[Win2k Server] Home folder wordt niet automatisch gemaakt.

Pagina: 1
Acties:

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 11:24
Hallo,

Ik heb een probleem.

Ik volg het boek Netwerkbeheer 2000 2e druk, en ik zit nu in hoofdstuk 9 vast.

Ik moet voor een grote groep gebruikers profiles maken.
Nu lukt het maken van de profielen wel maar het toewijzen van de Home folder niet.

Ik heb dit ingevuld:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje1.PNG
Je ziet dus ook meteen de fout

Ik gebruik dus het commando: \\1GPFSV1\UserFolders$\\%Username% zodat de naam van de user waarmee je werkt er automatisch komt te staan. De server maakt vervolgens ook wel de user profile map aan met de gebruiker SmeMa er in. Maar in de Home folder komt er geen SmeMa map. En ik wil ze gewoon niet handmatig gaan maken omdat het gewoon zou moeten werken. Het werkstation waarmee ik met SmeMa inlog zie ik bij deze computer gewoon de map UserFolders$ op 1GPFSV1 (P:) (de user kan op zijn werkstation niet de UserProfiles map zien)

Zo ziet het eruit op de server zelf:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje2.PNG

Hij ziet de map dus wel op de P: maar kan niet automatisch de map aanmaken?
Zowel de share als de gedeelde map zelf staan op Full acces voor iedereen. En ik heb al getest met Allow inheritable permissions aan en uit (standaard aan)

Het mag gewoon niet werken :(

Iemand een idee hoe ik dit voorelkaar ga krijgen? Het zal wel iets heel simpels zijn maar met de search heb ik maar 1 topic gevonden (en dat was tijdens win2k3 server) en die heeft het opgelost via
Allow inheritable permissions

Mijn probleem is dus: De home folder wordt niet automatisch gemaakt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ben je wel admin? Er staat toch duidelijk in de foutmelding "You do NOT have create access on the server". Lijkt me duidelijk toch?
En welke rechten heb jij op de Userfolders$ directory en share? Is het uberhaupt een share? Zo te zien niet, want een share met een "$" behoor je niet te zien, zoals in jouw plaatje wel het geval is. Heb je toevallig gewoon een directory Userfolders$ aangemaakt?
Je moet een share maken Userfolders$ die naar \\1GPFSV1\Userfolders wijst. Idem voor UserProfiles$ share, die moet naar \\1GPFSV1\UserProfiles wijzen. Dan zou het wel moeten werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 09-05-2004 13:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Roberto
De echte mappen hebben geen $ er voor.

Alleen de netwerk folders hebben dus die $ omdat je niet wilt dat iedereen er zomaar in gaat zitten rotzooien.

Ik ben Domain administrator op die pc. En de rechten op de 2 mappen zijn Everyone en dan full acces

[ Voor 15% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 13:11 ]

Verwijderd

Is een rechten issue.

Kan niet alles overzien hier; je doet het in principe goed.

Waar ik niks over zie, is of de NTFS rechten op de mappen goed staan. Die moeten ook goed staan.

• Roberto
Oké ik heb de map maar even handmatig op de server aangemaakt en dan ziet de user op zijn de pc de map ook en komt hij meteen in de SmeMa map
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje3.PNG

Maar als de user iets in de map wil zetten krijgt hij dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje4.PNG

En ook als ik als admin iets in de map wil plaatsen vanaf de server gaat dat niet. Ik krijg dan de zelfde foutmelding.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Heb je ook rechten op de share? Dus bij de mapeigenschappen: Sharing -> Permissions.

edit: Dom, het staat in je openingspost.

[ Voor 23% gewijzigd door xtra op 09-05-2004 13:27 ]

• Roberto
xtra schreef op 09 mei 2004 @ 13:26:
Heb je ook rechten op de share? Dus bij de mapeigenschappen: Sharing -> Permissions.

edit: Dom, het staat in je openingspost.
De hdd zelf waar de mappen opstaan is geshared (hoewel je dat niet ziet in mijn computer want er staat geen handje onder) dit zie je:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje5.PNG

Als ik dan op permissons druk krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje6.PNG

Ik snap niet hoe dit fout kan gaan, ik volg echt precies het boek, en er zijn zat mensen die dit hoofdstuk goed hebben voltooid.

Verwijderd

nevermind ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 13:36 ]

Verwijderd

Ik zou even de andere Share uit de pulldown halen.

F$ is een Admin share, die komt voort uit de Server Service, en kun je niet manipuleren.

Een adminshare volstaat niet, voor homedrives.

