Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Mijn casemod brandbaar/gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een tijdje geleden aan de slag gegaan met een Pentium 2, 400Mhz. Deze heb ik in het BIOS overgeklokt naar 550Mhz. Aangezien de processor voorzien is van een grote heatsink met een 80mm ventilatortje, heb ik bedacht om van een pringles bus een fanduct te maken (toen ik later op GoT zocht ontdekte ik dat het niet orgineel was :P ).
Ik heb voor deze mod karton gebruikt. Ik ben _niet_ handig met ijzer, metaal e.d. en ik kan aardig overweg met een lijmpistool.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct1.jpg
Ik heb de onderkant uit een pringles-bus gezaagd, en een inkeping gemaakt waar de lucht in moet komen.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct3.jpg
Zoals je ziet heb ik ook een blauwe diffused LED in de fanduct gelijmd, wat een best grappig effect geeft, omdat de pringles-bus zilverkleurig is aan de binnenkant :)
Deze koker gaat door de kast heen naar boven.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct4.jpg
En eindigt bovenin de kast. Hier zit een fan opgemaakt, die warme lucht naar boven blaast.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct6.jpg
Het dakje is van een cd-hoesje gemaakt. De lucht wordt nu naar achteren geblazen, waar ik er geen last van heb.
Ook zitten er 2 knopjes op. Het linker knopje is aan/uit, het rechter knopje is hard/zacht. Als ik de PC erg stress, of het is erg warm, kan ik de fan harder zetten.
Dit werkt d.m.v. een weerstandje dat tussengeschakeld wordt.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct7.jpg
De draadjes zitten op het moment nog voor een gedeelte met plakband vast, mijn kroonsteentjes zijn namelijk op. De linker- en rechterkap van de kast zitten vastgeschroefd (voor deze fotosessie ging de rechterkap even los).
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/fanduct/fanduct8.jpg

Wat ik me dus afvraag, ik heb deze mod voor het grootste gedeelte van karton gemaakt.
Is dit gevaarlijk, aangezien er een 12V fan draait? Is het mogelijk dat deze fan vastloopt o.i.d. en er met de warmte, of vonken, de fik erin vliegt?
Of zou het op een andere manier gevaarlijk kunnen zijn?

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Et kan brand gevaarlijk zijn natuurlijk, als et niet goed zit aan gesloten, krijg je vonken en dat veroorzaakt brand, dus alles ff checken of alles goed vast zit (solderen) ;) Moet wel ff zeggen dat et een behoorlijk rotzooiíg is, en niet mooi ;(

Blaad

Verwijderd

ik denk dat je weinig kans hebt op brand, ik zie wel vaker karton in een kast :)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:14

Dentheman

Zie signature

Dat met die regelbare fan, dat kan ook gewoon met een 3weg schakelaar en van je 7 en 12 volt aftappen

Zie ondertitel

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 12:25

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

ik denk dat als je de stof uit de koeler haalt je veel meer resultaat zal hebben :P
want dit is niet echt een goed idee met al die draden in zo'n wirwar door de kast.

-Te huur

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gezien zitten de zijkanten gewoon dicht, dus zie je niks van de dradenwirwar.
Alle draadjes zijn goed afgewerkt, zodat er geen kortsluiting kan komen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zou je het karton niet met een vlamdovende lak kunnen behandelen?

* benoni ziet toevallig dit topic en gooit er even idee tussen O-)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jemig zeg... Wat een afgrijselijk knutselwerk rond je electronica.

Plakband laat los. Vroeg of laat ga je daar dramatische problemen mee krijgen. Investeer in wat krimkous, soldeer de hele boel (kroonsteentjes zijn ook onbetrouwbaar), the works.

Verwijderd

Idd een knutselboel , en oppassen met plakband want je hebt kans dat dat smelt })

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:35
Korton heeft een hogere ontbrandingstemperatuur dan silicum smelt en ook dan soldeer.

Dat betekent dat voordat het karton in de fik wil vliegen al eerst je proc en mobo doorgebrand moeten zijn, aangezien hij dan uitgaat (rook eruit dan doet ie het niet meer) stijgt de temperatuur niet meer en kan er niks in de fik vliegen.

En voor vonkjes hoef je niet bang te zijn, die zijn ook al veel te zwak om brand te veroorzaken, en als er een vonk van kortsluiting komt schakelt je pc zich automatisch uit.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Ik heb ook een oude intern afgebrande PC staan, maar omdat de buitenkant grotendeels staal is is er van de buitenkant weinig van te zien. Lijkt me niet zo snel een bedreiging voor je woning.

