[discussie] netwerkverbinding mogelijk overbelast

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
In dit topic heb ik al uitgebreid verslag gedaan van mijn probleem met mijn nieuwe router:
constant connect/disconnect van netwerkkaart

Hier nog even een resumé:
• E-Tech Router RTBR03 naar de eeuwige jachtvelden geholpen door verkeerde adapter
• E-Tech Router RTVP03 gekocht, aangesloten
• PC's met shuttle mobo krijgen DHCP adres en hebben constant internet (100mbit full duplex) - zowel onboard als ext. netwerkkaart
• PC3 met MSI mobo, 3Com netwerkkaart op 100mbit full duplex krijgt DHCP adres, maar wordt na ong. 10 minuten telkens van de lijn gekickt.
• Foutmelding in Windows error log: DHCP server weigert DHCP adres aan *.1.2 toe te wijzen.
• Het maakt bij het eruit kicken niet uit wát ik doe, of dat PC 1 en 2 aanstaan.
• Zowel PC 1, 2 als 3 direct aan het COM21 modem met vast IP geven stabiele verbinding, maar die is dan wel 10Mbit - terwijl de netwerkkaart 100 aankan.
Zodra ik PC 3 de 3Com op 10Mbit / Half Duplex zet is de verbinding stabiel.
Daarbij heb ik PC 3 nu ook een vast IP adres *.1.5 gegeven, to be sure.
• In verbinding met mijn vorige router RTBR03 heeft mijn 3Com altijd op 100Mbit / Full Duplex gestaan en had ik nooit problemen.
• De andere PC's 1 & 2 kunnen dus wel gewoon op 100Mbit / Full duplex blijven staan en werken zonder ongemakken
• Een andere netwerkkaart in mijn PC 3 steken heeft geen zin, hij is nogal 'hooked to' zijn 3Com, ook als het ding na soft- en hardwarematige deinstallatie ver buiten de computer ligt en ik hem voor een Realtek vervangen heb, blijft hij zeuren dat het instellen van deze kaart een conflict zal geven met de 3Com... (welke 3Com! je hebt er geen 8)7 )
• Tussen mijn computer en de router heb ik 3 verschillende kabels geprobeerd, bovendien, de kabels bewijzen hun dienst feilloos als ik de computer direct in het modem prik, dus ze hebben geen mankementen.
• Alle netwerkkaarten en de router hebben de nieuwste firmware / drivers.

Mijn verbinding werkt nu, en ik verstuur amper grote bestanden met mijn moeders PC 1, dus ik heb die 100 Mbit verbinding niet echt hard nodig. Ik wil in dit topic alleen nog de reden weten, waarom mijn PC waarschijnlijk na een tijdje 'nekt' op die 100 Mbit/Full duplex verbinding.

• Heeft een netwerkkaart (van 3Com) een buffer, die volraakt op 100Mbit/FullDp?
Waarom raakte die dan niet vol bij mijn vorige router?
Waarom raakt die niet vol bij directe modemconnectie (hoewel, 10MBit/FullDp)
• Waarom kunnen andere computers met diverse netwerkkaarten wel gewoon 100Mbit/FullDp verbinden met de router? Mijne kon dat eerst ook
• Kan het zijn dat mijn 3Com bij de overdosis van mijn vorige router een klap heeft gekregen (hij zat als enige aangesloten meen ik), waardoor hij tegenwoordig op 100Mbit/FullDp over zijn nek gaat?
Waarom dan niet op 10Mbit/HalfDp?
• Geeft een 3Com een krachtiger signaal, waardoor hij misschien de router overbelast, en kan deze nieuwe router dat niet aan, en de vorige wel?

