Uitdaging: webserver onder 30 watt

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TWolf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 22:22

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
Ik heb een opdracht om voor elkaar te krijgen dat een webserver onder de 30 Watt draait, minder is nog beter. Ik wil even checken of ik misschien mogelijkheden over het hoofd heb gezien ;)

Het systeem is een 2 Ghz Celeron met 512 MB ram op een speciaal moederbord met meerdere pci sloten en een HD (maar die HD doet er niet toe).

Ik kan de webserver in het ram laten draaien, zodat ik de HD uit kan zetten. Die verbruikt al niets meer. Ik moet 1 pci slot aan laten staan voor het netwerkverkeer, de rest zet ik ook uit.
De compu moet ook weer 'normaal' kunnen werken, dus vandaar dat ik niet dingen er gewoon uit kan slopen.

Ik zit nu nog met een paar opties/vragen:
1. Wanneer ik het ram in 2 slots stop (2x256mb) dan zou ik daar ook 1 van uit kunnen zetten. Maar is er ook speciaal RAM dat minder stroom vreet?
2. De CPU op minder dan 2 Ghz laten draaien. Hoeveel schiet ik er in wattage mee op om die CPU op minder Mhz te laten draaien?
3. Welke voeding is het efficienste?

Gezien de die-hard modders hier :9 , hoop ik dat jullie me kunnen helpen ^_^

Promoot Anime, wordt lid van AniWay!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Als je je geheugen en cpu minder wat wilt laten gebruiken moet je je voltages omlaag brengen. een celeron zal toch al snel 70 wat gebruiken en een laptop cpu gebruikt in low power mode dus 600 mhz ook al 20 watt.

Ik denk dat jij moet gaan kijken Naar een VIA Epia die gebruiken maar 7 watt en dan blijf je wel onder je 30 als je het een beetje goed bekijkt. Andere cpu's verstoken gewoon veel te veel. Een laptop gebruik ook veel meer dan 30 watt in low power mode.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Heb je al eens naar die VIA Eden (ofzo) mobotjes gekeken. Daar zit al een proc op (1 ghz is de snelste als ik het goed herinner) en die schijnen heel weinig te gebruiken.

Verder is er volgens mij geen ram dat minder stroom lust. Mischien dat de lager geclockte modules minder nodig hebben maar dat weet ik niet zeker.
Het onderclocken van je CPU maakt niks uit qua wattage (dus onderclocken qua MP / FSB). Je voltage daar in tegen zou mischien wel eens kunnen helpen alhoewel ik dit ook niet zeker weet.

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-02 16:48

The Dutch Dude

Haiku Rules!

DDR2 verbruikt minder, maar dat is nog niet echt verkrijgbaar.
Ik gok wel dat 1 reepje minder verbruikt dan 2, omdat je dan maar 1 slot van stroom hoeft te voorzien en maar 1 keer de aanstuurelectronica op de modules van stroom moet voorzien. Maar dat zou je moeten testen om het zeker te weten.

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Verwijderd

Ik denk dat de makkelijkste oplossing gewoon om een P3-M of P-M laptop te kopen en die neer te plempen. In verhouding zul je dan een hogere performance hebben en het stroomverbruik van laptops is over het algemeen veel lager.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

heb eens gezien dat je een webserver op aardappelen kon laten draaien. Echter was het wel wat beperkt natuurlijk. Maar een standaard Celeron zul je niet zomaar onder de 30w krijgen, en dan heb je nog een moederbord etc. Echt zuinig zijn de VIA's zoals al enkele malen vermeld is. Je zou kunnen proberen je Celeron te underclocken en dan het voltage wat verlagen, dat helpt ook al iets natuurlijk.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FastBunny schreef op 09 mei 2004 @ 10:41:
zomaar onder de 30w krijgen, en dan heb je nog een moederbord etc. .
Heel weinig P4 moederborden ondersteunen het undervolten van een proc vanuit het bios.

