Radeon 9600XT op MSI 6340

Pagina: 1
Acties:

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hey,

ik heb een Radeon 9600XT gekocht, als opvolger voor mijn NVidia Geforce 2 MX 400.

Nu had ik deze dus direct in de pc geplaatst en de drivers geinstalleerd. Dit kreeg ik alleen niet aan de gang. Na veel prutsen (en zoeken en mailen) ben ik erachter gekomen dat het aan de AGP snelheid ligt van mijn moederbord.

Dit moederbord (MSI 6340) ondersteund AGP 1x/2x/4x, en mijn videokaart zou graag 4x/8x willen hebben. Op het eerste gezicht zou dit dus gewoon moeten werken, maar niets is minder waar.

In de manual van mijn moederbord staat dat het AGP 2.0 ondersteund. En bij de systeemeisen van de videokaart wordt er gesproken over AGP 3.0.

Heeft er iemand ervaring hiermee? En is hier wat aan te doen d.m.v. een biosupgrade bijvoorbeeld? (hier wil ik liever niet mee klooien vandaar dat ik het eerst even vraag)

Hartstikke bedankt.

🇪🇺 pro Europa!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zijn de problemen dan precies, want zoals je zelf al denkt hoort dit gewoon te werken namelijk :)

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Toen ik alles had geinstalleerd, kreeg ik elke keer als in winXP opstartte een melding dat er een 'device' niet goed werkte. (die videokaart dus)

Daardoor werd de resolutie van 1280 x 1024 naar 640 x 480 veranderd met 16 kleuren.
Als ik dat probeerde aan te passen (via controlpanel->display) werd het systeem instabiel en ging het eem memorydump uitvoeren (blauw schermpje) , meteen rebooten.

Ik heb helaas geen screenshot meer (heb ik weggegooid, heb nu weer mijn nvidia kaart erin gezet)

Ik heb eerst wat gemaild met de technische afdeling van de fabrikant van de kaart (Transcend) en die vertelden me dat het dus aan de AGP snelheid zou liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rhapsody op 09-05-2004 22:11 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Misschien dat het met een bios update verholpen is :?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Mister I schreef op 09 mei 2004 @ 22:12:
Misschien dat het met een bios update verholpen is :?
Ik heb niet zo heel veel verstand van hardware, en ik zag dat mijn biosversie 2.8 was en dat er versie 4.7 online te downloaden was.
Vandaar dat ik het zag als mogelijke oplossing.

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Iemand anders nog ideeen?

Ik heb helaas nog steeds geen mail terug van MSI (waar mijn mobo dus vandaan komt)
Heb gisteren wel VIA 4in1 drivers van http://www.viaarena.com/?PageID=403 gevonden en geinstalleerd, maar dat zal het probleem helaas niet oplossen.

Alvast bedankt.

🇪🇺 pro Europa!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 20:19

boesOne

meuh

Zou je niet eerst eens zorgen dat al je ouwe nV drivers pleiten zijn. Detonator destroyer ofzo.

Daarna de ATi drivers verwijderen en zorgen dat je vga als standaard pci adapt geinstalled is. Dan pas de nieuwe drivers installen.

Ik heb ongeveer net zo'n bord als jij : MS6330 met KT133 en daarop draait een 9600pro zonder troubles.. Het kan dus wel gewoon op zo'n bordje.. Ik denk dat je het in drivers moet zoeken..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
hmm, ik ga die destroyer eens even downloaden en dan even doen wat je hebt gezegd.

Bedankt!!

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ik heb net eerst alle drivers verwijderd van Nvidia.
Vervolgens de NVIdia kaart eruit gehaald en de Radeon erin.
Dit leek wonderbaarlijk allemaal te werken.

Maar na 5 minuten kwam deze melding naar voren:

---------------------------
Windows - System Error
Microsoft Windows detected and recovered from a device failure. Please save your work and reboot to restore full functionality.
OK

Daarbij werd de resolutie weer aangepast naar 640x480 met 16 kleuren.

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geef eens wat meer specs, wat voor voeding heb je eigenlijk?

• boesOne

boesOne

meuh

Misschien krijgt die R9600XT wel te weinig stroom inderdaad..
Trouwens.. die MS6340 is nu niet echt weidverbreid in the wild. Zat dat bord toevallig niet in de een of andere PackardBell ofzo ? PB's voedinkjes zijn namelijk krap an..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
-boesOne- schreef op 10 mei 2004 @ 22:45:
Misschien krijgt die R9600XT wel te weinig stroom inderdaad..
Trouwens.. die MS6340 is nu niet echt weidverbreid in the wild. Zat dat bord toevallig niet in de een of andere PackardBell ofzo ? PB's voedinkjes zijn namelijk krap an..
Hij zat in een SKy pc die ik bij Dixons heb gekocht (systeem was toen kant en klaar, en heb er toen nog wat dingetjes aan laten wijzigen)

Ik ga ff naar de voeding koekeloeren.

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
De voeding betreft een Avance Technologies Inc. ATX 1125B rev 01.
Dit is een 250 watt voeding.

