nieuwe mobo -> format? iets tegen te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Clarissa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 09:24
me ouwe mobo is kapot (ECS), nu krijg ik een nieuwe (betere A7N8X) maar ik heb 90 GB aan werk op me HDD staan, als ik me nieuwe mobo erin gooi moet ik toch formatteren? of is er iets te doen zodat dat niet hoeft?
thx voorr de reacties alvast :>

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
vaak kan je gewoon met het nieuwe moederbord opstarten.

en anders opstarten in veilige modus en alle drivers die je ziet verwijderen en dan opnieuw opstarten.

als je XP of 2k gebruikt kan je in veilige modems misschien sysprep gebruiken.
staat op de je windows CD.
wat dat programa doet is windows zo zetten dat het nog niet voor een bepaald systeem is geconfigureerd. na het opstarten heb je dus eigenlijk een schone nieuwe windows installatie maar dan met alle je programa's nog

een andere mogenlijk als je windows 98 heb is de naam van de windows map even veranderen (met een opstart disk) en dan gewoon windows opnieuw installeren

[ Voor 60% gewijzigd door Countess op 09-05-2004 15:23 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Hoe groot is je huidige HD ?

En hoeveel vrije ruimte heb je ?

En kun je niet via b.v Partition Magic een partitie aanmaken b.v D: en daar je
allerbelangrijkste data neerzetten en dan c: formatteren ? ;)

Of heb je echt 90 Gb aan onmisbare data ?

Verwijderd

Ik zou zelf tog formatteren, desnoods maak je even een backup van je bestanden op een of andere manier.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Je PC zal niet gelijk in de fik vliegen als je niet formatteert, maar om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk conflicten ontstaan en je de beste prestaties hebt is het wel aan te raden om Windows opnieuw te installeren. Maar dat kan ook nadat je die nieuwe moederbord er al in hebt zitten :)

The devil is in the details.

• Clarissa
hij is 120 GB
te weinig ruimte dus...
daarbij komt ook nog Windows en programmas (die ik wel op cd heb)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Clarissa schreef op 09 mei 2004 @ 15:28:
hij is 120 GB
te weinig ruimte dus...
Niet genoeg ruimte :? Maak een partitie van 10 GB aan voor Windows en hou de rest voor je programma's endergelijke, dan hoef je alleen maar die kleine partitie te formatteren en daar weer Windows op te zetten :)

The devil is in the details.

• Clarissa
Die 90 GB is onmisbaar politie bestanden en dergelijke omdat ik een vrouw ben heb ik niet zo heel veel verstand van computers.. en wil niet nog een hdd kopen maar toen ik deze moederbord erin deed moest ik formatteren, kreeg blauwe scherm error, maar toen had ik maar 30 gb aan data en had ik alles dus op 2e partitie gezet

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:08
Inderdaad, zo doe ik het ook altijd. Heb een C partitie van 5.5 Gb. Zo heb je met formatteren geen centje pijn...

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 18:07
Probeer nou eerst maar gewoon te booten, ik acht de kans groot dat'ie het gewoon wel doet. Als je problemen krijgt (meestal in de vorm van BSODs tijdens het booten) kun je altijd nog overwegen om een herinstallatie te doen over je oude windows heen.

En anders heb je aan een partitie van 1.5GB al genoeg om windows te installeren, lijkt me dat je nog wel zoveel ruimte vrij hebt. Zeker als je de oude windows install eraf gooit :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Clarissa schreef op 09 mei 2004 @ 15:28:
hij is 120 GB
te weinig ruimte dus...
Je kan toch proberen om minimaal 60 Gb vrij te krijgen door onnodige programma's
te verwijderen.

Desnoods jou schijf in een andere machine ?

Vervolgens je "echt" onmisbare data op de vrij gemaakte partitie zetten.

Red je het dan nog niet dan zou ook evt. als je een CD / DVD brander hebt het nodige op die manier kunnen opslaan ?

Hierna C: formatteren en daarna moederbord wisselen.

Dan begin je met een lege C: en je weet 100 % zeker dat je alle data veilig op D:
hebt staan en of op CD's en DVD's ?

[ Voor 9% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-05-2004 15:43 ]

• Countess
omdat ik een vrouw ben heb ik niet zo heel veel verstand van computers..
ik vind nou niet echt dat het een direct uit het ander voort komt, maar ok

je kan bij je pc-boer ook tijdelijk een HD "lenen" (tijdelijk kopen eigenlijk) daar de data opzetten dan je oud hd formateren windows installere en dan je data er weer op zetten en dan die nieuwe hd weer terug brengen (mag ALTIJD binnen 2 weken, zonder opgaven van reden)

maar waarom moet je zowizo formateren
gewoon een nieuwe installatie van windows beginnen.
dat kan makelijk zonder format. hooguit dat je de namen van de oude windows/programs /documents-settings map moet veranderen.

maar voor je nou allemaal moeilijk gaat doen, probeer gewoon wat er in mijn eerst post stond. grote kans dat het gewoon werkt en er niks aan de hand is.
en zeker na het verweideren van alle drivers dan wel het runnen van sysprep is er zo goed als geen verschil met een nieuwe installatie van windows op het feit na dat all je programas nog geinstalleerd zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Countess op 09-05-2004 15:44 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:09
Countess schreef op 09 mei 2004 @ 15:40:
... en dan die nieuwe hd weer terug brengen (mag ALTIJD binnen 2 weken, zonder opgaven van reden)
Pfff, wat een onzin.
Dit geldt alleen voor internet aankopen, en dan moet het product in ongeopende verpakking geretourneerd worden.
Dus ik vraag me af hoe jij alle data door dat anti-statische zakje wil proppen. :{

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon een wininstall erover heen zetten zonder te formatteren?

Gooi je alleen je windir weg maar de rest van je documenten blijven gewoon op je hdd staan.
Dan kun je het backuppen en vervolgens evt een volledig schone install doen :)

• Countess
delict schreef op 09 mei 2004 @ 18:42:Pfff, wat een onzin.
Dit geldt alleen voor internet aankopen, en dan moet het product in ongeopende verpakking geretourneerd worden.
Dus ik vraag me af hoe jij alle data door dat anti-statische zakje wil proppen. :{
lol, ik heb het al vaken gedaan dus ik weet niet waar je het over hebt.
ALLE aankopen in nederland mag je binnen 2 weken terug brengen met bon, zolang het product maar niet geschadigt is. (is dit wel het geval kan je of ruilen of rma aanvragen)
vraag het anders zelfs fff in de winkel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt gewoon Windows opnieuw over de bestaande installatie heen installeren :z

Dit is wel erg basic, topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.