Toon posts:

Opstarten van externe harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.902 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een externe usb en een firewire harddisk maar hier kan niet van geboot worden, tenminste dos lukt nog wel maar voor zover ik weet is het nog niemand gelukt om windows XP op te starten.

Toch zou ik dat graag willen. Nu heb ik de search gebruikt en gegoogled en heb het volgende product gevonden. (een externe sata behuizing) http://shop.store.yahoo.com/netpcshopper/cocd3seatahd.html

Nu heb ik twee vragen. In pricewatch kan ik dit product niet vinden en ik zou graag een soortgelijk product willen hebben, want opstarten van sata kan elk os lijkt mij.
Ik heb nog geen sata op mijn moederboard dus ik zal een pci kaart moeten aanschaffen. Zijn er ook pci kaarten met een externe aansluiting?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarom zou je niet windows kunnen booten :?

Je maakt een ghost van je systeem. Zet die ghost op je USB/ Firewire disk. Vinkt in bios aan "USB boot iets" En gaan met die banaan :)

Dat moet toch werken :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste heb ik het geprobeerd resultaat blauw scherm

ten tweede:

Why can't I install Windows on my USB drive?

A collection of limitations (both hardware and software) currently prevent Windows from booting and running off a USB drive. Some of them are described in this whitepaper from WinHEC 2003. Another reason not mentioned in this paper is that during any hot-plug operation, the USB bus is completely reinitialized. Windows really doesn't like it when it loses access to its boot device. Imagine, you plug in a USB camera, the USB bus reinitializes, Windows loses access to the boot drive, and *oops* the kernel needs to page in some data and it can't.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog zo'n kastje gevonden, maar weer niet in Nederland.
http://www.compgeeks.com/...mMnpK0O&invtid=ME-720SATA

Deze werkt in ieder geval wel op 220v volgens mij. Weet niemand een adresje in nederland?

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 01:52:
Ten eerste heb ik het geprobeerd resultaat blauw scherm
Op mijn werk gebruik ik ook een externe USB2.0 hdd van 40GB. Hierop staat een ghost image + boot bestanden van een ghost diskette. Ik vink in de bios gewoon aan: "Boot from USB Device". Ik start het systeem op en hij pakt keurig de ghost image.

Een andere manier van booten zou ik ook niet weten maar zo kan je keurig van je externe hdd booten ;)

P.S. Wat wil jij dan booten?

Verwijderd

Topicstarter
cemackor schreef op 11 mei 2004 @ 20:04:
[...]

Windows XP zou handig zijn en ik zou graag een tweede hardisk ernaast willen hebben waarmee ik wat kan expirimenteren met andere operating systems zonder dat ik bang hoeft te zijn dat er data verloren gaat. Ik wil de externe hdd dus gebruiken als vervanging van een interne. sata is daar volgens mij de enige oplossing voor. Ook wil ik mijn pc graag op de fiets mee nemen (barebone), mits ik de breekbare hardisk het schokken van mijn fiets kan voorkomen.

• ReddishRat
Ja, dan zou een SATA kastje wel handig zijn. Heb geen idee waar je die in NL zou kunnen krijgen.
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 21:18:
Ook wil ik mijn pc graag op de fiets mee nemen (barebone), mits ik de breekbare hardisk het schokken van mijn fiets kan voorkomen.
Dit kan je denk ik wel goed beveiligen door veel piepschuim in je SATA kastje of een lekkere rubberen stuiter kastje
:+ :9

Iemand ideeën waar je zo'n kastje in NL kan kopen? Vind het zelf namelijk ook wel interessant >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog steeds op zoek naar deze zo'n extern kastje. We zijn inmiddels al even verder dus mischien is iemand zo'n kastje in nederland (of omstreken) tegen gekomen in de tussentijd? Ik kan me voorstellen dat meerdere tweakers geintreseerd zijn in zulke kastjes.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 07:54
Er wordt vermeld dat het niet lukt met usb schijven. Firewire zou dan wel moeten werken als ik het goed begrijp?

Aan cemackor,

Wat bedoel je precies met ghost image laten opstarten? Voor zover ik weet dient die om je interne harde schijf terug te recoveren zodat hij terug daarvan kan opstarten.

Begrijp ik het goed dat je van de image zelf dan kan opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
Firewire gaat niet lukken. Ik heb op meerdere posts gelezen dat alleen een Mac kan booten van firewire. Zoiezo ondersteunt mijn bios niet boot from firewire en volgens mij zijn er heel weinig biosen die dat ondersteunen.

Waar cemackor het waarschijnlijk over heeft is het booten van floppy en dat je dan toch in dos je usb harde schijf kan benaderen. Ook handig om te weten maar niet helemaal van toepassing hierzo.

De harddisks zullen vast binnenkort overal te koop zijn in nederland maar helaas nu nog niet. Tenzij ik het van iemand hoor hoe hij zijn computer heeft opgestart van usb/firewire ga ik er echt vanuit dat dit op het moment met de huidige biosen en windows versies onmogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 16:48 ]

Verwijderd

Windows2000/XP konden al bij hun release opstarten van firewire.
Helaas is er nog steeds niet een pc-BIOS wat het toelaat te booten van FireWire.

USB-booten kan wel,
maar de USB-driver-stack in Win2000/XP wordt in een te laat stadium geladen, helaas.
Win98 zou nog wel lukken, denk ik.

Linux..geen idee

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:36

rdejongjr

Gnome

ReddishRat schreef op dinsdag 11 mei 2004 @ 20:04:
[...]

