die richting) wordt door mijn ADSL aanbieder afgedragen aan KPN.

Ik had dus eerst ISDN, toen ADSL erbij en daarna mijn ISDN abbo opgezegd. Vervolgens werd de koperdraad huur geïncasseerd door mijn ADSL provider.

Bel eens een ADSL aanbieder die BBNed gebruikt; bijvoorbeeld TweakDSL (we zitten tenslotte op GoT...).

Verwijderd

.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:45:
Alles is beter dan Chello, zelfs een postduif! Zeg straks niet dat je niet gewaarschuwd bent!

Enige tijd geleden was er in het nieuws dat KPN ADSL binnenkort ook mogelijk is zonder telefoon abbo. Dus misschien dat dat je oplossing is?

En stel dat je toch gewoon je telefoonlijn uitsluitend aanhoudt voor ADSL dan nog is de meerprijs daarvan het waard om ADSL + XS4All aan te houden! Ik spreek uit ervaring, heb jaren Chello gebruikt en heb nu bijna een jaar ADSL. Echt verbluffend hoeveel beter XS4All is (het is zelfs aanzienlijk sneller surfen met minder bandbreedte!!). Ik ga NOOIT meer terug naar Chello.

Maar ik heb genoeg advies gegeven. Straks wordt ik weer beschuldigd van flamen. Er zijn kennelijk wat die-hard chello fans hiero die het niet op prijs stellen als mensen hun ervaring met Chello gaan delen. Dus ik ga er publiekelijk niet dieper meer op in.
mjah, mijn postduif komt nooit terug, dus ik heb die optie al buiten gezet ;)

anyway, blijkbaar zijn er mensen met slechte EN met goede ervaringen van chello, en dat zou je altijd houden, ook met adsl-providers. ik heb zelf prima ervaringen tot nog toe met chello en ook qua kosten uiterst interessant (gecombineerd dan met priority telefonie). m'n verbinding is gewoon stabiel en heeft er tot nog toe niet uitgelegen en ook de betaling/facturen gaan goed. misschien stel ik wat minder eisen, dat kan natuurlijk ook :)

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
@ts: Door de vele verschillende ervaringen met Chello zou ik hier, zeker als je er toch een beetje verantwoordelijk voor bent, niet voor kiezen. Of al die meningen gegrond zijn weet ik net zo min als jij, maar over ADSL hoor ik vrijwel niets slechts. Ik zou dus kiezen voor ADSL van XS4ALL. Ook de providerkeuze puur wat betreft ervaringen gemaakt. Over XS4ALL hoor ik namelijk vrijwel alleen maar positieve geluiden.

Maargoed het is dus een puur subjectief geheel. Het kan goed zijn dat Chello bij jullie wel geweldig is en XS4ALL toch opeens problemen gaat krijgen. Je hebt echter al ervaring met XS4ALL dus je kunt zelf je keuze maken. (ADSL ;))

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
havana schreef op 10 mei 2004 @ 12:13:
Ik heb flink wat research gedaan, en heb o.a. uit dit topic ADSL zonder telefoonlijn? begrepen dat ADSL zonder telefoonlijn helaas (nog) niet mogelijk is. Ik ben aldus op de volgende 3 opties gekomen:
Adsl zonder telefonie kan wel. Dan betaal je wel extra iets van 10 euro aan je ISP omdat je geen linesharing meer hebt (exact zelfde als een analoog belbudget abbo van kpn dus extra aan isp). Je kan ook ISDN om laten zetten naar analoog belbudget. Maar dan moet je eerst XS4all opzeggen. Dan telefonie omzetten. Dan weer adsl aanvragen.....

En sowieso kan ADSL zonder telefonie alleen via BBned vooralsnog.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• havana
Ok, thx voor alle replies so far.

Chello valt dus duidelijk af.

The Lord: via welke provider heb jij ADSL? Jouw optie is namelijk precies wat ik wil! En wat is het stappenplan in mijn geval?

En kan ik in jouw geval ook mijn huidige modem blijven gebruiken?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Toch wel grappig dat er voor het Internet naar het geld gekeken wordt hier en voor gewoon bellen de mobiel gegrepen wordt. Dat is toch de meest dure manier van bellen. Waarom meet je met twee maten?
Als geld voor mobiel bellen geen probleem is, waarom is dat dat voor Internet dan wel?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
c70070540 schreef op 10 mei 2004 @ 15:56:
Toch wel grappig dat er voor het Internet naar het geld gekeken wordt hier en voor gewoon bellen de mobiel gegrepen wordt. Dat is toch de meest dure manier van bellen. Waarom meet je met twee maten?
Als geld voor mobiel bellen geen probleem is, waarom is dat dat voor Internet dan wel?
Ligt eraan. als je een abbo hebt, en meerdere belminuten inkoopt per maand kan het toch stukken goedkoper zijn dan een huistelefoon, aangezien je met een mobiel naar huis en mobiele telefoon belt met hetzelfde belbundeltje... :)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
havana schreef op 10 mei 2004 @ 15:52:

The Lord: via welke provider heb jij ADSL? Jouw optie is namelijk precies wat ik wil! En wat is het stappenplan in mijn geval?

Volgens Demon kun je wel zonder KPN-abo ADSL krijgen, alleen gaan dan de kosten van je abo iets omhoog, aangezien Demon moet gaan dokken voor het koper, maar het kan wel :) Dit zou ik ofcourse wel ff varieren en misschien moet je eerst een KPN-abo hebt die je vervolgens opzegt, maar dit weet ik allemaal ook niet.

Volgens mij heb je ook nog niet vermeld welk modem je nu hebt hè? Sowieso gaat een ISDN niet op een POTS-lijn werken :)

Verwijderd

Volgens mij valt chello classic ook al af omdat je een router (meerdere pc's) wil gebruiken en als je dat wil heb je een chello plus abbo nodig €79,-

• havana
Heb zo'n oude getweakte Speedtouch, de ISDN versie.

Michiel_jansen: officieel ja ;)

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 10-05-2004 17:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• The Lord
havana schreef op 10 mei 2004 @ 15:52:

Betreffende de provider; mijn abbo is er één die je nu niet meer kunt krijgen voor hetzelfde geld. En je kan ook maar beter even zoeken naar een goede aanbieding; dat kan je zo een berg geld schelen.

En ja, als je eerst naar een andere ADSL provider overstapt en daarna je tel abbo opzegt kun je gewoon je ISDN modem blijven gebruiken, geen extra kosten dus. Meestal kun je ook wel je tel abbo opzeggen en daarna wijzigen, maar dat levert nog wel eens problemen op, omdat je op vrijwel alle formulieren het hoofdnummer van je ISDN aansluiting moet vermelden voor de lijn-identificatie. Ik heb het nooit zo gedaan en dus geprobeert. Maar als het even kan zou ik dat ook niet proberen...

Omdat je je modem kan blijven gebruiken kun je bij sommige providers heel veel geld besparen door te zoeken naar de juiste aanbieding zonder modem, aansluitkosten of compleet DHZ-pakket. Je hebt tenslotte alles al.

Het is echter wel even verstandig om te kijken of je modem wordt ondersteunt door het netwerk van BBNed. Vraag een provider hiernaar.

Pagina: 1