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 13:38:
Ik zou even de andere Share uit de pulldown halen.

F$ is een Admin share, die komt voort uit de Server Service, en kun je niet manipuleren.

Een adminshare volstaat niet, voor homedrives.
De F$ is de enige die ik heb gemaakt, maar als jij zegt hoe en wat doe ik het wel op jouw manier, want nu kom ik toch niet verder :(

Btw, er staat nog een andere mappen op de hdd, en als ik die share (1 map heet gewoon Blabla) dan kan ik er zo bij en kan ik er als user naar uploaden en downloaden en andersom.

Dit doe ik dan wel gewoon via netwerkomgeving.

Btw: Heb ik die niet nodig voor de Userprofiles$ en die andere share?

Ik heb nu maar de F$ verwijderd en een normale F share gemaakt, maar toen kon ik nog steeds niks doen, en ook niet als admin in de SmeMa map dingen plaatsen.

Hij staat nu dus weer als F$
Als ik dus opnieuw hem naar P wees kreeg ik weer de geen acces foutmelding

[ Voor 30% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 13:50 ]

Verwijderd

F$ maak jij niet, die Share zit er per default.

Met je domain admin account kun je in een domain altijd naar \\computernaam\C$ , D$, etc.

kom je altijd uit op de root van de HD met die letter.

handig voor de helpdesk, zeg maar.

Qua oplossing:

Best practise is dat je niet de root van een HD shared.

Maak een mapje genaamd homedrives aan, en share die, idd met $tje achter de naam.

Check de Sharing Permissions, Authenticated Users en computernaaml\Administrators, beide full control is genoeg.

Qua NTFS, zorgen dat CREATOR OWNER er bij staat.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RS_003 schreef op 09 mei 2004 @ 13:34:
[...]

De hdd zelf waar de mappen opstaan is geshared (hoewel je dat niet ziet in mijn computer want er staat geen handje onder) dit zie je:

[afbeelding]

Als ik dan op permissons druk krijg ik dit:

[afbeelding]

Ik snap niet hoe dit fout kan gaan, ik volg echt precies het boek, en er zijn zat mensen die dit hoofdstuk goed hebben voltooid.
Wees nou niet eigenwijs ;) . Maak een map f:\userfolders aan, en share deze dan als userfolders$. Klaar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Roberto
Microkid schreef op 09 mei 2004 @ 13:58:
[...]

Wees nou niet eigenwijs ;) . Maak een map f:\userfolders aan, en share deze dan als userfolders$. Klaar.
Dat heb ik al gedaan ;)

En sorry dat ik zo onduidelijk was :)

Maar met jullie informatie is het gelukt, ik ging er vanuit dat ik op de mappen zelf ook niks meer kon wijzigen omdat ik op de hdd zelf dus die
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/foutje6.PNG
foutmelding kreeg.

Maar toen ik de mappen nog eens na ging lopen werkte het goed.

De user kan zijn 10mb gebruiken en ik heb gelijk een admin acces op de map gezet. Op de userprofiles map kan ik niks maar dat moet ook.

Toch bedankt _/-\o_

Zonder jullie had ik er niet aan gedacht, windows heeft dus mijn settings overhoop gehaald (ik ben er toch echt 99.9% zeker van dat vorige week het anders stond)

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 13:50:
F$ maak jij niet, die Share zit er per default.

Met je domain admin account kun je in een domain altijd naar \\computernaam\C$ , D$, etc.

kom je altijd uit op de root van de HD met die letter.

handig voor de helpdesk, zeg maar.

Qua oplossing:

Best practise is dat je niet de root van een HD shared.

Maak een mapje genaamd homedrives aan, en share die, idd met $tje achter de naam.

Check de Sharing Permissions, Authenticated Users en computernaaml\Administrators, beide full control is genoeg.

Qua NTFS, zorgen dat CREATOR OWNER er bij staat.
Hier spreekt een win2k newb maar moet de Userprofiles$ en de UserFolders$ niet altijd op de root?
En dus niet weer in een mapje met en $ er voor?

[ Voor 36% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 14:05 ]

• Roberto
Arg ander probleem

Ik wou net uitloggen krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/IMG_4288.jpg

Ik reboot en wil inloggen en toen kreeg ik een error van dat hij het netwerk pad niet kon vinden bla bla ...

Ik ga nu heel die *** account maar weg gooien en opnieuw beginnen.

[ Voor 75% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 14:17 ]

Verwijderd

Nee, dat hoeft niet.

Een folder die staat F:\hghgxcv\jhajhas\ajhjhfg\ahjbkjfsd\sdhfsdhj\jkfkfj kun je prima sharen als \\Compnaam\Share$.