Ik heb alleen nog nergens gevonden hoeveel die radeon wilt eten. (ben zoekende :))

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
Hmm, nogal een lichte voeding? Hoe zien je volt lijnen eruit, de +3.3/+5/+12v?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
pisart schreef op 11 mei 2004 @ 18:02:
Hmm, nogal een lichte voeding? Hoe zien je volt lijnen eruit, de +3.3/+5/+12v?
Output : +3.3V +5V +12V -12V -5V +5VSb
Max (a): 15a 26a 9a 0.8a 0.9a 1a

Wat ik heb vernomen van een vriend van mij is dat het <300 watt een waarschijnlijk te lichte voeding kan zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Rhapsody op 11-05-2004 18:04 ]

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
9A op je 12v is wel erg weinig. :?
Wat voor cpu heb je? Heb je nog extra hd's of andere stroomzuipende apparaten?
Kijk eens met behulp van speedfan of mbm naar je rails, als die meer dan 10% afwijken dan is je voeding niet sterk genoeg.

Verwijderd

Ik zou ook eerst eens een zwaardere voeding gaan kopen, 250WATT is echt wel weinig

• pisart
  • Niet online
Wacht nog even met kopen, wie weet is die voeding toch niet de boosdoener. Test eerst of leen van iemand een zwaardere, als het dan blijkt dat het de voeding is, dan een nieuwe kopen.
Wie weet koop je een voeding voor niets, want sommige 250watt voedingen zijn redelijk sterk.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 18:08:
Ik zou ook eerst eens een zwaardere voeding gaan kopen, 250WATT is echt wel weinig
300watt zou dan voldoende zijn? (een vriend van mij heeft er nl. nog eentje liggen van 300watt)

ik heb 2 hdd's en dvd-speler, brander, verder niets bijzonders.

[ Voor 12% gewijzigd door Rhapsody op 11-05-2004 18:16 ]

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
Een normale 300watt voeding moet dat wel kunnen trekken. Dus ik zou het toch eens proberen.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
pisart schreef op 11 mei 2004 @ 18:20:
Een normale 300watt voeding moet dat wel kunnen trekken. Dus ik zou het toch eens proberen.
Hartstikke bedankt, morgen krijg ik die voeding, dus dan ga ik het proberen :)

🇪🇺 pro Europa!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou toch eens je bios updaten... Ik heb mijn MSI moederboard net geupdate en bij de release notes stond dit:

1. This is Award BIOS release.
2. -Improve ATI 9600 pro vga card compatibility.
-Improve HDD compatibility.
-Update VIA RAID rom to V2.31.
-Support Prescott cpu w/ 533 FSB.
3. 2004/03/08

Ze hebben het hier over de 9600 pro maar misschien lost het ook je xt probleem op.

Ben je niet zo bekend met het updaten van je bios dan heeft MSI een handig programmatje. Het herkend je moederboard en zoekt er je juiste bios bij en maakt de opstartdisketten die bij een herstart het bios vervangt.

Zie ook
http://www.msi.com.tw/pro...bd/pro_mbd_liveupdate.php

• boesOne

boesOne

meuh

Roelos schreef op 11 mei 2004 @ 23:19:
Ik zou toch eens je bios updaten... Ik heb mijn MSI moederboard net geupdate en bij de release notes stond dit:

3. 2004/03/08

Ze hebben het hier over de 9600 pro maar misschien lost het ook je xt probleem op.

Ben je niet zo bekend met het updaten van je bios dan heeft MSI een handig programmatje. Het herkend je moederboard en zoekt er je juiste bios bij en maakt de opstartdisketten die bij een herstart het bios vervangt.

Zie ook
Jij hebt een totaal ander bord. Iets met een P4 cpu. Dat zegt dus niks over de compatability van alle MSI boards met radeon9600's.

De laatste bios voor dit bord is trouwens pre radeon9600..

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Misschien zou je ook even kunnen kijken of je een optie kunt vinden "fast writes". Dit zou in je BIOS moeten staan. Deze moet UIT staan...tenminste er zijn een hoop problemen opgelost door het uit te zetten. AGP x4 zou gewoon moeten kunnen werken. Die gast die dat aan je vertelde moeten ze stenigen :P.

Ook zou je de Aperture Size in je BIOS aan kunnen passen. Probeer een aantal settings daarvan.

4 in 1 drivers moet je eigenlijk ook hebben draaien ja. Eigenlijk moet je deze installeren voor je drivers van je grafische kaart.

Hopelijk is de voeding de boosdoener in jouw geval...denk het bijna wel. Bij www.tomshardware staat een grote guide van grafische kaarten. Daar zou ook een pagina gewijd moeten zijn aan opgenomen vermogen van diverse kaarten. Die 9600 gebruikt inderdaad flink meer dan je oude Nvidea kaartje.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ik heb die 300watt voeding er nu in zitten en dat maakt niets uit, ook nu crasht het systeem en gaat ie terug naar 640x480 met 16 kleuren.

Wat is aperture size eigenlijk?