Trouwens, 30 watt, met 70% efficientie van je voeding.. Je wil dus een PC op 21 Watt laten draaien?
Of tel je de voeding niet mee?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

ddr2 gebruikt toch een hogere voltage ? of zit ik nu verkeerd? verder denk ik dat een via moederbord het beste id is, maar vooral de voeding word lastig denk ik ,aangezien je altijd al wat stroom verliest _in_ de voeding zelf

[ Voor 1% gewijzigd door HeepH op 09-05-2004 11:36 . Reden: spelvout ]

http://specs.tweak.to/16495

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

HeefStan schreef op 09 mei 2004 @ 11:33:
ddr2 gebruikt toch een hogere voltage ? of zit ik nu verkeerd? verder denk ik dat een via moederbord het beste id is, maar vooral de voeding word lastig denk ik ,aangezien je altijd al wat stroom verliest _in_ de voeding zelf
DDR2 verbruikt minder voltage in vergelijking met DDR.
Dit is een van de voornaamste voordelen van DDR2. (naast de hogere kloksnelheden die mogelijk zijn.)

Helaas is er voor zover ik weet nog geen VIA MoBo dat DDR2 ondersteund en het zou mij niet verbazen als die ook niet in de planning zit. Maar daar weet ik niets zeker van. (geen ervaringen met VIA CPU's) Het is idd wel zo dat VIA de meest geschikte kandidaat is om een low-power PCtje in elkaar te draaien.
Let bij het samenstellen van je server ook op een evt. CD(?)-rom en het verbruik van je HDD.

Vraagje: Waarom de grens van 30Watt? en valt je voeding hier ook onder?

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55

Rmg

[quote]TWolf schreef op 09 mei 2004 @ 10:25:
knip
[quote]

En de video kaart? wat voor 1 zit erin? die is ook nog under te clocken..

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Mss is dit iets: http://www.bitwaste.com/wasted-bits/archives/000224.html :+
Webserver met PIC-microcontroller ;)

30 watt is behoorlijk weinig als je een desktop-cpu wil gebruiken voor je webserver. Zelfs een proc zoals de athlon xp-m haalt het niet. Zoals eerder al gezegd is kun je beter kijken bij VIA Epia's of (ULV) Pentium-M's

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:25
Ik heb een PDA: Agenda VR3
Dat ding draaid op een Linux kernel en er is een port van Apache voor :)

wel 66MHz en 8MB ram, maar wel minder dan 30W :Y)

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:50

EntonoX

Team leider

waarom niet gewoon een webserver in een microcontroller nemen?? bij Beck hebben ze een kant en klare oplossing hiervoor, http://www.beck-ipc.com/i...ory/index.asp?cat=1&sp=en

Is klein, en volgens mij vallen de kosten ook nog wel mee...

edit: ik zie net dat ze al vanaf 66 euro te koop zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door EntonoX op 09-05-2004 12:29 ]

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Er zijn ook webservers voor Tiny modules, die verbruiken ook maar een paar watt. Ik denk dat je toch wel een Epia zal moeten hebben. Een andere CPU zul je niet snel onder de 30 watt krijgen. Zelfs een AMD Mobile in low-power mode gebruikt al 20 tot 25 watt, dat gaat je dus niet lukken. Een Pentium-M verbruikt ook ongeveer 30 watt dus dat gaat ook niet lukken.

Ook met een Epia gaat het krap worden, maar waarom wil je dit precies doen? 30 watt is echt weinig, moet ie op zonnecellen werken ofzo?

Verwijderd

Moet je persé deze hardware nemen? Zo nee, neem dan een oude p200 of zo en kwak daar een grote hoeveelheid geheugen in en gebruik die als webserver. Vooral als het toch alleen maar statisch spul is maakt het niet zo gek veel uit. Als je er wat PHP/JSP bij gaat doen, kan ook wel. Het zal misschien iets trager zijn dan een Celeron 2.0 maar ach, het kan alleen maar om milliseconden gaan, of niet?

• DefaultUser
  • Laatst online: 25-07-2025
Misschien een soekris boardje kopen en linux of bsd erop zetten..
http://www.soekris.com

Ik weet niet precies wat die verbruikt, maar wel erg weinig.

