Toon posts:

Maxtor HD niet herkend door cfdisk (suse/knoppix)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mn 40 GB hd Maxtor D740X-6L overgezet van mn gewone pc naar mn oude pentium 1. Op die laatste pc heb ik de BIOS al geupdate en na veel proberen met IDE aansluitingen heb ik het voor mekaar dat de BIOS hem herkent als device. Nu wil ik de schijf gaan gebruiken voor mn fileservertje, maar in Suse en Knoppix kan ik em niet partitioneren. CFDISK kent alleen mn kleine harddisk waarop Linux staat. In Knoppix wordt de Windows-partitie wel herkend, want ik kan de oude Windows bestanden die erop staan wel lezen, maar niet verwijderen.

Is die harddisk gewoon te 'nieuw' voor mijn oude Pentium 1 of is er nog een andere oplossing om hem te kunnen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Kick,

Misschien hoort ie eerder in NOS thuis...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ten eerste mag je pas topics omhoogkicken wanneer ze zover zijn uitgezakt dat ze uit de topiclisting zijn verdwenen. In de meeste subfora is dat dus na minimaal 24 uur, zo ook hier in OM :) Zo wordt o.a. tegengegaan dat men elk minuut zijn/haar topic zit omhoog te kicken, wat uiterst irritant kan overkomen. Zie verder ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) voor de gedragscode hier op GoT (wat overigens in het algemeen ook geldt voor de andere fora/communities van enig niveau op het Internet) ;)

Terugkomend op je probleem. Dit kan inderdaad een NOS-aangelegenheid zijn, maar om definitief uit te sluiten dat het aan de hardware ligt: wat doen bijvoorbeeld FDISK, Ranish en PartitionMagic met de harddisk? Als ze allemaal ook problemen mee hebben, dan moet je het in de hardware-hoek zoeken :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 10-05-2004 09:09 ]

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:52
Zit het probleem niet al in de BIOS?

Kan je hem daar wel goed zien met de juiste instellingen?
Ik heb ook een keer een BIOS moeten flashen omdat een grotere hardeschijf niet gezien kon worden.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 10 mei 2004 @ 09:01:
Ten eerste mag je pas topics omhoogkicken wanneer ze zover zijn uitgezakt dat ze uit de topiclisting zijn verdwenen. In de meeste subfora is dat dus na minimaal 24 uur, zo ook hier in OM :) Zo wordt o.a. tegengegaan dat men elk minuut zijn/haar topic zit omhoog te kicken, wat uiterst irritant kan overkomen. Zie verder ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) voor de gedragscode hier op GoT (wat overigens in het algemeen ook geldt voor de andere fora/communities van enig niveau op het Internet) ;)
Sorry, misschien iets te ongeduldig. Ik dacht aan 1 keer kicken per dag (dit was dus mijn kick voor vandaag)
Terugkomend op je probleem. Dit kan inderdaad een NOS-aangelegenheid zijn, maar om definitief uit te sluiten dat het aan de hardware ligt: wat doen bijvoorbeeld FDISK, Ranish en PartitionMagic met de harddisk? Als ze allemaal ook problemen mee hebben, dan moet je het in de hardware-hoek zoeken :)
Welke FDISK bedoel, in Linux wordt ie niet herkend. Moet PM geinstalleerd zijn om daarmee te kunnen testen? Want ik heb op de bewuste pc alleen Suse staan en geen Windows, in een andere pc (met Windows) wordt ie wel normaal herkend.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
s_broekhoven schreef op 10 mei 2004 @ 09:06:
Zit het probleem niet al in de BIOS?

Kan je hem daar wel goed zien met de juiste instellingen?
Ik heb ook een keer een BIOS moeten flashen omdat een grotere hardeschijf niet gezien kon worden.
Ik ben niet zo heel goed thuis in dit soort dingen, maar bij het opstarten geeft ie wel aan dat de Maxtor wordt herkend als Secondary Slave (terwijl ik hem toch op master heb staan en de cd-rom op CS :S). Is er nog een andere manier om te checken of ie echt goed wordt herkend?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die van Windows. Kun je vinden in 9X bootflops :)
Moet PM geinstalleerd zijn om daarmee te kunnen testen?
Hoeft niet, ik doelde eerder op PM bootdisks :)
in een andere pc (met Windows) wordt ie wel normaal herkend.
OK, dan ligt het dus niet aan de HDD, maar aan de oude P1 PC waaraan je de HDD wil ophangen.

Loop eens de FAQ van dit subforum in grote lijnen na om jouw probleem te troubleshooten: OM FAQ / Beleid. Kijk met name onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en "Wat is de grootste harddisk die ik in mijn PC kan doen?" :)
Pagina: 1