Op mijn werk gebruik ik ook een externe USB2.0 hdd van 40GB. Hierop staat een ghost image + boot bestanden van een ghost diskette. Ik vink in de bios gewoon aan: "Boot from USB Device". Ik start het systeem op en hij pakt keurig de ghost image.

Een andere manier van booten zou ik ook niet weten maar zo kan je keurig van je externe hdd booten ;)

Poosje terug, maar kun je je herinneren hoe je dat gedaan hebt?
Op school zijn we overgestapt van ide naar usb, nu wil ik van mijn ide (in usb behuizing) opstarten
het is een 40gig schijf, en aan norton ghost (enterprise?) is wel te komen via school
(die dells ondersteunen dat)

als iemand ideeen heeft,
bootloader,
speciaal formatteren
speciale drivers(be daar niet zon held in)

dan graag

MVG.
René de Jong

• ReddishRat
rdejongjr schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:15:
[...]

Poosje terug, maar kun je je herinneren hoe je dat gedaan hebt?
Op school zijn we overgestapt van ide naar usb, nu wil ik van mijn ide (in usb behuizing) opstarten
het is een 40gig schijf, en aan norton ghost (enterprise?) is wel te komen via school
(die dells ondersteunen dat)

als iemand ideeen heeft,
bootloader,
speciaal formatteren
speciale drivers(be daar niet zon held in)

dan graag

MVG.
René de Jong
Dat is een tijd terug O+ We werken nu op een andere manier (via een ghostcast server) en we imagen vanaf het netwerk. Ik moet kijken of ik die bootimage voor de externe hdd nog te pakken kan krijgen. Dat wordt pas ergens volgende week :7 Ik heb het iig aan de praat gekregen door de gegevens van een dosflop op de hdd te zetten (autoexec.bat etc) die dan ervoor zorgt dat ghost.exe opgestart wordt.

Is het niet makkelijker om gewoon de images op je externe drive te zetten en dan te booten vanaf een een ghost cd? En dan naar de image navigeren?

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

nee, ik wil nl windows xp opstarten vanaf usb schijf (bij ons op school mogen we all1 maar usb schijven gebruiken)

ik heb inmiddels al een link gevonden waar het word uitgelegd, ben nu aant proberen met vmare image maken enop usb dumpen (thuis geen usb boot machines)

hopelijk heb je er ook wat aan

Groeten:
René de Jong

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo mag je op school alleen usb harde schijven gebruiken :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Orion84 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:56:
Hoezo mag je op school alleen usb harde schijven gebruiken :?
mischien heeft niemand eigen homedirectory op server en zitten der geen floppydrives in pc

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 21:51
In de nieuwste duitse C't staat een groot artikel waarin precies wordt uitgelegd hoe het wel kan. Je moet inderdaad de volgorde van het laden van de usb drivers veranderen, plus nog wat andere zaken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bartgrefte schreef op zondag 15 januari 2006 @ 20:13:
[...]

mischien heeft niemand eigen homedirectory op server en zitten der geen floppydrives in pc
Dan hoef je toch nog niet van een USB schijf te booten :? De enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is dat je je eigen OS install kan gebruiken en dus op school dingen doen die je niet hoort te doen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

iedereen heeft een eigen account met 50mb aan space, je mag niets installeren, of veranderen.
iedereen moest een usb schijfje aanschaffen, zodat we met virtual pc "alles wel konden doen"
bij de opleiding ict beheerder is het altijd wel makkelijk om je eigen tools en programma's bij de hand te hebben, en dat kan zo niet.

en ja, zo af en toe willen we wel eens een spelletje doen(kan zonder eigen xp ook wel hoor ;) )

kunnen mensen testen of het mogelijk is om via vmware(of andere virual pc) een install te maken die ook vanaf usb werkt(installeren, aanpassen voor usb, en dan naar usb kopieren)
de mensen van dit forum willen graag weten of dit kan/hoe dit kan

(kan het zelf niet testen helaas (geeb usb boot)

[ Voor 32% gewijzigd door rdejongjr op 16-01-2006 02:34 ]

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2004 @ 12:15:
Ik ben nog steeds op zoek naar deze zo'n extern kastje. We zijn inmiddels al even verder dus mischien is iemand zo'n kastje in nederland (of omstreken) tegen gekomen in de tussentijd? Ik kan me voorstellen dat meerdere tweakers geintreseerd zijn in zulke kastjes.
Informatique had tot voor kort heeft externe kastjes van Conceptronic in het assortiment, waaronder de externe SATA versie. Ik heb er zelf een in huis, maar ben niet erg tevreden over de mechanische kwaliteit. Geen idee waarom Informatique ze uit het assortiment heeft gehaald.

Verder heb ik ook nog geen e-SATA kabel voor mijn ASUS moederbord vinden, dus ik heb 'er ook nog niet echt mee gewerkt.

Edit:
Ik heb het even nagekeken en het is Informatique artikelnr 445006, als je daarop zoekt kom je uit bij: Componenten > Harddisks > Harddisk Accessoires daar staat het kastje nog steeds (wel een beetje lastig te vinden dus).

[ Voor 37% gewijzigd door Eldee op 16-01-2006 08:40 . Reden: url toegevoegd ]

Verwijderd

ReddishRat schreef op dinsdag 11 mei 2004 @ 20:04:
[...]

Ik wil ook graag kunnen booten van een externe harddisk. Hoe kan ik die aanmaken? Zo'n opstart als Bart PE vanaf een externe hd vind ik wel aardig. Hoe pak ik dit aan ?
Pagina: 1