Toon posts:

multiple gameserver vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik en me clan (multigaming clan) wouden graag een multiple gameserver draaien.

serverspecs:
2x AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed)
Asus SK8N, nForce 3 Pro150 (Lan, Sound 5.1, Sata-Raid, 1394)
1gb aan werkgeheugen
WD 100gb HD 8mb cache 7200RPM
dat in een 1U kast

Nu vroegen we ons af hoeveel GAMEservers we maximaal kunnen draaien op de server.
Het gaat voornamelijk om de volgende games:
UT2k4 (alle gametypes en voornamelijk ONSLAUGHT)
Counterstrike server
Medal of Honor
Return To Castle Wolfenstein
TeamSpeak server
etc.
per gameserver +- 12 players

de verbinding die de server krijgt is ruim voldoende om de server te kunnen dekken.

danks voor het genomen moeiten om te replyen :)

ps:
heb overal rondgekeken op GoT//GooGle en kon nix vinden

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 18:04 ]

• hemz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-11-2024
Meestal is de upload de bottleneck :)

Als alles dedicated draait kan je wel aardig wat hosten.
Het ligt er denk ik ook aan of de router/modem het aankan, want er zijn toch een aantal verbindingen vanaf het www.
Ik zou zeggen probeer het gewoon en houd de ping tijden in de gaten.

Voor een site hebben we een cod server, ut2004 en teamspeak server draaien op
een p3 500 / 289mb... no problemo :)
Het is altijd kijken hoe alles gezamelijk draait dus nogmaals try it ;)
Met dat bovengenoemde systeem kan je heel wat draaien :9~

suc6 :)

edit:
Je kan altijd contact met mij opnemen mocht je nog wat willen weten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hemz op 09-05-2004 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tis meer dat ik zou willen weten wat ik ongeveer aan gameserver kan draaien op 1 dedicated server
3x onslaught servers
3x counterstrike server
1 TeamSpeak server

Het gaat namelijk op een 100mbit verbinding dus het moet het wel kunnen trekken voor 12 players per server

Gemiddeld 120kb/s gerekend per gameserver,
dus over een 100mbit moet het wel kunnen lukken :)

Het is meer dat ik zou willen weten hoeveel onze server in principe aankan. Dit is namelijk nodig zodat we een bepaalde aantal gameservers kunnen instellen dat goed draait en het CPU//geheugen toch niet de bottleneck gaat worden indien het uiteindelijk draait.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
Wat jij nu op noem moet makkelijk kunnen op zon systeem, wij hebben 3 ut servers + ts2 + aantal webpages en als alles gebruikt wordt geen problemen.
Dit alles op een dedicated pentium 4 1,7Ghz @1000Mbit

Verwijderd

De Asus SK8N heeft maar één CPU socket...

Verder krijg je je "gewone" IDE schijf niet in een 1U kast, of je hebt een bijzondere 1U kast nodig, en hoe had je de videokaart gedacht? zonder boot hij niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog niet zo exact naar gekeken naar de mobo....maar ik had zo'n systeem in principe in ged8e...maar even over de HD.....
Ik meende te horen dat er makkelijk een bepaalde hoeveelheid HD's erin past.....(correct me if i am wrong)

even over de videokaart: ik d8 meer aan een onboard videokaart bij de moederbord die ik opnieuw moet gaan kiezen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 20:29 ]

Verwijderd

Hmmm, dan kom je al snel bij een Tyan plank, speciaal voor in de 1U kasten.

Let trouwens wel op de koeling, standaard koeler past niet in een 1U kast. Is een kant en klaar barebone systeempje dan misschien niet makkelijker?

Verder denk ik dat je in een 1U kast een low power opteron wilt gaan overwegen.

Verder zijn de gemiddelde 1U kasten berekend op SCSI schijfen, en niet op IDE schijfen. Komt nog eens bij dat je blijkbaar je server ergens colocated wilt neerzetten, en dus ook niet altijd bij je server kan. Dan zal een RAID array (RAID1 of RAID5) wel makkelijk zijn, just in case. Bij een IDE schijf zal ik het al helemaal doen, dat is niet te vertrouwen met dit soort gebruik. En dan kom je weer bij de vraag: is een veel duurzamere RAPTOR schijf niet aan te bevelen? voor al die gameservers en een fikse website is 36GB méér dan genoeg. En anders neem je 74GB raptors in RAID1. Nog sneller ook (mapchanges).

Let je wel op om REGISTERED geheugen te nemen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Die schijf zal prima passen, zolang je een chassis neemt waar normale ide disks in passen (meeste hebben inmiddels hotplug sata of idd scsi, en dan zit je backplane in de weg).

