P4 3.2GHz -> 60-65 graden idle

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Heb een P4 3,2 HT processor op een MSI 865PE-Neo2-P Moederbord in een Chieftec Big Tower met een aanzuigende fan voor,een aanzuigende fan aan de zijkante een blazende fan aan de achterkant en een standaard P4 koeler en mijn processor is ongeveer tussen de 60-65 als ik opstart.
Zodra er iets van rekenwerk gedaan wordt ( rarren -parren ) dan schiet de temp naar de 80 graden of meer en wordt het systeem instabiel.
Koeler zit er goed op en de standaard koelkauwgum is vervangen door ARS-5.
Heb ook al testjes gedaan met de kappen eraf -> geen noemenswaardig verschil.

Zou het nuttig zijn een Zalmaan koeler aan te schaffen? ( Zalman CNPS7000A-AlCu )
of zou dat mijn probleem niet oplossen?

TIA...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Ligt er aan, wat voor een fan zit er nu op, is die proc default of issie overgeclockt. Heb je geen over / onderdruk in je kast, kloppen je sensors wel, etc.

edit:

Temps lijken dan wel te kloppen als je systeem instabiel wordt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door m33p op 09-05-2004 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
m33p schreef op 09 mei 2004 @ 10:31:
Ligt er aan, wat voor een fan zit er nu op, is die proc default of issie overgeclockt. Heb je geen over / onderdruk in je kast, kloppen je sensors wel, etc.

edit:

Temps lijken dan wel te kloppen als je systeem instabiel wordt ;)
CPU koeler is gewoon de standaard ( boxed ) koeler. CPU is niet overclocked.Temp is gemeten met Core Center ( MSI Tool ) en in de BIOS.
Voor zover ik weet geen onder/bovendruk in de kast.

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Tja die temp klopt echt niet, wat is je case temp?

Met de intel boxed koeler goed gemonteerd zou je nooit zulke hoge temps hogen te krijgen in die case met die setup. Ik zou de koeler nogmaals monteren of idd een zalman cu7000 kopen. Verder wil een intake bij de hdd voorin ook nog wel wat helpen voor de case temp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik zou de fan in de zijkant laten blazen naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
_Rayman_ schreef op 09 mei 2004 @ 10:37:
Ik zou de fan in de zijkant laten blazen naar buiten toe.
Ben ik het niet mee eens, die fan zit een beetje onderin, en blaast zo op de videokaart, en op die plek zit weinig warme lucht (onderin van de geluidskaarten etc), dus intake lijkt me de beste optie.

Maar goed, het valt te testen als de TS hem naar buiten laat blazen, maar ik denk dat het beter is zoals ie het nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Van in de zijdeur heb ik al omgedraaid gehad...geen verandering..
Ik heb al zo'n fan tussen de HDD's zitten ook.
Volgend de meetproggies en de BIOS ligt de Case temp. op ongeveer 45 graden.( in Idle toestand als de CPU ronde de 65 graden is)

Zou mijn CPU kapot kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:37
Is het soms zo'n 90nm heethoofd??

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de zelfde cpu en onlangs de stock koeler voor een zalman 7000A-CU vervangen, toen ging ik van +/- 34C naar 27C idle.

Maar zo heet als jij aangeeft (60C +) werd mijn cpu met stockkoeler stressed nog niet eens.

Verder heb ik dezelfde kast en is die fan aan de zijkant meer bedoeld om over je gpu te blazen volgens mij.

Je weet zeker dat de de koel pasta goed hebt uitgesmeerd en niet te veel hebt gebruikt?
Airflow wordt niet geblokkeert door kabels ofzo?

Laatst bios update? en meet nog ff met mbm en/of speedfan.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 06:16
Je zou de koeler inderdaad door een zalman kunnen vervangen maar dan vraag ik me af als het strakkies zomer is of het tempratuur verschil dat je er nu dan uit haald ten opzichte van de boxed cooler dan nog bestaat. Kortom ik zou de processor eerder terug brengen en omruilen omdat je er niet zeker van kan zijn of de processor stabiel blijft in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:01:
Ik heb de zelfde cpu en onlangs de stock koeler voor een zalman 7000A-CU vervangen, toen ging ik van +/- 34C naar 27C idle.

Maar zo heet als jij aangeeft (60C +) werd mijn cpu met stockkoeler stressed nog niet eens.

Verder heb ik dezelfde kast en is die fan aan de zijkant meer bedoeld om over je gpu te blazen volgens mij.

Je weet zeker dat de de koel pasta goed hebt uitgesmeerd en niet te veel hebt gebruikt?
Airflow wordt niet geblokkeert door kabels ofzo?

