Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Casefan\Blauw

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond

vandaag ben ik even verder gegaan met me kast..

ik heb een fan van coolermaster met 4 ledjes erin (blauwe)
nou wil ik deze onderbreken zodat ik er een schakelaartje tussen kan zetten,
ik heb gezien (en geprobeert) dat er dunne zilverkleurige draadjes om de fan heen lopen naar de ledjes.. maargoed die heb ik dus onderbroken en toen bleek er maar 2 van de 4 ledjes uit te gaan.. nu vraag ik me af of ik misschien 1 van de 3 draadjes (ROOD/GEEL/ZWART) kan onderbreken

is dit verstandig, zo ja welke kan ik het beste doen?

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

De led's zitten waarschijnlijk op de +5v dus gewoon die onderbreken.
[edit] rood dus[/]

Ik wist dus niet dat ledjes in fan's aan 12v + weerstand liggen. Ik dacht 5v + weerstand

[ Voor 55% gewijzigd door nuclear waste op 08-05-2004 19:06 ]

</onzin>

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Als je een van die draadjes onderbreekt, dan stopt de hele fan ermee. Behalve de gele, want dat is de RPM monitoring :) .

Die Ledjes werken op 12 Volt met een weerstand ervoor.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Mojo schreef op 08 mei 2004 @ 19:02:
Als je een van die draadjes onderbreekt, dan stopt de hele fan ermee. Behalve de gele, want dat is de RPM monitoring :) .

Die Ledjes werken op 12 Volt met een weerstand ervoor.
Niet altijd, ik heb ook ledfans waarbij de ledjes parallel geschakeld zijn, en daar moet ~3V door de ledjes en 12V door de fans :)

Wat je beter kunt doen is het stickertje in het midden van de fans weghalen, de fan aan een voeding hangen en met een multimeter op de soldeerpuntjes van het printje waar de draadjes naar de ledjes zitten (snap je t nog? :P ) meten hoeveel volt er door de ledjes gaat. Als je dat weet kun je voorzichtig dat draadje lossnijden en er een ander draadje aan vast solderen, zodat je de ledjes apart van de fans kunt schakelen :)

Succes :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
ik snap het allemaal zeer zeker maar ik heb al een fan verneukt doordat ik die zilverkleurige die richting de ledjes gaan doormidden heb gedaan en nu weer gesoldeert heb.. maargoed

enigste wat ik eigenlijk echt wil weten is welke kleur ik kan onderbreken zodat deze via me schakelaar gewoon weer naar de fan gaat... niks bijzonders dus

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Wat wil je schakelen dan? De ledjes of de fans?
Wat heb je verneukt? De ledjes of de fan?

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
owh sorry vergeten te zeggen :(

uhm ik heb de ledjes "verneukt" niet echt want dat valt nog te solderen
het maakt me weinig uit of ik de hele fan moet uitschakelen.. als die damn ledjes maar uit gaan als ik dat wil :)

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Wat het makkelijkst is om de rode draad aan het stekkertje los te halen, dit is de 12V draad. Als je hier een schakelaartje tussen kun je de fan en de ledjes tegelijk schakelen :)

Succes :)

en zo is het voorspeld!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
als ik het zo beetje begrijp dan wil je die ledjes uithebben terwijl de fan nog wel aanstaat? zoja dan zul je een dubbelpolige schakelaar nodig hebben. want als ik het zo begrijp dan staan de ledjes per 2 in serie geschakelt. dus dan moet je twee draadjes laten schakelen.
code:
1
2
3
4
5
6
          |--------------------De FAN----------|  
          |----ledje 1-----0-----ledje 2-------|
12V-------|                                    | 
          |-----ledje 1-----0----ledje 2-------|
                                               |
gnd--------------------------------------------|

waarschijnlijk ziet het er zo uit in de FAN. dan zou je op de plek van de 0 een schakelaar moeten zetten. de reden dat ik denk dat het zo geschakelt is is omdat als je 1 van de draadjes naar de ledjes onderbreekt dat er dan 2 ledjes uigaan en geen 4. tenminste dat zei je net... probeer het eens uit en bekijk die FAN es goed hoe die precies is geschakelt.

They who buy the dip, deserves the rip.

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
volgens mij heb je een cmt alf 8bl
die heb ik ook
tot mijn verbazing zag ik dat toen ik hem uitzoog met stofzuiger de ledjes gingen branden ook al was stroom eraf
soort dynamo dus.....

test maar eens
dit zou ook betekenen dat je dat niet kunt waarmaken, je fan moet wel draaien....

