[TI83+] Programmeren op je grafische rekenmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• licensed
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 20:57
Ik wil graag educatieve programmaatjes schrijven voor de TI-83 Plus zodat leerlingen vanaf de vierde klas Hava/VWO (die allemaal een grafische rekenmachine hebben) hier mee kunnen werken.
Je kunt op twee manieren programma's maken voor de TI-83 Plus:
1) In een soort Basic
2) In assembly (Z80)

Ik heb de TI-83 Plus SDK en ZiLOG Deloper Studio (v3.86) gedownload om eventueel assembly te gaan programmeren.

Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft en er wat ervaring mee heeft? Kan ik eenvoudige programmaatjes het best in Basic of in assembly schrijven?

Alvast bedankt voor je reactie!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

licensed schreef op 10 mei 2004 @ 00:04:
Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft en er wat ervaring mee heeft? Kan ik eenvoudige programmaatjes het best in Basic of in assembly schrijven?
ik lees eenvoudig, dus basic ;)
tenzij je al ervaring hebt met assembly zou ik gewoon basic progsels schrijven :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Basic wordt geinterpreteerd en is in principe alleen geschikt voor vrij basic programmaatjes (vandaar de naam ;))
Als je iets wilt doen dat performance nodig heeft kun je denk ik beter gebruik maken van assembly, of eigenlijk een compiler van een 3e generatie taal (C, C++) dat compileert naar Z80 assembly

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er is een .hlp-file ergens op www.ticalc.org ofzo wat "ASM Guru" heet oid, daar wordt aan de hand van VEEL tutorials het e.e.a. uitgelegd over ASM op je TI83 :)

http://www.ticalc.org/pub/text/z80/asmguru.zip

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 10-05-2004 00:20 ]

• licensed
Heel mooi, dat ga ik eens goed doorlezen! Bedankt.

Maar heb jij er zelf ook ervaring mee? Welke valkuilen moet ik voor oppassen? Hoe kan je het best beginnen?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Valkuilen:

Het is geen Intel Assembly (dus naast andere syntax ook nog eens AT&T style), voor de rest moet je enigszins een template maken voor je ASM programma's anders wordt het veels te complex. Testen ik ik op zowel een rekenmachine gedaan als in een emulator. Advies: gebruik de emulator, en hoe je, je programmeer kunsten ook vertrouwd, test tussendoor of je op de goede weg bent.

And as usual: zet bij iedere asm regel commentaar.

Als je er ook nog wat van wilt leren kun je beginnen met object georienteerd assembly >:) en dat was geen grapje

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Weet waar je aan begint, want assembly is echt kut. Je gaat je vooral ergeren aan de slecht gedocumenteerde TI-OS calls.

(ik heb zelf 3 applicaties op wisweb.nl staan:
vier op een rij, algebrapijlen en functies raden.)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Als je toch voor de BASIC oplossing gaat, zorg dan wel dat je de programma's niet wijzigbaar maakt, anders worden de programma's gehaaid aangepast :)

Het instellen van de programma's als niet wijzigbaar kan gewoon met het link-programma van TI.

[ Voor 28% gewijzigd door MatHack op 10-05-2004 08:33 ]

There's no place like 127.0.0.1

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MatHack schreef op 10 mei 2004 @ 08:33:
Als je toch voor de BASIC oplossing gaat, zorg dan wel dat je de programma's niet wijzigbaar maakt, anders worden de programma's gehaaid aangepast :)

Het instellen van de programma's als niet wijzigbaar kan gewoon met het link-programma van TI.
Ja, en dan draai je daar een apart programmatje voor en hoppa, ze kunnen worden aangepast. Dat soort beveiliging wat jij wil bestaat niet voor de TI-83, en ik vraag me ook af waarom je dat zou willen.

