Kleuren aanpassen ivm kleurenblind

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 00:45

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik ben, en zo zullen er hier nog wel een aantal rondlopen, kleurenblind. Nu heb ik er gelukkig niet zoveel last van, over het algemeen kan ik het hier wel allemaal lezen.

Toch zou ik willen vragen of de crew ook een beetje aan ons kan denken. Kleurenblindheid komt vrij veel voor (gemiddeld 1 op de 20 NL-ers heeft er last van). Een van de punten waar ik dus last van heb is kleurencombo's die gebruikt worden.

Nu las ik in MED het topic over de nickchanges. Daarin wordt verwezen naar een pagina waar je kan kijken welke tekens er in je nick mogen:

http://gathering.tweakers.net/~anton/regex_test.php

Die is dus voor mij niet leesbaar. Ik zie niet welke letters er groen of rood zijn.

Is het mogelijk om in de toekomst 2 kleuren te gebruiken die goed afsteken bij elkaar? En graag ook dit php-tje aanpassen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 10-05-2004 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

SuspiciouS schreef op 10 mei 2004 @ 11:34:
Die is dus voor mij niet leesbaar. Ik zie niet welke letters er groen of rood zijn.
Korte vraag: Jij ziet zowel groen als rood tinten niet? Wat voor kleur lijkt het dan. Of zie je wel iets van nuance-verschillen?

Wat voor kleuren wil je zien... Dan pas ik het wel ff voor je aan :)

[ Voor 11% gewijzigd door BtM909 op 10-05-2004 11:37 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht kun je ons als een doorgewinterde kleurenblinde vertellen welke kleuren we hiervoor het beste kunnen gebruiken? Dan zal een bereidwillig Serveradmintje de webpage vast wel willen aanpassen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuspiciouS schreef op 10 mei 2004 @ 11:34:
Ik ben, en zo zullen er hier nog wel een aantal rondlopen, kleurenblind. Nu heb ik er gelukkig niet zoveel last van, over het algemeen kan ik het hier wel allemaal lezen.

Toch zou ik willen vragen of de crew ook een beetje aan ons kan denken. Kleurenblindheid komt vrij veel voor (gemiddeld 1 op de 20 NL-ers heeft er last van). Een van de punten waar ik dus last van heb is kleurencombo's die gebruikt worden.

Nu las ik in MED het topic over de nickchanges. Daarin wordt verwezen naar een pagina waar je kan kijken welke tekens er in je nick mogen:

Is het mogelijk om in de toekomst 2 kleuren te gebruiken die goed afsteken bij elkaar? En graag ook dit php-tje aanpassen ;)
als je naar die site gaat en gewoon eens op CTRL-A drukt, dan kan je het waarschijnlijk wel lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. voor ons (mensen met 'normaal' zicht) is rood vs. groen prima te lezen.
Verder kun je voor het forum voor een aantal van kleur verschillende templates kiezen, dus dat zou al een deel van je problemen oplossen.
Maar als jij 2 kleuren weet die goed afsteken, en logisch lijken (als in: rood vs groen, wit vs. zwart etc), dan kan die pagina van anton wat mij betreft wel aangepast worden.
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 11:37:
als je naar die site gaat en gewoon eens op CTRL-A drukt, dan kan je het waarschijnlijk wel lezen :)
Ik geloof niet dat jij het hele idee van de 2 verschillende kleurtjes op die pagina door hebt ? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door moto-moi op 10-05-2004 11:38 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

En aan welke kleuren zit jij te denken dan? Er zijn meerdere kleurenblinden en allemaal zien ze andere kleuren slecht. Je zou eigenlijk dan met vinkjes moeten werken ipv kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 11:37:
[...]

Heb je dat zelf ook eens geprobeerd :? De letters worden dan gewoon zwart hoor ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BalusC schreef op 10 mei 2004 @ 11:36:
Wellicht kun je ons als een doorgewinterde kleurenblinde vertellen welke kleuren we hiervoor het beste kunnen gebruiken? Dan zal een bereidwillig Serveradmintje de webpage vast wel willen aanpassen :Y)
je kan natuurlijk ook de tekens die nu groen zijn een gekleurde achtergrond geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Naar mijn mening ben jij degene met een "handicap" en zul je jezelf daar zelf zoveel mogelijk naar aan proberen te passen. In dit voorbeeld kan je dus simpelweg even het teken zoeken dat je wilt gebruiken en daar uit de bron de kleur bij te zoeken.

