Toon posts:

Radeon 9700TX (dell) + Asus P4PE-X/TE, opstarten niet soepel

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mn dell computer overgeplaatst naar een nieuwe chieftec bx kast. Nieuw moederbord erin gedaan Asus P4PE-X/TE en een zalman cnps7000a-cu koeler voor de cpu gekocht. Alles werkt, maar toch niet helemaal lekker. Wanneer de computer opstart krijg ik een lange piep en dan een paar korte piepjes, dat betekent dat er iets met videokaart mis is.

Na het leze van dit topic Asus A7N8X-E boot niet met Radeon 9700 Pro Heb ik in de bios "halt on all errors" uitgezet. hij start nu wel door. En in windows werkt alles gewoon correct, ga zo maar ff far cry installeren om te kijken hoe hij daarop reageert. De videokaart is zekers niet kapot, want ik heb gisteren nog spelletjes zitten spelen toen hij in de dell kast zat.

Ik heb de laatste bios volgens de asus site (1.006), niks overgeclocked, temps cpu zijn goed. Momenteel weet ik niet meer wat ik moet doen om dit probleem op te lossen. De eerste keer (als hij helemaal uit staat en aangezet wordt) start de computer niet op (er is geen beeld, windows start geloof ik wel door), als ik dan vervolgens reset knop indruk, gaat ie opnieuw starten en heb ik wel gewoon beeld :? Als iemand mij kan helpen met dit probleem, want ik kom er niet meer uit.
Heb overigens een systeem met windows XP SP1, P4 2,5 Ghz, 512 pc2700, 2x 120 GB, dvd lezeer, pioneer dvd brander, Asus P4PE-X/TE mobo, zalman cnps7000a-cu cpu koeler, chieftec kast/voeding.

Alvast bedankt voor de hulp

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de BIOS piept, en je al zegt dat het aan de videokaart ligt, denk ik dat je de molex vergeten bent aan te sluiten, aan / in je videokaart.

Die dus aansluiten zou het probleem moeten oplossen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is de molex het stroom kabeltje?, die is aangesloten namelijk. Verder zou ik niet weten wat er nog aangesloten moet worden.. (dit is eerste keer dat ik computer in elkaar geknutselt heb :p)

De videokaart werkt goed, en is goed aangesloten lijkt me, want ik heb gewoon far cry kunnen spelen. Het probleem is dus dat het systeem de eerste keer niet goed doorstart. Kan ik niet nog iets veranderen in de bios naast halt on all errors?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 10:14 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Check voor de zekerheid of je AGP kaart echt goed in de bus zit... je moet namelijk soms veel kracht zetten. Daarnaast ook even controleren of je geheugen er wel goed in zit. Als dit al het geval is. Trek dan even de rest van de onderdelen los van je moederboard en probeer dan te booten. Eventueel je CMOS clearen (jumper overhalen als de spanning eraf is en daarna weer terugplaatsen).

Shit niet goed gelezen hij wil na een reset (warme boot) wel booten... CMOS toch nog even clearen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door n00bs op 09-05-2004 10:16 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
wat zijn je voltagelijnen onder windows? Misschien trekt je voeding het niet.

Gooi even je +3.3, +5, en +12v lijnen hier neer :)

Edit: Zet gelijk je temperaturen idle en stressed er even bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Banshee op 09-05-2004 10:19 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

n00bs schreef op 09 mei 2004 @ 10:14:
Check voor de zekerheid of je AGP kaart echt goed in de bus zit... je moet namelijk soms veel kracht zetten. Daarnaast ook even controleren of je geheugen er wel goed in zit. Als dit al het geval is.
Ik denk niet dat het geheugen is, maar echt iets met de videokaart... Want:
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 09:56:
Wanneer de computer opstart krijg ik een lange piep en dan een paar korte piepjes, dat betekent dat er iets met videokaart mis is.
n00bs schreef op 09 mei 2004 @ 10:14
Trek dan even de rest van de onderdelen los van je moederboard en probeer dan te booten. Eventueel je CMOS clearen (jumper overhalen als de spanning eraf is en daarna weer terugplaatsen)
CMOS clearen heeft (denk ik) ook geen zin, omdat je dan alleen maar de instellingen van het BIOS reset...