Laatst bios update? en meet nog ff met mbm en/of speedfan.

succes
Koelpasta was maar een druppel of 3,koeler erop en eraf en alles was netjes verdeeld.
Inside allemaal round cables dus zo optimaal mogelijk.
MSI Live Update vertelt mij dat mijn systeem helemaal up to date is.
Temp ook gemeten met MBF en Speedfan en dat verschil wa smaar 1 graad dus mag aanmene dat alles klopt.

Hoe kom ik erachter of het een "90nm heethoofd" is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
roodhoedje schreef op 09 mei 2004 @ 11:08:
Je zou de koeler inderdaad door een zalman kunnen vervangen maar dan vraag ik me af als het strakkies zomer is of het tempratuur verschil dat je er nu dan uit haald ten opzichte van de boxed cooler dan nog bestaat. Kortom ik zou de processor eerder terug brengen en omruilen omdat je er niet zeker van kan zijn of de processor stabiel blijft in de zomer
Ik denk dat ik indeed eerst de CPU om ga ruilen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--HOOLIE-- schreef op 09 mei 2004 @ 11:10:
[...]

ff kijken met cpu-z of wcpuid wat voor core het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
--HOOLIE-- schreef op 09 mei 2004 @ 11:10:
Is het een Northwood core of een Prescott core?

De nieuwere Prescott's verstoken meer watts en worden dus warmer.

Heb van de week zelf een nieuwe P4 3.2 Northwood gebouwd op een Asus P4C800-E Deluxe met een Zalman 7000A-AlCu cooler in een Nexus Breeze kast en de CPU is idle zo'n 33 graden en gestressed 50 (getest met CPUburn4). De CPU fan draait op zo'n 1500 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Dit is wat de betreffende proggies zeggen.,....

Afbeeldingslocatie: http://www.jbcomputers.nl/stats.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 09-05-2004 13:00 . Reden: Pic resized ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hum, tis dus een northwood aan de hoeveelheid L2 cache te zien.

Misschien is je cpu idd kapot, maar je weet dus egt zeker dat je niet teveel koel pasta heb gebruikt. Het is echt alleen om onzichtbare groefjes (heel klein dus) dicht te smeren en zodoende het oppervlak te vergroten. Niet om een laag te vormen tussen cpu en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Je kan je voltage naar beneden schroeven.

En even je kast open laten staan.

Maar op hoeveel volt hij moet, weet ik niet. Maar dat zullen de pent 4 diehards je wel kunnen vertellen.

Mijn thunderbird 1400 draait op 1,65 volt. En met de bios op 'default' op 1,80 ofzo. Dus dat scheelt wel degelijk! En nu draait hij net zo stabiel.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.55v voor een p4 3.2 , wat langzamere geloof ik 1.50v

dus dat zal de hitte waarschijnlijk niet veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Er is al eens eerder een topic geweest waarin iemand met hetzelfde moederbord als jou ook hele hoge temperaturen haalde. Ook zie ik dat je CPU een beetje word overgeclockt...niet dat je daardoor zo'n hoge temp haald maar toch ;) Volgens mij heb je dynamical overclocking oid aan te staan in de bios. Heb je de nieuwste bios erop zitten? Dat is namelijk 3.6 voor zover ik weet. Die bios versie zou een aantal temperatuur problemen op moeten lossen volgens MSI.

Dus het ligt niet aan je CPU maar waarschijnlijk aan je moederbord!

Succes verder met het oplossen van je probleem :)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus gisteren een CPU gekocht met een boxed cooler.. Ook een 3.2Ghz in een chieftec matrix bigtower.. Me CPU word ongeloofelijk heet. Geen 65 graden, maar wel idle 55 graden.. Ook maakt de FAN erg veel geluid.. Ik zoek me rot, heb alles al geprobeerd, maar krijg het niet weg... Ik ga morgen terug naar de winkel want dit is niet leuk meer...

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Wat voor mobo heb jij? Hetzelfde als de TS? Kijk dan eens naar mijn post. Zoniet, dan weet ik ook niet meer wat het probleem is. Heb zelf een 3.0GHz, 800MHz FSB + HT processor, en die wordt idle iets van 40 graden met de boxed intel cooler (die inderdaad een ongelovelijke herrie maakt).

Wat is jou temp onder load dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSI 865Pe Neo 2 bord.. Idle 52-55 Graden, en stressed 56-58 Graden.

Die herrie is echt irritant, als die op 60% draaid gaat het wel, maar dan word die nog warmer.. Ik denk dat ik gewoon voor een watercooling ga..

