Toon posts:

systeem wil niet doorbooten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vergeten een wireless pci kaartje erin te stoppen. Na het plaatsen hangt ie bij code FF: "Boot attempt" of bij code c5: "call chipset hook to copy bios back to e000 & F000 shadow RAM". Ik krijg ook geen beeld te zien. Kan iemand me uitleggen wat ik nu moet doen? Ik heb het hele systeem uit elkaar gehaald en weer opnieuw geïnstalleerd maar het heeft niet geholpen.

specs:
abit ai7 865pe chipset
piv 3.0 800fsb + thermalright sp94
2xocz el3500 256mb
radeon 8500
enermax 431w active pfc

p.s. cmos clearen wil niet helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 14:07 ]

Verwijderd

c5 is volgens mij doorgaans een geheugen probleem..

een zoektocht op google vertelt mij in ieder geval dit:
The BIOS is stored on the FLASH in a compressed format. Only the base services exist at startup. One of the first things the BIOS does once the hardware is verified to be working is it decompresses itself, and then copies the decompressed image to the E000 and F000 address space.

Verwijderd

Topicstarter
ander geheugen had ik al geprobeerd evenals andere videokaart, was het probleem niet. Ik heb inmiddels nog wat andere dingetjes geprobeerd, nml andere voeding en andere processor. Ik heb momenteel een 2.4 533fsb erin en nu doet ie het wel.

Processor was nauwelijks overgeklokt (220fsb vanwege het geheugen). Ik heb 'm nu helemaal schoongemaakt en ga zo meteen eens kijken of ie het weer doet. Ik hoop toch van wel.

Ik had vanmorgen om een uur of 9 genoemde koeler erop gemonteerd en het systeem heeft het tot een uur of 2 geleden perfect gedaan. Toen heb ik slechts een pci-kaartje erin gestopt en dan doet ie het niet meer ??????? Kom ik met mijn verstand niet bij. Het enige probleem wat ik kan verzinnen is dat er een beetje koelpasta in het gaatje van de proc zat. Ik heb het nu zo goed als mogelijk schoongemaakt.

update: systeem start weer op met de 3.0Ghz 800fsb processor, maar ik blijf het gebeurde vreemd vinden. Er mag een slotje op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 19:01 ]