E-mail adres uit Word halen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:04
Heb hier een aantal word documenten met tekst en mail adressen. Nu moet ik al die adressen in Access gaan invoeren. Om nu al die documenten met zoeken op @ te gaan nalopen lijkt mij een beetje verloren tijd. Er zal toch wel een manier zijn om dit vlotter te laten doen? Iemand een idee? :?

Vond met de search wel een optie maar dan moet ik nog alles uit Word knippen en plakken

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 06:53
zoeken -> en dan alles vervangen

• Niek_
Renkie schreef op 10 mei 2004 @ 10:21:
zoeken -> en dan alles vervangen
Zal wel aan mij liggen maar ik snap niet wat je bedoelt....
edit:
Of bedoel je dit, dan nog moet ik elk email adres knippen en plakken. Dit werkt dus niet.... :|

[ Voor 39% gewijzigd door Niek_ op 10-05-2004 10:24 ]

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ken natuurlijk de lay-out van je word-document niet, maar als het alleen e-mailadressen bevat, zou je hem ook kunnen overzetten naar Excel.

Vanuit Excel kun je gemakkelijk importeren in Access.

Indien er naar e-mail adressen ook nog andere info in je word-document staat, dan wordt het weer een ander verhaal.

"It's better to burn out, than to fade away"

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
TheXception schreef op 10 mei 2004 @ 10:29:
Ik ken natuurlijk de lay-out van je word-document niet, maar als het alleen e-mailadressen bevat, zou je hem ook kunnen overzetten naar Excel.

Vanuit Excel kun je gemakkelijk importeren in Access.

Indien er naar e-mail adressen ook nog andere info in je word-document staat, dan wordt het weer een ander verhaal.
Er mag best andere informatie in staan, als het maar volgens een vaste lay-out is. Dan kun je het wel in Excel krijgen...

• Niek_
Er saat nog veel meer in, internet adressen, 'normale' adressen, telefoonnummers enz enz enz... Helaas dus, anders was het binnen no time opgelost. ;)

edit:
en helaas, ook niet in een soort 'vast' profiel, soms staat er allerlei extra info soms ook alleen maar naam + mail adres...

[ Voor 35% gewijzigd door Niek_ op 10-05-2004 10:34 ]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je eerst AutoOpmaak doet, maakt 'ie als het goed is van alle e-mailadressen een hyperlink. Vervolgens kan je wel die hyperlinks met een opgenomen macrootje (zoek hyperlink, c/p naar ander document) o.i.d. eruit vissen. De internetadressen kan je dan later uithalen door te zoeken op ://

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Niek_
Goede tip, ik ga eens kijken of ik zo'n macrootje ergens vandaan kan vissen (want nee, programmeren is niet mijn beste kant ) ;)

• Niek_
Ok, ben een beetje aan het prutsen geweest met de functie 'macro openemen' van Word. Krijg het voor elkaar dat de funcite zoeken wordt opgestart, en dat er gezocht wordt op woorden met @ erin. Loop echter tegen een paar problemen aan:

- de macro stopt met zoeken als hij het eerste mail adres vindt
- heb geen idee hoe ik ervoor zorgt dat hij links en rechts van het @ de tekst t/m de spatie selceteerd
- kreeg het wel voor elkaar dat hij iets kopieerd naar een nieuw document maar hoe dan verder?

Ik mis dus eigenlijk het stuk tussen selecteren en plakken en tussen plakken en weer verder zoeken.... :|

[ Voor 85% gewijzigd door Niek_ op 10-05-2004 14:52 ]

• Coffeemonster
  • Nu online
Je kan zoeken naar hyperlinks, door de te zoeken tekst leeg te laten en (onder meer opties > Opmaak) als opmaakprofiel Hyperlink te kiezen (moet je wel eerst AutoOpmaak hebben gedaan). Dan wordt de hele hyperlink geselecteerd.

Wat ik zou doen is het volgende:
- AutoOpmaak
- Macro opnemen waarin je een hyperlink zoekt, die kopieert naar een ander blad, alinea-einde erachter (enter drukken dus) en het originele blad weer selecteert.
- Sneltoets aan de macro toewijzen
- Sneltoets blijven indrukken tot je aan het eind van het document bent

Je kan het een en ander automatiseren door een Do...Loop-functie in te bouwen in VBA (hoe je dat doet kan je vinden in de help: typ in VBA Loop in, zet de cursor op dat woord en druk op F1 voor de helptekst over Loop). Ik weet even niet zo snel hoe je de Do...Loop-lus kan doorbreken aan het eind van het document, maar een optie is om aan het eind van een document iets als test@test.com te zetten en dan Loop until Selection.Text="test@test.com" te gebruiken.

Tip: de help van VBA is erg uitgebreid, en als je een beetje doorhebt hoe het werkt, zie je dat je met VBA erg veel kan automatiseren. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

• Niek_
Bedankt, ik ga maar weer eens prusten :)

edit:
Bedenk me net dat ik misschien dmv de macro het mail adres "test@test.com" aan het einde van het document kan laten zetten. Weet alleen de toetsencombinatie om in een keer naar het einde van het document te gaan niet meer.....iemand?