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit lijkt mij te veel pasta op de cpu of de progjes werken niet goed. Beste manier om je temps te checken is via bios + bij 65 graden moeten je vingers wel erg warm aan voelen als je die heatsink aanraakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
of er wel of niet de daadwerkelijke temperatuur wordt aangegeven (brakke sensors wellicht), kun je makkelijk met deze methode nagaan.

verder zou 't kunnen dat de heatsink niet goed gemonteerd is op je CPU, waardoor 't contact slecht. wat weer resulteert in hogere temps.

een Zalman zal wellicht de temps kunnen doen dalen, maar vooral zal een Zalman koeler het geluidsniveau naar beneden halen, aangezien ze daar om bekend staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk ook dat het aan de koelpasta ligt, want zulke hoge temperaturen hoor je gewoon niet te hebben in de PC.

Ik heb ook een P4 3,2 GHz 800 FSB Northwood met HT en die is idle 22 graden en stressed 38 graden. De kast wordt bij mij nooit warmer dan 30 graden. (chieftec midi tower met window)

Misschien heb je teveel koelpasta gebruikt, waardoor de warmte van de CPU wordt vastgehouden.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Prescott.. En op de cooler zat al coolpasta he.. Tenminste zo een plakkaat die smelt zeg maar :D

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Met welke programma test jij om de processor zo heet mogelijk te krijgen? Aangezien jou idle temps niet veel verschillen van jou stressed temps ;)

Prime95 is de beste voor zover ik weet om de CPU goed heet te krijgen >:)

Frank_Knopers: welke CPU cooler heb jij? Want jou temps zijn best wel laag...of heb je waterkoeling?

[ Voor 20% gewijzigd door BvK P4 op 09-05-2004 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank_Knopers schreef op 09 mei 2004 @ 14:09:
Ik denk ook dat het aan de koelpasta ligt, want zulke hoge temperaturen hoor je gewoon niet te hebben in de PC.

Ik heb ook een P4 3,2 GHz 800 FSB Northwood met HT en die is idle 22 graden en stressed 38 graden. De kast wordt bij mij nooit warmer dan 30 graden. (chieftec midi tower met window)

Misschien heb je teveel koelpasta gebruikt, waardoor de warmte van de CPU wordt vastgehouden.
22 graden is wel heel erg weinig hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:12:
[...]

22 graden is wel heel erg weinig hoor..
waarschijnlijk geven zijn sensors op zijn mobo zo'n 8-10 graden te weinig aan.. :)

in een normale kamer is 't al zo'n 22 graden, dus dat zou betekenen dat je CPU temperatuur even hoog is al de omgevingstemperatuur.
dat lukt je nooit met luchtkoeling. zelfs met waterkoeling is dat al een hele prestatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:30
Een maat van mij had ook zo'n zelfde probleem, echter ging het daar om om een P4 3.0 Ghz. Idle werd ie ongeveer 63, en als het tegenzat schakelde ie zichzelf uit.
Laatst een ThermalTake Hammer 525 erop gegooit met wat AS3, en nu blijft ie idle onder de 40 (mits ie standaard loopt).
Wat bleek, er was een verkeerde boxed cooler gemonteerd. Hier hoorde er eentje met koperen kern op te zitten, maar er zat geen grammetje koper aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat BvK P4 zegt kan goed de oorzaak zijn, staat Dynamic Overclocking wel op disabled in het BIOS (desnoods updaten, voordat Toms Hardware Guide er melding van maakte verborg MSI de optie nog en stond hij standaard aan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had de TS niet eerder kunnen melden dat ie een prescot heeft :/ dat hoort namelijk eigenlijk in je begin post. Het is algemeen bekend dat de prescot behoorlijk heet kunnen worden en ook een goeie koeler aanraad die boxed koeler is wel voldoende maar ik zou voor de zekerheid een andere betere fan erop zetten of een completen nieuwe koeler. Overgens dat standaard koeler met die standaard plakzooi zou ik persoonlijk gelijk eraf schuren of scrabben en gewoon AS3 of 5 erop smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

vegito, als jij dan us meer leest als alleen zijn startpost dan had je kunnen lezen dat hij er pas halverwege het verhaal achter kwam dat ie er zo een had....

@TS , ik zou idd eens kijken of er koper op je koeler zit, (onderop) want dat is bij jouw type processor zeker wel nodig

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Offtopic:

Die Prescott is echt een afrader, die dingen worden veels te heet, een gewone P4 kan je nog gewoon koelen, maar die Prescott daar reist de temperatuur de pan uit, moet je nagaan straks met die zomer, dan krijg je 80+ graden Celsius als je zo doorgaat, echt niet normaal, Waterkoeling of extremere koeling aanbevolen ;)
Echt belachelijk, deze CPU hadden ze nooit uit moeten brengen, big mistake.