En even on-topic: Als je dingen met tekst wil doen, dus bijvoorbeeld een text-based spelletje maken, of een programma dat op basis van input een simpele formule uitvoert, dan kun je het beste in basic werken. Moet je grafische hoogstandjes schrijven, of functies die veel rekenwerk vereisen, dan moet je al gauw over naar assembly.
Kies voordat je begint met ASM ook een goeie shell waarvoor je je programma's schrijft. Je hebt shells als AShell, ION, Venus, en nog veel meer. ION wordt over het algemeen het meest gebruikt. In principe is het geheel makkelijk te porten naar een andere shell, maar dat zul je in de praktijk nooit doen.
Dan nog als laatste: ASM programmeren is erg pittig. Als je geen ervaring hebt met programmeren, en dus geen verstand hebt van bepaalde programmastructuren, dan is het aan te raden eerst een wat ervarener programmeur te worden voor je je meteen in het diepe stort. ASM is toch een soort van heilige graal in de programmeerwereld; als je ASM kent kom je bijvoorbeeld veel sneller aan een baan dan iemand die het niet kent.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Ik heb een en ander op de TI83 geprogrammeerd. Van snake tot racespelletjes. Dit allemaal basic. Ook divere wiskunde programma's: ABC-formule en nog een paar dingen.

Het is echter wel 2.5 jaar geleden dat ik voor het laatst dat ding aangeraakt heb....

In de handleiding van je TI staat geloof ik ook een hoofdstukje over het programmeren van je rekenmachine, misschien is dat ook een idee.

In ieder geval succes!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 10:38:
Ik heb een en ander op de TI83 geprogrammeerd. Van snake tot racespelletjes. Dit allemaal basic. Ook divere wiskunde programma's: ABC-formule en nog een paar dingen.

Het is echter wel 2.5 jaar geleden dat ik voor het laatst dat ding aangeraakt heb....
Datzelfde geldt voor mij, ik heb nog een prehistorische site uit een grijs verleden waar wat voorbeeldprogramma's op staan: *clicky*. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar daar staan dus wat basic programmatjes en games.

edit:
Site is dood, ik fix het ff. :P
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 10:38:
In de handleiding van je TI staat geloof ik ook een hoofdstukje over het programmeren van je rekenmachine, misschien is dat ook een idee.
Hoofdstuk 14. :)

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 10-05-2004 11:05 ]

• Grijze Vos
.oisyn schreef op 10 mei 2004 @ 00:15:
Basic wordt geinterpreteerd en is in principe alleen geschikt voor vrij basic programmaatjes (vandaar de naam ;))
Als je iets wilt doen dat performance nodig heeft kun je denk ik beter gebruik maken van assembly, of eigenlijk een compiler van een 3e generatie taal (C, C++) dat compileert naar Z80 assembly
Texas raadt zelf het gebruik van compilers af, nogal logisch eigenlijk, want er is geen enkele compiler die het Ti-OS ondersteunt.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Grijze Vos schreef op 10 mei 2004 @ 11:58:
[...]

Texas raadt zelf het gebruik van compilers af, nogal logisch eigenlijk, want er is geen enkele compiler die het Ti-OS ondersteunt.
Als je compileert naar Z80 ASM dan draait het sowieso toch?

• Grijze Vos
NMe84 schreef op 10 mei 2004 @ 12:29:
[...]

Als je compileert naar Z80 ASM dan draait het sowieso toch?
Dan zou het moeten werken ja. Maar hoe ga je de TI-83plus specifieke zooi aanspreken? De TI floating point instructies zitten bijvoorbeeld al niet in een normale compiler. En alle systemcalls ook niet. Ik wens iemand veel succes om die basis dingen ook allemaal te coden, en dan alsnog niet al te veel geheugen gebruiken. Een page is 16kb, en een gewone TI-83+ heeft geloof ik 10 pages in totaal, voor applicaties.

(Daarbij komt nog dat het je never-nooit-niet lukt om een fatsoenlijke aansturing te bouwen van de meeste zooi die in dat apparaat zit, omdat er geen documentatie is over hoe die dingen werken.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vroegah... had ik ook zo'n ding (lees TI-83)
Op school moesten we daar mee wiskunde opdrachten doen, maar meestal ging het erom wie als eerste een werkend arkanoid spelletje had gemaakt :)

De meest nuttige site die ik nog weet is idd Ticalc.org.

Nu ligt het ding bij mn PC zonder batterijen :( toch mar eens nieuwe kopen.

Wat voor programma's had je trouwens precies in gedachten? Het was altijd handig om voor standaard formules een aantal programma's te maken waar je dan alleen de waarden van X en Y hoefde in te voeren zodat het ding een grafiek ging tekenen.

Overigens heb ik geen ervaring met buiten de machine om programmeren. Altijd alles in de klas gedaan ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NMe84 schreef op 10 mei 2004 @ 09:15:
[...]