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 12:52:
Moet je persé deze hardware nemen? Zo nee, neem dan een oude p200 of zo en kwak daar een grote hoeveelheid geheugen in en gebruik die als webserver. Vooral als het toch alleen maar statisch spul is maakt het niet zo gek veel uit. Als je er wat PHP/JSP bij gaat doen, kan ook wel. Het zal misschien iets trager zijn dan een Celeron 2.0 maar ach, het kan alleen maar om milliseconden gaan, of niet?
Een P200 vreet wel iets meer als 30 watt :p

Een P200 CPU vreet (afhankelijk van de fabrikant) ongeveer 20 watt, daarnaast nog een hdd, voeding (voeding vreet ook stroom) en moederbord dan zit je al snel op de 80 a 100 watt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 13:10 ]

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik denk denk dat een via eden/epia de enigste goede oplossing is voor dit geval aangezien een p4 hoe dan ook met mobo en al te veel stroom gaat verbruiken.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wow, 30 watt is wel erg weinig. Als ik me goed herinner eet mijn p75 freesco router ronde de 20 watt. Hierin zit geen harde schijf, alleen een floppy met geheugen en 2 netwerkkaarten. Het systeem is passief gekoeld. Freesco kan ook webserver zijn. Misschien is het een oplossing. Ik denk dat die Celeron van je teveel stroom zal eten.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ff voor het inzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
100 watt    (= 0,45 ampére)
24 uur/dag  
7 dagen/week    
=
873,6 kilowattuur / jaar    
a 16,97 eurocent / kilowatt (nuon in dit geval) 
=
148,25 euro per jaar    
12,35 euro per maand

Nu 30 watt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
30 watt (= 0,14 ampére)
24 uur/dag  
7 dagen/week    
=
262,08 kilowattuur / jaar   
a 16,97 eurocent / kilowatt (nuon nog steeds)   
=
44,47 euro per jaar 
3,71 euro per maand

100 euro verschil met 100 watt (een gemiddelde pentium 1 200 Mhz).. daar moet je ff rekening mee houden bij eventuele aanschaf van nieuwe apparatuur he... (als je het ook om geld is te doen). En ik weet niet hoe lang (paar jaar?) die webserver van jou in de lucht zou moeten zijn... tel uit je winst/verlies.

[ Voor 13% gewijzigd door henkleerssen op 09-05-2004 13:24 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Gevonden:
Werelds Nummer 1 in low powered webserver
http://d116.com/spud/

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

FastBunny schreef op 09 mei 2004 @ 13:29:
Gevonden:
Werelds Nummer 1 in low powered webserver
http://d116.com/spud/
Nou het lijkt me dat als je deze nabouwt je wel aan je eisen voldoet ... of het je ook bepaalde eisen aan snelheid ?

Het lijkt mij dat je of inderdaad voor een via Eden moet gaan, of voor een oplossing met een (meedere?) pic('s). Met pic's heb je ook nog het idee dat je iets gedaan hebt en je kunt waarschijnlijk wel onder de 15 watt blijven.

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Opzich een heel leuk projectje. Zelf gebruik ik nu een PII als server, wat mijn ouders niet helemaal waarderen. Nu dacht ik eraan om een VIA-bordje te kopen, wat ik er wel voor over heb. Alleen als het systeem zo rond de 100 Watt nodig heeft, en er zit een 300 Watt voeding aan, is het dan beter om een minder sterke voeding te gebruiken? Of zal het energieverbruik dan niet naar beneden gaan? Neem een voeding niet meer energie dan dat het nodig heeft?

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Hoe meer je een voeding belast hoe minder rendement dat hij heeft (denk ik ;)) dus een 300watt is misschien wat veel (de prijs) maar is volgens mij beter dan een 100/150 watt.

</onzin>

Verwijderd

Toevallig zit ik daar nu ook over te denken( na een conflict met pa over de stroomrekening)
PC's vreten stroom, en ik denk dat dit voor veel mensen met een 24/7 verbinding een interessant topic gaat worden.

Ik hoef alleen maar internet te delen, dus zit nu te twijfelen tussen een router en het gemak van Winroute Pro op een VIA EPIA . Op die VIA EPIA komt 256 Ram (genoeg voor de functie), standaard ATX voeding en een harde schijf.

Ik denk niet dat ik hier mee onder de 30 W blijf, maar 50W (bij weinig IDE activiteit) moet toch haalbaar zijn zo??

• Epsilon
  • Nu online

Epsilon

nuclear waste schreef op 09 mei 2004 @ 13:54:
Hoe meer je een voeding belast hoe minder rendement dat hij heeft (denk ik ;)) dus een 300watt is misschien wat veel (de prijs) maar is volgens mij beter dan een 100/150 watt.
een pc voeding is het efficientst op een 80% belasting :)
Maar je moet niet uitgaan van die 300w, maar van de afzonderlijke lijnen.

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Zoals al een aantal keer naar voren kwam is VIA EPIA de beste keuze. 1 GHz op 7 Watt is nergens anders te vinden.

