Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een kleine tweestrijd. Ik zal even kort de situatie toelichten.

Momenteel zit ik met een P4 2.4GHz (FSB533). Ik heb onlangs mijn mobo moeten buitensmijten en ik heb mij een Abit AI7 aangeschaft. Nu zou ik graag het maximum uit mijn nieuw mobo halen. Daarom zit ik te denken aan een CPU & RAM update (momenteel 2x 256mb Apacer DDR333).

Ik weet dat het socket 478 platform stilaan op zijn laatste benen loopt. De P4 3.4 (FSB800) is zover ik weet de laatste Northwood. Ik weet dat de huidige Prescotts slechter presteren dan de Northwoods. Nu weet ik niet welke Prescotts op socket 478 er nog gaan uitkomen, wie weet als dit doorloopt tot 4GHz kan ik dan toch beter voor de Prescott gaan dan de Northwood.

Wat zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
zo te zien zit jij niet krap bij kas, als je denkt aan een CPU update, terwijl je nog een 2.4B hebt.. 8)7

anders zou ik die 2.4B gewoon proberen te OC-en, zodat je daar wat leukere resultaten mee kan halen.
normaal gesproken moeten die vrij makkelijk de 3.0GHz kunnen halen.
met waterkoeling wellicht een stuk meer zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer je CPU evt. te OC'en. Ik zou het zonde vinden om een nieuwe te kopen, heb je dat extra beetje snelheid echt nodig?

Wij kunnen dat niet echt voor je bepalen, wat is je budget? Waar gebruik je je pc voor? :)

edit:

spuit 11 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik snap je probleem niet echt, je wilt nu je CPU upgraden, en hebt al een nieuw moederbord.
Dat de Prescot in de toekomst misschien tot 4 GHz gaat maakt niet echt uit in mijn ogen, die CPU die je nu aanschaft zul je dan niet automagisch naar dergelijke snelheden kunnen omtoveren.
Als je keuze is, nu een CPU kopen of wachten op nieuwere Prescots, wachten blijf je altijd bij aanschaf van hardware, binnenkort is er altijd nieuw en beter te koop.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De 3.4 GHz is momenteel nog behoorlijk duur. Misschien kun je beter wachten tot de 3.5/3.6 GHz uitkomt, want dan zal de 3.4 beter te betalen zijn.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt mij inderdaad al om hem stabiel op 2.8 te laten lopen, hoger lukt niet met dit geheugen.

Ik voel ook nog wel dat ik verder kan met deze CPU, maar ja hoe lang zijn de socket 478 processors nog voorhanden? T is daarmee dat ik al een beetje aan het uitkijken ben. Anders moet ik binnen een dik jaar wss een hele nieuwe pc kopen omdat ik geen betere processor meer kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik mijn PC voor de nieuwste games te draaien. Als ik de 3.4 zou kopen, wil ik hem opclocken naar 4GHz, in combinatie met 2x 512mb DDR500 van Corsair. Budget heb ik na de zomervakantie, wie weet zijn de prijzen dan al een stuk lager. Mijn upgrade nu zou op € 750 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46

jurma

simply connecting...

om eerlijk te zijn begrijp ik je upgrade niet..
rede 1: je hebt al een snelle pc qua cpu snelheid
rede 2: onnodig geld over de balk smeiten terwijl je ook kan over clocken.

Maar wil je toch upgraden zou ik even wachten zoals hier boven al genoemd vanwege de prijs.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie snappen de upgrade dus niet.

Kijk ik heb juist noodgedwongen een nieuw mobo moeten kopen. Voor mij hoeft de upgrade ook niet echt, maar zoals ik al zei loopt het socket 478 platform binnenkort op zijn einde. Voor je het weet zijn deze processoren niet meer beschikbaar, en dan zit ik daar en kan ik weer nieuw mobo kopen. T is dermee dat ik al een beetje gedwongen door de introductie van LGA775 een update plan na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
P4 3.2GHz -> 60-65 graden idle

Lees die eens door, die Prescott wordt veels te heet, hij lijkt goedkoop, maar doordat ie dus zoveel hitte afgeeft kan je toch nog dure koeling aanschaffen ;)
s478 kan wel op zijn laatste benen lopen, maar die Northwood (extreme Edition?) is altijd nog vele malen beter dan die prescott, het enige wat die Prescott in zich heeft als extraatje zijn SSE 3 instructies, aangezien hier weinig tot geen programma's voor zijn is het nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Nooit van tweedehands gehoord zeker? *Klik* :*)
Socket 478 processors zullen heus nog wel een jaartje of twee te koop zijn.
En als Intel stopt met het maken van s478 processors dan komt er wel een berichtje op t.net waarna jij meteen door kan klikken naar de pricewatch om de snelste s478 processor te kopen.