Ik kan me best voorstellen dat je in de algemene layout wat dingen anders wilt als je er echt last van ondervind, maar 1 zo'n pagina die je hooguit 1 keer nodig hebt (bij nickchange) is een beetje erg veel gevraagd. Je kan niet bij alles wat je maakt een ergonomie boek openslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Of de "illegale" tekens cursief

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Nu online

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Doe dan bijvoorbeeld blauw en rood.

Ik zelf ben ook lichtelijk kleurenblind, en heb moeite met kleuren die dicht bij elkaar liggen, groen en bruin tinten bijvoorbeeld, of paars en blauw.

Maar blauw op rood is voor mij bijvoorbeeld ook heel moeilijk lezen... :/

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Ik zie ook compleet geen verschil in die kleuren :) maar ff een replace gedaan en dit leest een stuk makkenlijker dan rood/groen:

http://www.disjfa.nl/regex.html

Overigens is rood/groen de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid en ik geloof dat toch al een best grootte groep vooral mannen deze hebben. (denk aan een procentje of 5 tot 10) Dus iig wel een handige om daar even aan te denken. :)

[ Voor 43% gewijzigd door disjfa op 10-05-2004 11:40 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 11:38:
Naar mijn mening ben jij degene met een "handicap" en zul je jezelf daar zelf zoveel mogelijk naar aan proberen te passen. In dit voorbeeld kan je dus simpelweg even het teken zoeken dat je wilt gebruiken en daar uit de bron de kleur bij te zoeken.
Oh, en dat beslis jij ? Cool..
Ik vind het niet meer dan logisch dat iedereen die pagina zonder kunstgrepen kan bekijken, als dat betekend dat de kleuren even aangepast dienen te worden, is dat een kleine moeite.
Sterker nog: Tis een stuk minder moeite dan botweg ertegenin te gaan lopen hakken, zoals jij nu aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
moto-moi schreef op 10 mei 2004 @ 11:37:
Verder kun je voor het forum voor een aantal van kleur verschillende templates kiezen, dus dat zou al een deel van je problemen oplossen.
Hoe dan? :?

Verder is een strike-through natuurlijk ook een optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

1. abbo nemen
2. prefs veranderen :P

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Da's een van de voordelen als je een abonnement hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

disjfa schreef op 10 mei 2004 @ 11:39:
Ik zie ook compleet geen verschil in die kleuren :) maar ff een replace gedaan en dit leest een stuk makkenlijker dan rood/groen:

dat leest dus echt niet makkelijker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
moto-moi schreef op 10 mei 2004 @ 11:42:
[...]

Da's een van de voordelen als je een abonnement hebt ;)
Ah... :) Toch maar eens zo'n Wallie kaart opsnorkelen. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat cursief zetten inderdaad de beste oplossing is. :)
Ehmm.. voor ons (mensen met 'normaal' zicht) is rood vs. groen prima te lezen.
Maar als jij 2 kleuren weet die goed afsteken, en logisch lijken (als in: rood vs groen, wit vs. zwart etc), dan kan die pagina van anton wat mij betreft wel aangepast worden.
Je moet het maar zo zien, in de ogen van sommigen ben je ook maar een gewone user. :+

Beetje plagen moet kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

King_Louie schreef op 10 mei 2004 @ 11:40:
[...]

Hoe dan? :?

Verder is een strike-through natuurlijk ook een optie. :)
hoe dan:?

een abbo nemen ;)
dan heb je ook andere templates ;)

maar ik snap het probleem voor de user ;) Probeer dat regex.html van disjfa eens ;)

Voor de toekomst:
is het niet handig wanneer een nieuwe gebruiker zich wilt aanmelden, automatisch dat regex.html krijgt opgestuurd met een optie: kleurenblind. Dat vergemakkelijkt alles lijkt mij ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Erkens schreef op 10 mei 2004 @ 11:42:
[...]
dat leest dus echt niet makkelijker :X
Dan neem ik aan dat jij niet kleurenblind bent :) Dan leest het nl wel 10 keer makkenlijker :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Erkens schreef op 10 mei 2004 @ 11:38:
[...]

je kan natuurlijk ook de tekens die nu groen zijn een gekleurde achtergrond geven :)
Da's een idee. Er zijn wel meer vormen van kleurenblindheid dan rood-groen :)
In combinatie met bold/plain zal dat imo prima werken.
Daar heeft de TS niet specifiek last van, lijkt me? Althans, dat kan ik iig niet uit de topicstart opmaken :)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 10-05-2004 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Overigens is rood/groen de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid en ik geloof dat toch al een best grootte groep vooral mannen deze hebben. (denk aan een procentje of 5 tot 10) Dus iig wel een handige om daar even aan te denken. :)
Vind je? Zelfs voor mij is dit bijna niet leesbaar (op een TFT). Ik zit meer aan dikgedrukt en normaal te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

disjfa schreef op 10 mei 2004 @ 11:43:
[...]