Maargoed, de binnenkant wil je ook niet in de fik hebben. Zoals verteld, koop krimpkous en maak het ff fatsoenlijk. Zoals zo vaak in de elektronica, hoe netter, hoe veiliger.

Dit is zeker weten de meest ranzige PC die ik ooit gezien heb :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:25 ]

Verwijderd

Ik denk dat je koeling een heel stuk beter is als je de zooi opruimt en gewoon een fan aan de voorkant plaatst en een aan de boven/achterkant.
Die fanduct heeft nu ook weinig zin, hij zuigt lucht van de cpu weg terwijl de cpu fan de andere kant op blaast.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
vergeet dan ook niet het stof op je koelribben etc. Even een blaas spuitbuis halen óf voorzichtig je stofzuiger erboven houden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 22:10
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 18:18:
Ik denk dat je koeling een heel stuk beter is als je de zooi opruimt en gewoon een fan aan de voorkant plaatst en een aan de boven/achterkant.
Die fanduct heeft nu ook weinig zin, hij zuigt lucht van de cpu weg terwijl de cpu fan de andere kant op blaast.
yep, dat dacht ik ook al..
je fanduct werkt volgens mij nog beter als je die bovenste fan naar binnen laat blazen..
en daarnaast is het gat aan de onderkant van je pringles-bus niet echt bevorderlijk voor de werking van een fanduct.
je verliest hiermee alle luchtdruk door de niet sluitende fanduct en dus grotendeels de werking ervan.

Verwijderd

_/-\o_ voor je knutseltalent :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~th/graphics/misc/mb0088.jpg

Dan krijg je dus zoiets... :/

Verwijderd

Topicstarter
Oei... daar is iets niet goed gegaan :/

Verwijderd

Cole pic _/-\o_.

Brand gevaar ? zover ik weet komt de temp van je cpu toch niet boven de 100°C, ik weet niet wat de brand tempertuur is van kartoen maar ik weet zeker dat je je cpu daarvoor echt niet heet genoeg zult krijgen. Want dan zal je hem zo heet moeten stoken dat die gaat gloeien ;) .

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 16:37:
Normaal gezien zitten de zijkanten gewoon dicht, dus zie je niks van de dradenwirwar.
Alle draadjes zijn goed afgewerkt, zodat er geen kortsluiting kan komen.
Je ziet niets maar het is niet bepaald goed voor je airflow/temperatuur. Gewoon het idee al dat het zo'n rommel zou zijn in m'n kast :r :+ .

</onzin>

• DeSire
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 13:25
Mijn prullebak ziet er netter uit :P

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Wat al eerder werd gezegd: Ruim de boel beetje op.

Dit is niet om je af te zeiken maar dat zal echt een hoop schelen.

Als je nog niet zo goed bekend bent met soderen kan je gewoon ff een zo'n starters paketje halen bij de electronica boer.
Zijn prima setjes om mee te beginnen en om te leren solderen. Zijn helemaal niet zo duur.

En ja krimpkous zou ook heel mooi zijn.

Maar wat de brandbarheid betreft. Ik denk niet dat he zo gevaarlijk is maar ik denk wel dat je bus binnen zeer korte tijd helemaal vuil is aan de binnenkant.
Chips is vettig en dat vet blijft dan ook aan de binnenkant van je bus hangen.

Daar zal stof aan blijven hangen.

Ruim de boel eerst maar beetje op en maak zeker je processor koeler maar ees goed schoon en je zal zien dat het al een hoop gaat schelen.

Good luck

Ach ja..........

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Vind het zelf niet mooi hoe je het allemaal hebt gemonteerd.

Verder vind ik het wel beter als je bij die weerstand een krimpkousje aan monteerd, en bijvoorbeeld stroomplakband om de kroonsteentjes doet. Verder hoef je je volgens mij niet echt zorgen te maken

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

sebastius schreef op 09 mei 2004 @ 16:47:
Jemig zeg... Wat een afgrijselijk knutselwerk rond je electronica.

Plakband laat los. Vroeg of laat ga je daar dramatische problemen mee krijgen. Investeer in wat krimkous, soldeer de hele boel (kroonsteentjes zijn ook onbetrouwbaar), the works.
+10 inzichtvol.

Normaliter zal een PC niet in de fik vliegen, maar jouw knutselwerk verhoogt die kans toch zeker met een factor 10.

Netjes solderen en overal krimpkous gebruiken om het te isoleren.

Macbook Pro

Verwijderd

Ach, ik zou er trots op zijn als dat mijn PC was...