Er is geen erg groot aanbod 1u chassis voor dual opteron die gewoon klassieke ide disks kunnen huisvesten, gewoon omdat het niet bepaald mainstream is om "effe" een consumentenhardware dual opteron in 1u te bouwen. Zo zul je ook nog wel 2* over je moederbord na kunnen gaan denken, gezien je als je er een videokaart in wilt doen, deze in een riser moet die doorgaans in pci slot 6 zit, en laten nou erg weinig dual opteron borden, de 400+ euro tyan's buiten beschouwing gelaten geen 6e pic slot hebben...
Leuk om veel geld uit te geven, maar overweeg idd toch om voor kant en klaar te gaan bijvoorbeeld, denk dat je daarmee een stuk veiliger uit zult zijn...
[edit]
Ow jah, als je veel games tegelijk wilt draaien, doe jezelf een plezier en stop er 2gb in)

[ Voor 7% gewijzigd door Kippenijzer op 09-05-2004 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barebone zien we zelf nog niet zo zitten, de kosten die we als budget hebben rijst dan de pan uit.

En zelfbouw heb je tenminste wel iets wat je weet wat okay is voor ons mening.

We zouden linux op de server draaien dat is nog in overleg. Dat moet stabiel kunnen draaien. En snel zat zal de server wel draaien op 1 ide schijf.
(correct me if i am wrong, zelf heb ik niet zo heel veel verstand van hd's en raids)

Maar ik dank u voor uw hulp :) kom dingen tegen waar we toch niet over gedacht hadden.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 09:46

w0w

En word op alle 6 de servers tegelijk gegamet? Zijn het publics of met een password? Als ze password-protected zijn kun je de 6 makkelijk halen denk ik zo...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:11

HeepH

Dope Rapper

als er meer dan 1 map tegelijk geload moet worden ( beste voorbeeld : bf en ut2k4) dan duurt dat laaang, heeeeel lang op een gewoon id schijfje, en dan kan je beter vor een raptor gaan, en raid 1 is alleen om te voorkomen dat je je hele os + games opnieuw moet instaleren als je hd er mee kapt....

http://specs.tweak.to/16495

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij kun je zowiezo heel erg ver komen met een boel dedicated servers.
Het enige waar je voor moet oppassen is BF1942/ BFVietnam, maar dat draaien jullie geen van beiden :P

Verwijderd

6 servers helemaal vol kan je makkelijk halen met een degelijke CPU combo, maar je RAM zal een probleem worden. 1GB is dan gewoon érg weinig. 2GB is ZEKER aan te raden. En 3x raden wat de load op die ARME IDE schijf wordt. Daar zijn ze NIET voor gemaakt, en die zal dus ook niet zo lang leven. Een Raptor-klasse schijf of een SCSI schijf heeft alweer een heel wat betere toekomst voor zich. Die zijn ervoor gemaakt om constant maps te laden.

Ik geloof dat je beter die 1U case kan droppen. Het is gewoon te moeilijk om daar een case voor te vinden die én IDE ondersteunt, en ook nog eens te doen is qua inbouwen.

Heb je overigens er al over nagedacht dat de gemiddelde dual opteron geen ATX voedingen hapt, maar het liefst een 24 pins stekker met een 8 pins AUX (p4 stekker).

En dat 1GB Registered PC3200 zo'n €350 kost?

En dat je absoluut met zoveel gameservers én een dual opteron géén windows wilt draaien? Niet alleen meer uitgaven (vergeet niet dat XP home niet gaat werken, je hebt XP Pro nodig, of nog liever, Server 2003), maar ook meer RAM nodig (OS is nogal fors). Met máár 1GB RAM én 6 gameservers wil je het allerliefst een zo minimalistisch mogelijke Linux, en dan wel gelijk voor de AMD64 gecompiled. Een X-Windows loze Mandrake64 OID.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:11

HeepH

Dope Rapper

damn, bij cabals verhaal valt dat van mij ook in het niets.....ik weet niet hoor, maar ik is een a64 3000+ niet genoeg (met evt 2 gieg ram) is stuk goedkoper als zo'n (nofi) pimp opteron^2

http://specs.tweak.to/16495

• Kippenijzer

Kippenijzer

voor het draaien van meerdere gameserver zit er _erg_ veel winst bij dual cpu setups

