Vraagje over sessietijden en rode mapjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Nu kom ik er zo ff niet achter met de search, maar als ik een topic aanklik, hem lees, zelfs reageer en ik kijk weer in het topic overzicht, blijft het topic rood gemarkeerd.

Misschien zie ik de mogelijkheid over het hoofd, maar waar kan ik ervoor zorgen dat rode mapjes overeen komen met "ongelezen topics", want dit is blijkbaar nu nog niet het geval. Bij de search heb ik keywords gebruikt als laatste bezoek gemarkeerd gelezen gezien sessie.

edit:
grr, vergeten m'n subject aan te passen na 't maken van de post. Kan deze veranderd worden in "Hoe krijg je topics als gelezen gemarkeerd?", thx

[ Voor 17% gewijzigd door Ed. op 09-05-2004 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Rode mapjes hebben niets te maken met het al dan niet gelezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Wat is het nut er dan van? Alle topics zien sinds je laatste bezoek of die een uur jong zijn.

Als ik wat actief aan het posten ben zit ik best vaak meerdere keren in hetzelfde topic omdat ik denk dat ie nieuw is terwijl ik dan de laatst reagerende ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Net gedaan. Dan open ik een topic, en dan blijft ie 'rood'. Is er een mogelijkheid om bekeken topics geel te laten blijven totdat er een nieuwe post in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Saegos schreef op 09 mei 2004 @ 18:41:
[...]

Net gedaan. Dan open ik een topic, en dan blijft ie 'rood'. Is er een mogelijkheid om bekeken topics geel te laten blijven totdat er een nieuwe post in is?
Volgens mij hoort het zo te zijn dat bij elke actie je sessietijd automatisch werd gereset (lijkt mij wel logisch in ieder geval). Maar dat lijkt niet zo te zijn; misschien past dit topic dan betere in BUG? Daar zal ook de meeste kennis aanwezig zijn over de technische kanten van dit verhaal :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Probeer eens te verversen met CTRL-F5

Wellicht is de pagina gecached.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Een ctrl-F5 haalt niets uit, zelfs dit topic blijft rood terwijl ik 'm net gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Spider.007 schreef op 09 mei 2004 @ 18:43:
[...]

Volgens mij hoort het zo te zijn dat bij elke actie je sessietijd automatisch werd gereset (lijkt mij wel logisch in ieder geval). Maar dat lijkt niet zo te zijn; misschien past dit topic dan betere in BUG? Daar zal ook de meeste kennis aanwezig zijn over de technische kanten van dit verhaal :)
Hoe bedoel je dit? Als je sessietijd gereset wordt met elke klik op het forum die je doet dan heb je volgens mij niets meer aan de rode en gele mapjes. Alles zal dan namelijk als gelezen (geel) weergegeven worden en dat is niet handig IMHO. Je sessietijd wordt met iedere klik geupdatet, maar ik kan zo 1-2-3 niet bedenken waar dat nuttig voor is behalve dan om te berekenen of een topic nieuw of oud is.

@TS: als ik het mij goed herinner komt er in de nieuwe layout een optie om te zien of en welke replies je al gelezen hebt. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Harm schreef op 09 mei 2004 @ 18:49:
[...]

Hoe bedoel je dit? Als je sessietijd gereset wordt met elke klik op het forum die je doet dan heb je volgens mij niets meer aan de rode en gele mapjes. Alles zal dan namelijk als gelezen (geel) weergegeven worden en dat is niet handig IMHO. Je sessietijd wordt met iedere klik geupdatet, maar ik kan zo 1-2-3 niet bedenken waar dat nuttig voor is behalve dan om te berekenen of een topic nieuw of oud is.

@TS: als ik het mij goed herinner komt er in de nieuwe layout een optie om te zien of en welke replies je al gelezen hebt. Maar dat weet ik niet zeker.
Oei.. daar heb je inderdaad gelijk in. Misschien kan een devver toelichten wanneer de sessietijd precies wordt gereset? Ik weet dat het gebeurt bij het ophalen van een xml/rss extract. Zijn er hiernaast nog meer momenten dat deze gegevens (laatste bezoektijd) worden bijgewerkt?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Spider.007 schreef op 09 mei 2004 @ 18:52:
[...]