Een 2,4GHz gaat nog wel minimaal 2 jaar mee. Daarna upgraden naar de snelste s478 proc en je kunt weer minimaal 2 jaartjes mee. Een processor upgrade is totaal overbodig in jouw situatie. Je geheugen daarintegen kun je misschien wel beter upgraden naar DDR400 of sneller. Maar dan alleen als je van plan bent om over bovengenoemde twee jaartjes een s478 processor te kopen met een 800MHz FSB.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het wel.

Ik heb zelf een P IV 2.4 gehad. Nu heb ik een P VI 3.0 met HT. Ik moet zeggen, het verschil is veruit prima te merken.

Als ik jouw was zou ik het anders doen. Als je zo graag een nieuwe cpu wilt kopen koop dan een 3.0 ghz en koop dan ook 2 wd`s raptor`s in een raid0 opstelling met 1 a 2 gb aan geheugen. Daar kan geen 3.4 ghz tegenaan. Ik heb dat nl zelf ook en ik moet zeggen het is verbluffend snel in vergelijking met die 2.4

Als je wat vergelijkingen wil dan hoor ik het wel.

succes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:16:
Het lukt mij inderdaad al om hem stabiel op 2.8 te laten lopen, hoger lukt niet met dit geheugen.

...
Lukt niet met jouw geheugen?

Je cpu heeft een multiplier van 18, en je fsb is 133, als je hem naar 166 zou gooien dan krijg je 18x166=2988 mhz, aangezien je geheugen ddr333 is (166 dus), zou je geheugen dat makkelijk moeten trekken, ze zijn er immers voor ontworpen.

Moet je wel in je bios instellen dat je fsb/mem divider 1/1 draait.

Als je hem niet op die snelheid kan krijgen, kan het zo zijn dat je cpu gewoon niet verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil wel graag een paar vergelijkingen. Maar ik ben niet echt van plan mijn HDD's te gaan vervangen.

Kijk wat voor een prestatieverschil ga ik krijgen tussen:
P4 2.4 (FSB533) @3.0GHz met 512mb dual DDR400
of
P4 3.4 HT (FSB800) @4.0GHz met 1024mb dual DDR500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Ja je moet gewoon een 3.0 halen. Die zijn op het moment prijs-technisch gezien het snelst ..

ALS ik een nieuwe cpu zou moeten kopen en het een intel moest zijn, had ik een 3.0 gehaald

Maar dat hoeft niet, daar ik een 3.2 heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:18:
Als ik de 3.4 zou kopen, wil ik hem opclocken naar 4GHz, in combinatie met 2x 512mb DDR500 van Corsair. Budget heb ik na de zomervakantie, wie weet zijn de prijzen dan al een stuk lager. Mijn upgrade nu zou op € 750 komen.
Mag ik zeggen dat je hier wel erg makkelijk van uitgaat? Mijn advies: koop nu een 2.X model, klok die over, scheelt je nu de helft van het geld en over een jaartje kun je die 3.4 voor de helft van het geld (of nog minder) kopen en dan overklokken.

Maar ja het is jouw geld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 20:13
Ik gebruik mijn PC voor de nieuwste games te draaien.
Ik zit net ff te denken; Doom 3 en Half Life 2 die doen het toch niet echt super op de huidige beste configuraties? Wacht dan totdat die spellen uit zijn en koop dan meteen een mega systeem (Met het oog op PCI Express voor toekomstige upgrades na de volgende)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:18:
Ik gebruik mijn PC voor de nieuwste games te draaien.
Ik raad je dan aan op amd te nemen als je alleen maar games er mee speeld amd is stukie goedkoper en sneller met games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 23:15:
[...]

Ik raad je dan aan op amd te nemen als je alleen maar games er mee speeld amd is stukie goedkoper en sneller met games :)
Goed onderbouwd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

ja maar dat weten we ondertussen wel, de a64 IS gewoon sneller als de p4...dit is in alle (Games dan wel) benchmarks te zien, en als je wilt dan wil ik ze best even posten

@ TS ik zou niet upgraden, fijn wachten tot je geld hebt, en voor 750-1000 het tegen die tijd snelste systeem kopen, of mss alleen _/-\o_ videokaart, want dat is het belangrijkst......

