Toon posts:

[maya5] Geen mental-ray?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Maya Unlimited 5.0.1 via de factulteit Bouwkunde van TU/d, alleen er zit geen mental-ray in. Ik vind veel plaatsen waar staat dat mental-ray gratis is enzo, maar ik kan echt NIET vinden hoe ik er aan moet komen.

Iemand een idee waar ik het vandaan haal? Of, als het er wel in zit, waar in het vind?

Verwijderd

Je moet de plugin aanzetten staat bij:

window -> Setting/Prefrences -> Plug-in Manager
Daar moet je ff Mayatomr.mll op loaded en autoload zetten.
Andere handige plug-ins zijn VectorRender.mll en DWGTanslator.mll als je van Maya naar acad wil exporteren.

Ook bezig je Kas in maya te zetten of ben je geen eerstejaars?

Verwijderd

Topicstarter
Yes ik ben ook eerstejaars ja. Ik had laatst de kas al gemaakt voor de TO&I workshop, maar had te weinig detail erin vond ik zelf. En dinsdag hebben we tussenpresentatie dus ik ben ff aan het buffelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is trouwens gelukt met mental-ray.

Doe je zelf ook BSc2 nu? Heb jij misschien nog wat handige tips om die kas er enigzins realistisch uit te laten zien?

Verwijderd

Ik heb net ff je detail en kas bekeken op infobase. Het zou idd mooi zijn als je de details ook in ge grote model zet dat maakt het al snel veel levendiger. Verder zou ik je ondergrond niet grijs maken, probeer met een noise texture een beetje een gras look te creeeren.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12
wil je kas er realistisch uit laten zien dan kan je beter meer tijd besteden aan je model. Het is zeker niet zo dat je met mental ray altijd mooie plaatjes krijgt! Zeker niet in zo'n kort tijdsbestek. Een goede belichting met een "zon" lamp die schaduw werpt, en enkele andere lampen die je model algemeen verlichten kom je al een eind (zogenaamde 3punts belichting, BsC1)
Verder krijg je in BsC4 Mental ray uitgelegd

Een Mede bouwko

tja...

Verwijderd

Topicstarter
Hey die site ArchiSan komt me erg bekend voor :) Ziet er goed uit!! Ik ben ook heel graag met Maya bezig voor bouwkunde, maar het render gedeelte heb ik echt nog niets van geleerd wat ik heel jammer vind.

Ik heb al geprobeerd met domeGI een globale lichtinval te creëren, maar dan krijg ik heel hoge rendertijden, en dan heb ik geen raytracing waardoor glas er niet beter op wordt.

Als ik die domeGI gebruik gaat mijn materiaal er meteen wel heel realistisch uitzien!!! Waardoor komt dat eigenlijk? Door de hoeveelheid lichten? Of de kleur van het licht?

De SkySimulator van TO&I heeft ongeveer hetzelfde probleem... Het geeft een leuke achtergrond en lichtinval, maar de renders zien er kwalitatief waardeloos uit.

Hoe heb jij bijvoorbeeld die renders gemaakt van die toren? Met die wolkjes op de achtergrond? Hoe kun je zoiets makkelijk maken? En ook dat licht binnen het gebouw ziet er echt goed uit!

Sow het zijn wel veel vragen, maar misschien heb je wel even om er een paar te beantwoorden :)

• Sander0105
die toren met die wolkjes is gewoon met de standaard renderer van MAYA gemaakt. Ik heb een raytrace-schaduw werpende directional light + 6 pointlights die in de ruimte om het gebouw heen staan. Door deze verschillende kleuren te geven kan je meer diepte creeeren (dus bv. heel licht groen, licht paars etc.) Deze pointlights zijn heel zwak en werpen geen schaduw. Het voordeel hiervan is dat het snel renderd.
Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook de skysim uitbreiden met losse pointlights

tja...

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar haal je dan die wolkjes achtergrond vandaan?

En die lampen buiten, zorgen die ook voor het licht binnen?

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 13:07
Als ik even voor de heer Sander0105 mag antwoorden :Y)

Die wolken zijn een texture, en die haal je bijvoorbeel hier vandaan.

• Sander0105
Splash schreef op 09 mei 2004 @ 18:11:
Als ik even voor de heer Sander0105 mag antwoorden :Y)

Die wolken zijn een texture, en die haal je bijvoorbeel hier vandaan.
Klopt :) in dit geval is er een halve bol om de scene heen geplaatst waar die lucht op zit.

Wat betref de binnenverlichting: Doordat je de pointlights geen schaduw laat werpen verlichten ze ook binnen. De directional light buiten die verzorgt de schaduwen.

tja...

Pagina: 1