Toon posts:

Mandrake start niet op bij bootmagic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus sinds kort een dualboot systeem althans zo kan je het noemen want linux kan hij niet booten. Ik had al bootmagic geinstalleerd en daarna heb iki mandrake geinstalleerd. Nu start alleen Windows XP op. Als ik bij configuratie van bootmagic linux toevoeg kan dat in eerste instantie niet maar pas bij geavenceerd kan ik een schijf selecteren. Waar mandrake dus op staat. Bij het booten echter start mandrake niet. Ik heb toen ik mandrake installeerde gekozen om de zogenaamde mbr (weet niet meer de exacte naam ervan) van linux op de root te zetten. Dit werkt dus niet. Hoe moet ik dit oplossen?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat je wilt doen is dit:
Bootmenu met Windows XP en Mandrake Linux. Begrijp ik dat goed. Waarom kies er er dan voor om éérst BootMagic te installeren en daarna Mandrake? Wist je dan niet dat Mandrake een eigen bootmanager heeft, twee zelfs: grub en lilo?

Wat je hebt gedaan is dit:
Je hebt éérst Windows geinstalleerd. Daarna BootMagic. Dan Mandrake. Ik ken heel BootMagic niet, maar vertel eens: werkt dat vanuit Windows? Nou ja, dat boeit eigenlijk niet. Als je nou éérst Mandrake had geïnstalleerd en dan BootMagic, dan had je nog kans gehad dat BootMagic Mandrake automatisch herkend had...

Wat je had moeten doen is dit:
Gewoon Mandrake zijn gang laten gaan en grub of lilo laten installeren in de mbr van de schijf die als eerste opstart. Dat hoeft dus NIET de root te zijn. Sterker nog, meestal is dat niet de root. Vertels ons een hoe je harde schijven gepartitioneerd zijn.

Wat je evt. kunt doen om dit te fixen:
- Installeer Mandrake opnieuw en zet de bootmanager in de mbr van je /dev/hda, of
- Boot van een Live CD en installeer grub in de bootmanager van /dev/hda, of
- Zet met iets als Partition Magic alleen de schijf / partitie waarop je bootmanager van Mandrake is gezet als bootable.

Succes niet gegarandeerd en ik ben niet aansprakelijk voor wanneer je per ongeluk al je gierend belangrijke pr0n delete enzow :P

En voor jou, wat ik ook tegen alle beginners zeg: koop (dat gedoe met die euros's) een doosje Mandrake, SUSE of iets dergelijks bij de betere boekhandel. Daar zitten namelijk handleidingen bij. Leer je heel veel van. Wordt de Linux-ervaring een stuk minder frustrerend van.

Verwijderd

Topicstarter
Ok daar wordt ik dus een stuk wijzer van thnx! Ik heb de schijven als volgt gepartitioneerd.

Een C: schijf voor windows
Een D: schijf voor downloads etc. (geen p0rn :P )
Een E: schijf voor Persoonlijke dingen (games documenten etc)
Een H schijf (dvd-rom en rewriter komen eerst) voor bootmagic omdat bootmagic om de een of andere reden niet op ntfs schijven kan gezet worden.
Een schijf voor linux waar Mandrake op is geinstalleerd.

Ik heb de knoppix live cd dus die lijkt me best wel handig. Kun je mij zeggen hoe ik het met knoppix installeer?
Kan ik bootmagic nu gewoon wegpleuren en dan eerst dit doen?: fdisk /mbr

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 22:04 ]

• Macros
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik zou grub installeren in de mbr van je harde schijf en daarmee je windows en linux mee booten.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Vergeet fdisk. Vergeet Windows. Vergeet DOS. En vergeet BootMagic. Dat eerst.

Heeft Mandrake een aparte schijf of is dat een partitie? Hoe is die schijf gepartitioneerd?

Ik kan je vanalles voorkauwen, hoor, da's het probleem niet. Als je het zelf uitzoekt, zul je echter merken dat het veel vruchtbaarder is, dan klakkeloos doen wat ik je vertel te doen. Vandaar ook de handleidingen waar ik het over heb. Ik ben helemaal niet te beroerd om je te helpen, maar je moet er wel wat voor doen.

Ik denk dat het installeren van grub iets is, dat voor de beginner nou nèt even makkelijker is via een GUI. Die van Mandrake dus en wel tijdens de installatie. Als je het persé wilt, prima: google even op 'grub' en lees de handleiding. Anders: Installeer Mandrake even opnieuw (moet neit zo'n probleem zijn) en laat Mandrake zijn ding doen als het op het installeren van de bootloader aankomt. Hint: de master boot record (mbr) van je primaire bootende schijf. Waarschijnlijk je C schijf dus.

Uit dat menuutje kun je dan ook Windows booten. Klaar :)

Disclaimer: * wzzrd boot geen windows, dus over dat laatste is hij niet zeker :P

[ Voor 3% gewijzigd door wzzrd op 09-05-2004 22:25 ]

Verwijderd

Eh, dit kan prima met bootmagic hoor. Alles met lilo of grub doen is inderdaad een mooiere oplossing (sowieso omdat je anders na bootmagic altijd nog het menu van lilo/grub voor je kiezen zult krijgen), maar het is niet waar dat het niet met bootmagic kan.

Dat is ook het probleem wat TS heeft: zijn linux schijf is gewoon niet bootable momenteel.

Bootmagic hoort in het rijtje lilo/grub/etc thuis.. het is gewoon een bootmanager, niet perse voor windows. De applicatie waarmee je 'm instelt werkt onder windows, dat is alles.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost! Ieg dank voor al jullie hulp. Ik heb met windows recovery fixmbr gedaan. Toen in windows heb ik de bootmagic partitie verwijderd en bootmagic zelf (doh). Toen heb ik linux opnieuw geinstalleerd en alles is opgelost. Ik krijg het lilo menu te zien en daar kan ik gewoon linux of windows kiezen en dat werkt!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:27:
Dat is ook het probleem wat TS heeft: zijn linux schijf is gewoon niet bootable momenteel.
En dat haal jij uit de TS? Knap hoor :P
Bootmagic hoort in het rijtje lilo/grub/etc thuis.. het is gewoon een bootmanager, niet perse voor windows. De applicatie waarmee je 'm instelt werkt onder windows, dat is alles.
Dat bedoel ik dus. Zo onduidelijk ben ik toch niet? Het gaat erom, dat ik me zo voor kon stellen dat een app die je bootmenu managet vanuit windows nou niet heel soepel om kan gaan met ext3 bijvoorbeeld...

Verwijderd

wzzrd schreef op 10 mei 2004 @ 18:40:
En dat haal jij uit de TS? Knap hoor :P
Dank je! Ik haal het inderdaad uit de TS, om specifiel te zijn:
Als ik bij configuratie van bootmagic linux toevoeg kan dat in eerste instantie niet maar pas bij geavenceerd kan ik een schijf selecteren. Waar mandrake dus op staat.
Bootmagic geeft standaard alleen 'bootable' schijven aan. Aangezien hij zijn linux schrijf niet normaal kan selecteren, is die (dus) niet bootable.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

:D Ik haal het er nog steeds niet uit :D
* wzzrd is blij dat 'ie in zijn eerste post al naar de bootable-heid van die partitie gewezen heeft :P
Pagina: 1