Dan neem ik aan dat jij niet kleurenblind bent :) Dan leest het nl wel 10 keer makkenlijker :)
ik bedoel dus dat ik daar bijna geen verschil zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31190/thumb.png

Dit is contract genoeg dacht ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik geloof niet dat jij het hele idee van de 2 verschillende kleurtjes op die pagina door hebt ? ;)
woeps je hebt gelijk 8)7

het is maandag ochtend.. sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
moto-moi schreef op 10 mei 2004 @ 11:40:
[...]

Oh, en dat beslis jij ? Cool..
Ik vind het niet meer dan logisch dat iedereen die pagina zonder kunstgrepen kan bekijken, als dat betekend dat de kleuren even aangepast dienen te worden, is dat een kleine moeite.
Sterker nog: Tis een stuk minder moeite dan botweg ertegenin te gaan lopen hakken, zoals jij nu aan het doen bent.
Je begrijpt me compleet verkeerd, ik probeer er helemaal niet "tegenin te hakken".

Ik volg de studie Industrieel Ontwerpen, een studie waarbij ergonomische aspecten een belangrijke rol spelen. Als je een goed product of pagina neer wilt zetten, die voor een zo groot mogelijk publiek goed te bekijken is, zul je eerst de doelgroepen vast moeten stellen en daarbijn de problemen die voor kunnen doen analyseren en proberen te voorkomen. Voor een diverse groep kan je nooit maar dan ook nooit iets maken zodta iedereen tevreden is. Daarom kijk je dus ook eerst wie een product gebruiken en pas je het daar op aan.

Aangezien de groep die hier op GoT rondloopt zeer divers is, kan je nooit al die eisen toepassen. Neem daarbij het feit dat je voor elk lullige paginaatje weer weet ik veel hoeveel tijd kwijt bent om het ergonomisch gezien aan de eisen te laten voldoen.

Mijn visie is dan ook dat je je als "gehandicapte" aan zult moeten proberen te passen, en pas als je ergens echt veelvuldig last van hebt, zoals de algemene Got layout die compleet onwerkbaar is, dan kan je een keer klagen.

Dat jullie er blijkbaar anders over denken, en meteen iets aan gaan passen terwijl diegene ook zelf eventjes snel in de bron kan kijken van de pagina die hij 1 (!) keer in z'n hele GoT leven nodig heeft, dat is jullie mening. Als ik me daar niet in kan vinden, hak ik niet meteen tegen alles in, dan geef ik slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik quote niks expliciet van je verhaal, omdat ik op het hele verhaal reageer: Leuk zo'n opleiding, maar dit gaat echt te ver... Kleurenblindheid is geen te diverse doelgroep hoor :/

[ Voor 72% gewijzigd door BtM909 op 10-05-2004 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Kijk, die van disjfa is voor mij iig al een stuk duidelijker. tnx :)
Jij ziet zowel groen als rood tinten niet? Wat voor kleur lijkt het dan. Of zie je wel iets van nuance-verschillen?
Ik zie inderdaad (zoals erg veel kleurenblinden) geen rood en groen. Tenminste, het verschil niet. En ook kan ik een losse kleur soms geen naam geven. Kijk, ik weet (en zie) duidelijk het verschil in kleur tussen een brandweerwagen en gras. De auto is rood, het gras is groen. Dat is een verschil wat ik duidelijk zie. Maar nu, in dit geval dus deze pagina met tekens, is er een combo van witte achtergrond, groene en rode letters, kleine oppervlaktes, en dan zie ik geen verschil. De letters hebben voor mij 1 kleur, en is door mij niet te benoemen.
Ik kan me best voorstellen dat je in de algemene layout wat dingen anders wilt als je er echt last van ondervind, maar 1 zo'n pagina die je hooguit 1 keer nodig hebt (bij nickchange) is een beetje erg veel gevraagd. Je kan niet bij alles wat je maakt een ergonomie boek openslaan
Ik nam deze pagina als voorbeeld, maar het is meer algemeen bedoeld. Meer een verzoek richting de crew om, indien mogelijk, wat meer-afstekende-kleuren-combo's te gebruiken.
Geloof me, daar ben ik me weldegelijk van bewust. Ik moet er ook mee leren leven (naja, ik weet niet anders). Helaas heeft dit geintje mij 5 jaar opleiding gekost. _IK_ weet niet wat ik mis, dus het is mij nooit opgevallen dat ik kleurenblind ben. Ja, af en toe, met tekeningen kleuren. Dan pakte ik wel eens de verkeerde kleur.