Op dit moment doe ik een project omtrent een navigatiesysteem op een luxe zeilboot. Hierbij zijn we ook voor een VIA EPIA gegaan, omdat er zuinig met energie moet worden omgegaan op een boot.

Qua HD zou je nog kunnen gaan voor CompactFlash. Op het VIA EPIA MII moederboard zit namelijk standaard een CompactFlash slot. En CompactFlash wordt steeds goedkoper. ;)

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Pommi schreef op 09 mei 2004 @ 16:45:
*knip*

Qua HD zou je nog kunnen gaan voor CompactFlash. Op het VIA EPIA MII moederboard zit namelijk standaard een CompactFlash slot. En CompactFlash wordt steeds goedkoper. ;)
Op elk mobo met IDE kan je vrij simpel CF slot zetten, omdat dat compatible is met IDE en die andere kaartjes niet, die hebben een chip nodig of software.

</onzin>

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

nuclear waste schreef op 09 mei 2004 @ 19:43:
[...]

Op elk mobo met IDE kan je vrij simpel CF slot zetten, omdat dat compatible is met IDE en die andere kaartjes niet, die hebben een chip nodig of software.
wil je daarmee zeggen dat zowel de pin count en ook de layout van die pins overeenkomen met IDE aansluitkabel? Als dat zo is.. is dat wel eigenlijk wel cool..

Verwijderd

henkleerssen schreef op 09 mei 2004 @ 22:56:
[...]

wil je daarmee zeggen dat zowel de pin count en ook de layout van die pins overeenkomen met IDE aansluitkabel? Als dat zo is.. is dat wel eigenlijk wel cool..
Nee, maar via een simpele conversie wel.
Pommi schreef op 09 mei 2004 @ 16:45:
Zoals al een aantal keer naar voren kwam is VIA EPIA de beste keuze. 1 GHz op 7 Watt is nergens anders te vinden.

Op dit moment doe ik een project omtrent een navigatiesysteem op een luxe zeilboot. Hierbij zijn we ook voor een VIA EPIA gegaan, omdat er zuinig met energie moet worden omgegaan op een boot.

Voor een webserver is die 1ghz Epia een beetje overkill. Je kan ook voor de 500 mhz versie gaan, die is volledig passief en verbruikt inclusief moederbord, hdd enz maar 20 watt ongeveer. Dan nog een voeding erbij (die zelf ook wat slurpt) en dan heb je op zich misschien net 30 watt, maar het zal erg krap worden.

Een Epia 500 is ook vriendelijk voor de portemonee, een laptop of andere soort PC zal echt niet lukken. Dus of een Epia of een speciaal stuk hardware dat gemaakt is voor een webserver.
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:03:
Toevallig zit ik daar nu ook over te denken( na een conflict met pa over de stroomrekening)
PC's vreten stroom, en ik denk dat dit voor veel mensen met een 24/7 verbinding een interessant topic gaat worden.

Ik hoef alleen maar internet te delen, dus zit nu te twijfelen tussen een router en het gemak van Winroute Pro op een VIA EPIA . Op die VIA EPIA komt 256 Ram (genoeg voor de functie), standaard ATX voeding en een harde schijf.

Ik denk niet dat ik hier mee onder de 30 W blijf, maar 50W (bij weinig IDE activiteit) moet toch haalbaar zijn zo??
Een router is goedkoper, zuiniger, heeft alles hardwarematig (dus minder kans op errors of bugs) en heeft tegenwoordig meestal dingen als wireless enzo al erin. Mijn routertje gebruikt amper 5 watt en kostte maar 40 euro dus op zich lijkt me de keuze dan gemakkelijk gemaakt.

En stroomverbruik, check voor de gein eens hoeveel uur je in de week achter je breedbeeld TV met home-cinema set, hifi versterker en boxen set zit en dan hoeveel stroom dat allemaal trekt. Ben je goedkoper uit om 1 uurtje minder TV te kijken per dag als om zuinigere hardware aan te schaffen.

Je zou bijvoorbeeld ook overal spaarlampen kunnen gebruiken, alleen TFT monitoren kunnen gebruiken (ook om TV te kijken). Geen versterkers, alleen hoofdtelefoons. Geen GSM, alleen een telefoon die geen stekker in het stopcontact nodig heft. Geen vaatwasser, geen wasmachine, geen droger enz.