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 20:58:
En 3x raden wat de load op die ARME IDE schijf wordt. Daar zijn ze NIET voor gemaakt, en die zal dus ook niet zo lang leven. Een Raptor-klasse schijf of een SCSI schijf heeft alweer een heel wat betere toekomst voor zich. Die zijn ervoor gemaakt om constant maps te laden.
De kwaliteit van IDE is de laatste jaren sterk verbeterd. Je kan prima op een IDE schijf je server laten draaien. Voor de zekerheid zou ik het zeker wel in een mirror-raid stoppen (2 schijven dus), maar dat zou je met SCSI ook gedaan hebben. De meerprijs van SCSI (drives en een raid kaart) is niet zijn geld waard voor gewoon een clan-gameserver.
Ik geloof dat je beter die 1U case kan droppen. Het is gewoon te moeilijk om daar een case voor te vinden die én IDE ondersteunt, en ook nog eens te doen is qua inbouwen.
Waarschijnlijk heb jij er gewoon nooit naar gezocht. Kijk eens op websites als www.servershop.nl of www.buyaserver.be
Servers zat. Niet van HP of Dell, maar we hebben hier niet te maken met een gigantisch bedrijf met dito budget.
Heb je overigens er al over nagedacht dat de gemiddelde dual opteron geen ATX voedingen hapt, maar het liefst een 24 pins stekker met een 8 pins AUX (p4 stekker). En dat 1GB Registered PC3200 zo'n €350 kost?
Dual opteron lijkt mij wat overkill (en duur). Registered memory trouwens ook. Hele systemen draaien op unregistered. Natuurlijk, in de ideale situatie wil je registered hebben maar voor het doel van deze server lijkt mij dat gewoon zonde van het geld. Koop liever 2x zoveel geheugen dat unregistered is.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Ik snap best dat registered idd een uitgave is die niet geheel te rechtvaardigen valt, ware het niet dat de opteron dat VEREIST. Zonder werkt hij niet. Maar idd, je hebt gelijk. Dual opteron is idd een tíkkie overkill. Voor een stukken lager budget heb je een Dual Athlon MP, en geloof me, met 2Gig RAM is dat RUIM voldoende voor een flink aantal servers.

Maar ik blijf erbij dat ik IDE niet vertrouw. SCSI of Raptor's wel.

Verwijderd

Topicstarter
Wij als clan merken dat we op het gebied van dual proc en dergelijike toch te weinig weten.

Maar over 1U cases heb je idd gelijk. Daarop is er gewoon te weinig research gedaan door ons. Wij zullen dit nader onderzoeken.

Stel als wij overgaan op dual amd MP + bijbehorende moederbord dan zou toch de geheugenbandbreedte uiteindelijk de bottleneck worden op de server ?

En ik hoor nu dat ons clan 10+ gameserver willen maken waaronders een paar public servers (moek me clan ff afraden >:) )
Dit zou toch dan de dual amd MP toch wel kunnen trekken?
De enige wat een probleem zou moeten zijn is idd het beschikbare geheugen wat dus wel veranderd word naar 2gb

"voor het draaien van meerdere gameserver zit er _erg_ veel winst bij dual cpu setups"
Hoeveel extra winst zou er dan ongeveer moeten zijn bij een dual cpu set-up?

Maar Jongens//Dames :)
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie hulp en advieven :D

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 00:23:
Stel als wij overgaan op dual amd MP + bijbehorende moederbord dan zou toch de geheugenbandbreedte uiteindelijk de bottleneck worden op de server ?

"voor het draaien van meerdere gameserver zit er _erg_ veel winst bij dual cpu setups"
Hoeveel extra winst zou er dan ongeveer moeten zijn bij een dual cpu set-up?
Ik heb een tijdje wat CS servers endergelijke gedraait op een Dual systeem. Die erg veel winst van een extra cpu gaat echt richting de 100% meer power voor game servers. Ik denk niet dat het geheugen een bottleneck is, niet snel in iedergeval.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zelf in UT2K4 onslaught clan
en ik weet dat onslaught ontzetten veel internetbandbreedte//werkgeheugen vreet. Dus ik hoop niet wanneer ik een public en 1 warserver + andere gameserver in de problemen ga komen.
Daarom kozen we 2gb aan werkgeheugen.
Of is het soms overkill?

Verwijderd

Iedere server z'n eigen process, en elk process weer een andere CPU. In principe belast een extra server in een dual setup de eerste gewoon niet extra.

En geheugenbandbreedte is nooit echt een issue bij gameservers. Enige wat echt werkt is de CPU en de netwerkkaart.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Degene die hierboven dual amd adviseert, houd denk ik weinig rekening met de inbouw in 1U.
Er is, mijn inziens, dat moet ik toegeven, maar 1 bord dat dual amd in 1U kan huisvesten. Da's de Tyan Thunder, dingen kosten toch 400+ eurie. Dan nog cpu's, cache is van groot belang, dus de 2600+ of 2800+ die ook 150+/stuk kosten. Niet in de laatste plaats rekening houdende met het feit dat er nogal weinig 1U cases zijn die adequate koeling voor dual amd hebben... Tja, al met al ben je dan even duur uit als een dual Opteron 242 met de aangekondigde prijswijzigingen. Houd er daarnaast wel rekening mee, dat er maar weinig games voor de amd64 geoptimaliseerd zijn, ut2004 en halflife hebben een amd64 server, maar van de rest vraag ik het me af, en ik weet niet zeker hoe ideaal dat zal schalen.

