[SMART] Incidentele overschrijding drempel

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 21:42
Sinds enige weken draait er bij mij een WD1600JB drive. Af en toe kijk ik met SpeedFan naar de SMART waardes, en vandaag zag ik bij Raw Read Error Rate een worst value van 40, terwijl warn op 51 staat. De actuele waarde is 200, dus op dit moment is het ok, maar SpeedFan geeft wel een waarschuwingsicoontje bij dat attribuut. Met Smart&Simple van Beyond Logic krijg ik dezelfde waardes, maar deze geeft gewoon OK aan, evenals de smart check van WD's eigen WinDiag tooltje.

Mijn ervaring met SMART is dat ik er naar moet luisteren, daarmee heb ik nml. al eens op tijd 60GB aan zooi over kunnen zetten, enkele dagen voordat een Maxtor disk overleed aan oververhitting. Maar in dit geval twijfel ik. Aangezien WD's WinDiag ook een OK geeft, valt er geen RMA uit te voeren lijkt me, maar echt prettig vinden doe ik het niet. Kan dit een incidenteel gebeuren zijn, of is dit een near DOA drive? (Temperaturen van de schijf zijn goed, vrijwel altijd onder de 35 graden.)

Ander issue: ik ken de advanced RMA van Maxtor, deze beviel erg goed. Hoe gaat WD om met dit soort zaken? Dit is nml. mijn eerste WD na een heleboel Maxtors.

• DaCoTa
*bumpie*

Niemand? Ter extra info: ook andere smart attributes (o.a. Write Error Count) zijn veel schommeliger vergeleken met de Maxtor 6Y060L0 drive die ik ernaast heb hangen. Geeft me nog geen gerust gevoel allemaal. Maar misschien stel ik me wel aan...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Stuur een mailtje naar WD, ik heb via de site ooit een form ingevuld (met een vergelijkbare vraag) en daar kreeg ik snel (en correct) antwoord op. Is wel een tijdtje geleden, misschien dat het nu anders gaat.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 10:21

Kr3Kr

Melpomene

Je had ook gewoon bij Maxtor moeten blijven >:)
Is het misschien een 2ehands schijf? Een backup van je data is natuurlijk nooit verkeerd, en als dit bij mij gebeurt, zou ik inderdaad wel uitgaan van een bui boven mijn hoofd. Nog geen reden voor een RMA, though.

Gregor van Egdom Krekr

• DaCoTa
Ik heb een mailtje gestuurd naar WD en kreeg als antwoord terug dat een RMA niet nodig is omdat de drive nu niet defect is, quote: But if, for your own peace of mind, you wish to return it to us for in warranty exchange, this can be done.

Het blijkt nu, na wat meer testen, dat de schijf toch wel echt doodgaat. Er zijn vaak hangers door (ik denk) de nachtelijke volledige virusscan en de smart attributen gaan echt alle kanten op, o.a. reallocation events. Dat lijkt me niet iets wat na 3 weken al moet gebeuren.

Nu nog al het spul parkeren op andere disks en schijf opsturen...