[gentoo/kde]Om de x sec. een soort van 'freeze'

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Ik heb nu m'n gentoo box werkend en zo;
maar iedere 3/4 seconde is er een kleine 'freeze', muis staat stil, of wanneer je aan 't typen bent stopt dat ook even om de zo veel tijd.
ik heb m'n processen en zo na gekeken, het is niet zo dat er echt veel of zo staat.
Geen 'zware' processen zijn actief.
Het gene wat me wel opvalt is dat m'n swap helemaal niet gebruikt wordt :?
maar wordt wel erkent.

/etc/fstab
code:
1
/dev/hdc2       none        swap        sw          0 0

Wat kan dit zijn? 't is extreem irritant. Ik draai de linux-2.4.25-gentoo-r2 kernel. En gebruik m'n pc alleen voor desktop related zooi (dus geen servers of zo)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
doe eens top en kopieer dan het hele bovenste rijtje en plak het bij je post.

Daar zie je ook hoeveel swap je hebt en wat er gebruikt wordt. Wat zijn je sysspecs?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 21:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Staat DMA aan voor al je schijven? Zie de uitvoer van 'hdparm /dev/hdX' (met X = a, b, c of d).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Wanneer ik met m'n vriend google naar DMA zoek
vind ik vooral problemen. Hoe essentieel voor m'n systeem is dit?
Ik heb begrepen dat als je instellingen hiervan wilt veranderen je bij /etc/conf.d/hdparm moet zijn(voor starten met boot). Ik snap alleen niet hoe ik kan achterhalen welke instellingen op mijn systeem van toepassing zijn. Want als je die verkeerd gebruikt ken je je systeem aardig naar de knoppen draaien zo lees ik.
hdparm -d1 -c1 -X66 /dev/hdc
-c1 get/set IDE 32-bit IO setting
-d1 get/set using_dma flag
-X set IDE xfer mode (DANGEROUS)
In hoeverre kan dit m'n systeem versnellen en of instabiel maken?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 21:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk eerst eens of die setting al aanstaat, dan zie je direct of het daar wel aan ligt :). Overigens zal het commando dat je noemt op geen enkele hedendaagse schijf (waarschijnlijk zelfs alles wat een capaciteit heeft die in gigabytes wordt uitgedrukt) geen problemen geven. Door het commando eerst gewoon te draaien en nog niet in allerlei configuratiebestanden te zetten, kun je rustig testen en na een reboot weer netjes de oude situatie herstellen - als alles gewoon goed werkt (testen gaat eenvoudig met hdparm -tT /dev/hdX) dan kan dat altijd nog :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

doe op de prompt eens dmesg

staan daar relevante foutlemdingen en/of time-outs bij?

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Heb je dit probleem alleen in X of ook op de console? Heb je X wel met priority -10 draaien?

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Squee schreef op 11 mei 2004 @ 01:37:
Heb je dit probleem alleen in X of ook op de console? Heb je X wel met priority -10 draaien?
Dit levert niet altijd een voordeel op. Als je namelijk bepaalde low latency patches gebruikt kun je zelfs beter je X niet een prioriteit van -10 geven. De maintainer van de CK-sources vermeldt dat bijvoorbeeld heel duidelijk.

Ik weet niet uit mijn hoofd of de gentoo sources ook low latency patches bevatten, maar ik dacht het wel.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Over het DMA gedeelte. Ik gebruik /etc/conf.d/hdparm ook niet. Als je bij je kernel configuratie de juist IDE-controller hebt opgegeven, zie je daar ook wel ergens enable DMA by default staan. Op dat moment voert de kernel een detectie uit en zet hem op de modus die je systeem aan kan. :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laat de TS nou even testen met hdparm -tT /dev/hdX zodat we weten of dma aanstaat of niet

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
bash-2.05b# hdparm /dev/hdc

/dev/hdc:
 multcount    = 16 (on)
 IO_support   =  0 (default 16-bit)
 unmaskirq    =  0 (off)
 using_dma    =  [b]0 (off)[/b]
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    =  8 (on)
 geometry     = 4865/255/63, sectors = 78165360, start = 0

dmsg output,
zoals je kunt zien staat DMA niet aan.
Maar kan dat zomaar aangezet worden? terwijl de schijven actief zijn? En in hoeverre speelt 't feit mee dat m'n swap voor 0.nixxes wordt gebruikt?

Verwijderd

DMA kun je veilig aanzetten terwijl je systeem geboot is hoor, geen enkel probleem. Je swap wordt alleen gebruikt als er niet genoeg fysiek geheugen beschikbaar is. Dus als je swap niet gebruikt wordt is dat alleen maar positief.
Pagina: 1