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
[quote]HeefStan schreef op 09 mei 2004 @ 23:56:
ja maar dat weten we ondertussen wel, de a64 IS gewoon sneller als de p4...dit is in alle (Games dan wel) benchmarks te zien, en als je wilt dan wil ik ze best even posten

quote]

Ik doelde op het feit dat het zo overkwam dat ALLE AMD's goedkoper en sneller in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 09 mei 2004 @ 22:44:
P4 3.2GHz -> 60-65 graden idle

Lees die eens door, die Prescott wordt veels te heet, hij lijkt goedkoop, maar doordat ie dus zoveel hitte afgeeft kan je toch nog dure koeling aanschaffen ;)
s478 kan wel op zijn laatste benen lopen, maar die Northwood (extreme Edition?) is altijd nog vele malen beter dan die prescott, het enige wat die Prescott in zich heeft als extraatje zijn SSE 3 instructies, aangezien hier weinig tot geen programma's voor zijn is het nutteloos.
Ik las op toms hardware dat er ( Mits de prescott aanslaat ) programma's komen die SSE 3 instructies gaan gebruiken en dan de prescott wel degelijk sneller moet zijn.. Maargoed, de prijsverschil was 5 euro en een minimaal verschil heb ik toch voor de 3.4 Prescott gekozen.. Ga morgen is kijken of die te overclocken is met een waterchill setje.

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

kweet niet hoor maar als je gamed vind ik een videokaart belangrijker dan een cpu upgrade. ben pas van een amd 2400+ naar een 3200+ 64 bits. tuurlijk ik merk it maar als ik zie dat mijn snelheid in games 2 x zo snel word als ik straks een x800 heb....
this maar een ideetje....

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Concreet komt je vraag neer op het beschikbaar blijven van de S478 CPU's. Deze blijven nog wel even leverbaar hoor, S775 en S478 CPU's zullen een tijd samen in de winkel liggen.

Een ander punt is de te verwachten vooruitgang, deze valt gezien je huidige CPU wel mee. Als je geheugen tegelijk vervangt, is het een stukje beter merkbaar.

Als laatste punt is het budget. Als je het nu koopt heb je zo ongeveer de max qua wat in je mobo kan en heb je er nu al plezier van, maar kost het ook meer geld. Wel heb je nu nog een grotere kans om je 2.4b leuk door te verkopen.

Verder kunnen wij niets voor je bepalen, je bent zelf de baas over je pc & pinpas.

En je vermeld nergens je videokaart...

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 10-05-2004 00:40 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op 10 mei 2004 @ 00:32:
kweet niet hoor maar als je gamed vind ik een videokaart belangrijker dan een cpu upgrade. ben pas van een amd 2400+ naar een 3200+ 64 bits. tuurlijk ik merk it maar als ik zie dat mijn snelheid in games 2 x zo snel word als ik straks een x800 heb....
this maar een ideetje....
Al een release datum voor de X800 ?

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 00:46:
[...]

Al een release datum voor de X800 ?

Grt 70373R
offtopic:
Zie aub [rml][ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 4[/rml] en de frontpage, aangezien dit topic hier niet over gaat.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zou niet overhaasten, je hebt nu een lekker systeempje en die kan echt nog wel ff mee, en de socket 478 processors zijn de komende maanden nog ruim verkrijgbaar, dus een paar maaden wachten kan ECHT geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 02:58
Zet die 3.4 nu uit je hoofd man. Hij is het geld niet echt waard aangezien ie erg duur is. Als je een 2.8 HT of desnoods een 3.0HT koopt kun je ook heerlijk clocken. PS, neem wel passend geheugen erbij zoals eerder al gezegd. En jij wilt je hd's niet upgraden, misschien dat je met je huidige hd's een raid configje kunt bouwen, scheelt je ook een lading snelheid. Of koop voor het geld dat je op je cpu uitspaart een extra hd om alsnog zoiets te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook lekker wachten als ik jou was. Probeer je CPU en geheugen zo ver mogelijk over te clocken. Stop wat meer geheugen erin of ander geheugen als je niet hoog genoeg komt. En wacht lekker tot Intel met een nieuwe serie komt. Als de CPU niet meer gemaakt wordt kun je hem nog wel in de Winkel kopen en als je dan een 3.4 Ghz voor een zacht prijsje kunt kopen heb je toch nog een leuk systeempje wil je later meer dan pak je gewoon een hele upgrade.

Voor de spellen die je speelt is geheugen een erg belangrijke factor zorg dat je daar genoeg van hebt en zorg ook voor een leuke videokaart erbij dan kun je de komende tijd er nog wel ff tegen. Zeker spellen zoals Far Cry en BF Vietnam lusten hier wel pap van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he ff een vraagie

Ik wil strx een nieuw systeem kopen zodra pci express en de nieuwe sockets er zijn. Maar zit nu een beetje te twijfelen tussen amd 64 op socket 939 en pentium presscot op socket 775. Vooral het 64 bits gedeelte vind ik belangrijk, omdat zodra het ondersteunt zal worden er een flinke prestatie boost zal zijn. Nu heb ik iets gelezen over presscot dat het daat ook in zou zitten, maar nu snapte ik niet of dat dmv drivers geactiveerd kon worden of dat je tegen die tijd helemaal een nieuwe proc moest kopen met 64 bits om dat te kunnen gebruiken. Iemand enig idee??
Pagina: 1