Goed, een aantal vragen dus. Dit is niet om een oplossing te vinden; ik heb een workaround waarmee ik tevreden ben. Maar ik wil weten wat mogelijk de oorzaak kan zijn geweest :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat routerding heeft een ingebouwde switch neem ik aan? Zo ja, probeer voor de gein eens een losse switch (of hub). Als echte tweakster heb je dat gewoon liggen ;)
• Heeft een netwerkkaart (van 3Com) een buffer, die volraakt op 100Mbit/FullDp?
Waarom raakte die dan niet vol bij mijn vorige router?
Waarom raakt die niet vol bij directe modemconnectie (hoewel, 10MBit/FullDp)
Die dingen hebben buffers ja, maar die worden geleegd nadat de data er in verstuurd is. Bovendien is die niet dusdanig groot dat 'ie pas na 10 minuten vol loopt.
• Waarom kunnen andere computers met diverse netwerkkaarten wel gewoon 100Mbit/FullDp verbinden met de router? Mijne kon dat eerst ook
Je zult niet de eerste zijn met duplex-negotiation problemen. Heb je 'm automatisch full/half duplex laten doen, of stel je het zelf in?
• Kan het zijn dat mijn 3Com bij de overdosis van mijn vorige router een klap heeft gekregen (hij zat als enige aangesloten meen ik), waardoor hij tegenwoordig op 100Mbit/FullDp over zijn nek gaat? Waarom dan niet op 10Mbit/HalfDp?
Theoretisch mogelijk, doch is de kans klein. Dan zou 'ie het echter ook niet doen op 10mbit.
• Geeft een 3Com een krachtiger signaal, waardoor hij misschien de router overbelast, en kan deze nieuwe router dat niet aan, en de vorige wel?
Lijkt me heel erg sterk :)

Anyway. Dit: "Foutmelding in Windows error log: DHCP server weigert DHCP adres aan *.1.2 toe te wijzen." zegt mij dat er ergens een softwarefout zit. Zoek eens met een netwerksniffer uit wat er over de lijn gaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
CyBeR schreef op 08 mei 2004 @ 21:49:
Dat routerding heeft een ingebouwde switch neem ik aan? Zo ja, probeer voor de gein eens een losse switch (of hub). Als echte tweakster heb je dat gewoon liggen ;)
Die heb ik nog wel liggen ja :P - maar waar - maar waar zou ik die tussen moeten plaatsen en wat heeft het voor nut?
Je zult niet de eerste zijn met duplex-negotiation problemen. Heb je 'm automatisch full/half duplex laten doen, of stel je het zelf in?
Eerst stond hij op automatisch, nu stel ik het zelf in.
Theoretisch mogelijk, doch is de kans klein. Dan zou 'ie het echter ook niet doen op 10mbit.
Nee, klopt.
Anyway. Dit: "Foutmelding in Windows error log: DHCP server weigert DHCP adres aan *.1.2 toe te wijzen." zegt mij dat er ergens een softwarefout zit. Zoek eens met een netwerksniffer uit wat er over de lijn gaat.
Op wat voor foute pakketjes zou ik dan met mn sniffer moeten letten?
Ik heb er geen eigenlijk...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dark Blue schreef op 09 mei 2004 @ 00:40:
[...]
Die heb ik nog wel liggen ja :P - maar waar - maar waar zou ik die tussen moeten plaatsen en wat heeft het voor nut?
Tussen router en PC, om problemen daartussen uit te sluiten. Als je nic dan wel 100fdx wil doen ligt 't dus aan die router, zo niet ligt 't eerder aan die nic.
DHCP pakketjes :) UDP 67/68. Zien of die router daadwerkelijk iets stuurt wat 'ie niet terug zou moeten sturen (of juist wel als 't een config fout betreft), of dat je OS loopt te bokken :) Ethereal is een aardige sniffer.

't is een redelijke greep in het donker zo, het kan tot zo ver nog van alles zijn :) Maar gezien dat die router het enige is dat veranderd is leg ik tot zo ver de schuld van het geheel daar :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dark Blue schreef op 09 mei 2004 @ 00:40:
tussen je router en je PC.
Zo kun je iig zien of het niet aan auto-neg ligt tussen router en PC.
Ethereal bijvoorbeeld :)
kun je dit soort dingetjes mee zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/sniff.jpg

oftewel: je ziet wat voor data er over je netwerk vliegt, dus ook welke PC welk request doet aan een DHCP server bijvoorbeeld.

[edit]
Wheh, CyBeR :P

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2004 01:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Meschien is die netwerk kaart gewoon rot als het bij de overige PC's wel draaid? en hij is hooked aan die 3com zeg je, wel OS draai je op die machine dan?

Als die andere machines wel werken en het ligt niet aan de kabel, dan is de enige conclusie dat het of aan die PC ligt of aan die NIC. dus ik zou toch proberen NIC te vervangen om te kijken of die het dan wel doet.

