Please Help (Linux)

Pagina: 1
Acties:

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik ben een newbie op het gebied van Linux
speciaal om met linux kennis te maken heb ik een computer ingericht.

met een ABit VP6 met onboard raid HPT370 van Highpoint, en een Dual 733Mhz PIII met 512MB ram en ook nog eens 2x een Maxtor 15 Gig HD UDMA 100 in raid 1 config.

Maar nou blijkt Linux de controller niet te kennen wat kan ik hier aan doen :?

het gaat om de distro Debian

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tja, je zou kunnen zoeken naar een boot & root flop met ondersteuning voor je controller! Op hun website bijv. www.nl.debian.org

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je zult die controller (de eerste tijd) nooit als raid controller aan de praat krijgen...
Maar je kan eventueel wel (met moeilijk doen :( ) hem gebruiken als een gewone controller, het makkelijkst is nog gewoon om je harddisks op de normale controller aan te sluiten zeker omdat je een linux newbie bent, zodra je dan wat gevorderd bent (en de kernel developers ook) kun je de boel wellicht een keer op je raid controller installeren.

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Nou heb ik toevalig bij een ander mainbord van mij de BX133RAID van ABit een Linux cd's gekregen met de naam Gentus Linux.
ik dacht weet je wat ik waag het er op en nou blijkt deze versie gewoon de controller als raid controller te zien en hij werkt ook nog gewoon.
is het niet mogelijk om de driver van deze over te zetten naar de Debian versie.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Speciaal om met linux kennis te maken heb ik een computer ingericht.
Bij het inrichten van een computer speciaal voor linux is er eigelijk maar 1 ding belangrijk:
Alle hardware moet door linux ondersteund worden

sorry ;)

Verwijderd

Altijd lastig UDMA onder Linux. Een oplossing is, zoals hierboven al gezegd, om je harde schijf op je gewone IDE (Dus niet op je UDMA) controller te stoppen en dan installeren. Dit is de makkelijke manier en mis je de snelheid van UDMA. Aangezien je een linux newbie bent is dit zeker aan te raden.

Het kan uiteraard ook ander. Je kan zoals hierboven vermeld wordt Gentus Linux gebruiken. Dit is gewoon RedHat Linux (Ik geloof 6.1) met een aangepaste kernel.

Het volgende stuk is wat ingewikkelder maar bewaar het ergens en probeer het later eens als je wat meer feeling hebt met linux.

De truuk met een UDMA controller is dat ie backwards compatible is met de "gewone" ide controller.
Je gaat als volgt te werk:

Start je installatie. Nou ken in Debian niet zo goed (Ik gebruik zelf Red hat) maar je kan o peen gegeven moment een console krijgen waar je zef het een en ander in kan tikken. (Bij RedHat is dat te vinden onder alt-f2, als je een grafisch installatie scherm hebt ctrl+alt+f2)
Tik in "cat /proc/pci |more" Zoek nu naar een regel waar je highpoint controller in voor komt. Hier zie je ook een aantal regeltjes met geheugen adressen staan.

IO at 0xd000 [0xd001]
IO at 0xd400 [0xd401]
IO at 0xd800 [0xd801]

In het volgende stukje ga ik er vanuit dat je default boot label linux is
Schrijf nu de eerste twee adressen op (0xd800 en 0xd400). Nu start je je installatie opnieuw. Bij je lilo prompt tik je nu het volgende:

lilo: linux ide2=0xd000,0xd402

Bij het laatste adres moet je 2 optellen. Als het goed is wordt nu je hpt controller herkent. Ik weet niet hoe het precies met dat raid verhaal zit maar ik neem aan dat dit allemaal hardware matig gaat en je met je linux installatie hier geen problemen mee hebt. Mocht je problemen krijgen met booten na de installatie kan je ook nog de optie "noapic" meegeven. Ik had problemen met mijn apic (Advanced Programmable Interrupt Controller) na een standaard installatie van RH 6.2.

Om er nu voor te zorgen dat je niet telkens handmatig alles op moet geven bij booten kan je in /etc/lilo.conf het volgende regeltje toevoegen:

append="ide2=0xd000,0xd402 noapic"

je lilo.conf ziet er dan ongeveer zo uit:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=1
linear
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.2.14-5.0
label=linux
append="ide2==0xd000,0xd402 noapic"
initrd=/boot/initrd-2.2.14-5.0.img
read-only
root=/dev/hda7

Waarschijnlijk is dit verhaal niet meer nodig met de nieuwere kernels of bij nieuwere installaties maar zolang je daar niet over beschikt is het bovenstaande een manier om het aan de praat te krijgen.

Als je van je UDMA snelheid gebruik wilt maken moet je je kernel patchen met de unified ide patch. Na deze patch kan je een nieuwe kernel compileren die je controller gewoon herkent en goed overweg kan met je apic (Als je hier problemen mee had). Dit kan een behoorlijk lastig verhaal zijn en zeker niet aan te raden als je pas met linux bent begonnen.

Succes.

Verwijderd

JAh als je een pc inricht voor linux is het wel handig om geen raid config te nemen :)

• Pc123
  • Laatst online: 09:24
volgens mij moet raid toch wel kunnen (ik heb zelf geen raid systeem) alleen is het wel wat lastiger als je linux distro hem niet standaard ondersteund, wil je echt debian hebben anders kan je ook een andere distro nemen die het wel standaard kan. Ook met debian moet het wel lukken maar dat kost wel nogal veel tijd.

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

je kan ze misschien ook op de gewone controller zz, en dan gebruik maken van de linux Software-raid..

iets meer overhead, iets minder performance, maar 't werkt wel!

aanbevolen lectuur: De linux RAID-Howto
Pagina: 1