Computer soms wel, soms niet te bereiken via internet

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 17:32
Hallo allemaal,

ik zit met een probleem wat me lichtelijk grijze haren oplevert. Het probleem is dat ik mijn pc thuis soms wel, maar soms ook niet via internet kan bereiken.

Mijn pc thuis gebruik ik, buiten de standaard toepassingen, als een webserver en een ftp-server. Ook heb ik, normaal gesproken, de mogelijkheid hem te beheren op afstand via RealVNC.

Om dit mogelijk te maken heb ik een aantal poorten open moeten zetten in mijn Edimax router. Om precies te zijn poort 80 voor Apache, poort 21 voor ServU FTP-daemon en poort 5900 voor RealVNC. Niks exotisch of zo dus.

Normaal gesproken werkt dit best lekker. Maar soms werkt het ineens niet meer. Net zoals nu, tot zo'n 10 minuten geleden zat ik met Macromedia Homesite een aantal dingen aan te passen op de webserver. Ineens valt de verbinding weg en de hele computer is niet meer te bereiken. Wel kan ik nog in mn router komen, dat werkt normaal.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om het probleem op te lossen. Iemand hier op GoT stelde voor dat ik QoS-planner uit moet zetten in de netwerkinstellingen, wat ik dus gedaan heb. Ook heb ik geprobeerd of het wel werkt als ik de computer in de DMZ van de router zet, ik heb de computer op een andere poort van de router gedaan, ander IP-adres, nieuwe drivers voor de NIC. Maar het probleem blijft ontstaan :X.

Wat ik ook, met behulp van anderen, heb vast kunnen stellen is dat als ik niet voor de buitenwereld bereikbaar ben, de computer in het interne netwerk wel gewoon werkt, alsmede de FTP-server en de webserver. Intern werkt het dus wel. Dit doet mij vermoeden dat het aan de router ligt, maar omdat hij het in de DMZ nog steeds niet doet twijfel ik daar toch aan.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de computer rechtstreeks op de ADSL-modem te prikken. Dit wordt ook vrij lastig omdat ik dan een huis compleet zonder internet zet. Niet dat dat erg is, maar dan beginnen ze weer te zeuren ;).

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik heel de pc leeg wel gooien en opnieuw wil installeren, in de hoop dat dat werkt. Maar misschien weten jullie iets anders, wat minder werk is.

De configuratie van de computer:
AMD AthlonXP 2200+
Win XP Pro, + SP1
VIA RhineII 100Mbit NIC, onboard
IP-adres 192.168.2.101, statisch

Router
Edimax BR6104K
geopende poorten (bij zowel Virtual Server als Port Forwarding):
tcp 80
tcp 21
tcp 5900
Nog wat anderen voor spellen en filesharing
uPnP Uitgeschakeld
DHCP uitgeschakeld

Ik hoop dat iemand het op kan lossen, want dit is lastig. Vooral omdat ik de computer nogal eens gebruik als backup-computer voor mn stage.
edit:

lange lap tekst geworden... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 10-05-2004 09:40 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Er staat mij iets van bij dat een klant van ons z'n edimax router zes hoog het raam uit gegooid heeft om ditzelfde probleem. sindsdien is ie Vigor-gebruiker ( |:( )

Turbo diagnose vraagjes (je zal alles gehad hebben, maar even ter volledigheid)
-als je de pc niet kan bereiken, heb je dan nog wel internet op het ding?
-als je de router wél kan bereiken maar je pc niet, kan het dan zijn dat je pc in slaap is gesukkeld en de nic heeft uitgezet?
-als je op je pc een eeuwig durende ping naar een willekeurig ip buiten je netwerk aanzet, hou je dan wel probleemloos de mogelijkheid je pc te benaderen?
-(indien Ja) als je levenslang en drie dagen pingt naar een intern adres (je router bijvoorbeeld), houd het probleem dan ook op?
-kun je je pc ineens wel benaderen nadat je er iets mee gedaan hebt? ik denk dan aan iets met netwerk pakketjes, dus geen solitaire (tenzij je de spyware enabled versie hebt)
-is je Edimax routertje helemaal bij qua firmware?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Dat nog wat andere spullen voor filesharing, killed dat niet gewoon je verbinding? Meet je wel je up en download?