Oei.. daar heb je inderdaad gelijk in. Misschien kan een devver toelichten wanneer de sessietijd precies wordt gereset? Ik weet dat het gebeurt bij het ophalen van een xml/rss extract. Zijn er hiernaast nog meer momenten dat deze gegevens (laatste bezoektijd) worden bijgewerkt?
Ik ben geen devver (niet 8)7 :+ ) maar volgens mij wordt je sessietijd alleen gereset als je op /forum/reset komt, als je een xml-/rss-feed opvraagt of als je langer dan 30 minuten geen activiteit vertoond. Andere mogelijkheden ken ik nu niet in ieder geval :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Die rode mapjes tonen in ieder geval activiteit aan, niet of je 'm al gelezen hebt..

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij is het zo dat er 'een' timestamp wordt bijgehouden. Als een topic na dat timestamp is geupdate wordt het icoontje ervan rood :)
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:02:
Werkt dit niet heel anders dan hier omschreven? Ik dacht altijd dat er gewoon wordt gekeken naar de tijd nu (21:59) en dat dan alle topics die zeg maar tussen nu en een uur geleden (ofzo) rood gekleurd worden.

Oftewel, het heeft niets met een sessie te maken, afgezien dan van dat dit rood kleuren alleen gebeurd als je ingelogged bent?

Het heeft iig. niets te maken met of je zelf het topic al gelezen hebt of niet, en volgens mij ook niets met de sessie-tijd. Als ik uitlog (exit sessie) en weer inlog, zijn dezelfde mappen nog steeds rood..
Wat zou dan het nut zijn van de 'reset sessietijd' knop? Zie trouwens ook mijn reply hierboven :)

[ Voor 74% gewijzigd door Spider.007 op 09-05-2004 22:03 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dit niet heel anders dan hier omschreven? Ik dacht altijd dat er gewoon wordt gekeken naar de tijd nu (22:02) en dat dan alle topics die zeg maar tussen nu en een uur geleden (ofzo) actief geweest zijn rood gekleurd worden.

Oftewel, het heeft niets met een sessie te maken, afgezien dan van dat dit rood kleuren alleen gebeurd als je ingelogged bent?

Het heeft iig. niets te maken met of je zelf het topic al gelezen hebt of niet, en volgens mij ook niets met de sessie-tijd. Als ik uitlog (exit sessie) en weer inlog, zijn dezelfde mappen nog steeds rood..

//edit
Wat zou dan het nut zijn van de 'reset sessietijd' knop? Zie trouwens ook mijn reply hierboven
Wat het nut is van die knop weet ik niet, evenals dat ik niet weet hoe het daadwerkelijk zit. Wel weet ik dat het bovenstaande (uitloggen en weer inloggen) mij doet denken dat het niets met sessies te maken heeft?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

* moto-moi wijst naar Spider.007
Als we voor elke user bij zouden gaan willen houden of ze een topic hebben gelezen, kunnen we alvast de databaseserver wel gaan uitbreiden, want dat zal hem op z'n knieen brengen.
We kunnen zoiets ook niet in cookies proppen, aangezien die op een gegeven moment ook vol raken,zeker als je ruim 900000 topics hebt die je misschien wilt gaan bijhouden.

Je kunt het eventueel als featurerequest in React Bugs en Featurerequests indienen, maar ik gok niet dat de heren van Parse er erg happig op zullen gaan zijn.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi schreef op 09 mei 2004 @ 22:02:
* moto-moi wijst naar Spider.007
Je kunt het eventueel als featurerequest in React Bugs en Featurerequests indienen, maar ik gok niet dat de heren van Parse er erg happig op zullen gaan zijn.
Zou het niet in zo'n reader-tooltje zitten? Ik ben even de naam kwijt, maar er zijn diverse tools om te GoTten, misschien dat deze feature daar wel bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Niet online
Heel simpele uitleg :P