Denk je een goedkope (en goede) CPU te hebben, mag je alsnog een dure koeling installatie kopen ;)

(wel handig voor eitje bakken ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Lennieboy83 op 09-05-2004 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 09 mei 2004 @ 21:06:
Offtopic:

Die Prescott is echt een afrader, die dingen worden veels te heet, een gewone P4 kan je nog gewoon koelen, maar die Prescott daar reist de temperatuur de pan uit, moet je nagaan straks met die zomer, dan krijg je 80+ graden Celsius als je zo doorgaat, echt niet normaal, Waterkoeling of extremere koeling aanbevolen ;)
Echt belachelijk, deze CPU hadden ze nooit uit moeten brengen, big mistake.

Denk je een goedkope (en goede) CPU te hebben, mag je alsnog een dure koeling installatie kopen ;)

(wel handig voor eitje bakken ;) )
Vind dat je een beetje overdrijft..

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van MSI loopt er een forum over de moederborden.
Sommige moederborden de een CoreCell hebben bevatten een bug.
Hierdoor geeft het mobo de verkeerde temps door aan de BIOS en CoreCenter.

Zelf heb ik dit probleem ook.

MSI is een oplossing aan het zoeken.

Heb je trouwens je BIOS al geupdate? Hierdoor werd bij een kameraad van mij dit probleem ook verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik lees hier allemaal verhalen van mensen die idle 55 graden hoog vinden. Ik heb een P4 2.4ghz die idle 58-60 graden is en stressed tot de 68 komt. Dit is al een jaar zo. nog nooit problemen gehad. Intel wel met dit probleem gemaild en ze zeiden dat het niet normaal was, maar geen kwaad kon omdat ik een temp marge van 2 graden 8)7 had. Ik heb het maar zo gelaten, gaat toch over 1/2 jaar de deur weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 23:26:
Op de site van MSI loopt er een forum over de moederborden.
Sommige moederborden de een CoreCell hebben bevatten een bug.
Hierdoor geeft het mobo de verkeerde temps door aan de BIOS en CoreCenter.

Zelf heb ik dit probleem ook.

MSI is een oplossing aan het zoeken.

Heb je trouwens je BIOS al geupdate? Hierdoor werd bij een kameraad van mij dit probleem ook verholpen.
Ik dank u vriendelijk.. Toch maar is gekeken met live update ( Via de site had ik de laatste update ) maar via live zag die wel de laatste en nu loopt alles stukken beter.. Nu kan ik RPM instellen in BIOS.. Loopt me CPU op 38Graden Idle en ziet die eindelijk me 3e en 4e SATA poort :)

Dit alles met de 3.2 Prescott..

Grt 70373R

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem opgelost. (Alhoewel het nog wel wachten is op MSI)

Lijkt me nu dus een slotje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 23:48:

Nee, want ik ben niet de topic starter :p Ik had wel hetzelfde bord en CPU als de topic starter.. ff proberen emt een BIOS update via live dus.. Niet handmatig.

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 23:48:

Als een topic volgens de regeltjes is hóeft ie helemaal niet op slot, bovendien is het probleem van de TS nog niet opgelost. :Y)
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 23:51:
[...]

Nee, want ik ben niet de topic starter :p Ik had wel hetzelfde bord en CPU als de topic starter.. ff proberen emt een BIOS update via live dus.. Niet handmatig.

Grt 70373R
je hoeft niet telkens te groeten en je naam onder een reactie te plaatsen, je naam staat al links en hoeft niet onnodig 2x geplaatst te worden, het leest zo vervelend ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Race Eend op 10-05-2004 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 16:39:
Had de TS niet eerder kunnen melden dat ie een prescot heeft :/ dat hoort namelijk eigenlijk in je begin post. Het is algemeen bekend dat de prescot behoorlijk heet kunnen worden en ook een goeie koeler aanraad die boxed koeler is wel voldoende maar ik zou voor de zekerheid een andere betere fan erop zetten of een completen nieuwe koeler. Overgens dat standaard koeler met die standaard plakzooi zou ik persoonlijk gelijk eraf schuren of scrabben en gewoon AS3 of 5 erop smeren.
Eh.....sorry maar je haalt mensen doorelkaar..ik heb GEEN Prescott maar een "normale" P4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You-Suk
  • Laatst online: 07-08 19:46
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 13:43:
MSI 865Pe Neo 2 bord.. Idle 52-55 Graden, en stressed 56-58 Graden.

