Toon posts:

ProFTPD users en permissions instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Even vooraf: Ik ben een absolute n00b op linux gebied maar omdat het tijd word dat ik het ga leren ben ik er al een paar dagen me bezig. Ik maak gebruik van ClarkConnect, dit omdat het geheel web based is (op wat irritante dingen na...) En het een DOS (Tekst based versie is) Geen KDE Gnome of X-Windows dus.

Ik van dit systeempje een FTP server maken met het ingebouwde progje ProFTPD. Het is een vrij nieuwe versie volgens mij 1.28. Ik snap totaal niks van de configuratie file. Ik heb al van alles geprobeerd maar steeds werden de mappen niet gelist of strate ProFTPD niet eens op... Nu heb ik google al helemaal gek laten zoeken maar steeds krijg ik weer dezelfde uitleg waar ik gewoon niks van snap.

De standaard config file:

# This is a basic ProFTPD configuration file (rename it to
# 'proftpd.conf' for actual use. It establishes a single server
# and a single anonymous login. It assumes that you have a user/group
# "nobody" and "ftp" for normal operation and anon.

ServerName "clarkconnect"
ServerType standalone
DefaultServer on

# Port 21 is the standard FTP port.
Port 1337

# Umask 022 is a good standard umask to prevent new dirs and files
# from being group and world writable.
Umask 022

# To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes
# to 30. If you need to allow more than 30 concurrent connections
# at once, simply increase this value. Note that this ONLY works
# in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server
# that allows you to limit maximum number of processes per service
# (such as xinetd).
MaxInstances 30

# Set the user and group under which the server will run.
User nobody
Group nobody

# To cause every FTP user to be "jailed" (chrooted) into their home
# directory, uncomment this line.
DefaultRoot ~

# Normally, we want files to be overwriteable.
<Directory />
AllowOverwrite on
</Directory>

# A basic anonymous configuration, no upload directories. If you do not
# want anonymous users, simply delete this entire <Anonymous> section.
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group ftp

# We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp"
UserAlias anonymous ftp

# Limit the maximum number of anonymous logins
MaxClients 10

# We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed
# in each newly chdired directory.
DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message

# Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot
<Limit WRITE LIST>
DenyAll
</Limit>
</Anonymous>

Ik wil dus hebben dat er een map is genaamd "upload" in de map "var/ftp/" Waar mensen naar kunnen schrijven, lezen, aanpassen. (aanpassen is omdat er mensen zijn die een file moeten resumen. en listen.

De rest van de mappen die ik aanmaak mag alleen van geleeched worden.

Uiteindelijk zouden de mappen er dan zo uit komen te zien:

var/ftp/upload RECHTEN: schrijven,lezen,aanpassen en listen
var/ftp/andere map RECHTEN: listen en lezen
var/ftp/andere map2 RECHTEN: listen en lezen

Het liefst maak ik ook gebruik van een ander account dan anonymous. Alleen kan ik dus ook nergens vinden hoe dat zit.

Sites waar ik ben geweest en niet snap of niks aan heb.

- GoT
- Google
- http://doc.nl.linux.org/HOWTO/FTP-Setup-Tips-NL-5.html
- Nog zoeen vage site ook nederlands gevonden met google
- www.proftpd.org

Ik hoop dat jullie genoeg info hebben en dat jullie me kunnen helpen. Ik zou echt niet weten hoe ik er anders achter kan komen... Bijvoorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 02:23 ]

Verwijderd

Op http://proftpd.org staat de laatste versie van ProFTP. Dat is 1.2.9.

Als je die file download, tref je in de de doc map het bestand 'configuration.html' aan. Hier staat per optie in de .conf aangegeven wat het is.

Ik weet niet welke delen van de .conf je niet snapt, maar sla er een slag naar:

Umask 022

Met umask kun je instellen welke rechten er op een bestand gezet worden. Het is een oktaal nummer (voor bestanden), eventueel gevolgd door nog een oktaal nummer voor mappen. Over deze rechten staat een goede uitleg in de NOS FAQ.

Voor de rest maak je in /var/ftp je mappen en stuff aan, en zet de juiste rechten.

Je kunt op de prompt ook man chmod of man chown intypen voor een uitleg.
//edit
nog een paar losse opmerkingen:
# To cause every FTP user to be "jailed" (chrooted) into their home
# directory, uncomment this line.
DefaultRoot ~
Deze lijn geeft aan waar de default root is voor een user die connect met de server. Iemand die connect met deze server wordt chrooted in die map. Type op de prompt eens man chroot in. Je zou 'DefaultRoot \var\ftp' kunnen proberen.
Het liefst maak ik ook gebruik van een ander account dan anonymous. Alleen kan ik dus ook nergens vinden hoe dat zit.
Het staat er toch vrij duidelijk.. hier wordt aangegeven in welke 'echte' user/group' wordt gebruikt voor de anonymous en de FTP user:
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group ftp
en hier wordt aangegeven welke 'aliases' er zijn. Een alias is zeg maar een mapping tussen 'externe' naam en een 'echter' username.
UserAlias anonymous ftp
Als je beide bovenstaand gequote stukken weghaalt, is er geen anonieme of 'ftp' user meer. Alleen de users welke op je linux machine bestaan kunnen dan nog inloggen. Combineer dat met het goed zetten van de DefaultRoot, en het juist zetten van de rechten op mappen/bestanden, en je bent er zo ongeveer.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 03:07 ]

Verwijderd

Ik ben er ook mee aan het stoeien.
In /etc/ftpusers vind je de configuratie voor de users die niet mogen inloggen.
Inloggen doe je met een user die je speciaal aanmaakt of met een bestaande user op je systeem.