- Rode mapjes betekent dat het topic actief is en er in de laatste XX minuten in gepost is.
- Gele mapjes betekent dat het topic niet langer actief is en er langer dan XX minuten niets in gepost is

:) simpel imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Fludizz schreef op 09 mei 2004 @ 22:04:
Heel simpele uitleg :P

- Rode mapjes betekent dat het topic actief is en er in de laatste XX minuten in gepost is.
- Gele mapjes betekent dat het topic niet langer actief is en er langer dan XX minuten niets in gepost is

:) simpel imho :)
En als je nou even de rest van het topic had gelezen had je gezien dat het juiste 'simpele' antwoord al gegeven was. En dat is niet wat jij hier neerzet :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:03:
Zou het niet in zo'n reader-tooltje zitten? Ik ben even de naam kwijt, maar er zijn diverse tools om te GoTten, misschien dat deze feature daar wel bij zit?
Geen idee, dat zou best kunnen ja, maar daarvoor moet je niet bij mij wezen, ik support alleen maar t.net en GoT, niet dingen als GoTReader, HotTopics enzo :+

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 09 mei 2004 @ 22:11:
En als je nou even de rest van het topic had gelezen had je gezien dat het juiste 'simpele' antwoord al gegeven was. En dat is niet wat jij hier neerzet :)
Ok, eens kijken of dit klopt:

de mapjes die rood zijn, zijn alle mappen waarin, binnen een bepaalde tijd sinds je laatste actie, activiteiten geweest zijn? Of sinds de huidige tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Sinds je laatste actie :) Daarom zijn ze voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Beetje offtopic:
Spider.007 schreef op 09 mei 2004 @ 21:59:
Volgens mij is het zo dat er 'een' timestamp wordt bijgehouden. Als een topic na dat timestamp is geupdate wordt het icoontje ervan rood :)
Er zijn in principe 2 timestamps: je huidige sessietijd en je vorige sessietijd. Bij elke opvraag van een pagina wordt je huidige sessietijd geupdate. Als de huidige tijd minus de huidige (nog niet geupdate) sessietijd groter dan een bepaalde periode is (30 minuten, aldus Hans), dan wordt je vorige sessietijd je huidige sessietijd, en je huidige sessietijd wordt daarna gewoon nu.

In code:
code:
1
2
3
4
t = time ();
if (t - current_session > 30 minuten)
    last_session = current_session;
current_session = t;

En alle topics met een laatste post na je vorige sessie zijn rood. De reset zorgt er simpelweg voor dat je vorige sessietijd ook op nu komt te staan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Titel maar even iets verduidelijkt :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Ik verwonderde me al dat niemand dat had gedaan (zie edit ts) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Saegos schreef op 09 mei 2004 @ 18:40:
Als ik wat actief aan het posten ben zit ik best vaak meerdere keren in hetzelfde topic omdat ik denk dat ie nieuw is terwijl ik dan de laatst reagerende ben
Dat is simpel te voorkomen doordat je met een mouseover over de topic als Alt-tekst de laatste reageerder te zien krijgt. (zal wel afhangen van je browser, maar de meesten zullen het wel doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 20:58
niet alleen in het forum ook op de hompage is de tekst rood wanneer je vervolgens een bericht van drie dagen geleden leest en dan weer naar de homepage gaat om de volgende te lezen zijn ze allemaal zwart.
wat het nut daar nu van is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
qbix schreef op 11 mei 2004 @ 17:51:
niet alleen in het forum ook op de hompage is de tekst rood wanneer je vervolgens een bericht van drie dagen geleden leest en dan weer naar de homepage gaat om de volgende te lezen zijn ze allemaal zwart.
wat het nut daar nu van is 8)7
Als je een abo hebt kun je dit met je custom instellingen zelf aanpassen :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

TheLemon schreef op 11 mei 2004 @ 17:41:
[...]