*blaat*
Ik heb hetzelfde bord en mijn cpu is idle 43-48 graden en stressed 58-63 graden. :| (ff een uurtje SETI laten lopen en daar gaat ie)
Ga deze week de cooler er maar eens afhalen en er nieuwe pasta tussen doen.

En ik zal de website van MSI ook goed in de gaten blijven houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ffies je bios update,
heb ik ook gedaan, de mijne was 51 idle, na de bios update 33 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardeloos dit.. Als ik een game speel b.v. Far Cry dan gaat de temp ff omhoog..

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth009/Burn.jpg

Ik snap er geen r**t van..

Grt 70373R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Oeps, topic een tijdje vergeten. :| Even wat informatie over jullie vraagjes. :>

Waarmee meet ik mijn temperaturen? Met Motherboard Monitor 5, mijn Mobo is een ASUS P4C800 Deluxe.

Welke koeler op CPU? Gewoon de boxed kooler van intel, zat bij mijn Northwood 3,2 GHz. :)

Waarom zulke lage temperaturen? Een chieftec midi-tower met window, 1 blazer-fan vooronderin, 1 zuiger-fan in window, 2 blazer-fans mid-achter! >:)

Door een constante stevige koeling en een goede airflow wordt de temperatuur nooit hoog in de kast, maximaal 30 graden. De processor profiteert ook van de goede airflow, was na een paar uurtjes Battlefield 1942 toch wel 41! graden.

(Frank is van plan een 2e koeler voorin te gaan plaatsen en een PCI-slot-koeler te monteren tussen de Asus V9980 Grafische kaart en de Audigy 2 ZS!) 8)

Vergeet niet dat mijn PC ontzettend veel herrie maakt, maar daar zijn speakers voor! :)

----------------
edit: Die temps in je PC zijn niet best 70373R, ik zie trouwens dat je ook Speedfan gebruikt, waar kan ik die versie downloaden? Ik heb zelf een oudere versie van Speedfan en die werkt niet op mijn nieuwe PC. :|

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 10-05-2004 18:24 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het koelblok ook zo warm dan als je die voelt?
als je die aan zou voelen, en hij is niet om vast te houden, is hij echt zo warm.
als hij gewoon lauw is, en gewoon het ding beet kunt pakken terwijl hij 70 graden is, dan zou ik toch eens gaan denken aan een brakke temp sensor ofzo.
als hij echt zo heet is een andere koeler kopen.
ik heb een 3 ghz op 33 idle 57 stressed.

edit:

prescott... nee ik heb northwood.. zeg dat dan gelijk :)
ja die worden nu eenmaal zo heet

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jepp plaats maar met een gerust hart een Zalman CNPS 7000A-Cu op deze processor en je gelooft niet wat je ziet en dan spreken we nog niet over het lawaai wat die koeler (stofzuiger) van Intel maakt terwijl je gaat twijfelen als je de pc heb lopen of de Zalman koeler wel gaat zo stil is die. Dus een goede keuze als je gaat voor die Zalman,ik heb die op een Asus P4C800-E Deluxe zitten met een Intel 3.0 Ghz en deze word niet warmer als 29/30 graden in een Chieftec kast Dragon Midi tower met 360 watt voeding. Tipje!!! als je de Intel koeler wilt verwijderen laat deze dan goed warm draaien en verwijder dan de koeler i.v.m. het probleem dat je de CPU met eruit trek en dat zal toch niet de bedoeling worden indien deze nog met de pasta van de Intel koeler is besmeurt.Eenmaal er af zuiver maken met een beetje wasbenzine drogen laten en weer koelpasta er op en de koeler plaatsen. Plezier ermee maak een goede keuze voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jepp plaats maar met een gerust hart een Zalman CNPS 7000A-Cu op deze processor en je gelooft niet wat je ziet en dan spreken we nog niet over het lawaai wat die koeler (stofzuiger) van Intel maakt terwijl je gaat twijfelen als je de pc heb lopen of de Zalman koeler wel gaat zo stil is die. Dus een goede keuze als je gaat voor die Zalman,ik heb die op een Asus P4C800-E Deluxe zitten met een Intel 3.0 Ghz en deze word niet warmer als 29/30 graden in een Chieftec kast Dragon Midi tower met 360 watt voeding. Tipje!!! als je de Intel koeler wilt verwijderen laat deze dan goed warm draaien en verwijder dan de koeler i.v.m. het probleem dat je de CPU met eruit trek en dat zal toch niet de bedoeling worden indien deze nog met de pasta van de Intel koeler is besmeurt.Eenmaal er af zuiver maken met een beetje wasbenzine drogen laten en weer koelpasta er op en de koeler plaatsen. Plezier ermee maak een goede keuze voor je geld en deze Zalman is het dubbel en dwars waard dus doen gaan voor die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09 10:56
Nog een tip, kwam er toevallig achter dat het grote invloed had op mijn cpu temperatuur maar here goes:

Ik kwam er gisteren achter dat mijn hele hyper threading niet werkte (3.2ghz northwood) dus ik als een idioot gaan zoeken hoe ik het aan de praat kreeg (dit is overigens te controleren door de twee cpu metertjes in je taskmanager) en nadat ik het eindelijk voor elkaar had om hyperthreading in te schakelen was de cpu zo'n 15graden celcius koeler! hij draait nu met de standaard intel cooler (die overigens bij mij mbv een weerstand 1500tpm draait) op 29graden celcius idle en zo'n 35 graden stressed.

Mocht je dus HT uitgeschakelt hebben (aparaatbeheer\computer moet dan multi processor ACPI staan ipv alleen ACPI) is dit dus ook nog een mogelijke oorzaak.

(om maar te zwijgen van de (mogelijke) performance winst)

edit: linkje : http://www.hardwareaccele...ewtopic.php?t=840&start=0

het 9e bericht staat de informatie watmij geholpen heeft

[ Voor 10% gewijzigd door Edoll op 10-05-2004 23:43 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
ok....ik heb de processor en koeler ( de standaard Intel Koeler,die pas na een minuut of 5 aan te pakken was) eraf gehaald..helemaal schoongemaakt en weer teruggeplaats met slechts 1 druppel ARS 5.
Pc aangezet...nadat XP was opgestart...62 Graden...grrrrrr....
en ja ik heb de nieuwste Bios van MSI.
Ik begrijp er echt niet veel van en het ziet er toch naar uit dat ik een Zalman moet aanschaffen.

p.s. alle andere tips of aanwijzingen in deze draad heb ik opgevolgd maar zonder suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
  • Laatst online: 10-09 08:42
te veel koelpasta is idd waarschijnlijk, heb je ook nog casefans in je kast zitten die de airflow bevorderen??

Het is niet normaal dat een p4 zo warm wordt, de mijne een 2,8 HT word idle 35 graden en stressed 45 met een stock koeler. AMD processoren staan er wel om bekend warmer te worden dan de intels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem nou gerust die ZALMAN CNPS 7000A-Cu koeler en je bent van dat gezeur af, even een tip als je de processor heb zuivergemaakt doe dan een druppel koelpaste wat meegeleverd word in het midden van de CPU en smeer deze uit met een oud bank of telefoon kaartje mooi gelijk ( dun) en dan de koeler erop 10 minuten werk en je bent er van af. Als je dit is gelukt dan moet je temperatuur ongeveer op 29/32 graden uitkomen en zonder die herrie van die boxed koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet het wel uitsmeren :P niet 1 drupje erop leggen en de koeler erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom heb je de orginele plak er afgehaald.

de koelpasta van intel is meestal voldoende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 12:10:

Je mag je 'plak' niet hergebruiken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de instructie van de website van arcticsilver gebruikt. 1 drupje ter grootte van een rijstkorrel in het midden. De koeler voorzichtig aandrukken en een beetje draaien (kloksgewijs en terug). Daarna vastklemmen. Door de hitte verspreidt de pasta zich mooi gelijkmatig zo zag ik een paar honderd uur later. Ik draai met een P4 3,2 op 27C en haal de 40C nooit stressed.

Heb je al eens een thermometer in de kast gezet. Als die ongeveer aangeeft wat je sensors zeggen, dat kun je dat uitsluiten. Vastpakken van het koelblok kan ook haast niet als het boven de 60C is. En zit het koelblok er echt vlak op. Ik had hem eerst ook scheef, en dat viel nauwelijks op.

Edit: Gebruik om de oude smurrie eraf te halen isopropyl alcohol (4 euro bij de apotheek). Als je andere middelen gebruikt kun je het oppervlak van cpu en koelblok beschadigen, waardoor de nieuwe pasta weer werking verliest. Dikkere oplosmiddelen zullen de microgroeven van het metaal ook niet goed reinigen, en daar is die pasta nou juist voor.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Lees de FAQ, groetjes doen doe je maar aan je vrienden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 12:10:

Met de "orginele" tandpasta werd mijn P4 na een half uurtje meer dan 80 graden en zette het systeem zichelf uit....vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OverSoft schreef op 11 mei 2004 @ 16:40:
[...]

Lees de FAQ, groetjes doen doe je maar aan je vrienden...
Wat doe je bijdehand he.. doen doe jij maar zelf wij kunnen.. En je bedoeld de FAG, sorry heb dat blad niet, maar je vader waarschijnlijk wel..

