Toon posts:

Boot probleem Celeron (mini atx)

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft het volgende probleem,

Hij heeft een tijd geleden een computer gekocht voor niet veel geld bij een winkel in de buurt, dat was zo'n mini computer waarvan de kast lijkt op een schoenendoos >:) . Maar nu sinds 2 weken is er een probleem aan het optreden.

De computer wilt 9 van de 10 keer niet booten en blijft hangen bij Loading DMI Settings / en de ene keer dattie wel boot blijftie al vaak hangen na een aantal minuten in windows xp. Soms al binnen 1 minuut als je wat aan het klikken bent,
en ook de bekene spontane reboots beginnen nu steeds meer voor te komen.
Ik heb voor de rest geen flauw idee watvoor setup hij heeft maar ik ga me best doen om te gokken.

Celeron 1200mhz, mini atx mobootje met onboard vga
Voeding zal wel erg zwakjes zijn ik denk zo'n 200nogwat Watts.
CDRW in 1
1 harde schijf 30gb

Wat heb ik al geprobeerd?

- reepje geheugen vervangen --> geen succes
- bios gereset --> geen succes

Ik denk zelf dat de voeding aan zn einde is en begint af te takelen want als je de pc ongeveer een klein minuutje uitzet, daarna weer opstart.. Dan boot hij juist 9 van de 10 keer WEL inplaats van niet, dus erg vreemd

graag enig advies :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef om te beginnen eens specs van het moederbord (zie PMG FAQ voor hoe te identificeren, als het maar een paar seconden boot kun je iig al de BIOS string oplezen)

Verder andere voeding proberen, zelfs de kleinste uATX voeding heeft gewoon dezelfde aansluiting als een vette Antec 430W. Als je dus een andere ATX ding hebt, aansluiten :P

Overigens is 200W al onwaarschijnlijk veel voor een uATX voeding, voor P3-klasse zijn ze meestal 145W en ik heb hier een bijzonder sterke met P4 aansluiting van welgeteld... 165W :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 17:14:
Geef om te beginnen eens specs van het moederbord (zie PMG FAQ voor hoe te identificeren, als het maar een paar seconden boot kun je iig al de BIOS string oplezen)

Verder andere voeding proberen, zelfs de kleinste uATX voeding heeft gewoon dezelfde aansluiting als een vette Antec 430W. Als je dus een andere ATX ding hebt, aansluiten :P

Overigens is 200W al onwaarschijnlijk veel voor een uATX voeding, voor P3-klasse zijn ze meestal 145W en ik heb hier een bijzonder sterke met P4 aansluiting van welgeteld... 165W :P
Dat de voeding dezelfde aansluitingen heeft weet ik wel ja, ik ga straks een andere voeding erin zetten, magoed omdat die computer hier dus niet is omdat hij een stukje verderop woont kan ik ook geen bios versie of andere identificatie opgeven, als het probleem zich blijft voordoen na die voeding te hebbe vervangen dan zal ik de boel even noteren
En oja over t vermogen van de voeding.. Het zal vast een 225 watts voeding zijn of een 250.. ik heb iets kunnen lezen met een 2 erin. Dus sjah :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 17:19 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 17:14:

Nou nou, dat valt tegenwoordig ook wel mee hoor, ik heb hier een algemeen verkrijgbare micro-ATX voeding van 235W

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 10:51

Addict

Het leven is een plak kaas.

Ik heb het om te beginnen niet zo op Celeron.

Ik denk idd dat het an de voeding ligt omdat, hij bepaalde dingen niet trekt.
Ik adviseer je om ff je eigen voeding op dat bakkie aan te sluiten ;)

Addict

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

samaarst schreef op 08 mei 2004 @ 18:51:
Ik heb het om te beginnen niet zo op Celeron.
WTF slaat dat nou op :?

1) alle Cellies zijn perfect betrouwbare chippies.
2) de P4 Cellies zijn misschien brak qua snelheid, maar de P3 Cellies zijn geniale dingen (maar net trager dan vergelijkbare P3's. Een C1200 kan zelfs redelijk mee met een Duron 1200 :o ). Een uitspraak als deze getuigt van volstrekte gebrek aan kennis van zaken
Ik denk idd dat het an de voeding ligt omdat, hij bepaalde dingen niet trekt.
Ik adviseer je om ff je eigen voeding op dat bakkie aan te sluiten ;)
Mag ik jouw glazen bol misschien lenen, zou voor wij modjes erg handig kunnen zijn 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de voeding ben ik achter gekomen, ik denk dat het em zit in het moederbord of de harde schijf.
Hij slaat vaak vast bij Verifying DMI (oid) Settings / schermpje vlak na de bios en vóór windows boot scherm.. Ookal boot hij wel naar windows slaatie vast als je een paar schermpjes opent en wat klikt

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check eens op scheve/kapotte condensators, veel moederbordjes op leeftijd hebben problemen met condensators. Ik heb al 3 bordjes moeten solderen...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 18:07
Je zegt dat je 1 reepje geheugen hebt vervangen, maar hoeveel geheugen zit er max in? Zowiezo even memtest draaien, je weet maar nooit :)

Controleer ook even of alle fans goed draaien, koeler goed gemonteerd is, etc. De algemene infrastructuur van het bakje dus, als alles goed aangesloten is en goed gemonteerd is moet je pas naar onzichtbare dingen als brak mobo / CPU gaan zoeken.
dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 19:17:
Mag ik jouw glazen bol misschien lenen, zou voor wij ons modjes erg handig kunnen zijn 8)7
offtopic:
Hoop ik... ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 10:51

Addict

Het leven is een plak kaas.

dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 19:17:
[...]