Kies voordat je begint met ASM ook een goeie shell waarvoor je je programma's schrijft. Je hebt shells als AShell, ION, Venus, en nog veel meer. ION wordt over het algemeen het meest gebruikt. In principe is het geheel makkelijk te porten naar een andere shell, maar dat zul je in de praktijk nooit doen.
Of gewoon geen shell gebruiken? :? Je programma's worden er kleiner van enzo, maar voor een beginner zou ik gewoon aanraden de asmguru-tutorials te leren begrijpen, die zijn allemaal zonder shell :) Just to keep it simple :)

Verwijderd

Voor de meeste programmaatjes is basic krachig genoeg, dus als het daarmee kan zal ik me niet de moeite op de hals halen in assembly te schrijven.

Schrijf zelf ook in basic, werkt zeer relaxt, laatst nogeen chatprgm mee geschreven ;)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Grijze Vos schreef op 10 mei 2004 @ 12:42:
De TI floating point instructies zitten bijvoorbeeld al niet in een normale compiler. En alle systemcalls ook niet.
...

(Daarbij komt nog dat het je never-nooit-niet lukt om een fatsoenlijke aansturing te bouwen van de meeste zooi die in dat apparaat zit, omdat er geen documentatie is over hoe die dingen werken.
Heb je het uberhaupt wel eens gedaan :{ Ik heb echt NOOIT problemen gehad met de documentatie, en dat was 5 jaar geleden.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Ik heb zelf altijd in Z80 (eerste programmeertaal zelfs) geprogrammeerd en ik denk dat als je niet te grote programma's gaat schrijven, dat dit echt wel volstaat. Ik zie niet echt in welke grote educatieve programma's voor een rekenmachine, men nodig heeft in een 4de HAvo(als de lesprogramma's in nederland en belgie gelijk zijn). Assembly is echt niet zo afschuwelijk als de meesten zeggen.
Als je natuurlijk een of andere "educatief" racespel wil maken, dan kan zal het toch BASIC worden. :P

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Grijze Vos schreef op 10 mei 2004 @ 11:58:

Een compiler hoeft in principe alleen maar de processor zelf te ondersteunen, dus de instructieset.
Grijze Vos schreef op 10 mei 2004 @ 12:42:
Dan zou het moeten werken ja. Maar hoe ga je de TI-83plus specifieke zooi aanspreken? De TI floating point instructies zitten bijvoorbeeld al niet in een normale compiler. En alle systemcalls ook niet. Ik wens iemand veel succes om die basis dingen ook allemaal te coden, en dan alsnog niet al te veel geheugen gebruiken. Een page is 16kb, en een gewone TI-83+ heeft geloof ik 10 pages in totaal, voor applicaties.
Dat hou je met asm net zo goed; je moet al die calls zelf doen. Dan kun je de daadwerkelijke logica net zo goed in C implementeren, kost je veel minder tijd en is een stuk onderhoudbaarder.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• licensed
Thrackan schreef op 10 mei 2004 @ 13:49:Wat voor programma's had je trouwens precies in gedachten? Het was altijd handig om voor standaard formules een aantal programma's te maken waar je dan alleen de waarden van X en Y hoefde in te voeren zodat het ding een grafiek ging tekenen.
Ik weet het nog niet precies. Misschien iets waarmee je kunt laten zien hoe je de stelling van Pythagoras bewijst. Zoiets heb ik ook eens in Flash Actionscript gemaakt. Maar mocht je nog leuke ideeën hebben dan hoor ik het graag. Het moeten educatieve programma's worden voor Havo / VWO leerlingen.

Verwijderd

Gewoon in basic gaan schrijven, erg simpel.
Heb een pong gemaakt na het prog hoofdstuk te hebben gelezen,
en wiskundige progjes moeten helemaal simpel te doen zijn.

Maak bv een prog waar je kiest welke formule gedaan wordt, met menu ed.

En ben je ook in het bezit van een kabel om programmas van je pc op je TI te
zetten? Dan kan je natuurlijk ook gewoon kant en klare programme's erop gooien.

• licensed
'k heb een TI83+ Silver Edition met TI Connect, dus dat moet voldoende zijn.

Programma's van internet halen en erop zetten is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil de programma's zelf ontwikkelen. Ik doe dit in het kader van een TI project op middelbare scholen.
Pagina: 1