70373R

Modbreak:

Dit soort geflame is nergens voor nodig en wordt niet getolereerd op GoT. Dat staat duidelijk in de GoT Huisregels, waar inderdaad ook staat dat wij tweakers elkaar constant de groeten doen, dus dat je niet onder iedere post '70373R' oid hoort te zetten. Daar is een signature voor :o

[ Voor 69% gewijzigd door dion_b op 13-05-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 12:52:
[...]

Wat doe je bijdehand he.. doen doe jij maar zelf wij kunnen.. En je bedoeld de FAG, sorry heb dat blad niet, maar je vader waarschijnlijk wel..

70373R
Oversoft poogde op een niet al te tactvolle manier te zeggen, dat 't hier op GoT niet nodig is steeds te groeten met je naam, aangezien deze al aanwezig is aan de linkerkant boven je Avatar (als je die hebt).. ;)
daarnaast bedoelde Oversoft de Algemene FAQ, waar dit allemaal in vermeldt staat.

ontopic:
als ik 't zo zie wat je allemaal al hebt geprobeerd, dan zou ik zeggen dat 't aan de CPU ligt. ik zou dus zeker nog geen Zalman aanschaffen, omdat de standaard heatsink eigenlijk ook zou moeten voldoen.
dus ff terug naar je leverancier en em daar laten testen, is wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op 10 mei 2004 @ 18:20:
Oeps, topic een tijdje vergeten. :| Even wat informatie over jullie vraagjes. :>

Waarmee meet ik mijn temperaturen? Met Motherboard Monitor 5, mijn Mobo is een ASUS P4C800 Deluxe.

Welke koeler op CPU? Gewoon de boxed kooler van intel, zat bij mijn Northwood 3,2 GHz. :)

Waarom zulke lage temperaturen? Een chieftec midi-tower met window, 1 blazer-fan vooronderin, 1 zuiger-fan in window, 2 blazer-fans mid-achter! >:)

Door een constante stevige koeling en een goede airflow wordt de temperatuur nooit hoog in de kast, maximaal 30 graden. De processor profiteert ook van de goede airflow, was na een paar uurtjes Battlefield 1942 toch wel 41! graden.

(Frank is van plan een 2e koeler voorin te gaan plaatsen en een PCI-slot-koeler te monteren tussen de Asus V9980 Grafische kaart en de Audigy 2 ZS!) 8)

Vergeet niet dat mijn PC ontzettend veel herrie maakt, maar daar zijn speakers voor! :)

----------------
edit: Die temps in je PC zijn niet best 70373R, ik zie trouwens dat je ook Speedfan gebruikt, waar kan ik die versie downloaden? Ik heb zelf een oudere versie van Speedfan en die werkt niet op mijn nieuwe PC. :|
Speedfan kan je op www.almico.com/speedfan.php downloaden.

Ik zou dit ook eens doorlezen, want als ik je opstelling goed begrijp, dan is het niet de optimale.

[ Voor 3% gewijzigd door pisart op 12-05-2004 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 12 mei 2004 @ 13:07:
[...]

Oversoft poogde op een niet al te tactvolle manier te zeggen, dat 't hier op GoT niet nodig is steeds te groeten met je naam, aangezien deze al aanwezig is aan de linkerkant boven je Avatar (als je die hebt).. ;)
daarnaast bedoelde Oversoft de Algemene FAQ, waar dit allemaal in vermeldt staat.

ontopic:
als ik 't zo zie wat je allemaal al hebt geprobeerd, dan zou ik zeggen dat 't aan de CPU ligt. ik zou dus zeker nog geen Zalman aanschaffen, omdat de standaard heatsink eigenlijk ook zou moeten voldoen.
dus ff terug naar je leverancier en em daar laten testen, is wat ik zou doen.
Je kan het ook zo zeggen idd. dan zal ik het onthouden en niet me nick er meer onder zetten.. Ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 13:42:
[...]

Je kan het ook zo zeggen idd. dan zal ik het onthouden en niet me nick er meer onder zetten.. Ontopic :)
Als je dit topic wat aandachtiger had gelezen had je dit allang geweten.. ;)
Race Eend in "P4 3.2GHz -> 60-65 graden idle"

Heb je de koelpasta wel heeeel dun erop zitten, en ga anders eens langs een pc shop met je probleem :)

edit: wat zijn je voltages van je 3.3 volt lijn laag!! 2.99v :X

[ Voor 27% gewijzigd door Race Eend op 12-05-2004 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Op deze site http://forum.msi.com.tw/t...6f7485794ceabb9d7a20af907 kun je alles lezen over de serie P mobo's, er zijn veel meer die last hebben van een te hoge cpu temp, en dat komt door de P mobo's van msi, dus niks koelpasta of koeler. Ik zelf heb dit ook en vooral bij biosversie 3.6. Ik wacht nog een half jaar en als er dan nog geen nieuwe biosversie is dan pleur ik die moederbord zo de grijze container in, een waardeloos moederbord is als het om de cpu temp gaat maar hij presteert wel goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

pisart schreef op 12 mei 2004 @ 13:17:
[...]

