geluid vervormt -> mp3-codec brak?

Pagina: 1
Acties:

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hey,
Op een vers geinstalleerde Xp-machine zit ik met het volgende.
Mp3-tjes willen niet goed afgespeelt worden, gedurende het hele nummer zitten er een groot aantal piepjes/kraakjes etc doorheen.
Ik had al een andere geluidskaart geprobeerd, maar die doet exact hetzelfde, en aangezien ik er met .wav-jes geen last van heb, lijkt het me dat er iets niet goed zit in de mp3-codecs.
Echter ik ben al even aan het zoeken geweest, maar is het op een of andere manier ook mogelijk om een andere codec te installeren?
Ik had de oude, standaard XP, codec al een keer verwijderd, maar (na een hoop gezeur tijdens het opstarten en na het opnieuw installeren) verhelpt dit niet het probleem.

Iemand goede suggesties?

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Doen die mp3's het dan wel op een andere pc?
Of heb je die net gedownload?
Heb je het al met winamp geprobeerd? Dat is er speciaal voor gemaakt he. Dat werkt eigenlijk altijd.

• MadMurdock
  • Niet online
Nah het werkt dus juist níet met winamp/mediaplayer. Als ik de mp3's afspeel met een programma met zn eigen codecs (VLC media player, Magix Media Manager, Sonique, FooBar) dan draaien ze wel soepel.
Ik heb inmiddels ook zowel de LAME als Fraunhofer mp3 codecs geinstalleerd, maar allebei geven ze dezelfde vreemde piepjes/kraakjes in de muziek..

[ Voor 6% gewijzigd door MadMurdock op 10-05-2004 16:40 ]

Verwijderd

Bij mij lag dit probleem aan de 11B ontvanger van Sweex. Misschien zijn er ook andere kaarten in jouw computer die de storing veroorzaken (of drivers) van apparatuur die niets te maken hebben met geluid o.i.d.

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Als je meerdere codecs geinstalleerd hebt dan kiest windows er een. Dus als die "rotte" codec geinstalleerd is naast de fraunhofer codec, dan kan het zijn dat windows nog steeds de "rotte" codec kiest. In de "device manager" bij "sound video and game controllers" kun je de geinstalleerde codecs bekijken en eventueel een priotiteit toekennen.

Too many people, making too many problems

• MadMurdock
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 10:47:
Bij mij lag dit probleem aan de 11B ontvanger van Sweex. Misschien zijn er ook andere kaarten in jouw computer die de storing veroorzaken (of drivers) van apparatuur die niets te maken hebben met geluid o.i.d.
Mja ik zou even kunnen kijken, alhoewel dat nog niet zal meevallen.. Opzich zit er momenteel alleen nog een netwerkkaartje en een videokaart in.
LeX-333 schreef op 10 mei 2004 @ 11:39:
Als je meerdere codecs geinstalleerd hebt dan kiest windows er een. Dus als die "rotte" codec geinstalleerd is naast de fraunhofer codec, dan kan het zijn dat windows nog steeds de "rotte" codec kiest. In de "device manager" bij "sound video and game controllers" kun je de geinstalleerde codecs bekijken en eventueel een priotiteit toekennen.
Ja dat weet ik, ik heb ze beide eens de prioriteit 1 gegeven en de andere uitgeschakeld. Maar zoals gezegd, ze geven dus beide van dat brakke geluid :/

• MadMurdock
  • Niet online
Mja even een kickje.. Inmiddels FooBar geïnstalleerd, werkt over het algemeen redelijk goed, maar nog niet alle piepjes/kraakjes zijn weg.

Gewoon in winamp en mediaplayer afspeken lukt met beide codecs (LAME en Fraunhofer) niet (prioriteit op 1 gesteld in beide gevallen).

Verder nog geprobeerd om wat interrupts te wijzigen. Dat lukt in zoverre dat de bios de apparaten netjes een ander interrupt geeft. In windows geeft die ze wat anders aan, maar volgens mij moet dat geen probleem zijn. Maar dat hielp dus ook niet :(

k Zou nog wat andere drivers kunnen proberen, alhoewel ik van de geluidskaart al 2 verschillende heb geprobeerd. En zoeken naar brakke drivers in t algemeen lijkt me n beetje een ondoenlijke klus :/

Heb nu eigenlijk ff niet zoveel ideeen wat ik nog kan proberen, dus.. graag nog wat suggesties ;)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 13:39
misschien de southbridge koelen ? als het een onboard chip is dan helpt dat iig wel

LinkedIn
BlackIntel

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Je hebt nog niet verteld of de mp3 bestanden op een andere PC wel foutloos afspelen. Volgens het aloude garbage-in --> garbage-out principe kunnen verminkte bestanden nooit correct worden weergegeven.
Decodeer eens een paar problematische tracks naar .wav met lame --decode. Brand deze desnoods naar CD-audio en luister op een hifiset. Alleen op die manier kun je met enige zekerheid de oorzaak van het probleem vaststellen.
Het hele verhaal over codecs is overigens bs. De bekende audioplayers Winamp, Foobar, Coolplayer hebben allemaal een ingebouwde decoder, maken dus geen gebruik van de in Windows geïnstalleerde acm codecs.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 16-05-2004 11:04 ]

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 21:05
Waarschijnlijk moet je even je pci latency aanpassen in de bios. Heeft bij mij ook geholpen. Het rare was dat ik deze latency nooit had verandert, maar toen ik de waarde veranderde was het kraken over.
Kijk maar eens naar deze link:
Creative Audigy Player, geluid kraakt :((

Stukje uit link:
* In the BIOS, try changing the latency value of the PCI-Bridge or PCI Latency to 0 - the default is 32. This helps in some cases and shouldn't have any negative impact on other hardware. For more detailed information on this and ways to change this value if not present in your BIOS, please check here: http://www.deinmeister.de/mvp3_zlt_e.htm

P.S. als je een via chipset hebt willen nieuwe drivers nog wel eens helpen.

• MadMurdock
  • Niet online
Ga vandeweek al die dingen in dat topic eens proberen... zal het resultaat hier wel posten.

(en over die mp3's.. die zijn dus allemaal goed.. uitgebreid getest :), en de southbrigde is (actief) gekoeld..)
Pagina: 1