hoe betrouwbaar is een ADSL postcode check?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:15
Aangezien ik over ruim een maand ga verhuizen (naar de wijk Vathorst in Amersfoort), en ik dus binnenkort mijn Planet ADSL verbinding moet over verhuizen heb ik een niet onbelangrijke vraag:

Is de postcode check van Planet betrouwbaar? Als ik daar mijn nieuwe postcode + huisnummer invoer, geeft ie voor alle abonnementen: beschikbaar.

Maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Ten eerste omdat het een nieuwbouwwijk is, en aangezien ik 8 jaar geleden ook in een nieuwbouwwijk ben gaan wonen, en pas 2 jaar geleden voor het eerst ADSL kon krijgen bent ik nog een beetje wantrouwend. En nu zijn er nog steeds gedeeltes van Nieuwland waar er nog geen ADSL beschikbaar is...
Ten tweede omdat het schijnt dat er alleen glasvezel onder huis huis ligt, en geen koper meer, dus wordt ADSL onmogelijk?

Vervolgens geeft de ADSL postcodecheck van ADSL-Online.net een beetje een tegenstrijdig bericht als ik een postcodecheck doe: eerst zegt het: Gefeliciteerd, u kunt nu ADSL bestellen!
Maar 8 regels naar beneden staat er in het rood: De volgende fouten zijn opgetreden:
Veroorzaker: Versatel - Melding: Volgens Versatel geen geldige postcode

U kunt nogmaals een postcode check doen om deze foutmelding te herstellen.

Ik heb al gekeken voor een email adres van KPN, maar kan ik helaas niet vinden. :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet daar idd even mee oppassen zowel Vathorst als nieuwland is vaag.

Na wat googlen stuitte ik eerst op deze link maar ook op deze link dus beetje vaag wat het nou is !?

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt mij dat je wel ADSL kan krijgen in die wijk...
Amesfoort is immers een toch nog best wel grote stad, zeker groter als waar ik woon, waar wél in de nieuwbouwwijk ADSL beschikbaar is...

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 18:28

Korakal

Up up up!

Nja wat je zelf al zegt: eigenlijk niet betrouwbaar. De providers laten het zelfs zover komen dat de aansluitprocedure gewoon wordt gestart en men er vervolgens pas achter komt dat het niet kan omdat er glas ligt :X Zoiets heb ik al een paar keer meegemaakt in Nieuwland-noord.

Ik zou zeggen: gewoon proberen; niet geschoten == altijd mis :Y)

(als je er online niet doorkomt: telefonisch bestellen)

[ Voor 8% gewijzigd door Korakal op 08-05-2004 22:18 ]

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

GJ-tje schreef op 08 mei 2004 @ 22:16:
Amesfoort is immers een toch nog best wel grote stad, zeker groter als waar ik woon, waar wél in de nieuwbouwwijk ADSL beschikbaar is...
Wanneer er inderdaad geen koper in de grond ligt, kan je natuurlijk per definitie geen ADSL krijgen ;)

In dat geval zul je waarschijnlijk op KPN FTTH oid moeten wachten :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
GJ-tje schreef op 08 mei 2004 @ 22:16:
GJ dat heeft te maken met het feit dat de verbindingen tussen de tussen als ik het goed heb de wijkcentrale en de huizen voor een groot deel uit glas bestaan, ADSL kan daar niet over heen, want de wijk is te modern :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Denman
Ghostrider(NL) schreef op 08 mei 2004 @ 22:20:
[...]

GJ dat heeft te maken met het feit dat de verbindingen tussen de tussen als ik het goed heb de wijkcentrale en de huizen voor een groot deel uit glas bestaan, ADSL kan daar niet over heen, want de wijk is te modern :)
Ja maar dat is juist het vreemde, en ook tegenstrijdig: het is een supermoderne wijk, maar biedt geen mogelijkheden voor ADSL? Dat vind ik een beetje vreemd en eigenlijk ook onacceptabel in deze tijd. 500 meter verder ligt een dikke glasvezelwijk, waar ik natuurlijk graag gebruik van had willen maken. Maar met mijn huidige ADSL abonnement ben ik hardstikke tevreden, en zou het dus erg jammer vinden als ik die op moest geven :(

Join het GoT Pulse-Team!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

intoxicated schreef op 08 mei 2004 @ 22:18:
[...]
Wanneer er inderdaad geen koper in de grond ligt, kan je natuurlijk per definitie geen ADSL krijgen ;)
Mag ik dan zo vrij zijn, om te vragen wáárom ADSL over koper moet? :? Bedoel... Door / over glas kan die dataverkeer toch ook? :?