Mijn omgeving heeft ook iets doorgehad. Totdat ik naar de zeevaartschool ging. Ik werd gekeurd voor mijn ogen, en goedgekeurd. Toen ik op stage wou, moest ik een herkeuring ondergaan. Nu bij een andere arts. En wat bleek? Ik ben kleurenblind. Na lang uitzoekwerk blijkt dat de eerste arts mij heeft "goedgekeurd omdat ik graag wou varen". Ik heb dus niks aan mijn opleiding, heb er ook geen diploma van omdat ik geen stage mocht doen en moet nu een andere opleiding doen.

De vraag is gewoon heel simpel. Kan de crew een beetje rekening houden met de toch vrij grote groep mensen die minder bedeeld zijn met het gebruik van kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL, Ik ben ook eens op die pagina geweest en snapte het nut ervan niet. Aangezien ik ook een (veel vookomende) rood-groen afwijking heb zien alle karakers er hetzelfde uit. Nu begrijp ik echter dat er met kleur is aangegeven welke karakters je wel en niet mag gebruiken.

Zelf zou ik de voorkeur hebben voor strike-through. Dat lijkt me het meest duidelijk en is verder onafhankelijk van welke kleur dan ook. Als tweede optie lijkt zwart-grijs me het duidelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
BtM909 schreef op 10 mei 2004 @ 11:50:
[...]

Ik quote niks expliciet van je verhaal, omdat ik op het hele verhaal reageer: Leuk zo'n opleiding, maar dit gaat echt te ver... Kleurenblindheid is geen te diverse doelgroep hoor :/
Kleurenblindheid is slechts 1 hoofdvorm van een beperking waar iemand op GoT last van kan ondervinden. Hoofdgroep, omdat er weet ik veel hoeveel varianten kleurblindheid bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 11:53:
[...]

Kleurenblindheid is slechts 1 hoofdvorm van een beperking waar iemand op GoT last van kan ondervinden. Hoofdgroep, omdat er weet ik veel hoeveel varianten kleurblindheid bestaan.
Die je voornamelijk kan afvangen door wat meer contrast-kleuren te gebruiken... Je hoeft niet voor elke vorm van kleuren-blindheid een andere kleurstelling te gebruiken hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 11:47:
[...]
Mijn visie is dan ook dat je je als "gehandicapte" aan zult moeten proberen te passen, en pas als je ergens echt veelvuldig last van hebt, zoals de algemene Got layout die compleet onwerkbaar is, dan kan je een keer klagen.
Ik nam deze pagina als voorbeeld. Dat moet vooraf even goed duidelijk zijn. Met de layout van GoT heb ik (gelukkig) weining problemen. De kleuren die gebruikt worden steken allemaal goed en duidelijk bij elkaar af. Hier is dus goed over nagedacht.

Het gaat mij meer om extra dingetjes, het gebruik van kleuren door modjes als er een topic wordt gesloten, dat soort dingen.

Ik heb hier al wel eerder een topic over geopend ivm kleurtjes van de nicks van admins e.d., maar daar is toen niet veel uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 11:52:
LOL, Ik ben ook eens op die pagina geweest en snapte het nut ervan niet. Aangezien ik ook een (veel vookomende) rood-groen afwijking heb zien alle karakers er hetzelfde uit. Nu begrijp ik echter dat er met kleur is aangegeven welke karakters je wel en niet mag gebruiken.

Zelf zou ik de voorkeur hebben voor strike-through. Dat lijkt me het meest duidelijk en is verder onafhankelijk van welke kleur dan ook. Als tweede optie lijkt zwart-grijs me het duidelijks.
Vind jij deze ( http://www.disjfa.nl/regex.html ) dan ook duidelijk? Ik wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 01-10 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik denk wel dat in die pagina er geen gebruik gemaakt is van 'accesible' html,
er zijn gewoon kleurtjes toegevoegd aan een opsommingslijst, zonder dat er rekening gehouden is met de structuur van de gegevens.

dan kan je delibreren over wat de beste kleurtjes zouden zijn echter dan kom je altijd uit je op mensen die problemen hebben met bepaalde kleurcombinaties:
het lijkt me in zo'n geval nuttiger om de structuur van de pagina te veranderen en met classes te werken, alswel met alernative stylesheets, dan kan je makkelijk clientside switchen als bepaalde kleurcombinaties slecht werkbaar zijn voor een bepaald persoon

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Zo simpel is het helaas niet :)