Oh en heb je ook de nieuwste firmware voor je router?

(oh en het lijkt niet aan je pc te liggen aangezien je de router wel kan bereiken)

edit:
werkt het thuisnetwerk in die momenten nog wel? En wat voor modem heb je?

[ Voor 15% gewijzigd door SSH op 10-05-2004 17:36 ]

• RvL
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 17:28:
Er staat mij iets van bij dat een klant van ons z'n edimax router zes hoog het raam uit gegooid heeft om ditzelfde probleem. sindsdien is ie Vigor-gebruiker ( |:( )
Dat punt nadert bij mij ook heel snel...
Turbo diagnose vraagjes (je zal alles gehad hebben, maar even ter volledigheid)
-als je de pc niet kan bereiken, heb je dan nog wel internet op het ding?
Ja, net als nu bijvoorbeeld. Voor buitenaf niet te bereiken, maar met de pc kan ik nu verder alles
-als je de router wél kan bereiken maar je pc niet, kan het dan zijn dat je pc in slaap is gesukkeld en de nic heeft uitgezet?
Ik heb alle mogelijkheden van standby, in welke vorm dan ook, uitgeschakeld.
-als je op je pc een eeuwig durende ping naar een willekeurig ip buiten je netwerk aanzet, hou je dan wel probleemloos de mogelijkheid je pc te benaderen?
Dat zal ik eens uit gaan proberen de komende dagen
-(indien Ja) als je levenslang en drie dagen pingt naar een intern adres (je router bijvoorbeeld), houd het probleem dan ook op?
Ook dat zal ik eens uit gaan proberen
-kun je je pc ineens wel benaderen nadat je er iets mee gedaan hebt? ik denk dan aan iets met netwerk pakketjes, dus geen solitaire (tenzij je de spyware enabled versie hebt)
Nope de enige mogelijkheid die ik heb om het zaakje weer overeind te krijgen is het herstarten van de computer. Het stoppen en opnieuw starten van de verschillende services heeft geen enkel nut. Ook het uitschakelen en weer inschakelen van de verbinding met de router werkt niet.
-is je Edimax routertje helemaal bij qua firmware?
Ik dacht van wel, maar het bleek niet zo te zijn nadat ik het even gechecked heb. Ik had versie 2.65 geladen en 2.89 is de nieuwste. Alleen jammer dat er geen changelog bij zit...

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen

@SSH
Dat nog wat andere spullen voor filesharing, killed dat niet gewoon je verbinding? Meet je wel je up en download?

Oh en heb je ook de nieuwste firmware voor je router?

(oh en het lijkt niet aan je pc te liggen aangezien je de router wel kan bereiken)

edit:
werkt het thuisnetwerk in die momenten nog wel? En wat voor modem heb je?
De programma's voor filesharing (Kazaa Lite, Overnet e.d.) staan uit als ik zelf niet thuis ben omdat het inderdaad mogelijk is dat de verbinding dan dicht slibt.

De nieuwste firmware zal ik zo eens laden. Het thuisnetwerk werkt gewoon door, alsmede de internetverbinding op de betreffende machine zelf. Het modem is is de eerste Speedtouch ADSL, die je bij Planet kreeg, voor ISDN.

[ Voor 18% gewijzigd door RvL op 10-05-2004 17:43 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

je kan er wel bij als je je pc herstart?
het zou zomaar kunnen dat je brakke drivers bij je netwerkaart hebt, die na een x aantal uren/dagen/weken/maanden/jaren/enz. gaan bokken o.i.d.
als ik jou was zou ik die eens vervangen door nieuwere of desnoods oudere drivers, mocht het pingen niet succesvol blijken.