Enigste wat dus inderdaad zou kunnen, is dat je voeding het net niet helemaal trekt, waardoor je videokaart net dat ene beetje spanning / stroom / vermogen / whatever te kort komt, en hij daardoor gaat piepen...

Trek dus zoals eerder gezegd alle andere hardware in je PC eruit (behalve je geheugen ;)) en kijk wat er dan gebeurt...
Gebeurt er niets, dan moet je een andere voeding gaan kopen.

Mocht je niet weten welke voeding je dan zou kunnen nemen:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 4

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 09 mei 2004 @ 10:17:
wat zijn je voltagelijnen onder windows? Misschien trekt je voeding het niet.

Gooi even je +3.3, +5, en +12v lijnen hier neer :)

Edit: Zet gelijk je temperaturen idle en stressed er even bij.
Hoe kan het dan dat na een reset alles wel goed werkt, ik heb net gewoon far cry zitten spelen. Dan moet alles goed aangesloten zijn lijkt me, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Check voor de zekerheid of je AGP kaart echt goed in de bus zit... je moet namelijk soms veel kracht zetten. Daarnaast ook even controleren of je geheugen er wel goed in zit. Als dit al het geval is. Trek dan even de rest van de onderdelen los van je moederboard en probeer dan te booten. Eventueel je CMOS clearen (jumper overhalen als de spanning eraf is en daarna weer terugplaatsen).

Shit niet goed gelezen hij wil na een reset (warme boot) wel booten... CMOS toch nog even clearen
Ik ga de cmos maar ns ff clearen. Hopelijk werkt dat

• Banshee
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 10:23:
[...]

Hoe kan het dan dat na een reset alles wel goed werkt, ik heb net gewoon far cry zitten spelen. Dan moet alles goed aangesloten zijn lijkt me, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

[...]

Ik ga de cmos maar ns ff clearen. Hopelijk werkt dat
Heb ik nog even geen idee van, ik probeer alleen even dingen uit te sluiten op deze manier :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu motherboard monitor aan het downloaden voor de temps, hoe kan ik mn voltage lijnen bekijken?, kan dat met software?

• Banshee
Hoe het met motherboard monitor moet weet ik niet, ik ken zelf alleen Lavalys Home Edition (die hier te vinden is: www.lavalys.com daar kan je de home edition gratis binnenhalen)

Als je die geinstalleerd hebt kan je onder computer / sensors je temps en je voltages zien.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat gaat ook met MBM of met speedfan.

Verwijderd

Topicstarter
case 31 graden
cpu 34 graden
core 0 1.63v
core 1 1.63v
+3,3 3,3v
+5,0 5,19v
+12,00 11,49 v
-12,00 -12,01v
-5 -5,04 v
fan 1 1383rpm
cpu 2537mhz

edit:
ik ga nog maar een keertje die videokaart goed aandrukken :), tot nu toe in windows nog geen gekke dingen, far cry loopt ook soepel

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 10:39 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 10:37:
case 31 graden
cpu 34 graden
core 0 1.63v
core 1 1.63v
+3,3 3,3v
+5,0 5,19v
+12,00 11,49 v
-12,00 -12,01v
-5 -5,04 v
fan 1 1383rpm
cpu 2537mhz

edit:
ik ga nog maar een keertje die videokaart goed aandrukken :), tot nu toe in windows nog geen gekke dingen, far cry loopt ook soepel
Je temps zijn prima.
Zijn die voltages stresses of idle gemeten? Vind namelijk je +12 lijntje een beetje aan de lage kant, als die tijdens stressen (of booten) nog verder zakt, kan de boel gaan hangen / niet meer starten.

Ben je toevallig in het bezit van 3dmark2001( 2003 hoeft niet, duurt te lang voor je hem binnen hebt)?

Gooi het programma waarmee je je voltages e.d. ziet open, en start daarna 3dmark even (die kan je videokaart flink belasten, waardoor je 12v gaat zakken)

Als hij een paar minuten loopt, switch dan met alt-tab naar je voltages toe, en kijk even of er geen gekke dingen gebeuren daar.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb videokaart goed aangedrukt, hij zet echt vastgeklikt, vaster dan dit kan niet. Ok, ik ga ff 3dmark downloaden.

Tijdens high detail test, alt tab gedaan, toen de volgende resultaten.

case 30 graden
cpu 42 graden
core 0 1.63v
core 1 1.63v
+3,3 3,28v
+5,0 5,13v
+12,00 11,37 v
-12,00 -11,88v
-5 -4,98 v
fan 1 1383rpm
cpu 2537mhz

Ik heb de CMOS gecleared, maar hij gaf zelfde piep, dat iets met videokaart mis is :?

Tijdens windows is het systeem stabiel, er lopen geen zaken vast, hij valt niet uit etc...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 11:26 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 10:50:
ik heb videokaart goed aangedrukt, hij zet echt vastgeklikt, vaster dan dit kan niet. Ok, ik ga ff 3dmark downloaden.

Tijdens high detail test, alt tab gedaan, toen de volgende resultaten.

case 30 graden
cpu 42 graden
core 0 1.63v
core 1 1.63v
+3,3 3,28v
+5,0 5,13v
+12,00 11,37 v
-12,00 -11,88v
-5 -4,98 v
fan 1 1383rpm
cpu 2537mhz

Ik heb de CMOS gecleared, maar hij gaf zelfde piep, dat iets met videokaart mis is :?

Tijdens windows is het systeem stabiel, er lopen geen zaken vast, hij valt niet uit etc...
Als je nu goed kijkt naar je +3.3 en +12 volt lijnen zie je dat ze tijdens het stressen (waarschijnlijk dus ook tijdens het booten) te ver gezakt zijn. (vooral je +12)

Dat betekent dat op dat moment je cpu, videoplank en hd's te weinig stroom krijgen, daardoor kan je dus een piep krijgen tijdens booten, wat waarschijnlijk idd van je radeon 9700 af zal komen.

Heb je de mogelijkheid om van iemand een zwaarder exemplaar voeding te lenen?
Ik denk namelijk dat ie voor jouw systeem een beetje aan de zwakke kant is.

Edit:

Om zeker te weten dat het je voeding is, regel ergens even een hele eenvoudige videokaart (iets van een geforce 1/2/3) en probeer het nog eens.
Deze kaarten verbruiken in tegenstelling tot je 9700pro helemaal geen stroom.
Je hebt een goede kans dat die piepjes dan uitblijven. Dit zal je dan ook in je voltages zien, aangezien je 12v lijn veel minder belast wordt.

Als dit inderdaad zo is, moet je een andere zwaardere/betere voeding gaan proberen. Iets van een 350 watt enermax ofzoiets :7

[ Voor 20% gewijzigd door Banshee op 09-05-2004 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, beetje jammer, want nu heb ik geld uitgegeven aan een voeding waar ik niks aan heb :'( Ik ga ff geforce 2 uit mn vaders comp halen en testen. Wat ik zo vreemd vindt is dat dell een 230 watt voeding heeft en deze geen problemen geeft :P, en dat er nu een 360 watt chieftec voeding inzit die het allemaal niet aankan :'(

• pisart
  • Niet online
Normaal gezien kan die chieftec het wel aan, ofwel moet de psu beetje kapot zijn ofzo :p

• Banshee
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:42:
Ok, beetje jammer, want nu heb ik geld uitgegeven aan een voeding waar ik niks aan heb :'( Ik ga ff geforce 2 uit mn vaders comp halen en testen. Wat ik zo vreemd vindt is dat dell een 230 watt voeding heeft en deze geen problemen geeft :P, en dat er nu een 360 watt chieftec voeding inzit die het allemaal niet aankan :'(
Dat kan idd.

Het wattage van een voeding zegt niet alles, belangrijker zijn :

1) Wat is zijn combined power (+3.3, +5, +12v samen is dus bij een beetje voeding iets van 200 watt, dit zal bij jou minder zijn)

2) Wat zijn de amperages? Als vooral de +5 lijn en de +12v lijn maar iets van resp. 20 en 14 ampere zijn, en je hebt meer dan 2 drives en ook nog een radeon 9700 pro (die er om bekend staan redelijk wat te lusten :Y) ) dan kan het idd wel eens zo zijn dat bepaalde apparaten gewoon niet ten volle gebruikt kunnen worden.

Daardoor kan het dus voorkomen dat je pc tijdens gamen in een reboot schiet, of tijdens booten blijft hangen/ piepjes genereerd, of nog erger, helemaal niet meer wil booten, of niet meer bij windows wil aankomen, dan blijft ie dus bij de post al hangen of geeft een blauw scherm met reeks foutmeldingen.

Het klopt ook inderdaad dat een goede merkvoeding van 300watt (bv enermax/zalman) veel sterker en stabieler is als een noname/goedkope voeding die volgens de specs 400 watt geeft.

Voor meer info en vragen over voedingen kan je denk ik hier eens een kijkje nemen.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 4

Daar staan dingen in uitgelegt, en kun je ook vragen deponeren over wat je met jouw systeem nodig zou moeten hebben.

Ik ben iig benieuwd wat die andere videokaart zal gaan doen. Post als je wat weet je bevinden hier nog even ;)

Succes.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Heb je ook het kleine powerstekkertje aangesloten op je bord? Mensen willen die nog wel eens vergeten.

• Banshee
Probeer dit anders ook nog eens even:

http://www.dnachip.nl/PSU_vermogens_schatter.zip

Is een excel bestand waar je in kan typen wat er allemaal in je systeem zit.

Helemaal onderin het venster krijg je dan te zien wat het geschat vermogen is wat door je systeem gevraagd wordt. Let ook op de amperages, die staan er dan ook bij.

Als je zorgt dat je voeding iets meer af kan geven als wat vereist wordt zit je eigenlijk altijd goed, rekening houdend met een eventuele upgrade / aanpassing in het systeem later.

Bv als je besluit er een Intel P4/3.0 ofzo erin te zetten, dat je voeding dat dan ook nog bij kan benen, anders moet je bij elke upgrade een andere voeding gaan aanschaffen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat een onzin die Chieftec voeding kan dat makkelijk aan, zie mijn sig. Anders zou die ook niet bij een reset wel booten... gewoon 1 of ander vaag probleem. Trek je mem. er eens uit en switch die dimmetjes van bank

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb geforce 2 erin gedaan en toen was de foutmelding weg. (lange piep en dan een paar korte piepjes.) Ik heb nog een heleboel zooi eruit gehaald, maar dat maakt ook niet uit. Ik ga mn geheugen bankje eens verplaatsen, hij zit nu in de eerste... Bios gaf ook foutmelding dat ie deze waarde te laag vond 1383rpm (de zalman koeler), maar de temps zijn gewoon goed toch?

edit:
volgens asus probe zijn de voltages in orde, volgens bios ook, ander geheugen bankje helpt niet. Ik heb nu dus het probleem dat als ik mijn computer opstart van de uitstand, dat ik heb na eerste keer bios moet resetten en dan doet ie het wel. Dat irriteert me gigantisch, vooral omdat ik er niet uit kom, wat nou het probleem is. Nieuwe bios kan niet, want ik heb al de nieuwste

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 14:13 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:04:
Bios gaf ook foutmelding dat ie deze waarde te laag vond 1383rpm (de zalman koeler), maar de temps zijn gewoon goed toch?
Dat komt wel vaker voor bij een zalman :). Hoef je je geen zorger over te maken zolang de temp maar okee blijft.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Geen V&B dit nee, meer PMG :) dus move V&B > PMG. Neem in PMG de Opstarten Troubleshooter door in de FAQ bovenaan :)

LinkedIn
Instagram

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:04:
Ok, ik heb geforce 2 erin gedaan en toen was de foutmelding weg. (lange piep en dan een paar korte piepjes.) Ik heb nog een heleboel zooi eruit gehaald, maar dat maakt ook niet uit. Ik ga mn geheugen bankje eens verplaatsen, hij zit nu in de eerste... Bios gaf ook foutmelding dat ie deze waarde te laag vond 1383rpm (de zalman koeler), maar de temps zijn gewoon goed toch?

edit:
volgens asus probe zijn de voltages in orde, volgens bios ook, ander geheugen bankje helpt niet. Ik heb nu dus het probleem dat als ik mijn computer opstart van de uitstand, dat ik heb na eerste keer bios moet resetten en dan doet ie het wel. Dat irriteert me gigantisch, vooral omdat ik er niet uit kom, wat nou het probleem is. Nieuwe bios kan niet, want ik heb al de nieuwste
Zet eens je Radeon in de andere pc, waar de gf2 eerst in zat. Werkt die dan wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Jah dan werkt ie gewoon ok

Ik had de faq's overigens al gelezen, maar daar heb ik in dit geval niet veel aan jammer genoeg

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 14:39 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dan heb je denk ik pech... incompatibliteit (denk ik). Check eens je mobo revisie

Verwijderd

Topicstarter
dus het heeft geen zin om deze computer naar een computer winkel te brengen?

edit:
jah ik ben wanhopig :p

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 19:03 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz zit nog ff te lezen, had je PC standaard al die ATI 9700 kaart erin? of had je die erin gezet toen je alles in een Chieftec kast had gebouwd? en welk merk ATI kaart is het?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst een dell computer (dimension 4550), ik heb alle onderdelen overgeplaatst naar chieftec kast met asus p4pe-x/te mobo. Die Radeon is dus "van dell". Als ik het goed heb is het een bb ati.

Verwijderd

Momenteel weet ik niet meer wat ik moet doen om dit probleem op te lossen. De eerste keer (als hij helemaal uit staat en aangezet wordt) start de computer niet op (er is geen beeld, windows start geloof ik wel door), als ik dan vervolgens reset knop indruk, gaat ie opnieuw starten en heb ik wel gewoon beeld Als iemand mij kan helpen met dit probleem, want ik kom er niet meer uit.
Hey, dat klinkt bekend! Dit heb ik met mijn laptop ook,.. precies hetzelfde!!!
Raar heh? ben er ook nog nooit achter gekomen wat et nou precies is.
Verders heb ik trouwens geen problemen.. alleen dit hele rare...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ok dan snap ik het, ik dacht even dat je die kaart nieuw bij had gekocht... dus het probleem zit hem echt in de overplaatsing in je nieuwe case...
Erg vreemd :? ik weet zeker dat de voeding van een chieftec in het algemeen goed zou moeten zijn, MAAR ik vind wel jouw +12V erg laag... en daar zou toch wel het probleem in kunnen schuilen waardoor je met een "cold boot" problemen krijgt met opstarten.

Je zou voor de grap je oude voeding in deze case moeten zetten en kijken of alles dan wel juist werkt. Is dit dan het geval weet je dat de voeding geleverd bij de case niet goed werkt. Alle chieftec's zijn tegenwoordig 360W en hoger max. belastbaar, dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn.

Verwijderd

ik snap niet waarom mensen aan de voeding denken aangezien farcry het wel doet, hierdoor is de temp ook meteen uitgesloten.. (omdat een pc tijdens spelen meer neemt dan bij opstarten... de 1e reboot doet ie het niet en de 2e keer wel..hoe kan het dan een temp probleem zijn :X)
Banshee79 schreef op 09 mei 2004 @ 11:30:
[...]

Als je nu goed kijkt naar je +3.3 en +12 volt lijnen zie je dat ze tijdens het stressen (waarschijnlijk dus ook tijdens het booten) te ver gezakt zijn. (vooral je +12)
de +12V is goed hoor |:( deze mag 10% afwijken
de 3,3 is helemaal goed 5% afwijking is de max en daar zit deze nog niet bij!!
gooi je kaartje us in een andere comp als ie het dan wel doet kan het ook wel eens een zijn dat je mobo niet tevreden is met die TX

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 19:32 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Er van uitgaande dat hij alles juist heeft overgezet en er niets verder aan de situatie is gewijzigd is het enige logisch denkbare de voeding aangezien deze wel is verandert. Daarnaast zit die +12V toch wel erg laag, en bij een koude start is er een behoorlijke piekspanning van de componenten waardoor de videokaart dus mogelijk te kort komt en niet wil initialiseren

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord is natuurlijk ook veranderd, wat ik zo frustrerend vind is dat alles verder gewoon ok werkt. Hij wil dus alleen niet normaal opstarten. Wat de piepjes volgens het boekje betekenen: videocard not found, or videocard memory bad. Is het misschien niet meer het mobo gpu combo wat niet goed gaat? Wat wel weer raar is aangezien er in de dell kast eenzelfde chipset mobo zat

Volgens de bios en diverse progjes zijn de spanningslijnen wél ok. Ik had een chieftec kast genomen omdat ik juist had gelezen dat die psu's best goed zijn, dus ik dacht twee vliegen in één klap. Ik vind het ook weer zonde om nog een psu te kopen en erachter te komen dat dit het probleem niet is, zo rijk ben ik niet jammergenoeg :P Misschien goedkoper om een nieuwe videokaart te kopen, hoewel dat wel erg zonde is van een radeon 9700tx

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 19:42 ]

Verwijderd

n00bs schreef op 09 mei 2004 @ 19:37:
Er van uitgaande dat hij alles juist heeft overgezet en er niets verder aan de situatie is gewijzigd is het enige logisch denkbare de voeding aangezien deze wel is verandert. Daarnaast zit die +12V toch wel erg laag, en bij een koude start is er een behoorlijke piekspanning van de componenten waardoor de videokaart dus mogelijk te kort komt en niet wil initialiseren
en jij wil beweren dat een CHIEFTEC 360W slechter is dan een DELL 230W??
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 19:40:
Het moederbord is natuurlijk ook veranderd, wat ik zo frustrerend vind is dat alles verder gewoon ok werkt. Hij wil dus alleen niet normaal opstarten. Wat de piepjes volgens het boekje betekenen: videocard not found, or videocard memory bad. Is het misschien niet meer het mobo gpu combo wat niet goed gaat? Wat wel weer raar is aangezien er in de dell kast eenzelfde chipset mobo zat

Volgens de bios en diverse progjes zijn de spanningslijnen wél ok. Ik had een chieftec kast genomen omdat ik juist had gelezen dat die psu's best goed zijn, dus ik dacht twee vliegen in één klap. Ik vind het ook weer zonde om nog een psu te kopen en erachter te komen dat dit het probleem niet is, zo rijk ben ik niet jammergenoeg :P Misschien goedkoper om een nieuwe videokaart te kopen, hoewel dat wel erg zonde is van een radeon 9700tx
kan je niet ff een mailtje naar asus sturen en bidden/hopen dat je een terug krijgt waarin staat of het mobo compatible is met de TX?

Verwijderd

jouw moederbord staat trouwens wel bekend om zijn cold boot problemen.

Dit terzijde trouwens.

Als ik jou was, zou ik gewoon twee keer mijn pc opstarten en lekker die 9700 erin laten zitten . Te meer omdat je far cry lekker kan spelen. Dat is niet de minste.

O-) O-) :Y)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ok ook je mobo is veranderd... argh dat wist ik niet. Dan blijf ik toch bij incompaitbiliteitsprobleem van dit mobo met je videokaart, overigens zal dit terug te vinden zijn om de website van je mobofabricant of van je videokaart, of anders naar beide partijen een mailtje sturen.

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 19:45:
[...]

en jij wil beweren dat een CHIEFTEC 360W slechter is dan een DELL 230W??
[...]

kan je niet ff een mailtje naar asus sturen en bidden/hopen dat je een terug krijgt waarin staat of het mobo compatible is met de TX?
Ff daarvoor heeft die al gezegd dat de chieftec het moet trekken: n00bs in "Radeon 9700TX (dell) + Asus P4PE-X/TE, o..."
Ik denk gewoon brakke uitlezing. Ik heb zelfs zo'n psu en die trekt makkelijk mijn systeem...

Verwijderd

Topicstarter
Na een beetje rondzoeken op de ati site zag ik dat het kan zijn als je coldboot problemen hebt, dat je als je eenmaal in windows bent wel beeld hebt. Ik had eigenlijk nog geen een keer gewacht en gelijk op reset gedrukt, wanneer ik geen beeld had. Heb het even uitgeprobeerd, eenmaal ingelogd in windows geeft ie ineens wel beeld. Er staat daar ook dat vervanging van de voeding het probleem op kan lossen. Op zich kan ik hier wel mee leven. Niet ideaal, maar hij start in ieder geval wel door... Als ik nog een keer geld over heb, vervang ik de voeding voor een hele stille :)

Overigens erg bedankt voor al het meedenken en helpen! Dat waardeer ik erg _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine update: Ik heb nu een andere voeding erin gezet. (Enhance 360 watt) De Chieftec voeding bleek kapot te zijn. (heb hem laten testen bij informatique) De nieuwe voeding heeft er jammer genoeg niet voor gezorgd dat mn videokaart gelijk bij het aanzetten beeld geeft. Het is dus toch een conflict tussen mobo en radeon. (beetje jammer dat ik nu pas erachter kom dat er veel coldboot problemen met dit mobo zijn :P) Nouja, verder werkt alles ok. Die enhance voeding is trouwens super stil :), stiller dan de chieftec. Dus ik ben er wel een beetje op vooruit gegaan :D

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Gelukkig ;) mijn Chieftec is trouwens redelijk onhoorbaar dus kan niet echt stiller :)

• pisart
  • Niet online
n00bs schreef op 15 mei 2004 @ 16:25:
Gelukkig ;) mijn Chieftec is trouwens redelijk onhoorbaar dus kan niet echt stiller :)
Yep, fan op 5v zetten doet wonderen :p Maar op 12v en tempgestuurd viel die ook nog mee, maar toch iets te luid. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu van plan om mn mobo in te ruilen voor een tegoedbon bij informatique en een nieuw moederbord te kopen. Dat zou het probleem moeten verhelpen. Ik zat te denken aan het volgende moederbord: MSI 865PE NEO 2 Platinum, S478, 4xDDR, SATA, GLAN Bij tomshardware waren ze erg enthousiast over dit moederbord. Wat denken jullie, is dit een goede keuze. Het zou natuurlijk behoorlijk balen zijn als ik straks dezelfde problemen heb

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 17:40
Die nieuwe moederbord kan misschien problemen opleveren met je 9700TX kaart. Zie op de forum van www.rage3d.com.

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt, ik ga dat forum ff doorspitten

edit:
nog geeneens zo makkelijk om een moederbord te vinden :?, die radeons hebben wel veel compatibiliteit problemen zeg...

Informatique raadt mij dit mobo aan: Asus P4P800 SE, S478,i865PE,4xDDR,Audio,SATA,GLAN

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 11:53 ]

• pisart
  • Niet online
Goede keuze, sneller dan je huidige mobo...
Heb je 2 x 256mb, dan profiteert je ook nog van dual channel, paar procentjes is altijd mooi meegenomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, k heb nu Asus P4P800 SE mobo, jammer genoeg zelfde problemen. :'( Ik wordt er een beetje moe van. Ik heb nog een a merk voeding geprobeerd (Nexus 3500), ook geen oplossing. Ik ben nog met instellingen in bios weten spelen, maar kom er niet uit. Heeft iemand nog een idee voor instellingen in bios die iets kunnen doen.

Ook met dit mobo bij coldboot geen beeld, na reset wel beeld. Op rage3d hebben ze het nog om het voltage van 1.5 naar 1.6 of zelfs 1.7 te zetten. Gaat dat helpen? Ik ga bijna twijfelen of mn radeon niet kapot is ofzo, hoewel het dan wel raar is dat ie na een reset perfect werkt...

Ik hoop dat iemand met een goede tip komt en anders moet ik maar een goedkoop kaartje van 50 € gaan kopen ofzo, mn geldpot is echt op nu :( Wel een behoorlijke achteruitgang van een radeon 9700 naar een 9200, alhoewel ik speel bijna geen spellen meer, maar toch zonde. Dus als iemand nog een idee voor instellingen in bios heeft?, ik snap ook niet alle termen in bios :P, wordt ook niet in handleiding uitgelegd..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb maar een nieuwe videokaart erin gegooid. Radeon 9800SE. Het is een duur grapje geworden, maar alles werkt weer perfect. Er is toch op een een of andere manier iets mis met die 9700, die koeler misschien :? Ik weet het niet, ben er niet uitgekomen iig. Op rage3d.com niks kunnen vinden, met google ook niks. Ach, het werkt allemaal weer :), alles is sneller geworden :P Mag ook wel voor dat geld

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me nou af zit te vragen. Kan het zijn dat de koeler van mn radeon 9700 een beetje brak is en dat ie daarom problemen gaf.

Ik begin namelijk steeds meer te vermoeden dat er toch iets kapot is aan die radeon aangezien ik alles geprobeerd heb: meerdere nieuwe moederborden, drie verschillende voedingen. Kan het zijn dat de koeler moeite heeft met opstarten en dat de radeon dan geen beeld geeft, en dat ie na een reset wel goed draait en dan wel goed beeld gaat geven.?! Nu ik erover na zit te denken is ie wel meer herrie gaan maken. Verder had ik veel artifacts, maar als ik drivers opnieuw installeerde waren deze weer verdwenen. (daarom dacht ik dat er niks met de koeler was en dat het een software probleem was)

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij opperde dat misschien een condensator ofzo kapot is op de kaart. Heeft niemand een idee?!

Ik heb deze kaart in meerdere computers geprobeerd. (amd en intel) Overal zelfde probleem. Lijkt me toch duidelijk dat er iets mis is met de kaart. Jammergenoeg heb ik geen garantie meer...

Verwijderd

net mijn Asus P4P mobo terug gebracht en een MSI gehaald, had een vergelijkbaar probleem dat na bv een nacht het systeem niet meer wilde booten. Paar keer schakelaar om op de achterkant van de kast (Chieftec) en dan deed ie't wel weer. Niet zo handig. Op internet wat rond gezocht en het blijkt dat er een probleem is met sommige voedingen en dit Asus-board. Alles ook weer in combinatie met sommige AGP 8 videokaarten. BEkende voedingen die problemen opleveren zijn de Antec voedingen. Komen Chieftec en antec niet uit de zelfde fabriek, zien er vrij identiek uit?

Had verder ook nog andere gekke problemen met programma's die spontaan afsloten, wel een hoge 3dmark03

In iedergeval met het nieuwe MSI board to zover geen problemen gehad!
Pagina: 1