* curry684 heeft ooit een bugreport gehad over een statistiekenpagina die onleesbaar was voor een collega. Vond ik erg sterk, daar er een nette legenda naast stond die een correcte uitleg gaf van alle kleurtjes van de regenboog. Bleek dus dat die man dermate kleurenblind was dat ie alleen kleursterkte zag (kegeltjes werkten niet) en dus alles min of meer halfgrijs voor 'm was. Of ik even arceringen wilde gaan gebruiken 8)7 Dat is een extreme vorm van kleurenblindheid, maar als je wat meer research doet zul je zien dat rood-groen kleurenblindheid waar de topicstarter op doelt nog niet eens de meest frequente is: andere veel voorkomende zijn bruin-geel en blauw-rood geloof ik. Het is vrijwel onmogelijk om pagina's te maken die door alle kleurenblinde mensen goed leesbaar zijn, en die regex pagina gaat voor blinden met een braille-browser (ja het bestaat) dan nog onbruikbaar zijn.

Webdesigners in het algemeen kunnen maar tot op zekere hoogte de 'ultieme bruikbaarheid' van een webpage nastreven. Voor de rest ligt helaas een gedeelte bij de 'gehandicapte' gebruiker, die via Accessibility tools veel dingen (tijdelijk) kan aanpassen door inzoomen en of contrasten te wijzigen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie je overigens wel het verschil tussen zwart en groen op een witte achtergrond? :)

edit:
Curry: da's best wel een extreem geval eigenlijk. Maar ik begrijp je volkomen :)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 10-05-2004 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Wat ik wel mooi vind van Firefox is dat als er meerdere stylesheets voor een pagina zijn dat je die linksonder direct kunt aanklikken. Zo zou elke website over een aantal stylesheets moeten beschikken die alle kleurenblinden kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

disjfa schreef op 10 mei 2004 @ 11:43:
[...]

Kan je niet beter die tekens die wel mogen, vet maken en die tekens die niet mogen normaal? Misschien is dat ook beter leesbaarder? Ik kan zelf het verschil wel zien, maar anderen dus niet. Weet niet of het veel verschil uitmaakt, maar is vast te proberen :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
curry684 schreef op 10 mei 2004 @ 11:56:
[...]
Webdesigners in het algemeen kunnen maar tot op zekere hoogte de 'ultieme bruikbaarheid' van een webpage nastreven. Voor de rest ligt helaas een gedeelte bij de 'gehandicapte' gebruiker, die via Accessibility tools veel dingen (tijdelijk) kan aanpassen door inzoomen en of contrasten te wijzigen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik probeer ook veel zelf op te lossen. Maar, als je dat 100 keer hebt gedaan, komt toch de vraag bovendrijven of het niet op een andere manier opgelost kan worden, zodat iedereen er mee kan werken.

De idee-en die hier nu zijn (cursief, vetgedrukt) zijn voor iedereen leesbaar, kleurenblind of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuspiciouS schreef op 10 mei 2004 @ 11:55:
[...]

Vind jij deze ( http://www.disjfa.nl/regex.html ) dan ook duidelijk? Ik wel iig.
Ja, die vind ik ook duidelijk. Echter, zonder uitleg is het nu misschien niet direct duidelijk welk karakters je wel en welke je niet mag gebruiken. Met strike-through is dat onmiskenbaar. Maar verder is dit 100% beter dan de huidige pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
BalusC schreef op 10 mei 2004 @ 11:57:
<table border="0" bgcolor="white"><tr><td>Zie je overigens wel het verschil tussen <span style="color:black;">zwart</span> en <span style="color:green;">groen</span> op een witte achtergrond? :)</td></tr></table>

edit:
Curry: da's best wel een extreem geval eigenlijk. Maar ik begrijp je volkomen :)
eehm, nope :P maar maak ze nu eens [b] ?

[ Voor 20% gewijzigd door sus op 10-05-2004 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
SuspiciouS schreef op 10 mei 2004 @ 11:54:
[...]

Ik nam deze pagina als voorbeeld. Dat moet vooraf even goed duidelijk zijn. Met de layout van GoT heb ik (gelukkig) weining problemen. De kleuren die gebruikt worden steken allemaal goed en duidelijk bij elkaar af. Hier is dus goed over nagedacht.

Het gaat mij meer om extra dingetjes, het gebruik van kleuren door modjes als er een topic wordt gesloten, dat soort dingen.