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 08-05-2004 22:39 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

GJ-tje schreef op 08 mei 2004 @ 22:37:
[...]
Mag ik dan zo vrij zijn, om te vragen wáárom ADSL over koper moet? :? Bedoel... Door / over glas kan die dataverkeer toch ook? :?
aDSL is een techniek dat over koper gaat, en als er (zoals in sommige stukken in Nieuwland) glas ligt, kan je geen aDSL toepassen, omdat het te duur is om eerst apparatuur voor huiskoper->glas en dan glas->aDSLcentrale te doen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Denman
Maar als KPN weet dat ze daar geen koper hebben neergelegd, waarom geven ze dan toch "beschikbaar" aan in de postcode check van Planet? (of doet Planet dat?)

Join het GoT Pulse-Team!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 11:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik werk in een computerwinkel in Amersfoort... In de wijk Vathorst is er voor zover ik het van de klanten hoor geen ADSL mogelijk. Er is namelijk met glasvezel gewerkt, en zoals eerder al gezegd is, heb je koper nodig voor ADSL.
Ze zijn er wel bezig met een gratis WiFi netwerk. Weet alleen niet wanneer dit beschikbaar zal zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

In de wijk Vathorst is een zgn trinet aangelegd ( zelf heb ik het ook ) -> http://www.trilink.nl
Naast de aanleg van koper wordt er ook een buis gelegd voor toekomstig glas. Bij verglazing is graven niet meer nodig. Hierdoor kunnen er in de toekomst tegen relatief lage additionele investeringen glasvezelverbindingen geleverd worden.
Voor de wijk vathorst:
Velde 1, fase 4
brinkcluster
velden 2
laak 1

dus is het geen probleem om ADSL te vrkrijgen mits binnen de door KPN gehanteerde afstandsnorm.

info trinet:
Het principe
TriNet is gebaseerd op het kabel-in-buisprincipe. Bij dit systeem liggen de kabels niet langer los in de grond, maar bevinden de telecomkabels zich in een beschermende buis. Voordeel van dit systeem is dat kabels beter beschermd zijn tegen breuk en invloeden van buitenaf. Het grootste pluspunt is dat ze snel en zonder graafwerk vervangen kunnen worden. Door de telecommunicatie-infrastructuur in een nieuwbouwwijk uit te voeren volgens het kabel-in-buisprincipe hoeft de straat nooit meer open.
In ieder geval niet voor telecommunicatie.

TriNet gaat nog een stap verder want bij dit systeem wordt het aansluitnetwerk dubbel uitgevoerd. De verbinding tussen zogeheten wijkdistributiecentrum (WDC) en huis- of bedrijfsaansluiting bestaat bij TriNet standaard uit twee buizen waarvan er een wordt voorzien van een conventionele koperen telecomkabel. De andere buis blijft in eerste instantie leeg. De lege buis kan TriLink op ieder gewenst moment voorzien van een glasvezelkabel. Deze kabel wordt direct vanuit het wijkdistributiecentrum naar de huis- of bedrijfsaansluiting geblazen.

Aanleg TriNet
TriNet wordt in twee fases aangelegd.Allereerst wordt vanaf de nummercentrale van KPN Telecom een hoogveelparige koperkabel naar de wijk gelegd, het primaire aansluitnetwerk. Deze kabel wordt doorgelast in het wijkdistributiecentrum, welke midden in de wijk staat. Via het WDC worden de ondergrondse verdeelpunten aangesloten. Deze laatste bevinden zich aan het begin van iedere straat en hebben een capaciteit van ongeveer twintig woningen.

Van koper naar glas
In de tweede fase voorziet Trilink de eindgebruikers van glasvezelaansluitingen. Voordat deze overstap mogelijk is worden de WDC's technisch ingericht. De WDC's kunnen ook worden geintegreerd in wooncomplexen of bedrijfspanden. In het WDC wordt actieve apparatuur van derden zoals accessproviders geplaatst. Deze laatste voorziening garandeert een volledig open netwerkstructuur.

