Toon posts:

[mobo] raar probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij het omstarten van mijn computer brandt het lampje van mijn optische muis niet (terwijl dat normaal wel zo is) en blijft de monitor op stand by staan. Zo ik heb onderdelen even gecontroleerd. Video kaart opnieuw in gedaan maar nog steeds het zelfde probleem. Ik heb dus de onderdelen (muis en monitor maar op een andere computer uitgeprobeerd en deze doen het prima). De monitor geeft nog wel wat problemen (aansluiting) maar de rest is ok.

Weet iemand misschien hiervoor een oplossing? Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is.

hier de specificaties:
besturingsysteem:
windows xp pro

hardware:
asus gforce 4
msi 865pe neo2-ls 800 mhz fsb
intel p4 2.6 ghz skt. 478 HT
ilyama 17 inc (oude model)

hopelijk is mijn bak nog te reden:S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Post je bak nog wel of niet?
en heb je de cmos al eens gereset?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 09 mei 2004 @ 17:22:
Post je bak nog wel of niet?
en heb je de cmos al eens gereset?
huh sorry ik begrijp niet wat je ermee bedoelt. wat is cmos?

(ben een hardware newbie 8)7

Verwijderd

De vraag is niet echt handig, want als je monitor niet aan staat, kun je niet zien of je 'bak' nog post :P

Wat hij bedoeld is: doet die computer uberhaupt nog wat? Gaan de harde schijven wel draaien etc?

Een CMOS reset staat in de handleiding van je mobo hoe je die moet uitvoeren. Op je moederbord zit een zgn. EEProm, waarin een stukje software gebakken zit, je BIOS (Basic Input Output System). Normaliter kun je tijdens het opstarten op [DEL] of [F10] drukken, en dan kom je in dit BIOS programma.

Met dit bios programma kunnen instellingen gemaakt worden voor je moederbord, bijvoorbeeld de kloksnelheid van je processor. Het BIOS slaat dit op in het CMOS, een stukje geheugen op je mobo. Het CMOS wordt door een batterijtje van stroom voorzien, zodat je instellingen bewaard blijven als de computer uit is.

Het resetten van het CMOS houdt in dat je instellingen terugzet naar de standaard-instellingen.

//edit
mijn eerste gok is dat je voeding kapot is, gezien het feit dat het ledje op je muis niet brand.

Hoezo geeft de monitor problemen met de aansluiting? Als je naar de stekker aan de monitor en de stekker in je PC kijkt, zitten alle pennetjes nog wel recht?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:31 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Volg de Hangen en opstartproblemen FAQ eerst eens. Als je daar alle stappen doorloopt en er nog niet uitkomt, kan je je specifieke vraag hier kwijt.

[ Voor 29% gewijzigd door sdomburg op 09-05-2004 17:33 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 17:30:
De vraag is niet echt handig, want als je monitor niet aan staat, kun je niet zien of je 'bak' nog post :P
U gaat helaas niet door voor de koelkast ;)
Met een post card is prima te zien of je bak wel of niet boot zonder monitor :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 17:30:
Kun je makkelijk horen hoor, zodra jij een postbeep hoort en een spinup van de drives weet je dat hij aan het posten is.

Verwijderd

Topicstarter
nou alles draait (harde schijf etc etc). alleen de muis en beeldscherm doet helemaal niks. dat is dus het probleem. ik hoor verder geen piepjes of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:40 ]

Verwijderd

Een spinup van de drivers heeft niets met posten te maken, een piep betekent ook niet perse dat hij aan het posten is, en een post-kaartje is gewoon een flauwe opmerking, hoeveel mensen ken je die zo'n ding hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 17:39:
nou alles draait (harde schijf etc etc). alleen de muis en beeldscherm doet helemaal niks. dat is dus het probleem.
En de aansluiting van het beeldscherm, wat was daar mee aan de hand?

//edit
aargh, vergeet ik gewoon te editten.. sorry

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:41 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 17:40:
Een spinup van de drivers heeft niets met posten te maken, een piep betekent ook niet perse dat hij aan het posten is, en een post-kaartje is gewoon een flauwe opmerking, hoeveel mensen ken je die zo'n ding hebben?
een postbeep is toch echt het teken dat hij aan het posten is en niets anders hoor

en postkaartjes zijn er steeds meer (vaak niet via een los kaartje maar wel met D-leds en weet ik al niet wat).

Maarre, heb je nu al een cmos clear uitgevoerd of niet? Dat zal vast wel wat oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 09-05-2004 17:43 ]

Verwijderd

Je hebt gelijk hoor. Als een computer piept kan hij alleen maar aan het posten zijn, en bijna iedereen heeft een postkaart. Ok? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 17:40:
[...]

En de aansluiting van het beeldscherm, wat was daar mee aan de hand?

//edit
aargh, vergeet ik gewoon te editten.. sorry
nou ik heb met een andere monitor geprobeerd maar nog steeds het zelfde probleem. de monitor blijft op stand by mode. ik hoop niet dat mijn moederboard dood is :S

Verwijderd

en die andere monitor kon je wel 'normaal' aansluiten?

Hoe zit je muis aangesloten, zit ie in de USB poort of in de PS/2? (ronde stekkertje)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de muis in de usb poort aangesloten. (muis is niet kapot).

de andere monitor kon ik gewoon normaal aansluiten (deze moet het ook doen).

ik snap er helemaal niks meer van:S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je nou al een Cmos clear gedaan en hoor je nu wel of geen postbeep als je je pc aanzet?