[ Voor 79% gewijzigd door Niek_ op 10-05-2004 16:05 ]

• Niek_
Ok, ben nu bijna klaar met de macro. Loop nu nog maar tegen 1 probleem aan:

Ik krijg echt alles voor elkaar, aan het einde van het document wordt test@test.com neergezet, alle mail adressen worden gekopieerd naar een ander document (mail.doc) en hij stopt als hij aankomt bij test@test.com. M'n enige probleem is het volgende:

Ik moet zelf het document mail.doc openen en daarna pas de macro opstarten omdat hij anders een fout geeft bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Sub Mail()
'
' Mail Macro
' Macro opgenomen op 10-5-04 door Niek
'
    Selection.EndKey Unit:=wdStory
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:="test@test.com"
    Selection.HomeKey Unit:=wdStory
    Selection.Document.Kind = wdDocumentNotSpecified
    Selection.Range.AutoFormat
    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Style = ActiveDocument.Styles("Hyperlink")
    Do
    With Selection.Find
        .Text = ""
        .Replacement.Text = ""
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindContinue
        .Format = True
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
        .MatchAllWordForms = False
    End With
    Selection.Find.Execute
    Selection.Copy
    Windows("mail.doc").Activate    <---------------- Hier is de fout --------------
    Selection.Paste
    Selection.TypeParagraph
    Windows("VTB.doc").Activate

Loop Until Selection.Text = "test@test.com"

End Sub

Nu denk ik dus dat dit op de een of andere manier ook wel anders kan, toch? Dat Word zelf het document mail.doc (of een andere naam) opent? :X

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 21:51

Schonhose

Retro Icoon

Het gaat fout omdat je een document wilt activeren. Deze is echter niet open dus die zul je eerst moeten openen.

Dat kan met de code
code:
1
Documents.Open FileName:="mail.doc"

Zet deze op regel 6 van je code zodat de rest 1 regel naar beneden gaat. Nu werkt het wel

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Coffeemonster
  • Nu online
Kan je de code niet gebruiken die je krijgt als je een macro opneemt en dan het document opent? Je bent overigens al goed op weg :)

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 21:51

Schonhose

Retro Icoon

@Coffeemonster:

Dat zal het zelfde op moeten leveren wat ik gepost had. Om het je makkelijk te maken een copy paste actie van de onderstaande code will do the trick:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Sub Mail()
'
' Mail Macro
'
    Documents.Open FileName:="mail.doc"
    Selection.TypeParagraph
    Do
    With Selection.Find
        .Text = ""
        .Replacement.Text = ""
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindContinue
        .Format = True
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
    End With
    Selection.Find.Execute
    Selection.Copy
    Windows("mail.doc").Activate
    Selection.Paste
    Selection.TypeParagraph
    Windows("VTB.doc").Activate

End Sub

[ Voor 8% gewijzigd door Schonhose op 10-05-2004 17:12 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Niek_
Allemaal bedankt. Was me eigenlijk al gelukt.... :X Heb het door middel van het opnemen van een macro gedaan.

Het gaat nu helemaal goed. Alle adressen staan netjes onder elkaar in een ander word-document. Nu de laatste stap nog. Ik moet achter al die adressen ; neer zetten. Jullie kunnen nu vast wel raden waarom... ;)

Zou dit ook met een macro kunnen?

Dacht zelf aan het volgende:
met macro opnemen de toets 'end' vervolgens de toets ';' en vervolgens het 'pijltje naar beneden'. Als ik dit herhaal moet het wel lukken dacht ik zo.

Allemaal erg bedankt, ik kan weer ff vooruit en heb weer wat leuks geleerd :)

• Niek_
Zit toch nog met een probleem(pje). Als laatste actie laat ik Word op elke regel achter het laatste teken een ; neer zetten. (zie <---------------). Nu moet hij hier alleen mee stoppen op het moment dat hij bij het laatste mail adres (altijd test@test.com) is aangekomen. Ik heb echter geen idee wat ik voor een Loop Until ...... neer moet zetten. Heb de help van Word er maar eens op nageslagen maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van. Iemand een suggestie?
:?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Sub Email()
'
' Email Macro
'
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeParagraph
    Documents.Add DocumentType:=wdNewBlankDocument
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="email.doc", FileFormat:=wdFormatDocument, _
         LockComments:=False, Password:="", AddToRecentFiles:=True, WritePassword _
        :="", ReadOnlyRecommended:=False, EmbedTrueTypeFonts:=False, _
        SaveNativePictureFormat:=False, SaveFormsData:=False, SaveAsAOCELetter:= _
        False
    Windows("adres.doc").Activate
    Do
    With Selection.Find
        .Text = ""
        .Replacement.Text = ""
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindContinue
        .Format = True
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
    End With
    Selection.Find.Execute
    Selection.Copy
    Windows("email.doc").Activate
    Selection.Paste
    Selection.TypeParagraph
    Windows("adres.doc").Activate
    Windows("email.doc").Activate     <--------------start
    Do
    Selection.EndKey Unit:=wdLine
    Selection.TypeText Text:=";"
    Selection.MoveDown Unit:=wdLine, Count:=1
    Loop Until <------------------------- en wat moet hier achter, iemand?
End Sub

Ik had dus: Loop Until Selection.Text = "test@test.com" maar dit werk natuurlijk niet omdat test@test.com niet geselecteerd is.... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 04-06-2017 14:35 ]

• Coffeemonster
  • Nu online
Je kan de ; ook direct in de eerste do...loop-cyclus erbij zetten. Vergelijkbaar met wat je hebt gedaan in de tweede cyclus, maar dan plak je regel 45 en 46 tussen regel 38 en 39.

• Niek_
Merci...... |:( |:( 8)7

volgens mij moet ik nog steeds wakker worden.... ;)
Pagina: 1