Ik zou dit ook eens doorlezen, want als ik je opstelling goed begrijp, dan is het niet de optimale.
Hm.. Daar zat ik ook al aan te denken, ik ga dat misschien nog goed aanpassen. In de toekomst zal mijn PC vijf kastkoelers en een PCI koeler hebben. Waarvan de PCI koeler tussen de grafische kaart en de geluidskaart worden geplaatst. :)

De 5 koelers komen als volgt.
-onder voor 2 intake koelers (koude lucht laag bij grond)
-1 koeler in plexiglas plaat ('voer' voor de PCI fancard en koeling voor Grafische kaart)
-2 koelers midachter om alle inmiddels warme lucht uit de kast te blazen.

Is dit een logische opstelling betreffende de airflow? Of zijn er betere alternatieven..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yep, dat lijkt me een pak beter dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 14:58:
Hallo,

Op deze site http://forum.msi.com.tw/t...6f7485794ceabb9d7a20af907 kun je alles lezen over de serie P mobo's, er zijn veel meer die last hebben van een te hoge cpu temp, en dat komt door de P mobo's van msi, dus niks koelpasta of koeler. Ik zelf heb dit ook en vooral bij biosversie 3.6. Ik wacht nog een half jaar en als er dan nog geen nieuwe biosversie is dan pleur ik die moederbord zo de grijze container in, een waardeloos moederbord is als het om de cpu temp gaat maar hij presteert wel goed :*)
Als je op de laatste pagina van dat forum kijkt, dan kom je `n beta-bios tegen bij moderator Danny, welke waarschijnlijk de vage temps zal oplossen. Er heeft 1 persoon gereageerd tot nu toe, deze persoon z`n temps daalden iig drastisch met de update. Dus nog even geduld tot bios 3.7 uitkomt ;)

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 14:58:
Hallo,

als je het topic helemaal had gelezen, had je kunnen zien dat 't bij de TS waarschijnlijk wel aan de CPU ligt, aangezien zijn pc niet stabiel is bij de gegeven temperaturen.. ;)

wat betreft jouw probleem.
als je een intel op dat msi mobo hebt, dan kan je makkelijk nagaan wat de echte temps zijn hoor. nergens voor nodig om dat mobo weg te gooien, als je systeem voor de rest prima functioneert toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een digitale temperatuurmeter aan m'n case hangen en die geeft ff 46 graden aan, en dat met 10 % gebruik, dus mediaplayer, internet.........
Ik heb voor(blazen) en achter(afzuigen) een fan en een de standaard koeler op de cpu, en op een msi pt8 in dezelfde kast word de case nauwelijk 30 graden bij 10 % cpu gebruik. die P serie blijft voor mij een vreemd bord 8)7 , maar wel snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Race Eend schreef op 12 mei 2004 @ 14:37:
[...]
blaat

edit: wat zijn je voltages van je 3.3 volt lijn laag!! 2.99v :X
en niet alleen zijn 3.3 lijn ook zijn
vcore lijkt me knap laag met 1,27 volt
moet denk ik eerder iets zijn 1,55 of 1,50 volt zal daar eens naar kijken mischien dat dat je temperatuur porbleem is (ik denk dat je voeding het niet meer trekt weet niet wat je er nog meer aan hebt hangen dus hdd's videokaart branders etc)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Topicstarter
Zojuist ff een oude bios geinstalleerd ( 3.0) en de tempraturen doken best wel omlaag....

direct na opstarten pc : 51 graden ipv 63-66 granden
na rarren-parren en nog wat proggies 75 graden ipv boven de 84 graden en automatische shutdown

Dus er is weldegelijk iets met de bios denk ik ,maar of het nauw zo.n goed idee is om een bios downgrade te doen , ik weet het niet.
Weet ook nog niet hoe het met de performance is na een paar uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, niemand die wou mij geloven in de topic die ik toen starte over mijn temp probleem dat het aan de bios ligt. Nu maar wachten op een nieuwe bios. Wat vinden jullie ervan om een leuk overklokproject op te zetten op de noordpool met de neo 2 P series mobo's? >:)
Pagina: 1