Als ik het zo hoor dan lijkt het daar niet op hoor. eerlijk gezegd, lijkt het wel alsof je router "vergeet" dat ie moet forwarden als je pc een x aantal uren heeft aagestaan. net alsof ie vergeet dat de Pc er is, en hem pas weer ziet als de pc geherstart wordt.
is het starten en weer stoppen van de UPnP service misschien genoeg, ipv een volle herstart? dat zou kunnen duidelijk op een glitch in de router, waarbij het ding gewoon regelmatig op de hoogte gehouden moet worden van werkstations. UPnP aanzetten maakt hem vast wel wakker. Je moet het wel weer uitzetten, anders heb je straks iemand anders die gaat VNCen terwijl je aan het werk bent. ik kan je uit ervaring vertellen dat dat wel even schrikken is ;)

(PS: permanent pingen naar buiten kan op telefoontjes van je provider uitdraaien, alhoewel als je planet hebt acht ik die kans minimaal.)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 18:09 ]

• RvL
Goed, een updateje dan maar.

Ik heb de firmware van de router vernieuwd naar versie 2.89. Dit had geen gevolg op dit probleem. Wel wordt de bandbreedte van mn ADSL-verbinding nu beter benut. Kwam ik normaal niet boven de 170 kb/s uit, nu haal ik ruim 200 kb/s en meer. Maar dat was niet het probleem.

Bij het vernieuwen van de firmware is logischerwijs de router gereset en opnieuw geconfigureerd maar nog steeds werkt het niet. Ik begin dus steeds meer te denken dat het aan de computer ligt en niet aan de router.

Iets wat dat tegenspreekt is het volgende. Ik heb ook geprobeerd of een andere NIC, een Realtek RTL8029 10Mbit kaartje. Dit werkte echter ook niet. Ook nieuwe drivers voor zowel de Realtek als de VIA Rhine II lossen het probleem niet op.

Ik ga nu proberen om de BIOS van het moederbord te flashen naar de laatste officiele versie van ASRock. Er draait nu een versie ontwikkeld door iemand buiten ASRock.

Ik houd jullie weer op de hoogte.

edit:

Vooralsnog gaat het na de BIOS-flash (update is het niet namelijk) goed. Dit hoeft niet perse aan de update te liggen want het probleem is meestal tijdelijk te verhelpen door opnieuw op te starten.

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 11-05-2004 07:38 ]

Nu de dekens nog...

• RvL
Oke, weer een updateje. Het is nu dus weer zover dat ik mn FTP alsmede RealVNC niet te bereiken is. Geheel tegen verwachting in is de Apache webserver wel te bereiken, iets wat normaal niet lukte.

Maarja, het blijft toch lastig als je een aantal dingen van je harde schijf af wil halen via FTP...

Korte samenvatting van hetgeen tot nu toe geprobeerd en gedaan is:
  • Ip-adres server gewijzigd, alsmede andere poort op router
  • Nieuwe firmware Edimax Br6104 router, versie 2.89, geladen
  • Nieuwe drivers VIA Rhine II Fast Ethernet NIC geladen
  • Andere NIC geprobeerd, Realtek RTL8029 10Mbit kaartje
  • Andere BIOS moederbord geflashed, officiele versie 1.30 geladen (was onofficieel 1.38)
  • Instellingen router gewist en opnieuw ingevoerd
  • Gespeeld met instellingen NAT (Virtual Server en Port Forwarding)
  • Vloeken en schelden tegen NIC, computer, Apache, Serv-U, Router, Edimax-site, Alcatel modem en hond
Iemand anders nog een mogelijke oplossing?

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Eerst je hond troosten.

Kun je je netwerkverbinding stoppen (uitschakelen) en starten (in-), ipv je hele PC herstarten?
Het wil er namelijk bij mij niet in dat dit in Windows zit. Dat kán eigenlijk niet, je hebt ALLES wat er maar op lijkt ermee te maken te kunnen hebben, gereset of gewijzigd en het probleem blijft bestaan.

