Onstabiel systeem, iemand een verklaring hiervoor?

Pagina: 1
Acties:

• Exxion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06-2020
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn computer. Wanneer ik een spel opstart en dat een tijdje aan het spelen ben komt het regelmatig voor dat mijn pc spontaan reboot. :? Het komt vooral voor bij grafisch nogal zware spelen zoals Call of Duty, UT2004, Far Cry en C&C Generals: Zero Hour.

Deze problemen zijn voorgekomen nadat ik een klein LAN partietje heb gehad deze week. Er is wel het een en ander aan vooraf gegaan. Tijdens het gamen bleek dat mijn processor ongelooflijk heet werd --> fan naar de ruk. Ik naar Mycom (waar ik alles heb aangeschaft) en zij hebben de fan vervangen (een boxed cooler van AMD voor de XP 2700+ ipv de boxed cooler die bij mijn XP 2400+ zat). Er werd mij aangeraden nog 2 fans bij te plaatsen in de kast aangezien ik die nog niet had en zodat de airflow beter zou worden.

Zo gezecht zo gedaan... 2 fans bij geplaatst van coolermaster en de temperatuur van mijn CPU en kast is weer lekker laag. Sinds die aanpassing heb ik problemen met spontane reboots. :'(

Specificaties van mijn systeem:
Athlon XP 2400+
MSI K7N2G moederbord
2x 256MB Corsair PC2700 (DDR333)
Maxtor Diamondmax 9 80 Gb hard disk (7.200RPM)
Soundblaster Audigy
Geforce FX5600 Ultra (Asus)
Realtek Netwerkcontroller
2 x Coolermaster fan
Aopen CDRW 52x
LG 16x DVD speler
Aopen 300 Watt voeding

Windows XP heb ik al een keer opnieuw geinstalleerd, wat geen effect gaf. Dit geldt ook voor alle spellen en drivers die ik allemaal opnieuw heb geinstalleerd.

De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is een voedingsprobleem, maar mijn voltages zijn allen stabiel:
Vcore: 1,65
+3,3Volt: 3,31V
+5Volt: 5,00V
12 Volt: 11,76V

Heeft iemand een oplossing voor dit ZWAAR irritante probleem? ;(

I do not suffer from insanity... I enjoy every minute of it!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb dit ooit eens gehad met een Brakke GF 4 TI 4400.

11,76 is dat onder load? Laat anders een MBM loggen hoe hoog (of laag) het voltage was bij de reset ;)

Daar kun je veel uit leren, hoewel de 12volt railt niet zo belangrijk is voor een moederbord heb ik het eens mee gemaakt dat de hdd daardoor bleef hangen met als result een reboot / crash

En probeer de omega drivers eens voor je videokaart.

En stof in je VGA kaart fan?

En als laatste maar extreme optie, je Cpu is kappot aan het gaan (ja of hij werkt of hij werkt niet denkje dan) ook dit heb ik ooit eens zien gebeuren met amd, sterker nog, er staat nu een pc naast mij met een Athlon er in die het heeft :(

[ Voor 35% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 21:51 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien dat die 2 extra fans net een klein beetje meer trokken van je voeding dan die kan trekken? Al een sterkere voeding geprobeerd?

• Exxion
Toen ik bij MyCom was hebben ze meteen heel de kast schoongespoten met perslucht, dus stof zal geen probleem zijn. De CPU en videokaart werken gewoon nog normaal volgens MyCom, dus ik vertrouw ze hier maar op. :?

De voltages zijn als mijn systeem idle is. Ik ga maar eens even testen wat het verschil is wanneer ik een tijdje bijv. 3dmark 2003 laat draaien, ik post daarna wel de resultaten.

Maar een andere voeding zou het probleem misschien op kunnen lossen? Ik heb hier wel eens op GOT gelezen over een soort vermogencalculator ofzo, kan hem alleen niet meer vinden, iemand een linkje voor me? _/-\o_

Verdere suggesties zijn nog steeds welkom! :*)

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Als ik het zo lees denk ik ook dat of de voeding beetje rot is of dat er wat is met je CPU. Word ie nu nog steeds erg heet als die stressed is of valt het nu met nieuwe cooler en case fans wel mee?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Roberto
Exxion schreef op 09 mei 2004 @ 23:35:
Toen ik bij MyCom was hebben ze meteen heel de kast schoongespoten met perslucht, dus stof zal geen probleem zijn. De CPU en videokaart werken gewoon nog normaal volgens MyCom, dus ik vertrouw ze hier maar op. :?

De voltages zijn als mijn systeem idle is. Ik ga maar eens even testen wat het verschil is wanneer ik een tijdje bijv. 3dmark 2003 laat draaien, ik post daarna wel de resultaten.

Maar een andere voeding zou het probleem misschien op kunnen lossen? Ik heb hier wel eens op GOT gelezen over een soort vermogencalculator ofzo, kan hem alleen niet meer vinden, iemand een linkje voor me? _/-\o_

Verdere suggesties zijn nog steeds welkom! :*)
Als die 11,76 onder idle is kan ik je bijna wel garanderen dat het je voeding is. Onderload kan het best eens 0.20 volt droppen...

Slecht dat mycom dat niet zag. Toch best basic.

Ik heb met raid + 2 dvd spelers en een radeon 9700@pro zwaar oc'ed en een Thorton 1600 @ 2.4 ghz met aan Abit nf7-s Rev 2.0 onderload echt heel soms maar 11,76 :D Dit met een chieftec 340watt voeding.

Dus als je nog een nieuwe goedkope voeding moet kies dan voor een chieftec.

[ Voor 14% gewijzigd door Roberto op 10-05-2004 09:14 ]

• Exxion
Ik heb mijn voltages gechecked en ze zakken inderdaad nog een beetje tijdens het stressen van mijn PC. De 12Volt line zakt tot 11,63V. :? Is dit inderdaad al te laag? :?

• Roberto
Exxion schreef op 10 mei 2004 @ 19:08:
Ik heb mijn voltages gechecked en ze zakken inderdaad nog een beetje tijdens het stressen van mijn PC. De 12Volt line zakt tot 11,63V. :? Is dit inderdaad al te laag? :?
Nou ... geweldig zou ik het igg niet willen noemen ;)

Neem die pc nog maar eens mee naar mycom en laat ze eens naar die voeding kijken. Als het dan nog niet de voeding is denk ik zelf aan het moederbord.

Maar nu lijkt het idd met de voeding te maken te hebben.

Verwijderd

Dus hij reboot niet als je niet aan het gamen bent?

Hmm, je kan ook nog je geheugen testen met memtest. Als dat goed is weet je dat het daar niet aan ligt. (En als ie tijdens het testen gaat rebooten weet je dat er iets heel erg mis is...)
Pagina: 1