[ Voor 18% gewijzigd door Arjen86 op 08-05-2004 20:20 ]

Foto

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Je kunt de 2 draadjes die op de 12V zitten eraf knippen (dicht tegen het soldeerpunt aan) deze soldeer je aan elkaar, dan soldeer je er een 220 Ohm weerstandje op, deze knoop je weer aan de 12V lijn die je schakelt, dus niet aan de 12v van de fan.

In mijn geval heb ik ook de 0-lijn (zwart) geknipt en gesoldeerd (zónder weerstand) aangezien ik ze temperatuur gestuurd op laat lichten (en mijn controller shakelt de 0-lijn...).

let wel op, het is klote werk, die draadjes zijn zeer fijn...

[ Voor 16% gewijzigd door Dr.Q op 08-05-2004 20:37 . Reden: Ik moet echt vaker posten, ik verleer het een beetje... ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Arjen86 schreef op 08 mei 2004 @ 20:19:
volgens mij heb je een cmt alf 8bl
die heb ik ook
tot mijn verbazing zag ik dat toen ik hem uitzoog met stofzuiger de ledjes gingen branden ook al was stroom eraf
soort dynamo dus.....

test maar eens
dit zou ook betekenen dat je dat niet kunt waarmaken, je fan moet wel draaien....
Bijna elke gelijkspannings motor is een een dynamo (niet andersom voordat je je fiets sloopt ;)) Je fan draait dan waardoor hij stroom opwekt en die door de 12 volt liijn kwijt wil. Daar zitten je ledjes ook aan vast dus gaan die branden... C'est simple :)

Nooooh! Stahp!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Vermicellisoep schreef op 08 mei 2004 @ 22:27:
[...]

Bijna elke gelijkspannings motor is een een dynamo (niet andersom voordat je je fiets sloopt ;)) Je fan draait dan waardoor hij stroom opwekt en die door de 12 volt liijn kwijt wil. Daar zitten je ledjes ook aan vast dus gaan die branden... C'est simple :)
Uit je verhaal maak ik op dat je gewoon de complete fan met lampjes en al uit wil zetten, daarvoor onderbreek je gewoon de rode draad (net als bij bommen in films :P) dit is namelijk de +12 volt voor je fan...

als je de lampies appart wil zal je de fan idd open moeten maken en een 2e (rode) draad bij de draden doen (langs de gele,zwarte en rode) en dan de circuits van de fan en leds sheiden zodat ze allebei een apparte "rode" draad hebben en je ze allebei appart aan en uit kan zetten...

offtopic:
Hoezo niet andersom?

Ik heb een normale dynamo een fietswiel zien draaien

Zet er maar 's 5-7v wisselspanning op en geef 'm een draai, wedde dat ie dan gaat draaien :P

(als je 'm sneller /zachter wil moet je de frequentie van de wisselspanning aanpassen, neit de spanning...)

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

SA007 schreef op 08 mei 2004 @ 23:38:
[...]

*blaat*

offtopic:
Hoezo niet andersom?

Ik heb een normale dynamo een fietswiel zien draaien

Zet er maar 's 5-7v wisselspanning op en geef 'm een draai, wedde dat ie dan gaat draaien :P

(als je 'm sneller /zachter wil moet je de frequentie van de wisselspanning aanpassen, neit de spanning...)
offtopic:
Oke, je hebt gelijk moet kunnen. Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als wisselspanning 8)7

... daarvoor onderbreek je gewoon de rode draad (net als bij bommen in films :P) dit is namelijk de +12 volt voor je fan...

offtopic:
Nog offtopicer:
Hij ontploft als je de rode doorknipt, volgens mij moet je de groene hebben :P

Nooooh! Stahp!

Verwijderd

Als ik het dus begrijp wil je alle 4 de ledjes uithebben en dat de cooling gewoon doordraaid.
Een normale led heeft 2 draadjes er aan, dus als je die draadjes van de cooling af haald heb je 8 losse draadjes. Als je rode en witte draadjes aan die letjes hebt doe je die 4 witte aan elkaar en die 4 rooie aan elkaar. Je soleert een schakelaar aan die rooie draadjes. En de andere kant van die schakelaar maak je nog een rooie draadje en die verbind je weer met de cooling. Op die manier doe ik het altijd en het werkt perfect.

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:38
Waarom pak je niet gewoon die 1 van de 2 draadjes die naar je ledjes gaan en zet je daar een schakelaartje tussen :? Dan gaan ze toch ook uit of zie je geen 2 draadjes lopen vanaf het middelste stuk naar de buitenkant zeg maar..???
Pagina: 1