Voor de feitelijke aansluiting wordt een glasvezelkabel door de vrije buis geblazen en aangesloten op de apparatuur van de accessprovider. Als dan ook bij de gebruiker apparatuur is geplaatst, beschikt deze vanaf dat moment over zowel een actieve glasvezelverbinding als over een conventionele koperaansluiting.

Architectuur
http://www.trilink.nl/hetnetwerk/scanarchitectuur.htm

werk in uitvoering
http://www.trilink.nl/projecten/uitvoering/index.htm

De projecten op een rijtje
http://www.trilink.nl/projecten/projectlijst/index.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 23:09 . Reden: URL's toegevoegd ]

• Denman
CheS schreef op 08 mei 2004 @ 22:50:
In de wijk Vathorst is een zgn trinet aangelegd ( zelf heb ik het ook ) -> http://www.trilink.nl
Naast de aanleg van koper wordt er ook een buis gelegd voor toekomstig glas. Bij verglazing is graven niet meer nodig. Hierdoor kunnen er in de toekomst tegen relatief lage additionele investeringen glasvezelverbindingen geleverd worden.
Voor de wijk vathorst:
Velde 1, fase 4
brinkcluster
velden 2
laak 1

dus is het geen probleem om ADSL te vrkrijgen mits binnen de door KPN gehanteerde afstandsnorm.
Hmmm hier heb ik dus absoluut nog niks over gehoord, maar het klinkt wel interessant. Dit is dus glasvezel internet, met de snelheden van ADSL, of de snelheden van echt glasvezel internet?

Ik woon dus in de Periscoop woningen, ff kijken of dat nou de Velden 1 was, of de Velden 2 :)

Join het GoT Pulse-Team!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

DenMan schreef op 08 mei 2004 @ 22:43:
Maar als KPN weet dat ze daar geen koper hebben neergelegd, waarom geven ze dan toch "beschikbaar" aan in de postcode check van Planet? (of doet Planet dat?)
omdat de posctodecheck met blokken van postcodes werkt en niet per huis "weet" of er glas ligt of niet volgens mij. Het is allemaal niet zo nauwkeurig geregistreerd. Je kan beter wat teveel 'beschikbaar' hebben, dan teveel niet beschikbaar waar je wel makkelijk had kunnen leveren, denk ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

DenMan schreef op 08 mei 2004 @ 22:54:
[...]

Hmmm hier heb ik dus absoluut nog niks over gehoord, maar het klinkt wel interessant. Dit is dus glasvezel internet, met de snelheden van ADSL, of de snelheden van echt glasvezel internet?

Ik woon dus in de Periscoop woningen, ff kijken of dat nou de Velden 1 was, of de Velden 2 :)
nee in eerste instantie gewoon koper dus ADSL met later de mogelijkheid om te verglazen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

DenMan schreef op 08 mei 2004 @ 22:32:
het is een supermoderne wijk, maar biedt geen mogelijkheden voor ADSL?
"upselling" is de juiste term. :z

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

DenMan schreef op 08 mei 2004 @ 22:11:
\...
Veroorzaker: Versatel - Melding: Volgens Versatel geen geldige postcode

U kunt nogmaals een postcode check doen om deze foutmelding te herstellen.

Ik heb al gekeken voor een email adres van KPN, maar kan ik helaas niet vinden. :)
geen geldige postcode kan komen doordat het een nieuwbouwwijk is
waar dus nog geen postcodes voor zijn ofzo

8) :Y)

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
heb een probleem in dezelfde richting: woon in een nieuwbouwwijk en wil mijn @home omzetten in een ADSL pakketje. Volgens de check is er in mijn wijk echter geen mogelijkheid. Zou ook te maken hebben met de aanwezigheid van glasvezel. Betekend dit dat ADSL voor mij niet (en ook nooit?) mogelijk zal zijn?

• Icey
  • Laatst online: 12-05 12:04
Tja, moeilijke kwestie... ligt eraan op welke centrale je aangesloten word...

Nieuwland, als je aangesloten ben op nieuwland heb je een probleem, want dat is glas. Ben je aangesloten op katenbroek dan weer wel. Zelfde heb je geloof ik ook in Vathorst.

