Cigarette + Coffee = Breakfast of champion
probeer bij maquettes zoveel mogelijk op een "werkelijke" ooghoogte te fotograferen. ook je maquette buiten in de zon plaatsen helpt.
Wat voor een camera gebruik je?
ps: doe je bouwkunde in delft?
Wat voor een camera gebruik je?
ps: doe je bouwkunde in delft?
tja...
Het ligt er een beetje aan wat je wil bereiken. Als je artistieke plaatjes wil maken waarbij je een klein onderdeel van de maquette centraal stelt en de rest een beetje wil laten 'wegblurren', dan is de macro stand vaak een aardige oplossing. Je camera neemt dan een relatief grote diafragma-opening (kleine f-waarde) waardoor de sluitertijd lekker kort wordt (kun je vaak nog e.e.a. uit de hand schieten) en de scherptediepte klein. Zo is je onderwerp scherp maar alles wat ervoor en erachter zit niet. Zie hierover ook de diverse Macro-topics.GrittyKitty schreef op 09 mei 2004 @ 15:14:
Is er een speciale techniek om maquett te fotografren met gewon digicam? Ik wet dat er in TU Delft speciale fotografische afdeling met 'huge' apparaat die dit kunnen, maar voor particulier thuis....
Had met macro geprobeerd, maar de resultaat is niet echt bevredigend.
Als je meer een technische foto wil maken waarop alles lekker scherp is, kom je in ieder geval niet onder het gebruik van een statief uit (bij macro is dat overigens ook zeker aan te raden!). Je zal dan namelijk willen fotograferen met een kleine diafragma-opening (zeg iets tussen f/8 en f/22) waardoor de sluitertijden langer worden. De scherptediepte wordt echter ook groter, waardoor je een groot deel van de maquette of zelfs de hele maquette in één keer scherp kan krijgen. Maar zoals gezegd: zonder statief ben je dan echt nergens.
Edit:
Een verhaal apart is natuurlijk belichting, dit kun je ook ofwel artistiek, ofwel technisch aanpakken. Zelf probeer ik dit soort dingen meestal gewoon in daglicht te fotograferen. Daglicht=veel licht, dus minder kans op bewegingsonscherpte als gevolg van lange sluitertijden en je hebt meestal wat minder gelazer met je witbalans (zelf fotografeer ik (nog) analoog, dus makkelijk aanpassen is er meestal niet bij
[ Voor 23% gewijzigd door koraks op 09-05-2004 17:19 ]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Wat ook leuk is voor het accenturen van zaken in de fotos is spelen met schaduwen. Dus je neemt een goede halogeenlam (bureaulamp) en een goed stuk wit karton om het licht indirect te doen schijnen en om schaduwen te maken.
Wel, als het grote schaal model is niet zo'n probleem. Lastig is als het om stedebouw model gaat. Zal effe zoeken of ik een oude foto kan terugvinden, zo niet maak ik wel een nieuwe. Btw, thanx voor alle tips.
PS: zit niet meer in TUD, een kennis wel. Dus als ik lang komt, zoek ik maar meteen een voorbeeld, daarna zet ik hem hier. Kunnen jullie het voorbeld zien. Duurt wel ff een tijdje.
PS: zit niet meer in TUD, een kennis wel. Dus als ik lang komt, zoek ik maar meteen een voorbeeld, daarna zet ik hem hier. Kunnen jullie het voorbeld zien. Duurt wel ff een tijdje.
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion