Multiboot wind xp - win 2000 pro loopt mis

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 17:34
Het is de eerste keer dat ik meerdere OS op m'n computer zet. Ik had dus een probleem, heb het zelf al kunnen oplossen maar zou toch graag weten wat er juist misging en hoe ik dit kan vermijden.

Dit is wat er gebeurde:
Ik had windows xp pro op m'n comp staan (op C:)
Ik maak een nieuwe partitie voor windows 2000 pro ( F:)
Instaleer 2000 op die partititie.
Ik krijg mooi het multiboot scherm en kan kiezen tussen XP en 2000.
2000 werkt prima maar XP wil niets meer doen.

Mijn oplossing:
De repair functie van XP gebruikt en dan werkte zowel XP als 2000 prima.

Iemand enig idee wat ik mis zou kunnen gedaan hebben???

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

Bij Dualboot systemen is het belangrijk dat je eerst het 'oudere' OS installeert en dan het 'nieuwere'. In jouw geval had je eerst windows2000 en dan WindowsXP moeten installeren...

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ter verduidelijking: Windows 2000 en Windows XP gebruiken beiden dezelfde boot bestanden (in de root van C:), namelijk NTDETECT.COM en NTLDR. Bij installatie van Windows 2000 na Windows XP worden deze bestanden vervangen door de 2000 versies en die kunnen niet gebruikt worden om Windows XP te starten, vandaar dat je de XP CD moest gebruiken met de repair option (deze heeft dus deze twee bestanden weer vervangen door de XP versies).

Verwijderd

repair command niet echt nodig. Als ik het goed heb moet je 2 files vervangen op je root. nl ntdetect.com en ntldr. Te vinden op de winxp cdrom in de i386 folder. Deze kun je gewoon overschrijven en daarna even de attributes van de files aanpassen +r +h +s.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 17:34
aha... bedankt voor de uitleg...
Ik dacht eerst dat er iets mis was met m'n boot.ini

Goed dat ik van die twee bestanden weet, maar hoe kom je in godsnaam op de root van een NTFS partitie via dos???Want in dos zie je enkel FAT partitities en de console van op de windows xp/2000 CD laat enkel veranderingen binnen de windows dir toe...

"If it works, don't fix it"