[.NET (C#)] onderhoud web applicatie

Pagina: 1
Acties:

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
In ASP was het onderhoud van onze software vrij eenvoudig. Zodra er voor een bepaalde klant een probleem moest worden opgelost werd dit in een nieuwe versie van een asp file gedaan, die vervolgens alleen door deze klant gebruikt wordt (include file). In de ontwikkel omgeving wordt deze wijziging ook doorgevoerd, zodat na test deze wijziging bij alle klanten gebruikt wordt.

Binnenkort gaan wij overstappen naar .NET, heeft er iemand ervaring met het onderhoud van een web applicatie?

Dit zijn de randvoorwaarden waarbinnen de oplossing moet worden gezocht:
• alle klanten maken gebruik van dezelfde software
• per klant moet er een wijziging kunnen worden doorgevoerd, zonder dat andere klanten hier gebruik van maken.
• eens in de zo veel tijd brengen we een nieuwe versie uit, die per klant geinstalleerd en getest wordt. Indien een klant problemen opleverd tijdens de update, moet er direct terug geschakeld kunnen worden naar de "oude" versie van de software.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Da's helemaal afhankelijk van de opzet van je applicatie. Je kan alles in een code-behind gooien, je kan ook nog steeds met inline code aan de gang gaan. Je kan ook een combinatie van deze twee gaan maken.

Updaten werkt in principe hetzelfde als voorheen; bin-bestanden kopieren en indien het niet goed gaat, kan je een oude versie terugzetten.
per klant moet er een wijziging kunnen worden doorgevoerd, zonder dat andere klanten hier gebruik van maken.
Dat kan je instellen in de web.config of ander configuratiebestand, al dan niet met encrypted instellingen.

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 10-05-2004 09:55 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• majornono
gorgi_19 schreef op 10 mei 2004 @ 09:35:
Da's helemaal afhankelijk van de opzet van je applicatie. Je kan alles in een code-behind gooien, je kan ook nog steeds met inline code aan de gang gaan. Je kan ook een combinatie van deze twee gaan maken.

Updaten werkt in principe hetzelfde als voorheen; bin-bestanden kopieren en indien het niet goed gaat, kan je een oude versie terugzetten.
Ik zit aan een opzet te denken waarbij iedere klant zijn eigen set van aspx bestanden heeft in een aparte dir. Deze maken allemaal gebruik van dezelfde aspx.cs bestanden. Als er een klant een probleem heeft, lossen we dit op in hun specifieke aspx bestand. Is dit uberhaupt mogelijk of praat ik nu echt onzin?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Mja, ik zou dan de .aspx bestanden volledig loskoppelen van de achterliggende .cs / .vb bestanden en alleen componenten gaan aanroepen in de .aspx bestanden.

Op deze manier houd je de flexibiliteit zonder dat de achterliggende codebehind gaat miepen omdat bepaalde controls ontbreken of er juist wel zijn.
Formatting van deze controls kan je dan doen door ze te beschouwen als usercontrols en .ascx bestanden er van maken, welke je in een .aspx bestand aanroept.

Oftewel: kijk eens naar .ascx bestanden en wat hier mee kan. Beschouw een .ascx bestand puur als een template en neem 1 centraal compiled bestand, welke de .ascx gaat inladen, kijkt welke elementen aanwezig zijn en deze te vullen in plaats van andersom, wat VS.Net standaard doet.

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 10-05-2004 10:02 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• majornono
gorgi_19 schreef op 10 mei 2004 @ 10:00:
Oftewel: kijk eens naar .ascx bestanden en wat hier mee kan.
Bedankt voor de tip, ik zal me er in verdiepen.

Zijn er nog andere mogelijkheden? Misschien moet ik het wel helemaal anders doen. Hoe doet "men" :) het onderhoud