Quake2 onder linux (geluid *solved*, openGL problemen)

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik ben aan het proberen om Quake2 in gang te krijgen op m'n PII 350Mhz bak.

Probleem 1: het geluid (*solved*)
Deze computer bevat een onboard C-Media 8783 geluidskaartje.
Als ik quake nu start dan blokkeert 'm gewoon bij "sound initialisation" ...
Het geluid werkt anders perfect in KDE met artds, en in Gnome was dit ook al geen probleem.
Ik heb er echt totaal geen idee van hoe ik Q2 zou kunnen laten samenwerken met mijn geluidskaartje... Iemand?

*Solved*: Oplossing: artsd killen

Probleem 2:
Ik krijg echt met geen middel de hardwareversnelling voor Quake2 in gang.
Ik gebruik deze faq als leiddraad,
maar ik kom er maar niet uit.
Ik heb al zowat alle opties geprobeerd die in die faq staan, alle mogelijke drivers die ik kan kiezen in Quake2 zelf.
Ik heb ook al die speciale tweaked linux quake2 van icculus.org geprobeerd, maar die gaf segmentation faults.
Het grootste probleem is dat ik niet precies de files vind die ik nodig heb...
De meeste faq's die ik vind zijn al serieus verouderd, en de files waarnaar ze verwijzen zijn meestal offline.

Als ik nu Quake2 start met de volgende commandline:
code:
1
./quake2 +set vid_ref gl +set gl_driver libMesa.so.2.6

dan resulteert dat in de volgende error tijdens het laden:
code:
1
2
3
4
------- Loading ref_gl.so -------
ref_gl version: GL 0.01
/usr/local/games/quake2/libMesaGL.so.2.6: undefined symbol: grSstControl
ref_gl::R_Init() - could not load "libMesaGL.so.2.6"

waarna 'm overschakelt op de software renderer...

code:
1
./quake2 +set vid_ref gl +set gl_driver libMesa.so.2.6

geeft
code:
1
2
3
4
------- Loading ref_gl.so -------
ref_gl version: GL 0.01
/usr/local/games/quake2/lib3dfxgl.so: undefined symbol: grHints
ref_gl::R_Init() - could not load "lib3dfxgl.so"

Volgens die Quake HOWTO wordt deze error waarschijnlijk veroorzaakt omdat er geen glide support in m'n Mesa drivers zitten...
Ik vind echter nergens binary's/een rpm van Mesa mét glide support!
Ik heb ook al geprobeerd om Mesa te compilen (versies 6.0.1 en 5.1), maar dan geraak ik telkens niet voorbij een undefined symbol ergens in de code...
Is er soms iemand die weet waar ik ergens mesa binaries met glide support kan vinden?
Of die me anders kan helpen met dit probleem? Of die er misschien wel in slaagt om dat boeltje te compileren?

Ik snap het volgende ook niet: als ik lib3dfxgl.so gebruik, dan wordt Mesa toch niet gebruikt dacht ik (ik ben geen expert op dat vlak)? Dat is wel een beetje in strijd met de conclusie uit de faq dat het ontbreken van glide support in mesa de oorzaak is...

Nog iets wat ik net ontdekt heb: /usr/bin/test3Dfx werkt niet...
Het scherm wordt gevaagd en blijft zwart, waarna ik onmogelijk nog terug naar m'n desktop geraak en m'n pc mag rebooten...

Nog wat systeeminfo:
Ik draai Redhat 9 met kernel 2.4.20 op een PII 350 Mhz...
M'n grafische kaart is dus een Voodoo3.
Als je nog iets moet weten -> just ask!

Probleem 3:
Quake2 sluit niet af als ik 'm afsluit...
Ik moet 'm telkens nog es killen vanuit een nieuwe virtual console na het afsluiten...
Een beetje irritant, vooral nu ik 'm véél moet starten en stoppen om de boel te testen,
maar niet onoverkomelijk... Doch als iemand een oplossing zou weten zou het wel tof zijn :)

[ Voor 98% gewijzigd door DieterVDW op 09-05-2004 03:48 ]

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 22:27

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Hmm, Quake 1 heeft iig wel wat command line parameters om geluidsinstellingen te regelen of in "safe mode" te draaien, misschien kan je eens zoeken naar een Quake II command line reference.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:49
Misschien dat de kaart via ALSA kan?

Het feit dat je dit in NOS post geeft me het idee dat je Q2 onder linux probeert te installeren. Ik heb hier geen echt concrete oplossing voor je, maar misschien makkelijk dat je voor andere wat informatie post zoals welke linux, kernel etc.. ?

Anders is het misschien wel een idee om dit draadje naar Games te verhuizen, aangezien de geluidskaart het in KDE en gnome wel goed doet.

I want to live forever, so far.. so good.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
misschien probeert hij OSS / ALSA direct aan te roepen maar mislukt dit omdat je artsd hebt draaien? probeer eens een killalll artsd uit te voeren en dan quake 2 te starten.

• DieterVDW
frim schreef op 08 mei 2004 @ 20:09:
misschien probeert hij OSS / ALSA direct aan te roepen maar mislukt dit omdat je artsd hebt draaien? probeer eens een killalll artsd uit te voeren en dan quake 2 te starten.
Idd! Dit werkt!
Damn daar had ik zelf moeten opkomen!

• DieterVDW
Ik heb de startpost aangepast zodat ook m'n openGL problemen erin staan.
Iemand die me daarmee kan helpen soms?

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
je zou quake2forge kunnen proberen, dit is de quake2 engine met wat aanpassingen en wordt nog steeds ontwikkeld (afaik is ie backward compatible)

http://www.quakeforge.net/files.php#quake2
Pagina: 1