WTF slaat dat nou op :?

1) alle Cellies zijn perfect betrouwbare chippies.
2) de P4 Cellies zijn misschien brak qua snelheid, maar de P3 Cellies zijn geniale dingen (maar net trager dan vergelijkbare P3's. Een C1200 kan zelfs redelijk mee met een Duron 1200 :o ). Een uitspraak als deze getuigt van volstrekte gebrek aan kennis van zaken

[...]

Mag ik jouw glazen bol misschien lenen, zou voor wij modjes erg handig kunnen zijn 8)7
Sry broertje @pc
(klinkt ongeloofwaardig maar = egt zo)

Addict

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 20:19:
Het ligt niet aan de voeding ben ik achter gekomen, ik denk dat het em zit in het moederbord of de harde schijf.
Hij slaat vaak vast bij Verifying DMI (oid) Settings / schermpje vlak na de bios en vóór windows boot scherm.. Ookal boot hij wel naar windows slaatie vast als je een paar schermpjes opent en wat klikt
Welk mobo is het dan? Als je voeding uitgesloten hebt is dat wel vrij relevante info :o

Heb je geprobeerd in BIOS ESCD te resetten (of iets dergelijks, staat meestal in de PnP setup)?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als hij habgt bij Verifying DMI kan het CMOS niet schrijven naar een bootsysteem danwel de flop danwel de harde schijf. Floppy/cdrom loskoppelen zou je kunnen proberen anders de had aan een andere IDE controller hangen of het met een andere HD proberen.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 21:18:
[...]

Welk mobo is het dan? Als je voeding uitgesloten hebt is dat wel vrij relevante info :o

Heb je geprobeerd in BIOS ESCD te resetten (of iets dergelijks, staat meestal in de PnP setup)?
Het is een 1 of ander Twister Moederbord, de voeding is et zekers niet want mn 340watts chieftec had ik erop gezet en nog steeds hetzelfde probleem.

In de bios looptie ook nooit vast, en in windows pas als je wat aan gaat klikken, bijvoorbeeld eigenschappen desktop, even wat door de tabbladen gaan en dan huppa slaatie vast. Je blijft wel gewoon beeld zien maar alles zit muurvast.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 21:48:
Als hij habgt bij Verifying DMI kan het CMOS niet schrijven naar een bootsysteem danwel de flop danwel de harde schijf. Floppy/cdrom loskoppelen zou je kunnen proberen anders de had aan een andere IDE controller hangen of het met een andere HD proberen.
In deze richting zat ik ook al te denken, ik zal het straks proberen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:36:
[...]

Het is een 1 of ander Twister Moederbord, de voeding is et zekers niet want mn 340watts chieftec had ik erop gezet en nog steeds hetzelfde probleem.

In de bios looptie ook nooit vast, en in windows pas als je wat aan gaat klikken, bijvoorbeeld eigenschappen desktop, even wat door de tabbladen gaan en dan huppa slaatie vast. Je blijft wel gewoon beeld zien maar alles zit muurvast.
OK, laatste kans :o

Ga naar PMG FAQ
Kijk daar hoe je mobo te identificeren.
Doe dat.
Post het hier.

Anders blijft dit zo vaag dat er net zo goed een slotje op kan :X

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 09 mei 2004 @ 14:40:
[...]

OK, laatste kans :o

Ga naar PMG FAQ
Kijk daar hoe je mobo te identificeren.
Doe dat.
Post het hier.

Anders blijft dit zo vaag dat er net zo goed een slotje op kan :X
Als jij nou eens leest dan zou dat mij een stukje frustratie verminderen.. Ik heb gezegt: een soort Twister moederbord... Oja en ik ben geen random noob die geen mobo kan identificeren en heb ook al verteld dat die pc niet hier staat maar van een vriend van me is..

Het mobo merk is trouwens niet eens van belang want ik ben er achter wat het probleem zou KUNNEN zijn.

en doe er maar gelijk een slotje op als je dat zo graag wilt doen, help liever ofzo..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'Een soort van Twister moederbord' zegt werkelijk geen steek. Als je 'geen random noob die geen mobo kan iderntificeren' bent dan is het kleine moeite om daadwerkelijk dat te doen.

PMG Beleid

We willen helpen, maar als jij niks geeft om mee te helpen is dit volledig zinloos :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.