Als je moet besparen op de hardware die je hebt ben je ten 1e geen die-hard tweaker en ten 2e erg arm... :p

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 00:36 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Als het gaat om internet delen, waarom pak je dan geen goedkoop Sweex routertje van 29,95 :/

Kan iemand mij de voordelen van een PC voor dit doel uitleggen?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• TWolf

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
Ik had gisteren geen mogelijkheid om mijn thread nog te lezen, maar ik zie dat er genoeg reacties op gekomen zijn ^_^

Ik was niet volledig genoeg in mijn beschrijving, merk ik. De webserver die moet draaien onder de 30 W is een soort Low Power Mode van een systeem. Alles weer aanzetten moet een systeem opleveren dat nog performance heeft.

Reacties/samenvatting op de posts:
- De Celeron op zich vreet veel te veel: 70 W

- Een Via Epia/Eden zou het kunnen oplossen, maar dan moet ik naar de performance kijken. Ga ik onderzoeken, maar ik gok dat ze een 2 Ghz Celeron niet bij kunnen houden. Btw: een ULV Celeron-M gebruikt ook maar 7 W op 800 Mhz.

- Een Pentium-M/Celeron-M zou het beste zijn, maar dan zitten we met de hogere kosten. Lijkt wel de beste optie.

- Onderclocken heeft niet zoveel zin om het Wattage te verlagen. Minder voltage wel, maar bij een normale Celeron niet genoeg om onder de 30 W te komen.

- Misschien dat DDR2 ram helpt om minder watt te verbruiken, is nl afhankelijk van de ondersteuning ervan op mobo.

- er hoeft geen videokaart in

Ik zal beginnen met te kijken naar de Via bordjes en de kosten voor een -M versie van Intel.

Bedankt voor de hulp!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12

Shunt

Boe

waarom ga je niet naar de mobile amd barton kijken. ik geloof dat die standaard maar iets van 50 W verstoken op normale snelheid. dan kan je nog voor low power hem zeer ver onder volten en onder clocken omdat deze ook nog eens mp unlockt zijn. dus die kan je makkelijk onder de 20 tot 10 wat krijgen. en ze zijn niet eens zo duur. + je heb er geen speciaal mobo voor nodig.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 11:42:
[...]

Ja, ik heb daar zelf een convertor printje voor in elkaar gesoldeerd, werkt prima! Een CF kan in 3 modi draaien, 1tje daarvan is IDE.
mmm hoe heb je dat gedaan precies? handig!

Verwijderd

Ik denk dat je het te negatief inziet.
Je CPU verbruik zal niet constant 100% zijn, zeker niet met zo'n zware processor als dat jij in gedachte hebt. Een cpu die grotendeels idle is vreet minder stroom als een die je 100% stresst. De statistieken van cpu's zijn vaak echter maximale watt gebruik.

Nuttige link over stroom verbruik pc:
http://www.microsoft.com/...ugust-01_consumption.aspx
CPU statistieken:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Dus bijvoorbeeld mijn celeron 733 server zal ongeveer met harde schijf rond de 30 watt trekken aangezien de schijf zeer weinig hoeft te doen en cpu een load average heeft van 0.3% ;) Dit heb ik niet nagegaan met een meter. Iemand met een vergelijkbaar systeem heeft het wel nagemeten en die kwam idd rond de 30 watt uit, dus dit zijn betrouwbare resulaten :)
Dus ik zou als ik jou was niet je geld over de balk gooien voor mobile processoren, gwoon in de lijst een zuinige oude processor zoeken en die ergens 2de hands op de kop tikken, een webserver hoeft toch geen top pc te zijn.

• TWolf

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 12:00:
Ik denk dat je het te negatief inziet.
Je CPU verbruik zal niet constant 100% zijn, zeker niet met zo'n zware processor als dat jij in gedachte hebt. Een cpu die grotendeels idle is vreet minder stroom als een die je 100% stresst. De statistieken van cpu's zijn vaak echter maximale watt gebruik.
Het probleem is dat ik alleen de TDP (Thermal Design Power) van een Celeron kan vinden. Oftewel, wat de cpu onder een behoorlijke belasting verstookt. Voor een 2 Ghz Celeron is dat 52.8 Watt.
Wat ik graag zou willen zien is wat de CPU onder (bijna) idle aan wattage verbruikt.Daar is veel moeilijker achter te komen schijnbaar.