Verwijderd

een cmos clear staat in je handleiding uitgelegd hoe je dat moet doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31152/full.jpg

Jouw moederbord kan geleverd worden met een D-bracket, een slotplaatje (aan de achterkant) met LED's.. heb je die?

En vertel nou eens wat er mis was met de aansluiting van je 1e monitor? Je beschrijft dat je monitor het niet doet, op standby blijft staan. Daarbij geef je aan dat de aansluiting niet makkelijk ging. In alle eerlijkheid denk ik dat je per ongeluk je aansluiting gemoert hebt..

maar goed, een CMOS reset is wel een goede plek om te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal die cmos clear uitproberen.

bedankt voor de reactie. hopelijk gaat het lukken

Verwijderd

Topicstarter
oke mensen ik ben er achter gekomen wat het probleem is en ik vrees het ergste:

wanneer ik oude video kaart (pci) erin doet doet mijn pc het perfect. maar wanneer ik de agp video kaart erin doe doet hij niks (heb met d bracket aangesloten en die gaf aan dat de videokaart / monitor het niet kan vinden.

nou heb ik de search gebruikt om te kijken wat voor probleem het is. Kan het zo zijn dat de agp poort dood is (heb de pci kaart wel daarin gestopt en doet het dus perfect). zo ja is dit uberhaupt nog te reden? en wat betreft de video kaart is die ook niet meer te reden of doet ie het nog? hoe kan ik het testen zonder dat er nog meer gesloopt wordt? want van wat ik gelezen heb is dateen kapotte video kaart schade kan veroorzaken.

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kijk voor de gein eens of er verder geen rotte condensatoren op dat bordje zitten.

Als je AGP slot kapot is is daar niets aan te doen, behalve een nieuw mobo erin te zetten. En om te kijken of die videokaart kapot is is heel makkelijk, zet hem gewoon eens in een ander systeem.
En losse onderdelen kun je natuurlijk gewoon allemaal testen om te kijken of ze wel of niet werken door ze simpelweg even in een andere pc te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 10 mei 2004 @ 22:07:
kijk voor de gein eens of er verder geen rotte condensatoren op dat bordje zitten.

Als je AGP slot kapot is is daar niets aan te doen, behalve een nieuw mobo erin te zetten. En om te kijken of die videokaart kapot is is heel makkelijk, zet hem gewoon eens in een ander systeem.
En losse onderdelen kun je natuurlijk gewoon allemaal testen om te kijken of ze wel of niet werken door ze simpelweg even in een andere pc te zetten.
aha dus losse onderdelen in een andere pc levert geen problemen op? (heb in een andere topic gelezen dat dat verkeerd kan aflopen vandaar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:10:
[...]

aha dus losse onderdelen in een andere pc levert geen problemen op? (heb in een andere topic gelezen dat dat verkeerd kan aflopen vandaar.
't kan natuurlijk altijd kapot, dus als je een kaart ziet die half zwart geblakerd is moet je hem natuurlijk niet nog doodleuk gaan testen (of juist wel >:) als je vuurwerk wilt).

maar er is natuurlijk altijd een risico

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:02:
nou heb ik de search gebruikt om te kijken wat voor probleem het is. Kan het zo zijn dat de agp poort dood is (heb de pci kaart wel daarin gestopt en doet het dus perfect).
Ik neem aan dat dat een onhandige omschrijving is.. je kunt een PCI kaart niet in het AGP slot steken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:14:
[...]

Ik neem aan dat dat een onhandige omschrijving is.. je kunt een PCI kaart niet in het AGP slot steken.
hmm dus wat ik erin heb gedaan is toch een agp kaart (damnz ik moet me schamen). dus conclusie is dat de video kaart kapot is?

nogmaals bedankt voor jullie hulp

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 22:18 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wellicht zit er nog garantie op dat MSI mainboard dat je gebruikt...
Misschien eens terug gaan naar de winkel, en je mainboard laten testen.
Als die het gewoon doet, is alleen je videokaart kapot.
Misschien kun je eerst zelfs eens testen met een andere videokaart.
Wat je ook kan doen, is een andere videokaart kopen, en in de winkel afspreken dat je de videokaart mag terugbrengen als je PC het dan nog niet doet.
Genoeg winkels die daar niet zo'n probleem mee zullen hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:16:
[...]

aha ik heb dat dus gedaan. dat is dus niet de bedoeling?

shit maar hij doet het anders wel. maar ja misschien maar een nieuw moederboard halen (of kan dat geen kwaad om een pci kaart in de agp poort te gebruiken)?
Tenzij je een hamer gebruikt hebt gaat een pci kaart niet eens in een agp slot passen.
AGP is bruin, PCI is wit.
Kijk dat eerst even goed na, anders kun je straks het hele zaakje wegdonderen

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 10 mei 2004 @ 22:18:
[...]

Tenzij je een hamer gebruikt hebt gaat een pci kaart niet eens in een agp slot passen.
AGP is bruin, PCI is wit.
Kijk dat eerst even goed na, anders kun je straks het hele zaakje wegdonderen
weer wat geleerd. ik ben namelijk niet iemand die om de zoveel maand de pc upgrade.

hebben jullie een suggestie wat voor video kaart ik eventueel kan nemen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg. Je hoeft geen geniale techneut te zijn om op GoT te komen, maar we verwachten wel dat je een beetje je best doet dingen zelf op te zoeken als je ze niet snapt. Je hebt hier al recent een Officiele Waarschuwing voor gekregen. Trek je er alsjeblieft iets van aan :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.