Zon kut bende erin en evengoed stug doordraaien dat ding :D

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 17:16
volgens mij zuigt de fan van je proc juist duz dan heb je tog helemaal ni aan zon bus :? en ik kan ook nie zeggen dat ik het er mooi uit vin zien |:(

Verwijderd

Topicstarter
Na alle reacties :> ga ik maar eens de boel opruimen in de PC.
Ik ga proberen ergens krimpkous vandaan te halen, en ik weet niet of ik de fanduct wel hou.
Ik heb nl. ook al 2 fans in de PC zitten, 1 voor onderin (zuigt lucht naar binnen) en 1 boven achterin (blaast lucht naar buiten). Ook ga ik de CPU-fan schoonmaken.

• thon
  • Laatst online: 25-11 17:16
iemand zei dat je beter krim kous kon kopen, maar waar is dat te koop????

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

thon schreef op 10 mei 2004 @ 17:13:
iemand zei dat je beter krim kous kon kopen, maar waar is dat te koop????
krimpkous... gewoon bij de electronicaboer op de hoek :)

en zo is het voorspeld!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En doe voorzichtig met krimpkousje stoken, met zoveel licht ontvlambaar spul in de buurt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 10-05-2004 17:58 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48

sapphire

Die-hard pruts0r

No way brand gevaarlijk, tis laag spanning. Ik heb trouwens ook een tijd lang Pringles bussen als 80mm fanducts gebruikt en zijn cht super dingen :)
btw. van 1 vonkje vliegt zo'n bus echt niet in de fik hoor, dat weet ik na Nieuwjaar uit ervaring ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk ging het meer om het kartonnen dak van de mod...

Verwijderd

Aaarghh... Kroonsteentjes :r Bah!

Verwijderd

WOW ik heb nog nooit zo'n lelijke zooi gezien als deze mod :)

Karton, plakband brrrr.... en kroonsteenjes 8)7

Deze kast/mod is zo verschrikkelijk dat ik het eigenlijk toch weer mooi vindt, en krijgt daarom een ere plaatsje in mijn image gallery _/-\o_

ps. mocht je nog inspiratie krijgen om andere zaken in of rond je huis te gaan modden dan kan een extra investering van 5 euro voor een brandmelder zeker geen kwaad. >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 13:23 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:47
Haha meesterlijke mod... doet me hieraan denken:

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/ashen1/ashen/menu/build/boxed.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/ashen1/ashen/menu/build/computer2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door BarôZZa op 15-05-2004 15:54 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
zo als ik het bekijk, ben ik blij dat je niet mn buurman bent :P

of het brandgevaar oplevert is nog maar de vraag, maar beter safe than sorry...
iig, het karton zal niet zo snel vlam vatten, maar gezien het echt een rommeltje is in je pc zou ik niet aandurfen om naast je te wonen :)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Nog een tip, gebruik geen elastiek in je kast om kabels bij elkaar te binden...

Deze drogen namelijk uit en zullen uiteindelijk uit elkaar vallen. Als er dan zo'n gedeelte op een videokaart valt (heet!) kan het wel eens gaan liggen smeulen enzo....

• LeX-333
  • Laatst online: 21-11-2016
sapphire schreef op 10 mei 2004 @ 18:03:
No way brand gevaarlijk, tis laag spanning. Ik heb trouwens ook een tijd lang Pringles bussen als 80mm fanducts gebruikt en zijn cht super dingen :)
btw. van 1 vonkje vliegt zo'n bus echt niet in de fik hoor, dat weet ik na Nieuwjaar uit ervaring ;)
Dit is dus onzin, een soldeerpistool wordt heet door de tip kort te sluiten met een paar honderd millivolt, maar wel met een flink amperage. Ik heb hier nog een olivetti m400 (een 8086 :P ) staan, daar wordt het moederbord gevoedt met een tweetal stevige startkabels. Met die bak heb ik (ok expres, maar toch) met minder gerommel een flinke fik veroorzaakt. Dus ik zou al die karton rommel en die losse draadjes maar snel weghalen als ik jou was, zeker omdat het vet van die pringles bus in combinatie met karton ook nog eens extra brandgevaarlijk is. Zeker als zo'n draadje per ongeluk de rand van je kast raakt (of er tussen komt te zitten bij het dichtschroeven) kan de boel zomaar kortsluiten en in de brand vliegen. Verder betwijfel ik het nut van al die zooi, aangezien een normale case-fan volgens mij beter koelt. En anders kun je altijd met een Dremel een gat in de zijkant van je kast maken boven de proc en daar een case-fan plaatsen.