Wie kan mij metingen laten zien van een Celeron die (bijna) idle is?
De MS link laat alleen wat stroomverbruik zijn van P2 en 3's. De CPU statistieken geven weer alleen de TDP.
Dus bijvoorbeeld mijn celeron 733 server zal ongeveer met harde schijf rond de 30 watt trekken aangezien de schijf zeer weinig hoeft te doen en cpu een load average heeft van 0.3% ;) Dit heb ik niet nagegaan met een meter. Iemand met een vergelijkbaar systeem heeft het wel nagemeten en die kwam idd rond de 30 watt uit, dus dit zijn betrouwbare resulaten :)
Dus ik zou als ik jou was niet je geld over de balk gooien voor mobile processoren, gwoon in de lijst een zuinige oude processor zoeken en die ergens 2de hands op de kop tikken, een webserver hoeft toch geen top pc te zijn.
Probleem is dus dat het systeem in een zogenaamde Low Power Mode maar 30 W mag trekken, maar in Normal Mode performance moet geven. (Ik weet het, dat zijn absurde specs.) Vandaar dat een oudere CPU geen optie is. Jouw Celeron 733 verstookt al 30W (ongeveer) dus een 2 Ghz waarschijnlijk iets meer...

Verwijderd

mijn celeron 1800mhz gebruikt 88watt onder volledige belasting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 00:28:

[...]

Een router is goedkoper, zuiniger, heeft alles hardwarematig (dus minder kans op errors of bugs) en heeft tegenwoordig meestal dingen als wireless enzo al erin. Mijn routertje gebruikt amper 5 watt en kostte maar 40 euro dus op zich lijkt me de keuze dan gemakkelijk gemaakt.
Ik weet dat een router zuiniger en goedkoper is, maar hoeveel routers bieden hetzelfde als wat Winroute Pro te bieden heeft?

Dan kom ik al snel bij de professionele routers uit, en die zijn alles behalve goedkoop.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

Verwijderd

.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08-2025
Hoewel deze topic al enige tijd lijkt te zijn uitgestorven, wil ik proberen om de discussie nieuw leven in te blazen :*)

Ten eerste hoop ik te horen van TWolf wat er uiteindelijk van zijn plannen terecht is gekomen. Is het gelukt, zoja hoe en wat :?

Zelf ben ik ook bezig om een nieuwe server samen te stellen. Hierbij is het doel: zo weinig mogelijk stroom slurpen. Een en ander wordt samen gesteld rondom een VIA M10000 mobo. Uiteindelijke resultaten zal ik wel melden.

Verder zou ik graag de best prectises van andere tweakers willen horen over energiezuinig opbouwen van systemen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
henkleerssen schreef op 09 mei 2004 @ 13:21:
ff voor het inzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
100 watt    (= 0,45 ampére)
24 uur/dag  
7 dagen/week    
=
873,6 kilowattuur / jaar    
a 16,97 eurocent / kilowatt (nuon in dit geval) 
=
148,25 euro per jaar    
12,35 euro per maand

Nu 30 watt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
30 watt (= 0,14 ampére)
24 uur/dag  
7 dagen/week    
=
262,08 kilowattuur / jaar   
a 16,97 eurocent / kilowatt (nuon nog steeds)   
=
44,47 euro per jaar 
3,71 euro per maand

100 euro verschil met 100 watt (een gemiddelde pentium 1 200 Mhz).. daar moet je ff rekening mee houden bij eventuele aanschaf van nieuwe apparatuur he... (als je het ook om geld is te doen). En ik weet niet hoe lang (paar jaar?) die webserver van jou in de lucht zou moeten zijn... tel uit je winst/verlies.
* Rey Nemaattori schakelt zijn web-/game-/file-servertje uit.

Tis maar een duron 1600, maar met 2 hdd's & geforce 4 vreet ie zo 200 watt :P
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 13:41:
Nou het lijkt me dat als je deze nabouwt je wel aan je eisen voldoet ... of het je ook bepaalde eisen aan snelheid ?

Het lijkt mij dat je of inderdaad voor een via Eden moet gaan, of voor een oplossing met een (meedere?) pic('s). Met pic's heb je ook nog het idee dat je iets gedaan hebt en je kunt waarschijnlijk wel onder de 15 watt blijven.
Weet je wat een zak aardappelen kost en hoeveel stroom die levert? Volgens mij kun je beter diezelfde webserver aan een batterijtje hangen oid :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1