Ik heb zelf ook een 3com liggen die er na 20 min uit klapt, waarom weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet, na week prutsen heb ik hem maar vervangen en toen ging alles weer als van ouds.

[ Voor 59% gewijzigd door SithWarrior op 09-05-2004 01:16 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 22:37
Goed, een aantal vragen dus.
[flauw]
discussie :?
[/flauw]

Nee, eehm collision is toch iets wat dit kan veroorzaken.

* MacDokie heeft de klepel binnen handbereik maar kan de bel niet luiden zeg maar

[ Voor 46% gewijzigd door MacDokie op 09-05-2004 01:16 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
SithWarrior schreef op 09 mei 2004 @ 01:12:
Meschien is die netwerk kaart gewoon rot als het bij de overige PC's wel draaid? en hij is hooked aan die 3com zeg je, wel OS draai je op die machine dan?

Als die andere machines wel werken en het ligt niet aan de kabel, dan is de enige conclusie dat het of aan die PC ligt of aan die NIC. dus ik zou toch proberen NIC te vervangen om te kijken of die het dan wel doet.

Ik heb zelf ook een 3com liggen die er na 20 min uit klapt, waarom weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet, na week prutsen heb ik hem maar vervangen en toen ging alles weer als van ouds.
De netwerkkaart is niet rot, want hij klapt er niet uit als ik hem direct op het modem aansluit. Ik draai Windows XP, dat met deze 3com als internetverbinding is geinstalleerd, en ik vind het zelf erg vreemd - vooral van het veelzijdige OS als XP - dat hij maar blijft zeuren om die 3com terwijl die allang weg is op zo'n moment.
Domus schreef op 09 mei 2004 @ 01:15:
[...]

[flauw]
discussie :?
[/flauw]

Nee, eehm collision is toch iets wat dit kan veroorzaken.

* Dark Blue heeft de klepel binnen handbereik maar kan de bel niet luiden zeg maar
Ja, ik had liever een discussie over waarom de workaround wel werkt en er geen oplossing voor schijnt te zijn in mijn geval - zie ook het topic wat ik in de TS aanhaal. Het werkt; en ik laat het zo zitten, maar ik wil het 'waarom' ervan weten. Dus misschien kan discussie beter naar 'reflectie' worden gewijzigd, maar dat is ook weer zo'n Tweede Fase begrip ;)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Dark Blue schreef op 09 mei 2004 @ 15:06:
De netwerkkaart is niet rot, want hij klapt er niet uit als ik hem direct op het modem aansluit.
Hij kan wel rot zijn, maar nog net niet rot genoeg om het op 10mbit ook niet te doen :) Bij 100mbit komt de timing wat nauwer natuurlijk.

Een netstat -e of netstat -s geeft je misschien nog wat meer info. Als daar een hoge hoeveelheid errors vermeld staan, kun je daar aan zien dat er iets niet in orde is.

Ik zou gewoon een vervangend 3com-kaartje kopen (zelfde type). Heb je geen gezeur van Windows XP en wel zekerheid dat het kaartje goed is. Als je dan nog problemen hebt, is het ook geen weggegooid geld, je hebt er een mooi reservekaartje voor :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Waarschijnlijk zeurt Xp dat er een conflict is met die 3com omdat xp denkt dat die 3com er nog is... Als je een nieuwe netwerkkaart erin propt zie je waarschijnlijk ook staan 'netwerk verbinding #', waarbij # waarschijnlijk 2 is.

Onder Win2k kan ik een lijstje optoveren met hardware die niet meer in het systeem is, maar die Win2k wel onthoud voor het geval dat die hardware terugkomt. Ik heb dat namelijk ook eens gehad, Win2k reserveerde dat ipadres voor het geval ik die netwerkkaart er weer instopte. Ik ben nu opzoek naar die knop in XP...

Ik weet niet waar je ergens woont, maar ik heb hiero nog wel 2 switchen liggen, die worden gebruikt op lans, maar nu dus eventjes niet . Die kan je best lenen als je denkt dat je daarmee wat uit kunt sluiten.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Idd als al je andere machines het wel doen en die ene niet en het zijn ook niet de kabels, dan blijven er maar 2 opties over, igg je kan die 3com weg gooien als je onder save mode boot in XP. Meschien helpt dat je weer stukje verder.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Pagina: 1