Ik heb hier al wel eerder een topic over geopend ivm kleurtjes van de nicks van admins e.d., maar daar is toen niet veel uitgekomen.
Ik heb het gevoel dat ik in dit topic een beetje bot overkom, dat is niet mijn bedoeling, excuses. Wat je zegt over dat varen, daar ben jij natuurlijk geheel onterecht erbij genaaid door de eerste (of tweede, is hoe je het ziet) dokter.

Wat betreft hier op GoT, denk ik dat wat betreft iets wat je dagelijks tegenkomt zoals de kleuren van namen, dat daar de modtitel misschien niet afdoende is. Dan kan ik me voorstellen dat je graag hebt dat de naam bovendien onderstreept is oid. Het ging me erom dat als je ergens minimaal last van hebt, en dan ook maar 1 keer, dat je dan beter zelf ff snel in de code kan kijken dan dat de hele zut weer aangpast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RM-rf schreef op 10 mei 2004 @ 11:56:
het lijkt me in zo'n geval nuttiger om de structuur van de pagina te veranderen en met classes te werken, alswel met alernative stylesheets, dan kan je makkelijk clientside switchen als bepaalde kleurcombinaties slecht werkbaar zijn voor een bepaald persoon
Dan kan je net zo goed een knop op die pagina plaatsen die de stylesheet voor je verwisselt, zodat je tussen 2 kleurencombinaties kan wisselen, zonder dat je client-side allemaal trucs moet uithalen. Volgens mij is zo'n knopje/link toevoegen als je eenmaal alles met classes doet, 2 minuten werk.

edit:

Wat rmk hieronder zegt is nog logischer: Gewoon 2 tabellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 10-05-2004 12:18 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 12:00:
[...]

Ik heb het gevoel dat ik in dit topic een beetje bot overkom, dat is niet mijn bedoeling, excuses. Wat je zegt over dat varen, daar ben jij natuurlijk geheel onterecht erbij genaaid door de eerste (of tweede, is hoe je het ziet) dokter.

Wat betreft hier op GoT, denk ik dat wat betreft iets wat je dagelijks tegenkomt zoals de kleuren van namen, dat daar de modtitel misschien niet afdoende is. Dan kan ik me voorstellen dat je graag hebt dat de naam bovendien onderstreept is oid. Het ging me erom dat als je ergens minimaal last van hebt, en dan ook maar 1 keer, dat je dan beter zelf ff snel in de code kan kijken dan dat de hele zut weer aangpast moet worden.
Zoals gezegd, ik nam deze pagina als voorbeeld, ook in de hoop dat er andere kleurenblinden zouden reageren (en dat is gelukt). Ik had inderdaad deze pagina al even in andere kleuren omgegooid voor mezelf. Daarom had ik ook een ;) gezegt in mijn TS:
En graag ook dit php-tje aanpassen ;)
Omdat ik inmiddels bekend ben met het feit dat ik dus kleurenblind ben, let je er ook meer op. En ga je inderdaad zelf oplossingen verzinnen voor je probleem. Maar zoals ik al eerder zei, als je iets 100x doet ga je je afvragen of het anders kan. Dat is mijn intentie met dit topic geweest, niet om deze bepaalde pagina te laten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we dan toch bezig zijn met het spuien van ideeen dan is het volgende ook een goed idee.

I.pv. het onderscheid te maken d.m.v. opmaak (kleur, lettertype, style) kan je ook het onderscheid maken d.m.v. structuur.
M.a.w. Je maakt twee tabellen. Tabel 1 heeft als titel "Karakters die WEL toegestaan zijn" met daaronder alle karakters die wel toegestaan zijn. Tabel 2 heeft als titel "Alle karakters die NIET toegestaan zijn" met daaronder... (you get the picture).

Dan is het voor iedereen te lezen inclusief blinden met een braille lezende browser!

Maar goed, het gaat hiet maar om 1 pagina die ook nog weinig gebruikt wordt. Dus ik kan me voorstellen dat het niet zo'n hoge prioriteit heeft :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Even een zijweg, maar je kunt toch gewoon (iig in IE) met accessibility alle kleuren standaard maken, zodat IE achtergrondkleuren e.d. negeert, waarom gebruik je dat niet :?

* pagani is van mening dat accessibility, indien mogelijk, best voor een (groot) deel bij de gehandycapte zelf mag liggen.

edit:
Je kunt zelfs een eigen stylesheet opgeven...