Geloof ik

Gelukkig woon ik in Hoogland, lekker veilig en adsl beschikbaar :D, maandag op school zal ik eventjes rondvragen of er wat mensen zijn die er in de buurt wonen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

CheS: Je veroorzaakt wat verwarring met dat trilink verhaal denk ik, glasvezel op de route zorgt er gewoon voor dat je geen adsl kan krijgen, dat wordt best vaak als reden opgegeven dat een adsl order vastloopt en door kpn geanuleerd wordt. Dat trilink is iets anders dan het probleem waar dit topic over gaat.

Wat er juist met zoveel nieuwbouw wijken aan de hand is, is dat ze aangesloten worden op een bestaande (adsl geschikte!) telefooncentrale, die midden in de stad zit. Er wordt vanuit die ene centrale één glasvezel naar de wijk getrokken in plaats van voor elk huis een koper-paar (waar adsl signaal overheen kan!), waar het via een verdeeldoos (een hele kleine telefoon centrale) weer wordt verdeeld over de huizen. Die hele kleine telefoonverdeler is niet geschikt voor adsl verbindingen en kan het adsl signaal ook niet via de glasvezel naar de echte wijkcentrale krijgen.

Juist in van die nieuwbouw (buiten) vinex wijken heb je vaak dat probleem. Ik weet eigenlijk niet wat de kpn aan het eind van het jaar doet, als ze beweren dat alle telefooncentrales geschikt moeten zijn voor adsl. Of ze die kleine wijk-verdeeldozen ook als adsl centrale beschouwen en ik weet eigenlijk ook niet of daar uberhaupt een adsl-optie ingebouwd kan worden (misschien zijn die dingetjes wel veel te klein ofzo)...

Maareh, DenMan, je kan toch even rondvragen of mensen daar adsl hebben? Je zou ook de helpdesk kunnen bellen en vragen of er uberhaupt mensen in jouw straat adsl hebben (geen idee of dat soort info gegeven mag worden, het kan in elk geval wel opgezocht worden :7).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 08-05-2004 23:16 ]

Verwijderd

JvS schreef op 08 mei 2004 @ 23:14:
CheS: Je veroorzaakt wat verwarring met dat trilink verhaal denk ik, glasvezel op de route zorgt er gewoon voor dat je geen adsl kan krijgen, dat wordt best vaak als reden opgegeven dat een adsl order vastloopt en door kpn geanuleerd wordt. Dat trilink is iets anders dan het probleem waar dit topic over gaat.

Wat er juist met zoveel nieuwbouw wijken aan de hand is, is dat ze aangesloten worden op een bestaande (adsl geschikte!) telefooncentrale, die midden in de stad zit. Er wordt vanuit die ene centrale één glasvezel naar de wijk getrokken in plaats van voor elk huis een koper-paar (waar adsl signaal overheen kan!), waar het via een verdeeldoos (een hele kleine telefoon centrale) weer wordt verdeeld over de huizen. Die hele kleine telefoonverdeler is niet geschikt voor adsl verbindingen en kan het adsl signaal ook niet via de glasvezel naar de echte wijkcentrale krijgen.

Juist in van die nieuwbouw (buiten) vinex wijken heb je vaak dat probleem. Ik weet eigenlijk niet wat de kpn aan het eind van het jaar doet, als ze beweren dat alle telefooncentrales geschikt moeten zijn voor adsl. Of ze die kleine wijk-verdeeldozen ook als adsl centrale beschouwen en ik weet eigenlijk ook niet of daar uberhaupt een adsl-optie ingebouwd kan worden (misschien zijn die dingetjes wel veel te klein ofzo)...

Maareh, DenMan, je kan toch even rondvragen of mensen daar adsl hebben? Je zou ook de helpdesk kunnen bellen en vragen of er uberhaupt mensen in jouw straat adsl hebben (geen idee of dat soort info gegeven mag worden, het kan in elk geval wel opgezocht worden :7).
Met dat vehaal is niets mis.