Ik bedoelde meer dat het nooit noodzakelijk een share van de root van de HD te maken.

Bedoel dus in windows explorer of my comp, rechtsklikken Sharing and Security kiezen op de schijfletter zelf, ipv op een map die je maakt.

De $ gebruik je alleen op de sharenaam, de foldernaam een $ geven doet niks.

"Weer in een mapje met een $ er voor" suggereert een share in een share, en da's nergens voor nodig.

Verwijderd

Ik ga nu heel die *** account maar weg gooien en opnieuw beginnen.
:D

Jij maakt het jezelf wel gemakkelijk hey?

Mijn eerste gedachte is dat het te maken heeft met die quota van 10 MB die je jezelf ehbt gegeven.

10 MB is voor een profiel heel weinig.

En ik zou zeker als je weet dat je er nog niet zo veel verstand van hebt, niet in 1 keer alles willen fixen, maar alles stapje voor stapje doen.

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:21:
[...]

:D

Jij maakt het jezelf wel gemakkelijk hey?

Mijn eerste gedachte is dat het te maken heeft met die quota van 10 MB die je jezelf ehbt gegeven.

10 MB is voor een profiel heel weinig.

En ik zou zeker als je weet dat je er nog niet zo veel verstand van hebt, niet in 1 keer alles willen fixen, maar alles stapje voor stapje doen.
Nu is hij al weg, maar ik kan de quote niet removen en de SmeMa map in UserProfiles$ ook niet.

Dit terwijl ik in de AD de user heb weggooid :?

En 10mb moest volgens het boek, het lijkt mij nogal stom dat een boek iets neerzet wat niet werkt (mijn hele school leert via dit boek)

[ Voor 11% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 14:24 ]

• Roberto
Oke nu krijg ik deze foutmelding maar kom ik nu eindelijk wel op mijn SmeMa space.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wordt gek als ik dat hele boek weer opnieuw kan gaan doen (ik zit nu dus muurvast)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rsaveur/bla.jpg

Ik sta nu btw ook 2x in de schijfquota :X

[ Voor 83% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 14:39 ]

Verwijderd

Nu is hij al weg, maar ik kan de quote niet removen en de SmeMa map in UserProfiles$ ook niet.
Da's even een kwestie van Security, Advanced, op het tabje Owner zorgen dat jou account/accountgroep, admins dus de eigenaar is.
Oke leuk: Uw zwervende profiel kan niet worden geopend uw lokale bla bla
Ook een rechtenissue.

Op dezelfde manier nalopen als dat je dat voor de homedrives hebt gedaan.

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:41:
[...]

Da's even een kwestie van Security, Advanced, op het tabje Owner zorgen dat jou account/accountgroep, admins dus de eigenaar is.

[...]

Ook een rechtenissue.

Ik heb voor iedere file het moeten doen maar die map is idd nu weg.

Nu nog ff kijken of het me gaat lukken met die Quota

Als dat werkt ben ik zo dankbaar, want er zit echt al iets van 1 maand werk in

Gelukt O-)

Nu is de pc dus igg helemaal alsof ik nog nooit die user had gemaakt.

Tenminste dat zou wel moeten: User is in de AD weg, User mappen in Userprofiles en Userfiles zijn weg. En de quota is weg :)
Ook een rechtenissue.

Best vreemd, want de map zelf was nu acces voor users en admins, maar goed. Ik ga het gewoon opnieuw proberen en mocht het fout gaan dan post ik het wel

Hoewel ik natuurlijk hoop dat ik jullie niet meer hoef lastig te vallen :)

* Roberto gaat nu even 2 uurtjes ontspannen.

[ Voor 38% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 14:57 ]

Verwijderd

Ik heb voor iedere file het moeten doen maar die map is idd nu weg.
Daar kun je in het vervolg "Reset permissions on all child objects and enable propagation of inheritable permissions" voor gebruiken.

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:00:
[...]

Daar kun je in het vervolg "Reset permissions on all child objects and enable propagation of inheritable permissions" voor gebruiken.
Nou het probleem was dat in heel die security map maar 1 ding afvinkbaar was en dat was dat. Maar dan kreeg ik nog vaak de fout dat het bestand in gebruik was :?

Dat maakt nu natuurlijk niks meer uit want het is weg. Maar het duurde alleen ff wat langer.

Het positieve van dit verhaal is dat ik weer heel veel extra ervaring door krijg 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Roberto op 09-05-2004 15:02 ]

Pagina: 1