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 10-05-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zet gewoon dit in de <head> van dat regex bestandje:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<script type="text/javascript">
var cnt = false, clrA = 'black', clrB = 'gray', clrBHex = '#808080', d = document;

window.onload = function() {
    el = d.createElement('A');
        el.href = 'javascript:makeContrast();';
        el.appendChild(d.createTextNode('Ander kleurenschema'));
    d.body.appendChild(el);
}

function makeContrast() {
    fonts = d.getElementsByTagName('FONT'); i = fonts.length
    while (i--) {
        f = fonts[i];
        !cnt?((f.color == '#008000'||f.color == 'green')?f.color = clrB:f.color = clrA):
            ((f.color == clrB||f.color == clrBHex)?f.color = 'green':f.color = 'red');
    }
    cnt?cnt = false:cnt = true;
}
</script>
...en je geeft iedereen de keuze te bepalen wat hij liever wil. Kan natuurlijk ook gebruikt worden om bepaalde delen bold te maken etc..

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

zinloze discussie dit. Heb het in het verleden ook al diverse malen aangegeven. Ik heb voorlopig nog een abo en surf met silver/silver. Redelijk te zien imho.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 01:42
outerspace schreef op 10 mei 2004 @ 11:43:
een abbo nemen ;)
dan heb je ook andere templates ;)
offtopic:
Wat voor templates zijn er dan allemaal? In de Faq zie ik er niet één... :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 11:43

TwoR

Gekleurde stippen

He nu zie ik pas het verschil. Ik zie inderdaad ook geen verschil tussen die rode en groene kleur op die pagina die in de TS staat. Ik snapte eerst niet een waar de topic starter het over had ik zat echt te kijken waar ik kleur verschil moest vinden. Goh ik dacht dat ik alleen bruin vs groen niet zien kon maar groen vs rood ook al niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
TwoR schreef op 10 mei 2004 @ 12:26:
[...]

He nu zie ik pas het verschil. Ik zie inderdaad ook geen verschil tussen die rode en groene kleur op die pagina die in de TS staat. Ik snapte eerst niet een waar de topic starter het over had ik zat echt te kijken waar ik kleur verschil moest vinden. Goh ik dacht dat ik alleen bruin vs groen niet zien kon maar groen vs rood ook al niet :(
Doe deze eens: http://www.kleurenblindheid.nl/kleurenblindtest.pdf

edit: dit is de echte test.

[ Voor 15% gewijzigd door sdomburg op 10-05-2004 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:16

Zoefff

❤ 

SysRq schreef op 10 mei 2004 @ 12:20:
[...]
offtopic:
Wat voor templates zijn er dan allemaal? In de Faq zie ik er niet één... :)
Screenshots
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31191/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31192/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31193/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31194/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31195/thumb.png

Silver in verschillende smaken, en Base Gray, standaard React skin :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stukje van mijn voorstel: ...
edit:
linkje werkte niet, iemand die het even online wil zetten?

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 12:30:
Stukje van mijn voorstel: ...
edit:
linkje werkte niet, iemand die het even online wil zetten?
Zie geen verschil met het origineel (IE6), behalve dat het grootste deel mist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 12:27:
[...]

Doe deze eens: http://www.liquidgeneration.com/sabotage/vision_sabotage.asp

edit: Argh, het is de fake, even de echte zoeken.
:D Ging goed tot de laatste... Maar ben wel even benieuwd naar de juiste link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 12:32:
Zie geen verschil met het origineel (IE6), behalve dat het grootste deel mist :+
Heb zelf even geen webspace ter beschikking, vandaar dat ik het even op die manier probeerde. :P Maargoed, het gaat dus om dit script: Verwijderd in "Kleuren aanpassen ivm kleurenblind", iemand die een demo online zet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
offtopic:
sdomburg in "Kleuren aanpassen ivm kleurenblind" is weer een voorbeeld van quote updaten zoals hier beschreven staat. Chem gelooft ons niet, en toch is het zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 12:27:
[...]

Doe deze eens: http://blaat/sabotage/vision_sabotage.asp
Die laatste is wel érg grof :/ (ah' je had het zelf ook al door... :))

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 12:39:
offtopic:
sdomburg in "Kleuren aanpassen ivm kleurenblind" is weer een voorbeeld van quote updaten zoals hier beschreven staat. Chem gelooft ons niet, en toch is het zo :P
offtopic:
Dat is gewoon niet zo. quote is puur een leuke tag om naar de quote-layout te parsen, niets meer niets minder. Je kan toch ook quotes verkloten (zie HK vroeger) of inkorten?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Voutloos schreef op 10 mei 2004 @ 12:45:
[...]

offtopic:
Dat is gewoon niet zo. quote is puur een leuke tag om naar de quote-layout te parsen, niets meer niets minder. Je kan toch ook quotes verkloten (zie HK vroeger) of inkorten?
offtopic:
Daar gaat de discussie ook niet over ;). Het had er mee te maken dat bij een postback (voor een reply bijv.) het quote gedeelte werd geupdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorstel dan nu, met dank aan euss, online: http://home.wanadoo.nl/sm56pci/got/regexp.html