TriNet wordt in twee fases aangelegd.Allereerst wordt vanaf de nummercentrale van KPN Telecom een hoogveelparige koperkabel naar de wijk gelegd, het primaire aansluitnetwerk. Deze kabel wordt doorgelast in het wijkdistributiecentrum, welke midden in de wijk staat. Via het WDC worden de ondergrondse verdeelpunten aangesloten. Deze laatste bevinden zich aan het begin van iedere straat en hebben een capaciteit van ongeveer twintig woningen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met dat vehaal is niets mis.
Zeg ik dat dan? ;)

Je mist het punt en vertelt een enorm verhaal met daarin dat adsl wel mogelijk is (of zo lijkt het door een overkill aan enigszins offtopic info). Het punt is dat als er glasvezel in de route vanaf de telefooncentrale zit, je gewoon geen adsl kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 08-05-2004 23:26 ]

Verwijderd

JvS schreef op 08 mei 2004 @ 23:22:
[...]
Zeg ik dat dan? Je mist het punt en vertelt dat adsl wel mogelijk is (of zo lijkt het door een overkill aan enigszins offtopic info). Het punt is dat als er glasvezel in de route vanaf de telefooncentrale zit, je gewoon geen adsl kan krijgen.
De TS gaat naar een wijk waar een trinet aangelgd wordt met gewoon koper vanaf de nummercentrale en ik geef nog wat extra info over wat zo'n trinet precies inhoud.

En ik zeg dus dat ADSL voor hem wel mogelijk is mits dat de afstand ok is ;) !!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 23:27 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 23:26:
[...]

De TS gaat naar een wijk waar een trinet aangelgd wordt met gewoon koper vanaf de nummercentrale en ik geef nog wat extra info over wat precies zo'n trinet precies inhoud.
Dus hij woont niet in een huis waar de telefoon over een glasvezel gaat :).

(dan nog is de PC check geen garantie, maar die van kpn zelf is wel behoorlijk betrouwbaar).

Verwijderd

Nee als je mijn overkill aan offtopic info had bekeken had je dat er uit op kunnen maken ;)

• Denman
JvS schreef op 08 mei 2004 @ 23:28:
[...]
Dus hij woont niet in een huis waar de telefoon over een glasvezel gaat :).

(dan nog is de PC check geen garantie, maar die van kpn zelf is wel behoorlijk betrouwbaar).
Sorry voor de late reactie... moest competitie spelen vandaag en ben net pas thuis :)

Maar waar zit de postcode check van KPN zelf dan? Kan zo gauw niks vinden via google en de site van KPN...

Join het GoT Pulse-Team!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:05

jasjenl

Liab A Tymo

Ik weet niet welke postcode check er precies gebruikt wordt bij http://www.adslwinkel.nl maar deze geeft in ieder geval wel duidelijk aan als adsl niet mogelijk is in verband met glasvezel. Deze check geeft op mijn postcode overigens bij de Tiscali-check aan dat het geen geldige postcode zou zijn, terwijl ik hier toch al bijna 6 jaar woon..

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:26
Ik heb hier de directe postcodechecks van alle netwerken in Nederland,
als je de resultaten wilt hebben, mail dan even je postcode en huisnummer naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/22630/AAAAE6/000000

I.v.m. reseller gebeuren kan ik helaas de URL's niet geven ;)

//

Verwijderd

Ik heb al gekeken voor een email adres van KPN, maar kan ik helaas niet vinden
mail is info@kpnadsl.nl ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:56

inXs

known as inXs

Vathorst kan je adsl krijgen, vrienden van me hebben dat nu ook in vathorst.. Via kpn wel te verstaan. In delen van kattenbroek/nieuwland was het probleem dat er geen koper lag dus, in vathorst hebben ze daar wel rekening mee gehouden ;) Dus je kan het gewoon bestellen.

superB

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Mijn manager @ werk woont een beetje in the middle of nowhere en kon volgens de postcode-check geen adsl krijgen, ook volgens de medewerkers van kpn was het niet mogelijk.....
Daarop heeft hij bij de KPN een extra isdn lijn aangevraagd. Hiervoor moest er een nieuwe kabel getrokken worden wat een hoop extra werk gaf, wat de kpn niet zag zitten, waarop hij zei; weet ik het goed gemaakt geven jullie mij een ADSL lijn en dan ben ik die isdn lijn niet nodig.
Zegt die kpn man voeren we u even door in de poscode-check en krijgt u adsl.
Nu heeft hij adsl hoewel hij een beetje ver van de centrale zit.

Om een lang verhaal kort te maken, de postcode-check is waardeloos....
Pagina: 1