Dat is simpel te voorkomen doordat je met een mouseover over de topic als Alt-tekst de laatste reageerder te zien krijgt. (zal wel afhangen van je browser, maar de meesten zullen het wel doen)
Even een kleine correctie; een alt-tag hoort niet gebruikt te worden om een titel aan een link of plaatje mee te geven. Internet Explorer is de enige browser die dat wel doet; maar het is niet de bedoeling. Op GoT wordt dan ook netjes de title-tag gebruikt :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
TheLemon schreef op 11 mei 2004 @ 17:41:
[...]

Dat is behoorlijk omslachtig. Elke keer per topic wachten totdat het verschijnt. Zou toch veel handiger zijn om in één oogopslag te kunnen zien welke topics je al wel, en welke niet gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Spider.007 schreef op 12 mei 2004 @ 08:17:
[...]
Even een kleine correctie; een alt-tag hoort niet gebruikt te worden om een titel aan een link of plaatje mee te geven. Internet Explorer is de enige browser die dat wel doet; maar het is niet de bedoeling. Op GoT wordt dan ook netjes de title-tag gebruikt :)
Ok weer wat geleerd ;)
Maar hoezo omslachtig, het duurt hier bij mij in IE nog geen seconde. Duurt net ietsje langer dan ff kijken naar de kleur van een icoontje, maar veel scheelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Ja, het is omslachtig als het ook zou kunnen dmv de kleur van het mapje.

[ Voor 31% gewijzigd door Ed. op 12-05-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:18
Even een nieuw puntje in deze discussie/vraag.
Als je een topic al bekeken hebt (gister, vandaag, vorige week - hangt even af hoelang je geschiedenis bewaard op je pc) kun je dit zien door een kleine nuance in de kleur van de link (a:visited). Dit is moeilijk te zien maar wel waarneembaar :P

Verder mijn uitleg van het rode mapjes systeem:

Als je inlogt dan zijn alle topics waarin gereageerd is na je laatste bezoek rood. Dit is handig want dan kun je alle fora die je wil bekijken even langs gaan om te zien in welke topics allemaal gereageerd is. De topics waar er vanaf dan in gereageerd wordt worden/blijven rood zolang je actief blijft @GoT.

Na verloop van tijd als je niets doet (30 min) of je logt uit wordt je sessie gereset en zul je de volgende keer zien in welke topics sinds die tijd is gereageerd. (zie voorgaande)

Stel je hebt alle topics bekeken die je wilde zien, je reset dan zelf even je sessie met de knop "reset sessie" en vervolgens zijn alle topics geel, dit bijft op GoT maar een fractie van een seconde het geval want hier worden veel reacties geplaatst in een minuut ;) Maar goed na het resetten van je sessie kun je dus heel goed zien in welke topics er weer wordt gereageerd, er zullen dus ook steeds meer rode mapjes verschijnen.

Dit vindt ik een geweldig systeem, maar ik begrijp dat jij dit niet helemaal lekker vindt werken. Maar ik verwacht niet dat GoT (react) gaat bijhouden welke topics je net gelezen hebt, zoals gezegt vergt dat toch wel veel serverload (zeer begrijpelijk het is namelijk nogal wat info :)).
Je kan natuurlijk zelf elke keer je sessie resetten maar ook dat werkt niet geweldig uiteraard.

In ieder geval voor mij een zeer logisch en geweldig systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets wat volgens mij wel vrij eenvoudig kan, is zorgen dat er onderscheid is tussen topic waarin je zelf het laatst gepost hebt, en waar anderen het laatst gepost hebben.

Dus bv.
rood/geel=iemand anders heeft als laatste gepost
oranje/groen=je hebt zelf het laatst gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 08:04

Luke!

#Treinbaas
TheLemon schreef op 12 mei 2004 @ 15:16:
[...]

Ok weer wat geleerd ;)
Maar hoezo omslachtig, het duurt hier bij mij in IE nog geen seconde. Duurt net ietsje langer dan ff kijken naar de kleur van een icoontje, maar veel scheelt het niet.
Bij mij werkt het met IE6 in 3/4 van de gevallen niet eens :S. Erg raar.
Pagina: 1