Toon posts:

Warmte A/V receiver (Marantz sr7400)

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds het moment van aanschaf van me SR7400 receiver valt het me al op dat deze zeer warm wordt (heet zelfs). Zo warm zelfs dat me ik na het afspelen van een film me hand niet meer comfortable boven op de receiver kan leggen. Nu heb ik met een thermometer geprobeerd de tempratuur te meten boven op de receiver en deze komt uit zo rond de 45 graden. Dit is dus bovenop de receiver - ik wil me niet eens voorstellen hoe warm de electronica binnen in de receiver zelf wordt.

Omdat ik al eerder het probleem had met het uitvallen van het geluid in digitale modus op deze receiver heb ik toendertijd tijdelijk voor vervanging een sr7300 van marantz gekregen. Deze werd amper warm, zeker in vergelijking met de straalkachel die de sr7400 lijkt te zijn.

De receiver staat volkomen vrij zoals in het boekje van matantz staat aangegeven, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb weinig ervaring met A/V receivers dus ik vraag me af zijn deze temperaturen normaal zijn voor A/V receivers.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 12:00
Welke speakers?
Hoe hardt staat het zooitje?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

En wat voor impedantie hebben je speakers ? Niet toevallig een zware passieve sub aangesloten, of 2 speakers parallel op 1 kanaal ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Erg apart, ik ben in het bezit van een SR7300 en die wordt zeker niet zo warm als jij beschrijft.

Nu kan de aparatuur best wat warmte hebben, echter lijkt mij die temperatuur die jij beschrijft niet echt normaal en ik zou haast denken aan een produktie fout. Het lijkt mij sterkt dat de SR7400 zo gebouwt is dat hij flink heter hoort te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Animal schreef op 09 mei 2004 @ 14:59:
Welke speakers?
Hoe hardt staat het zooitje?
Als speel ik niks af wordt de receiver net zo warm. De warmte loopt gewoon langzaam op en na ongeveer een uur of twee uur zit de receiver rond de 45 graden. Ik heb er op dit moment maar twee speakers aanhangen (2 mission M34's) maar ik durf er vanuit te gaan dat als ik niets aansluit de receiver net zo warm wordt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gok erop dat de bias stroom verkeerd staat afgesteld, waardoor de versterker in klasse A opereerd i.p.v. klasse AB.

Verwijderd

Ik heb ook een sr7300 en deze wordt niet echt warm dus er zal wel een fabrieksfout in hebben gezeten. Zeker als je amp uitvalt dan is er iets mis.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 02:28
Ik heb hier ook een SR7400 en aan de linkerkant wordt ie inderdaad vrij warm (niet heet, gewoon lekker warm). Links is dan ook de plaats waar de voeding zit. Rechts wordt 'ie een stuk minder warm.

edit:

Ik heb het net nog even de temperatuur opgenomen met een thermometer en boven de voeding is de lucht zo'n 36'C.

[ Voor 27% gewijzigd door Access op 09-05-2004 16:18 ]

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik heb een 4300, en die wordt ook verdomd heet, maar alleen na lang, hard spelen en dat is dan ook vooral te wijten volgens mij aan de impedantie van mijn speakers (4 ohm)... Hij durft dan ook wel eens *klik* doen en even "uitvallen". Maar met de komst van de MA-500's zal dit rap opgelost geraken.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je in het menu wel al je andere speaker uitgezet? Je hebt er mar twee, dus de rest moet je dan uitzetten. Anders kunnen de amps hun vermogen natuurlijk niet kwijt en wordt alles in warmte omgezet.

Ik heb een SR-5200, en deze staat in een kastje (heel krap), en met een CD-5400 erop. Dit wordt wel redelijk warm (impedatie speakers is minimaal 3,8 Ohm), maar het gaat prima.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op 09 mei 2004 @ 20:34:
Heb je in het menu wel al je andere speaker uitgezet? Je hebt er mar twee, dus de rest moet je dan uitzetten. Anders kunnen de amps hun vermogen natuurlijk niet kwijt en wordt alles in warmte omgezet.