Verder raad ik iedereen die zich met dit soort grappen bezig houdt aan om altijd een poederblusser binnen handbereik te hebben, en ALTIJD de 220 van zo'n project te halen als je weggaat. Brand is echt het kutste wat je zo ongeveer kunt hebben in je huis.

Too many people, making too many problems

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 22:10
LeX-333 schreef op 15 mei 2004 @ 22:03:
Verder raad ik iedereen die zich met dit soort grappen bezig houdt aan om altijd een poederblusser binnen handbereik te hebben, en ALTIJD de 220 van zo'n project te halen als je weggaat. Brand is echt het kutste wat je zo ongeveer kunt hebben in je huis.
offtopic:
en al helemaal als je ook nog eens een poederblusser hebt.
mag je daarna urenlang gaan schrobben, omdat dat poeder niet zo makkelijk weg te halen is... :X
kan je beter voor een duurdere schuimblusser gaan. ;)

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 17:48

bladebla

<Piéééép>

NewbieNeo schreef op 15 mei 2004 @ 22:09:
[...]

offtopic:
en al helemaal als je ook nog eens een poederblusser hebt.
mag je daarna urenlang gaan schrobben, omdat dat poeder niet zo makkelijk weg te halen is... :X
kan je beter voor een duurdere schuimblusser gaan. ;)
offtopic:
Maar als ik de keus heb uit die twee, blus ik hem toch liever met poeder dan met schuim, waar water in zit B)

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

Je kabels wegwerken is een kleine klus, zorg dat je met zo min mogelijk draden uit de voeding alle apparaten kan aansluiten en bind die evt met kleine tie rips bijelkaar. De rest van de kabels (bij mijn enermax zijn dat nogal wat :s) achter je 5 1/4 bays duwen en vastzetten met tie rips. Fan duc scheelt best veel in temp dus is zeker niet nutteloos, bij mij scheelt het 5 graden. Makkelijkste is om aan de achterkant van de kast (waar vaak ruimte voor extra fan zit) een gat te maken en daar een buis te maken naar je cpu cooler met 90 graden bocht. Dan hoef je alleen te zorgen voor goede outtake maar daar zorgt je voeding ook wel voor.

Verwijderd

offtopic:
Met een poederblusser kun je (bijna) alle aparatuur in de buurt ook af schrijven

Mooi of niet mooi, als het maar werkt. (maar het oog wil soms ook wel eens wat ;) )

Anyway, ik denk dat het met brandgevaar wel meevalt, al moet je wel ff wat doen aan die tape!!

• Mr.Nonflex
  • Laatst online: 18-01-2021
[quote]BarôZZa schreef op 15 mei 2004 @ 15:54:
Haha meesterlijke mod... doet me hieraan denken:

Is die amiga 600 te koop?

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

bladebla schreef op 15 mei 2004 @ 22:21:
[...]

offtopic:
Maar als ik de keus heb uit die twee, blus ik hem toch liever met poeder dan met schuim, waar water in zit B)
[ook offtopic] beter is een co blusser, geen water wel erg koud en blust prima. Of als je er nog een kan krijgen een oude halonblusser die zie je hier en daar nog in serverruimtes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 18:18:
Dat heb je helemaal gelijk in, en ik heb nu de fanduct maar weggehaald.
Ik heb nog geen beschikking over krimpkous, dus zitten de kabels met tie-wraps bij elkaar gebonden.
Heatsink en fan zijn ontstoft (dat was de moeite ;) ) en er zit bovenin een fan die warme lucht wegblaast.

Edit: Voor degenen die nog geinteresseerd zijn in een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/nieuweindelingpc.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 12:38 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In de Kijk! van eind vorig jaar stond een artikel over hoe onwaarschijnlijk bepaalde dingen uit films waren. In de top drie stond het ontstaan van een vonkenregen in electronica (in computergeleide circuits althans). Om vonken te maken heb je nl. echt wel wat meer nodig dan die paar voltjes die over je mobo gaan :)

goed opletten op je voeding dus :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Kijk dat ziet er beter uit! Heb zelf net op 'm'n ouwe cellie een p2 passief koelblok gezet met een 80mm voeding fan erop. Heerlijk stil en koud :). Als ik me cam weer heb zal ik wel eens fototje maken. Maybe maak ik nog een fanduct en ff kijken hoe ver die celeron wil. Vroeger draaide hij altijd 600@944 met een alpha cooler maar die maken zoveel herrie.
Pagina: 1