Voordeel is dat er verder niets aan de output van dat regex ding hoeft te worden veranderd, en het script ook eventueel voor andere pagina's te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

sdomburg schreef op 10 mei 2004 @ 11:53:
Volgens mij is de groep rood-groen kleurenblinden groot genoeg (2% van de mannelijke bevolking IIRC) om rekening mee te houden en zo gek lastig is het nu ook weer niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vischeck is een handige site. Ik heb de Regex page aldaar laten checken en dit is het resultaat: http://vischeck.homeip.net/uploads/108418681120302/

Ik kan nog steeds het verschil zien. Wat groen was is op deze pagina lichter getint. Het verschilt zeker per kleurenblinde hoe "erg" kleurenblind je bent hé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor de mensen zonder kleurenblindheid is rood vs groen een van de betere indicaties (sowieso vanwege de bekende metaforen), maar ik heb de boel een beetje aangepast:

en oud:

http://gathering.tweakers.net/~anton/regex_test_old.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Woei, cool man d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Confusion schreef op 10 mei 2004 @ 13:01:
[...]

Volgens mij is de groep rood-groen kleurenblinden groot genoeg (2% van de mannelijke bevolking IIRC) om rekening mee te houden en zo gek lastig is het nu ook weer niet.
Het is zelfs nog erger:
Er zijn 700.000 kleurenblinden in Nederland (mannen 8%, 1:12 / vrouwen 0,4%, 1:250)
Bron: Blind Color, Startende patiëntenvereniging voor kleurenblindheid
@ACM
Goed gedaan! dit is veel beter!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:14:
@ACM
Goed gedaan! dit is veel beter!
't Is trouwens ook voor niet-kleurenblinden duidelijker zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
ACM schreef op 10 mei 2004 @ 13:11:
Voor de mensen zonder kleurenblindheid is rood vs groen een van de betere indicaties (sowieso vanwege de bekende metaforen), maar ik heb de boel een beetje aangepast:

en oud:

http://gathering.tweakers.net/~anton/regex_test_old.php
_/-\o_ _/-\o_ Dank, dit is dus echt voor iedereen duidelijk :) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

D2k schreef op 10 mei 2004 @ 12:15:
zinloze discussie dit. Heb het in het verleden ook al diverse malen aangegeven. Ik heb voorlopig nog een abo en surf met silver/silver. Redelijk te zien imho.
Ehm... Voor de kleuren van de crew, dat kun je ook altijd nog in de titel zien, daar hebben we dus al een oplossing voor, dat jij graag ziet dat er andere kleurtjes gebruikt worden, ach, vroeger was dat ook niet, en toen heb je ook niet geklaagd ;)

Anyways, choeso jei Akkum voor het fix0ren O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Voor mij hoeven de kleurtjes van de nicks niet aangepast te worden (let op: voor mij dus). Maar, ik kan me bedenken dat er users zijn die dat niet zien. Ik zie het niet goed, maar ik let dan ook meer wat er boven het bericht naast de datum staat.

Mijn idee was meer dat mod's er rekening mee houden bij het sluiten van topics (waar ik soms ook wel eens de raarste kleuren voorbij zie komen), pagina's als wat ik hier als voorbeeld geef, en dat soort dingen.

* sus vindt het tof hoe het hier opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 27-09 13:57
Ja, dat vroeg ik me dus af: of het voor iemand die kleurenblind dan mogelijk is om een standaard helblauwe modbreak te lezen?
Blauw op paars is natuurlijk niet het toppunt van leesbaarheid, alleen is het wel een heel erg intense kleur, dat zou kunnen helpen. Da's trouwens een mooie oplossing zo, ACM. Het kijkt ook voor iemand met gewoon zicht een stuk prettiger. (Alleen kan ik het dan weer niet zien zonder lenzen op > 30 cm afstand B)).
Is er trouwens niet iets contrastverhogends te krijgen, bril met groene/rode glazen ofzo :?

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

cryforhelp schreef op 12 mei 2004 @ 16:26:
Ja, dat vroeg ik me dus af: of het voor iemand die kleurenblind dan mogelijk is om een standaard helblauwe modbreak te lezen?
Blauw vs donkerblauw is makkenlijk te zien als kleurenblinde wegens contrastverschillen. Daarnaast is zwart geen kleur dus ook vrij makkenlijk te onderschijden tussen het blauw/paars/zwart :)

disjfa.nl

Pagina: 1