Ik heb een SR-5200, en deze staat in een kastje (heel krap), en met een CD-5400 erop. Dit wordt wel redelijk warm (impedatie speakers is minimaal 3,8 Ohm), maar het gaat prima.
Als er geen belasting is op die andere kanalen, wordt er ook geen vermogen op gezet hoor. ;)

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GaMeOvEr schreef op 09 mei 2004 @ 20:52:
[...]

Als er geen belasting is op die andere kanalen, wordt er ook geen vermogen op gezet hoor. ;)
Hmm, daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben 8)7 . Maar je weet maar n nooit, voor de zekerheid toch maar ff checken ;)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij is dat normaal. Ik heb een Pioneer vsx908rds (5*100W van ca. 3 jaar oud) en die verbruikt 100W als ie aan staat - ook als alles dicht staat. Dat voel je ook aan de warmte die afgegeven wordt. Ik heb het verbruik gemeten met een hiervoor bedoelde meter.

Zo'n ding moet je goed geventileerd opstellen (staat ook in de handleiding), er mag niks bovenop staan. En als je na een jaar niet wil schrikken van de stroomrekening moet je 'm uit of in standby zetten als je 'm niet gebruikt.

Het lijkt veel, 100W rustverbruik. Maar een goede klasse A-B stereo van hetzelfde uitgangsvermogen zal ook al gauw 20-40W in rust verbuiken en in die av receivers zitten natuurlijk 5 versterkers ipv 2, en nog een hele bak extra elektronica (dsp's, tuner enz).

Joop

Verwijderd

ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en gewoon ff contact opnemen met marantz (benelux).

klik maar:
http://www.hifi.nl/importeursoverzicht.php?impid=15

Verwijderd

offtopic:

((Wim K, ik probeer al een tijdje private message naar je te sturen maar krijg niet door hoe 8)7

in ieder geval: Ik hoop dat je misschien contact met mij op kunt nemen, aangezien ik al een tijdje met probleem zit tussen p4p800 en club3dradeon9700 pro, icm 2x512 pc-3200 twinmos..het exact zelfde systeem als jij zag ik in je topic. Ik hoop hier snel een oplossing voor te kunnen hebben, en aangezien jij ook problemen had, kan jij me misschien helpen? ))

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 12:11:
offtopic:

((Wim K, ik probeer al een tijdje private message naar je te sturen maar krijg niet door hoe 8)7

in ieder geval: Ik hoop dat je misschien contact met mij op kunt nemen, aangezien ik al een tijdje met probleem zit tussen p4p800 en club3dradeon9700 pro, icm 2x512 pc-3200 twinmos..het exact zelfde systeem als jij zag ik in je topic. Ik hoop hier snel een oplossing voor te kunnen hebben, en aangezien jij ook problemen had, kan jij me misschien helpen? ))
Dit is idd behoorlijk " 8)7 ". Hoe kun je een PC me vergelijken met een AV-amp! twee heel verschillende dingen die nu werkelijk niets met elkaar te maken hebben.... Bovendien is dit topic al meer dan twee weken oud en ik neem dan aan dat het probleem opgelost is.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 21-05-2004 12:16 ]

Verwijderd

Ik heb ooit de SR7200 gehad, en die werd ook behoorlijk warm.
Heb nu de Harman Kardon AVR-5550 en die wordt ook redelijk warm, maar nog niet zo warm dat de koeler die er in zit in actie is gekomen.

En ik heb er niet echt moeilijke speakers op aangesloten.

Ik denk dat het redelijk normaal is, het ene apparaat wordt nu eenmaal wat warmer dan het andere :)

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:03
ik heb een sr4300 die na een tijdje spelen (ook op -20dB bijvoorbeeld) ontzettend heet wordt. Idd dat je je hand er niet op wil leggen. Kunnen de componenten het allemaal wel aan?
Pagina: 1