[ Voor 12% gewijzigd door Rhapsody op 12-05-2004 17:12 ]

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)
AGP Texturing Mode/AGP Aperture Size
Een voordeel van AGP ten opzichte van PCI is de DMA functie. Direct Memory Access zorgt er voor dat data uit het werkgeheugen direct overgezet kan worden in het videogeheugen. Daarnaast zorgt de DIME methode, ook wel bekend als AGP Texturing Mode er voor dat de videokaart gebruik kan maken van het werkgeheugen als videogeheugen. Een deel van het werkgeheugen wordt gebruikt om textures op te slaan die direct beschikbaar zijn voor de videokaart. Deze hoeven dan niet eerst in het videogeheugen gezet te worden zoals bij DMA het geval is. Het gebruik van het werkgeheugen is wel langzamer dan het videogeheugen. Veelgebruikte textures kunnen dan ook het beste in het videogeheugen gezet worden. Het hangt vooral af van de drivers hoe goed dit zal gebeuren. Zelf kun je hier ook invloed op uitoefenen door de AGP Aperture grootte in te stellen. Vergelijkbaar met het virtuele geheugen van windows kun je hier instellen hoeveel MB werkgeheugen de videokaart maximaal mag gebruiken om textures in op te slaan.

• boesOne

boesOne

meuh

Rhapsody schreef op 12 mei 2004 @ 17:11:
Ik heb die 300watt voeding er nu in zitten en dat maakt niets uit, ook nu crasht het systeem en gaat ie terug naar 640x480 met 16 kleuren.

Wat is aperture size eigenlijk?
Dus 2 voedingen geprobeert en nog steeds k*t. Voeding dus blijkbaar niet het probleem.

Lijkt mij tijd voor drastische actie. Kaart testen in andere bak. Kaart daar goed? Dan zou ik je winXP eens helemaal opnieuw installen met de ATi erin.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ik heb aperture size op 128 mb gezet ipv 64, maar dit maakt helaas ook niets uit.

Ik kan eventueel nog van een vriend een 'proffesionele' 300 watt voeding krijgen, misschien dat dat nog wat kan uitmaken?

ik heb hier geen andere bak (alleen oude pc's (pentium II enzo)) tot mijn beschikking helaas.

edit:
ik heb helaas geen optie 'fast writes' gevonden in de bios.

[ Voor 40% gewijzigd door Rhapsody op 12-05-2004 17:52 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Roelos schreef op 11 mei 2004 @ 23:19:

3. 2004/03/08

Zie ook
ik heb liveupdate al geinstalleerd, maar die vind niets voor mijn moederbord, bij het overzicht van alle moederborden (nadat de er is gezocht naar updates) staat mijn moederbord er ook neit bij (6340)

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
Rhapsody schreef op 12 mei 2004 @ 17:46:
Ik heb aperture size op 128 mb gezet ipv 64, maar dit maakt helaas ook niets uit.

Ik kan eventueel nog van een vriend een 'proffesionele' 300 watt voeding krijgen, misschien dat dat nog wat kan uitmaken?

ik heb hier geen andere bak (alleen oude pc's (pentium II enzo)) tot mijn beschikking helaas.

edit:
ik heb helaas geen optie 'fast writes' gevonden in de bios.
Kijk ook eens in het smartgart menu van je drivers, daar staat fast writes ook tussen.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.developersonly.nl/smartgart.JPG

zo staan de instellingen.

🇪🇺 pro Europa!

• pisart
  • Niet online
Kan je niet klikken op Basic AGP settings en dan daar FW afzetten?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
pisart schreef op 12 mei 2004 @ 18:34:
Kan je niet klikken op Basic AGP settings en dan daar FW afzetten?
Net toen kwam het configvenster van ATI niet te voorschijn, nu wel, en het FW uitgezet.

Op dit moment draai ik nog goede resolutie met 32 bits kleuren.
Maar dat is al vaker voorgekomen dat het de eerste minuutjes goed gaat...

[ Voor 11% gewijzigd door Rhapsody op 12-05-2004 18:45 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
HIj blijft stabiel lijkt het wel, op dit moment draai ik weer 1280x1024 met 32 bits kleuren.

Ik heb dus die fast writing uitgezet, en het begint er zowaar op de lijken dat dat het probleem was.

Dat fast writing, kan iemand mij vertellen wat het nu eigenlijk is? ik kan er niets over vinden in de manual of op google.

[ Voor 25% gewijzigd door Rhapsody op 12-05-2004 18:58 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 21:29
op google kun je het wel vinden en hier in de search Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/search2.gif ook wat fast write doet.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Gody schreef op 12 mei 2004 @ 19:34:
op google kun je het wel vinden en hier in de search [afbeelding] ook wat fast write doet.
Ah hier op GoT is het idd wel te vinden, stom dat ik dat nog niet had geprobeerd.

Anyway : alles werkt nu, en nog stabiel ook.
Iedereen ontzettend bedankt!!

Blijf het wel vaag vinden dat 1 zo'n vinkje nu de oorzaak was.

🇪🇺 pro Europa!

Pagina: 1