Verwijderd

Als ik dit allemaal zo lees dan verbaas ik me over de servers van BF1942 en Vietnam want op de site staat voor een 32-player: WinOS or Linux/2.8Ghz processor/512MB RAM/T1 connection moet hebben. dit zijn settings van BF Vietnam

Verwijderd

Je kan perfect AMD64 software naast 32bits software draaien, dat zal geen probleem zijn.

Koeling van 2xMP in 1U is ook niet zo'n groot probleem, er zijn zat 1U koelers op de markt, en ze kunnen wel wat hebben die CPU's. Daarnaast valt het nou ook wel weer mee met die hitte.

Mobo is IDD een issue, maar dat heb je zowiezo met 1u, Er zijn zát dual AMD mobo's, maar slechts weinig die in 1u gaan passen.

Owja:

1u koeler:

Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/cu4tb.jpg
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 10:17:
Als ik dit allemaal zo lees dan verbaas ik me over de servers van BF1942 en Vietnam want op de site staat voor een 32-player: WinOS or Linux/2.8Ghz processor/512MB RAM/T1 connection moet hebben. dit zijn settings van BF Vietnam
LOL ace lightning. Dat zou betekenen dat er gewoon geen AMD processor, laat staan opteron bestaat die zo'n server draaien kan. En dat is absurd, een 1.4 GHz dual opteron trekt met gemak 2 van die 32 speler servers. Als ons favo commerciëel game ontwikkelaar EA het ook nog eens naar AMD64 ging compilen ging het nóg beter.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 10:21 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wij hebben een W2k dedicted server. AMD 2200+ 1GB ram en 40GB hd.
Draait op:
32 man public COD
32 man Public Blackhawk Down
Teamspeak
STatsprogramma's

Draait goed, we moetsen wel de prioriteiten handmatig bijstellen, anders had COD teveel last van mapwissels bij BHD (die trekt nl standaard 100% cpu, bij mapwissel).

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:26
jullie praten over dual athlon MP,
als ik het goed heb is de Athlon barton mobile 2500+ toch ook geschikt voor een dual opstelling? die worden ook iets minder warm, dat scheelt je weer met koeling als je toch graag dual setup wilt

Verwijderd

Topicstarter
Dan vraag je toch in principe af of the mobile wel 10+ gameservers in principe aankan.

Verwijderd

Lijkt me idd krap worden, met een AMDK7 platform, maar het moet lukken, als de servers niet public zijn.

Nogmaals:

Drop AUB die gekke 1U eis, dan kom je al heel wat verder.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:26
Maar mijn vraag, werkt die athlon mobile zonder modden gelijk al in een dual opstelling?

Verwijderd

ik betwijfel het ter zeerste.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 00:39:
Ik zit zelf in UT2K4 onslaught clan
en ik weet dat onslaught ontzetten veel internetbandbreedte//werkgeheugen vreet. Dus ik hoop niet wanneer ik een public en 1 warserver + andere gameserver in de problemen ga komen.
Daarom kozen we 2gb aan werkgeheugen.
Of is het soms overkill?
nee perfect. Ik host zelf een hoop gameservers en kan je zeggen dat 1 GB gewoon te weinig is.
Je koopt een driewieler met een ferrari motor erin, dat is zonde. Als je voor Opterons gaat, geef dan ook die 180 euro extra uit en pak 2 GB RAM en liesft ook een raid 1 hdd set, vooral met het aantal games dat jullie willen draaien (lukt makkelijk) maak je veel gebruik van je hdd. Neem dan een RAID 1 systeempje, kost niks extra (alleen 1 hdd) en je hebt veiligheid en een veel sneller leessnelheid.

Mag ik vragen waar jullie de server gaan plaatsen? Die 1u kast is trouwens prima hiervoor, misschien dat jullie als basis wel een Tyan/Supermicro barebone hiervoor willen gebruiken :)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Kippenijzer

Kippenijzer

DaMorpheus schreef op 12 mei 2004 @ 08:31:
[...]
Mag ik vragen waar jullie de server gaan plaatsen? Die 1u kast is trouwens prima hiervoor, misschien dat jullie als basis wel een Tyan/Supermicro barebone hiervoor willen gebruiken :)
[hardop denk modus]
Opteron... Supermicro... Opteron... !?! Hee, supermicro verkoopt alleen maar intel!
[/hardop denk modus]

De 1 gb zou voorlopg voldoende moeten kunnen zijn voor ze, puur als kostenbesparing. Ze kunnen altijd er nog 1 of 2 gig bij plaatsen. Ik had althans opgevat dat ze alles wel zo goedkoop mogelijk willen doen, gezien de manier van vraagstelling, zodoende werden hier en daar mijns inziens gewoon mogelijke puntjes van kostenbesparing genoemd.
Pagina: 1