Ik denk nog steeds dat je router aan het klieren is. Is het wellicht te doen hem om te laten ruilen door de dealer of misschien een vriend even te vragen je te helpen? Ik wil die router er eens een week tussenuit om het één en ander te controleren.

Plan B is overigens, als je een beetje modern ethernet ADSL modem hebt, dat modem gewoon te gebruiken als router en het in een LAN poort op je router te duwen. Je router dient dan als switch, das zonde, maar bij de meeste mensne thuis is een Thompson modem in een switch veel haniger dan een modem aan een outer en dáár dan een switch aan. Zeker als je zo'n raar probleem hebt als dit is het elimineren van losse onderdelen een goeie.

Als laatste overwegingspunt heb ik dit nog: Een klant van ons had een edimax routertje dat hij gebruikte om z'n lan aan internet te knopen, en op een gegeven moment hield de exchange server op met mail ophalen (niet met verzenden, dat ging nog). Alle pogingen mail op te halen uit pop3 boxen faalde achter die router, al het andere werkte. Na een uur of wat klieren de router maar eens vervangen, en prompt werkte het allemaal. Het énige wat dus niet ging was pop3, en tóch was de router kapot. De jouwe heeft volgens mij een soortgelijk vaag en klein probleem. Een andere verklaring zou ik je zo echt niet kunnen geven.

• RvL
Ik zal hem zolang eens enkel aan de modem hangen. Het is de ongetweakte versie van de Alcatel Speedtouch voor ISDN dus modern is hij niet echt.

Eerst maar eens kijken wat het wordt als ik m rechtstreeks op de modem prik. Morgen maar weer eens testen.

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, vandaag de computer rechtstreeks op de modem gehangen en dit werkte netjes. Dus eenmaal aangekomen op mn stage verbinding gemaakt met de FTP-server thuis en ook dit werkte. Dus maar eens even het een en ander er van afhalen, wat ik al een paar dagen wil doen.

Na een kleine 100 mb te hebben gedownload wilde ik nog wat aanpassen op een site die op de webserver draait. En wat denk je? Inderdaad, geen verbinding meer te maken, op welke wijze dan ook. Apache onbereikbaar, Serv-U onbereikbaar, RealVNC onbereikbaar.

De router zit er nu dus niet tussen, dus het is uitgesloten dat het daar aan ligt. Er blijven nu dus twee mogelijkheden over: de modem en de computer.

De modem is ook min of meer uitgesloten, daar ik wel gewoon van binnen naar buiten kan als ik thuis ben. Dit heb ik getest door naar huis te bellen en iemand de verbinding te laten testen.
ook hoeft de verbinding niet opnieuw ingesteld te worden om het probleem tijdelijk te verhelpen. Immers, als ik de computer opnieuw opstart, met de router er tussen, blijft de verbinding gewoon in stand.

Dus de enige mogelijkheid is nog dat het ergens in de computer zit. Ik ben van plan vandaag Mandrake 9.2 te installeren en te configureren. Als het probleem zich onder Mandrake ook voordoet dan zit het ergens in de hardware. Nadeel van het installeren van Mandrake is alleen dat ik dan iedere keer de gegevens in de database van Windows naar Mandrake moet migreren omdat er anders gezeur van de gebruikers komt (voor zover dat er nog niet is, met de enorme downtime van de laatste tijd...)

Doet het probleem zich in Mandrake niet voor, dan ligt het probleem dus ergens in Windows en gaat het hele zaakje er af. Waarschijnlijk komt XP Pro er dan ook niet meer op, maar schakel ik over op Windows 2000.

Mocht er iemand nog een andere mogelijkheid hebben, hoor ik dat natuurlijk weer graag.

Nu de dekens nog...

Pagina: 1