Ik gebruik Vector Linux 4.0 waarin proFTPd standaard aan staat.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 02:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik ben al een heel eind verder, ik kan nu ook beter uitleggen wat me dwars zit.

------------
ServerName "clarkconnect"
ServerType standalone
DefaultServer on
Port 2121
Umask 022

Dit klopt wel...
------------

------------
User nobody
Group nobody

Begrijp ik nu goed dat er een users is die "nobody" heet in de groep "nobody"? Alhoewel ik dat erg vaag zou vinden want in het bestand /etc/ftpusers staat duidelijk dat deze user er niet in mag...
------------

------------
DefaultRoot var/ftp

Dit zou dus ook goed moeten zijn. De mappen bestaan en dit is waar ik uiteindelijk users wil hebben.
------------

------------
<Directory />
AllowOverwrite on
</Directory>

Dit staat aan omdat ik resumen van files mogelijk wil maken.
------------

------------
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group ftp

Klopt het als ik zeg dat Anonymous een user is en dat ftp een alias van anonymous is? En dat ze bijde in de groep ftp zitten? Maar wat beteken dan "User ftp"?
leer het wel! :)

---

UserAlias anonymous ftp

idd hier staat het alias van anonymous. Dus als ik achter "ftp" een spatie en kill neer zet dan is er nog een user genaamd "kill"? maar welk wachtwoord?

MaxClients 10

Lijkt me duidelijk... Maximaal 10 users mogen inloggen van de user anonymous en zijn alias ftp. Dus totaal 10.

DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message

Ok waar kan ik die welkom.msg vinden?
---

<Limit WRITE LIST>
DenyAll
</Limit>
</Anonymous>

En als laatste wordt hier beschreven dat ik over de hele home dir van anonymous niet mag schrijven en listen... Listen!!!??? Waarom dat niet? ik mag toch zeker wel weten wat er in de home dir staat?

[nog een n00b vraag]
Hoe kom ik in de command prompt om het zo maar te zeggen voor dat linux opgestart is? moet ik dan een toets indrukken? Net als bij windows dat F8 is...
[/nog een n00b vraag]

Verder zoun iemand me een voorbeeldje kunnen laten zien en me vertellen wat daarvan de username is en het wachtwoord. Ook wat de home dir is en in welke dir je mag uploaden en fxp', en welke mapen van geleechd mag worden.

Ik snap dus niet hoe ik in de config file zet dat anonymous bijvoorbeeld in var/ftp/upload mag schrijven en dat het in alle subdirs van var/ftp mag lezen.

Heel erg bedankt voor de gegeven info. Zo leer ik weer eens wat over linux... ;)

Wat ik ook nog wil hebben is dat de server niet sneller dan 32kb per seconde mag versturen. Want dan kenne we hier niet goed meer internetten... Is daar ook een regel voor in de config file? of moet dat met een appart progje?

[edit]

<Directory />
<Limit READ LIST>
AllowAll
</Limit>
<Limit WRITe DELETE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

<Directory /upload>
<Limit READ LIST WRITE STOR>
AllowAll
</Limit>
<Limit DELETE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

Is ditte goed? en Veilig? Klopt het dat er nu geschreven mag worden in de map upload?
[edit]

[edit2]
<Directory />
<Limit READ LIST>
AllowAll
</Limit>
<Limit WRITe DELETE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

<Directory /upload>
<Limit READ LIST WRITE STOR>
AllowAll
</Limit>
<Limit DELETE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

Ik kom er dus achter nu ik niet kan uploaden. ik geen mappen kan maken. Dat ik ze niet kan renamen.

Ik ben er inmiddels achter dat als ik een user aan maak in de webinterface ik dan met dat account kan inloggen op de ftp. maar nu moet ik de rechten over mappen nog kunnen instellen... iemand?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:52 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

lonkhuijzen

100% ADH

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<Directory /*>
    <Limit WRITE>
      DenyAll
    </Limit>
</Directory>
<Directory /mnt/data0/ftp/upload>
  <Limit STOR WRITE>
    AllowAll
  </Limit>
  <Limit DELE>
    DenyAll
  </Limit>
</Directory>

Is die van mij, een root met daarin enkele mappen die alleen lezen zijn en 1 upload map met voldoende rechten om dirs te maken en files te storen. Maar geen rechten om een dir/file te renamen.

Het lijkt me dat het commande niet DELETE is maar DELE ;)

[ Voor 15% gewijzigd door lonkhuijzen op 10-05-2004 18:53 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Topicstarter
hmm hier kan ik denk ik wel wat mee

<Directory /*>
<Limit WRITE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>
<Directory /mnt/hdc1/ftp/upload>
<Limit STOR WRITE>
AllowAll
</Limit>
<Limit DELE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

in mijn situatie wordt het dan zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ok weet nu waar het probleem zit...

Als ik de home map van die user als home van de ftp instel dan kannie wel uppen! Hij kan dus in zn eigen home dir uppen met het ftp account... Het probleem zit hem dus niet in de configuratie van de ftp maar in de configuratie van de rechten! Nu weet ik alleen niet waar ik dat moet veraderen...
Ik moet dus ergens chmod a+R /mnt/hdc1/ftp/upload neerzetten, maar waar?

iemand?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 15:07 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo noobxxl welkom in Nos. Ik heb het even een tijdje aangekeken, maar we hebben hier in Nos een aantal regels, waar 1 het allerbelangrijkste is imho:

"Zoek en gij zult vinden"
M.a.w. wij verwachten hier wat zelfinitatief, en de zaken die jij vraagt vallen onder de standaard Linux kennis, die zeker met wat zoekwerk zelf uit te zoeken moet zijn.

Voordat je de volgende keer een topic start, neem je dan ook de NOS policy - updated 01/04/03 en de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 even door?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.